باز نشدن درب دی وی دی پلیر

آنچه در این نوشته خواهید خواند

باز نشدن درب دی وی دی پلیر : با نگاهی به آمار مراجعه بخش تعمیر دی وی دی پلیر، متوجه می شویم که ایرادهای ایجاد شده در این سری از دستگاه‌ها محدود به چند ایراد اصلی هستند. در میان این ایرادها باز نشدن درب دی وی دی پلیر اهمیت زیادی دارد چرا که خرابی بخش های مختلف می تواند باعث ایجاد آن شود.

 

باز نشدن درب دی وی دی پلیر

 

 

باز نشدن درب دی وی دی پلیر

منظور از باز نشدن درب دی وی دی پلیر زمانی است که سینی دیسک از دستگاه خارج نشود. اگر این سینی که با نام (tray) شناخته می‌شود به هر شکل خارج شود باید ایراد دستگاه و مراحل تعمیر را به شکل دیگری دنبال کرد.

وقتی فرمان باز شدن درب دی وی دی به دستگاه داده می شود مدار سیستم کنترل این فرمان را شناسایی و سیگنالی به آی سی لودینگ ارسال می‌شود. آی سی لودینگ موتورهای مختلف مکانیزم دستگاه را کنترل می کند.

موتور (op/cl) که وظیفه داخل و خارج کردن سینی دیسک را بعهده دارد شروع به کار می کند و با باز شدن سینی درب دی وی دی پلیر باز می شود.

این عملیات خارجی ترین بخش کار است اما در پشت آن تمام مجموعه قطعات دستگاه دی وی دی را باید به صورت یک مجموعه ببینید که کار کرد صحیح هر قسمت نیازمند عملکرد درست سایر بخش های دستگاه است.

آشنایی با کارکرد دی وی دی پلیر

عموم دستگاه های دی وی دی دارای چند بخش اصلی هستند :

  1. برد پاور : ورودی آن برق 220 ولت شهری و خروجی آن چند ولتاژ با دامنه های مختلف برای تغذیه بخش های مختلف دستگاه است.
  2. بخش مکانیزم : وظیفه اصلی این بخش داخل و خارج کردن دیسک است.
  3. اپتیکال بلاک : اطلاعات دیسک بوسیله این قطعه خوانده می شود. مصرف کنندگان اپتیک را با نام لنز دی وی دی می شناسند.
  4. برد سروو (servo) : بخش اصلی الکترونیکی دی وی دی پلیر است. وظایفی مانند روشن شدن دستگاه، کنترل بخش مکانیزم، پردازش اطلاعات ارسالی از اپتیکال بلاک، پردازش اطلاعات صدا و تصویر و … از وظایف این بخش است.

تعمیر دی وی دی پلیر

عیب یابی دی وی دی پلیر

اگر با باز نشدن درب دی وی دی پلیر مواجه شدید برای تعمیر دی وی دی موارد زیر را چک کنید :

اگر موتور (open/close) عمل کند و شروع به چرخیدن کند اما درب دی وی دی باز نشود یعنی قدرت موتور برای باز شدن در کافی نیست. در مسیر باید تسمه دستگاه، چرخ دنده ها، قطعات متحرک و در آخر آسانسور دستگاه را کنترل کنید.

اگر موتور (open/close) عمل نکند و در واقع شروع به چرخیدن نکند کار کمی سخت می شود و باید قطعات حساس تری را کنترل کنید.

ابتدا باید مطمئن شوید که ولتاژ لودینگ برای کارکرد موتورها در برد پاور تولید می شود یا خیر؟

سپس کنترل کنید که آی سی لودینگ ولتاژ کار موتور را صادر می کند یا خیر؟

برای عملکرد صحیح این بخش دو سوئیچ بعنوان سنسور هم وجود دارد :

سوئیچ (open/close) : که در دو حالت عمل می کند یکی موقعی که مکانیزم کاملا بسته است و دیگری زمانی که مکانیزم کاملا باز است.

لیمیت سوئیچ (limit switch) : وظیفه این سنسور کنترل حرکت مکانیکی اپتیکال پیکاپ است و در هنگام باز و بسته شدن مکانیزم باید در حال بسته باشد.

تعمیر دی وی دی پلیر

آموزش تعمیر دی وی دی در منزل

اگر ایراد باز نشدن درب دی وی دی پلیر در دستگاه شما ایجاد شده و می خواهید خودتان در منزل آن را تعمیر کنید موارد زیر را انجام دهید :

ابتدا دستگاه را از برق بکشید و سپس قاب دستگاه را جدا کنید.

معمولا در زیر دی وی دی پلیر ها مکانیزمی برای باز کردن اضطراری دستگاه وجود دارد. در برخی از اهرمی تعبیه شده که با فشار دستی آن می توانید به صورت دستی مکانیزم را باز کنید.

اگر با این روش درب دی وی دی را باز کردید ابتدا تسمه و چرخ دنده های قابل دید را چک کنید

در مرحله بعد با شناسایی سنوسورها و کلیدها و سپس تحریک آنها می توانید از سلامت و یا خرابی آنها مطمئن شوید

مرحله آخر تست و کنترل برد سروو و برد پاور دستگاه است که توصیه می کنیم اگر تبحر کافی ندارید برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مراکز مجاز تعمیر دی وی دی پلیر مراجعه کنید.

آموزش تعمیر دی وی دی خانگی

یکی از ایرادهای شایع در بین دستگاه های دی وی دی پلیر باز نشدن درب دی وی دی است.

وقتی با مشکلی در دی وی دی پلیر خود مواجه می شویم یک راه حل اینست که یکی از مراکز تعمیر لوازم صوتی و تصویری منزل مراجعه کنیم. اما بسیاری از ما دوست داریم حداقل تلاش کنیم تا دستگاه را خودمان تعمیر کنیم. در ادامه یکی از راه های باز کردن درب دی وی دی پلیر بدون باز کردن دستگاه را به شما آموزش می دهیم.

در زیر اکثر دستگاه های دی وی دی پلیر محفظه ای برای خلاص کردن بخش مکانیزم وجود دارد. در این حالت چرخ دنده های باز و بسته کردن درب دی وی دی پلیر آزاد هستند و ما می توانیم درب دی وی دی پلیر را باز کنیم.

داخل این محفظه ها اهرم و یا چرخ دنده هایی وجود دارد که با تغییر حالت آنها بخش مکانیزم آزاد می شود.

آموزش صحیح تمیز کردن لنز دی وی دی

یکی از اولین ایرادهایی که ممکن است در یک دی وی دی پلیر ایجاد شود خرابی اپتیک یا همان لنز دی وی دی پلیر است. این قطعه به دلیل ساختار خاصی که دارد بسیار آسیب پذیر بوده و عمر مفید کوتاهتری نسبت به سایر قطعات دی وی دی پلیر شما دارد.

خارجی‌ترین قطعه اپتیک یک عدسی است که با نام objective lens شناخته می‌شود. لیزر اپتیک توسط این عدسی به دیسک تابانده می‌شود.

گرد و غبار یکی از عواملی است که می‌تواند باعث اختلال در عملکرد اپتیک دی وی دی پلیر شما شود. بسیاری از ما تجربه تمیز کردن لنز دی وی دی را داریم اما آیا روش صحیح تمیز کردن لنز دی وی دی را می‌دانیم؟

برای تمیز کردن لنز دی وی دی نیاز به هیچ ابزار خاصی نداریم. تنها با یک گوش پاک کن می‌توانیم لنز دی وی دی پلیر خود را تمیز کنیم.

برای تمیز کردن لنز دی وی دی ابتدا گوش پاک کن را به صورت کاملا خشک به آرامی روی سطح عدسی بکشید. سعی کنید تمیز کردن گرد و غبار را بدون حرکت دادن عدسی انجام دهید. بعد از این تمیزکاری اولیه سر دیگر گوش پاک‌کن را با یک قطره آب مرطوب کرده و عدسی را با آن تمیز کنید. دقت کنید که این رطوبت نباید زیاد باشد.

در انتها برای این که رطوبت عدسی را از بین ببرید با یک گوش پاک کن تمیز دیگر مجدد سطح عدسی را تمیز کنید تا هیچ اثری از رطوبت یا گرد و غبار روی آن باقی نماند. در این حالت لنز خارجی باید کاملا شفاف شود.

دقت کنید که برای تمیز کردن لنز دی وی دی نیاز به هیچ گونه مایع تمیز کننده نداریم. بسیاری از مصرف کنندگان برای تمیز کردن لنز دی وی دی از موادی مانند الکل، استون و یا حتی تینر استفاده می‌کنند که کاملا اشتباه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط