تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تلویزیون شما تبدیل به یک سیستم صوتی شده، بخش تصویر آن از دست رفته است. شما می‌توانید به خوبی صدا را بشنوید اما تصویر، سیاه است. معمولا در این حالت همه عملکردهای تلویزیون مانند روشن و خاموش شدن و حتی تعویض کانال به درستی انجام می‌شود. این مشکل (تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد) یکی از ایرادهای شایع است که در مجموعه تعمیرات تلویزیون زیاد شنیده می‌شود.

چگونه تلویزیون را از حالت فقط صدا خارج کنیم؟

قبل از هر کاری ابتدا راه حل‌های زیر را دنبال کنید:

  • به مدت حداقل 60 ثانیه تلویزیون خود را از برق جدا کرده و مجددا روشن کنید.
  • سعی کنید تنظیمات تلویزیون و مخصوصا گزینه روشنایی را کنترل کنید.
  • کابل‌ها و اتصالات تلویزیون را بررسی کنید.

در این مرحله هدف این است که متوجه شویم تلویزیون ما معیوب شده است یا تغییرات دیگری باعث قطع شدن تصویر آن شده است. هر عکسی که در صفحه نمایش مشاهده شود ثابت می‌کند که دستگاه سالم است و نیازی به مراکز تعمیر تلویزیون نیست.

تشخیص خرابی در تلویزیون بدون تصویر

ما می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا مشکل تلویزیون خود را حل کنید. برای این که بتوانیم ایراد را رفع کنیم ابتدا باید آن را به طور دقیق شناسایی کنیم. خرابی بک لایت شایع‌ترین علت قطع شدن تصویر تلویزیون است اما قطع شدن تصویر به دلایل دیگری هم ممکن است ایجاد شود. به همین دلیل باید قبل از شروع مراحل تعمیر تلویزیون، عیب یابی دقیق انجام دهیم و ایراد دستگاه را به درستی شناسایی کنیم.

ایجاد تصویر در تلویزیون های LCD و LED نیازمند دو فرایند مختلف است:

  1. تشکیل تصویر در صفحه نمایش تلویزیون: اطلاعات تصویر در مین برد تلویزیون و برد تی کان پردازش و به پنل ( صفحه نمایش ) منتقل می شود.
  2. ایجاد نور پس زمینه (بک لایت): این روشنایی در تلویزیون ال سی دی بوسیله لامپهای فلورسنت و در تلویزیون های ال ای دی بوسیله دیودهای نورانی (لامپ‌های ال ای دی)، در پشت صفحه نمایش ایجاد و باعث روشن شدن صفحه نمایش تلویزیون و قابل دیده شدن تصویر ایجاد شدهt می‌گردد.

برای تشخیص ساده‌تر خرابی بک لایت و تمیز دادن آن از ایرادهای دیگر باید بدانید زمانی که بک لایت تلویزیون قطع می‌شود تصویر به طور کامل تاریک شده و هیچ روشنایی ندارد مثل زمانی که تلویزیون خاموش است. اما اگر بک لایت وجود داشته باشد و تصویر وجود نداشته باشد، زمینه تصویر از تاریکی مطلق خارج شده و به صورت سورمه ای یا نوک مدادی دیده می‌شود.

تلویزیون روشن میشه ولی تصویر نداره

قطع شدن تصویر تلویزیون (تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد) یک ایراد کلی است و ممکن است به دلیل خرابی قطعات مختلفی ایجاد شود اما ایرادی که در این نوشته مورد نظر ماست، قطع شدن تصویر تلویزیون بعلت خرابی بک لایت است.

بخش بک لایت توان مصرفی بالایی دارد و به همین جهت بحث امنیت آن اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل در عموم تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی وقتی اشکالی در یکی از قسمت‌های بک لایت ایجاد شود، مدار محافظ فعال شده و بخش بک لایت را از کار می‌اندازد. به ایجاد اشکال در تولید و کیفیت نور بک لایت و یا حتی قطع شدن آن باعث ایجاد اختلال در عملکرد سایر بخش های دستگاه نمی شود و نتیجه این می شود که تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد.

در واقع در صورت قطع شدن نور بک لایت تلویزیون باعث می شود تصویر تلویزیون دیده نشود به بیان ساده تر تصویر تلویزیون وجود دارد ولی قابل دیدن نیست و به همین دلیل در مواردی که نور بک لایت تلویزیون قطع می شود اگر اتاق را تاریک کنیم و یا با وسیله ای مانند چراغ قوه موبایل روی صفحه تلویزیون نور بتابانیم تصویر ضعیفی از تلویزیون قابل دیدن می شود.

علت قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون

تصویر تلویزیون هر چند لحظه یک بار روشن و خاموش می‌شود و یا به عبارت دیگر چشمک می‌زند. این ایراد یکی از اشکالاتی است که در برند ال جی بیشتر دیده می‌شود. همانطور که گفتیم هر نوع اختلال در ایجاد نورپس زمینه یا همان بک لایت، به کیفیت تصویر تلویزیون منتقل می‌شود. خرابی قطعات بخش بک لایت اگر به نحوی ایجاد شود که باعث قطع و وصل شدن نور بک لایت تلویزیون شود تصویر تلویزیون هم قطع و وصل می شود.

از نظر فنی قطع و وصل  شدن تصویر تلویزیون به این دلیل ایجاد می‌شود که لامپ های ال ای دی بک لایت که در واقع دیودهای نورانی هستند تغییر مقاومت داخلی می‌دهند. سری بودن مداربندی دستگاه باعث می‌شود که روشنایی بک لایت تلویزیون به صورت چشمک زدن قطع و وصل شود و باعث شود که تصویر تلویزیون هم قطع و وصل شود.

همانطور که اشاره شد چشمک زدن تصویر تلویزیون ال جی یکی از اشکالات رایج در این برند است که در بین مدل‌هایی مانند LY و LB که دارای بک لایت از نوع دایرکت هستند و مخصوصا در سایز 47 اینچ (به دلیل نوع مداربندی لامپ‌ها) بیشتر دیده می‌شود.

خرابی بک لایت تلویزیون

در مجموعه تعمیرات تلویزیون، مهمترین نکته در مورد بک لایت تلویزیون این است که: هر تغییری در تشکیل و  ایجاد شود به طور مستقیم در کیفیت تصویر تاثیر گذار و قابل مشاهده خواهد بود. مثلا اگر بخشی از بک لایت قطع شود دقیقا در همان بخش از تصویر تلویزیون لکه تاریکی و سیاهی دیده می‌شود.

خرابی بک لایت تلویزیون در دو برند ال جی و سپس سامسونگ بیشتر از سایر برندهای تلویزیون ایجاد می شود.

در تلویزیون های ال جی ایراد بک لایت به صورت اپیدمی دیده می شود و تعداد زیادی از از تلویزیون های این برند به دلایلی که توضیح می دهیم دچار ایراد بک لایت می شوند.مانند مدل های LB , LN , LY و … .

در عموم این مدل ها بعد از روشن کردن تلویزیون برای یک لحظه لوگوی ال جی دیده می شود و سپس با قطع شدن نور بک لایت تصویر تلویزیون قطع می شود اما پخش صدا ادامه دارد.

تلویزیون ال جی صدا دارد ولی تصویر ندارد

شایع‌ترین نشانه خرابی بک لایت تلویزیون ال جی، قطع شدن تصویر است. وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم برای چند لحظه تصویر دارد اما پس از آن صفحه نمایش تاریک شده و تصویر دیده نمی‌شود.

ساختار عمومی بک لایت در تلویزیون‌های ال جی به شکلی است که حتی وقتی که بخشی از لامپ‌های بک لایت سوخته و روشن نمی‌شود، بک لایت به طور کامل از کار افتاده و روشن نمی‌شود. معروف‌ترین مدل‌هایی که در برند ال جی دچار خرابی بک لایت می‌شوند عبارتنداز:  – LA – LN – LB – LY – LJ – UJ – LF که دارای بک لایت Direct (مستقیم) هستند و مدل‌های LM – LS – UH – UB – UK که دارای بک لایت Edge (لبه) هستند.

قطع شدن تصویر تلویزیون به علت خرابی بک لایت ممکن است به یکباره ایجاد شود. تلویزیون تا دفعه آخری که روشن شده هیچ مشکلی نداشته اما الان که روشن می‌کنیم، تصویر ندارد. همچنین ممکن است خرابی بک لایت در ابتدا مثلا به صورت ایجاد لکه های سیاهی و تاریکی در تصویر ایجاد شده و سپس با پیشرفت ایراد، پس از مدتی با قطع شدن تصویر مواجه شویم.

علت قطع شدن صدا و تصویر تلویزیون سامسونگ

در برند سامسونگ هم به مانند ال جی ایراد بک لایت (تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد) در تعدادی از مدل‌ها به صورت اپیدمی ایجاد می‌شود. اما توجه داشته باشید با توجه به تفاوت طراحی ساختاری و مداربندی تلویزیون های سامسونگ  ایراد بک لایت بیشتر به صورت تاریک شدن بخشی از تصویر و یا کم شدن نور صفحه تلویزیون سامسونگ دیده می‌شود.

وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم بخشی از تصویر تلویزیون به صورت ابر مانند تاریک شده است. در این قسمت‌ها تصویر وجود دارد اما نبود نور کافی باعث می‌شود که تصویر کیفیت قبل را نداشته باشد. این علائم ظاهری خرابی تلویزیون به دلیل سوختن تعدادی از لامپ‌های بک لایت و روشن شدن باقی لامپ‌های سالم است.

طراحی فنی تلویزیون‌های سامسونگ به گونه‌ای انجام شده که وقتی تعدادی از لامپ‌های بک لایت می‌سوزد، لامپ‌های سالم روشن شده و به کار طبیعی خود ادامه می‌دهند. به همین دلیل رایج‌ترین و شایع‌ترین نشانه خرابی بک لایت در تلویزیون سامسونگ، تاریکی بخشی از تصویر است.

چرا تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد

 

علت سوختن بک لایت تلویزیون

در انتهای بحث و پس از نکات مختلفی که در مورد ایراد (تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد) گفتیم خوب است که در مورد علت سوختن بک لایت هم صحبت کنیم. با دانستن دلیل سوختن بک لایت تلویزیون می‌توانید با جلوگیری از ایجاد عوامل موثر در آن باعث افزایش عمر بک لایت تلویزیون خود شوید.

بک لایت یک قطعه عمومی است و به همین دلیل عوامل موثر در افزایش و یا کاهش عمر مفید و سوختن آن در همه تلویزیون‌ها تقریبا یکسان است. اما تفاوت در سلیقه طراحان تلویزیون و استفاده از قطعات مختلف باعث شده است تا برخی از عوامل موثر در این روند در برندهای مختلف متفاوت باشد. در ادامه به بررسی علت سوختن بک لایت در دو برند مطرح و پرمصرف یعنی ال جی و سامسونگ می‌پردازیم:

علت سوختن بک لایت تلویزیون ال جی

از مهمترین دلایل سوختن بک لایت تلویزیون ال جی طبق نظر متخصصین تعمیرات تلویزیون به موارد زیر اشاره کرد :

  •  از بین رفتن چسب حرارتی بک لایت و جدا شدن لامپ‌ها از بخش خنک کننده
  • استفاده از تلویزیون در مقاطع طولانی ( روشن بودن تلویزیون در تمام طول روز)
  • استفاده از میزان حداکثری نور بک لایت تلویزیون

در کنار تمام موارد بالا یکی از نکاتی که در طول تجربه تعمیرات تلویزیون شاهد آن هستیم سوختن بخشی از لامپ های بک لایت است که به مرور چسب حرارتی بین لامپها و سطح فلزی زیرین که به صورت خنک کننده عمل می کند، از بین رفته است. میزان حرارتی که در اثر کارکرد این لامپ‌ها ایجاد می شود به فلز زیرین منتقل نمی شود و به مرور زمان باعث افزایش استهلاک لامپها و خرابی آنها می شود.

علت سوختن بک لایت تلویزیون سامسونگ

در تلویزیون های سامسونگ علاوه بر مواردی که باعث ایجاد خرابی بک لایت تلویزیون های ال جی می شود نکته دیگری قابل توجه است و آن عدم استفاده از چسب حرارتی دو طرفه بین بک لایت و صفحه فلزی است.

برد الکترونیکی که لامپ‌های بک لایت روی آن قرار دارد روی صفحه فلزی زیر آن با نگهدارنده های فلزی یا پلاستیکی نصب می‌شود. صفحه فلزی بعنوان خنک کننده لامپ‌ها عمل می‌کند اما اتصال کامل در همه سطوح برقرار نیست که باعث می‌شود انتقال حرارت به خوبی انجام نشده و میزان استهلاک بیشتر لامپ‌های بک لایت را باعث شود.

یکی از موارد اصلاحی که البته در عموم مراکز تعمیر تلویزیون و در بخش تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ نادیده گرفته می شود اضافه کردن چسب حرارتی به بخش بک لایت است که روند انتقال حرارت را بهینه سازی می‌کند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط