تعمیر تلویزیون سونی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیر تلویزیون سونی از خدمات ویژه گروه رایان تی وی است. ده‌ها سال است که سونی بعنوان تولید کننده برتر لوازم صوتی و مخصوصا تصویری شناخته می‌شود. عموم خریداران سونی، مشتریان ثابتی هستند که همیشه لوازم صوتی و تصویری خود را از بین تولیدات این کمپانی انتخاب می کنند. اکثر محصولات سونی نسبت به اقلام مشابه خود در سایر برندها بین 20 تا 50 درصد گرانتر هستند اما اصالت و کیفیتی که در طراحی و تولید دستگاه های این غول ژاپنی وجود دارد باعث می‌شود که خریداران، این اختلاف را پرداخت کنند.

 

تعمیر تلویزیون سونی

بیشتر بخوانید : تعمیر تلویزیون ال جی

 

مشکلات شایع در تعمیر تلویزیون سونی

  1. چشمک زدن و روشن نشدن تلویزیون سونی
  2. 2 بار چشمک زدن تلویزیون سونی
  3. 3 بار چشمک زدن تلویزیون سونی
  4. 4 بار چشمک زدن تلویزیون سونی
  5. 5 بار چشمک زدن تلویزیون سونی
  6. 6 بار چشمک زدن تلویزیون سونی
  7. 8 بار چشمک زدن تلویزیون سونی
  8. بهم ریختگی رنگها در تلویزیون سونی
  9. شکستگی پنل تلویزیون سونی

چشمک زدن و روشن نشدن تلویزیون سونی

مهمترین ویژگی تلویزیون‌های سونی در بخش تعمیرات، وجود سیستم عیب یاب داخلی است. وقتی یکی از بخش‌های تلویزیون خراب شود، سامانه عیب‌یابی با خاموش کردن و چشمک زدن چراغ پاور، قطعه معیوب را مشخص می‌کند.

تلویزیون را روشن کنید، بعد از چند لحظه خاموش می‌شود و چراغ پاور شروع به چشمک زدن می‌کند. تعداد چشمک زدن لامپ پاور تلویزیون سونی یک تعداد ثابت است که با یک مکث کوتاه، پشت سرهم تکرار می‌شود.

هر تعداد چشمک، (بعنوان یک ارور) نشان دهنده خرابی یک بخش از تلویزیون است. مثلا 2 بار چشمک زدن تلویزیون سونی نشان دهنده خرابی برد پاور و 6 چشمک ارور خرابی بک لایت است.

 

چشمک زدن تلویزیون سونی

جدول عیب یابی تلویزیون سونی

طراحان شرکت سونی برای هر مدل تلویزیون، یک جدول عیب یابی اختصاصی طراحی می‌کنند.اما اگر به جدول عیب یابی در مدل‌های مختلف تلویزیون سونی نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که تعدادی از ایرادها و تعداد چشمک‌ها مشترک است. مثلا تعداد 5 چشمک در عموم مدل‌های تلویزیون‌های LED و LCD سونی مربوط به خرابی برد تیکان و صفحه نمایش تلویزیون است.

از شایع‌ترین تعداد چشمک‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

                تعداد چشمک زدن تلویزیون سونی                                   قطعات معیوب
                            2 چشمک                                   برد پاور
                            3 چشمک                                  مین برد
                            4 چشمک                                  برد بک لایت
                            5 چشمک                                  برد تیکان – پنل
                            6 چشمک                                   بک لایت
                            8 چشمک                                   بخش صدا

در هر تلویزیون سونی یک نسخه از جدول عیب یابی، در حافظه ضبط می‌شود و قابل دسترسی است. برای دسترسی به منوی عیب یابی (البته در حالت سلامت تلویزیون) می‌توانید از کنترل معمولی تلویزیون استفاده کنید.

برای ظاهر شدن منوی عیب یابی تلویزیون سونی ابتدا تلویزیون را در حالت استندبای قرار دهید. سپس کلیدهای زیر را به ترتیب و پشت سرهم فشار دهید :

Display 

  5 

  (VOL – ) 

Power On

اگر این کار را درست انجام داده باشید تلویزیون روشن می‌شود و جدول ارور نمایش داده می‌شود.

 

جدول ارور تلویزیون سونی

 

 

2 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

اولین تعداد چشمک زدن تلویزیون سونی 2 بار است. 2 بار چشمک زدن تلویزیون سونی در عموم مدل‌ها مشخص کننده ایراد در برد پاور تلویزیون است. معمولا وقتی یکی از ولتاژهای خروجی برد پاور (غیر از ولتاژ استندبای) قطع و یا دچار نقص شود، چراغ جلوی تلویزیون سونی 2 بار چشمک می‌زند.

برد پاور تلویزیون سونی دارای دو بخش اصلی اولیه و ثانویه است. ورودی بخش پاور ولتاژ برق شهری است که در ایراد با مشخصات 220 ولت – 50 هرتز است و خروجی پاور شامل چند ولتاژ برای تغذیه بخش‌های مختلف تلویزیون است.

شرکت سونی در تعدادی از مدل‌های جدید تلویزیون سونی مانند سری W800B و W800C از یک آداپتور 19.5 ولت به جای برد پاور داخلی استفاده کرده است.

2 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

بیشتر بخوانید: تعمیر تلویزیون ال سی دی سونی

3 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

3 بار چشمک زدن تلویزیون سونی در اغلب موارد نشان دهنده خرابی مین برد تلویزیون است. ایرادهایی که در مین برد تلویزیون سونی ایجاد می شود ممکن است به صورت نرم افزاری و یا سخت افزاری باشد.

 

3 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

 

4 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

4 بار چشمک زدن تلویزیون سونی در تعدادی از مدل‌های خاص تلویزیون سونی بکار رفته است. این برد معمولا با نام درایور بک لایت یا LD Board شناخته می‌شود. در این مدل‌ها معمولا 6 چشمک نشان دهنده خرابی لامپ‌های بک لایت و 4 بار چشمک زدن تلویزیون سونی نشان دهنده خرابی برد بک لایت یا همان  LD Board است.

 

4 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

بیشتر بخوانید: تعمیر تلویزیون ال ای دی سونی

 

5 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

در تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی نشان دهنده خرابی برد تیکان و صفحه نمایش است.

دلایل اصلی ایجاد 5 مرتبه چشمک زدن تلویزیون سونی عبارتند از:

  • خرابی برد تیکان (T Con)
  • خرابی پنل تلویزیون
  • آبخوردگی پنل تلویزیون
  • خرابی فلت های پنل تلویزیون

5 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

6 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

در عموم تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی سونی نشان دهنده خرابی بک لایت تلویزیون است. بک لایت، نوری است که در پشت صفحه نمایش تلویزیون تولید می‌شود و باعث روشن شدن تصویر می‌شود.

لامپ‌های بک لایت در تلویزیون های ال سی دی از نوع فلورسنت و در تلویزیون های ال‌ ای‏‌ دی از نوع لامپهای ال ای دی هستند.

 

6 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

بیشتر بخوانید: تعمیر تلویزیون پروجکشن سونی

 

8 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

در اکثر تلویزیون‌های سونی نشان دهنده ایجاد اشکال در بخش صدا است و با توجه به این که قطعات مرتبط با بخش صوت، در مین برد تلویزیون قرار دارد و در واقع 8 چشمک نشان دهنده خرابی مین برد تلویزیون سونی است.

بخش صدا در عموم تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی معمولا بعنوان بخشی از مین برد تلویزیون طراحی می‌شود و تنها در تعداد محدودی به صورت یک برد جداگانه است. در تعمیر 8 بار چشمک زدن تلویزیون سونی باید حتما بلندگوها را هم بخشی از مدار تقویت صدای تلویزیون در نظر گرفت که ممکن است خرابی آنها باعث ایجاد 8 چشمک در تلویزیون سونی شود.

 

8 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

 

13 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

بیشتر بخوانید: تعمیر تلویزیون پلاسمای سونی 

 

دسترسی به منوی عیب یابی در تعمیر تلویزیون سونی

منوی عیب یابی تلویزیون سونی با وارد کردن کد خاصی قابل دسترسی است.

برای ورود به منوی عیب یابی در تلویزیون‌های سونی دکمه‌های زیر را پشت سرهم و بدون فاصله درحالی که تلویزیون در حالت استندبای است فشار دهید:

  1. DISPLAY
  2. +5
  3. -VOL
  4. POWER ON

 

منوی عیب یابی تلویزیون سونی

 

پاک کردن منوی عیب یابی در تعمیر تلویزیون سونی

منوی عیب یابی در تلویزیون‌های سونی قابلیت ریست و بازگشت به حالت اولیه دارد. این نوع ریست، معمولا بعد از اتمام تعمیر تلویزیون سونی پیشنهاد می‌شود.

برای ریست کردن منوی عیب یابی تلویزیون سونی (در اکثر مدل‌ها) باید پس از ورود به منوی عیب یابی، دکمه‌های 8 و سپس 0  روی کنترل دستگاه را پشت سرهم فشار دهید.

ریست کردن جدول عیب یابی تلویزیون سونی

بیشتر بخوانید: تعمیر سینمای خانگی سونی

 

تعمیر بک لایت تلویزیون سونی

مثل سایر برندها، خرابی بک لایت در تلویزیون سونی هم رایج است و ارور مربوط به آن 6 چشمک است.

همانطور که می‌دانیم در تلویزیون ال سی دی، برد بک لایت وظیفه تامین ولتاژ فلورسنت‌های بک لایت را به عهده دارد. در صورت نیاز به تعمیر تلویزیون ال سی دی سونی با نشانه ظاهری 6 بار چشمک زدن، ابتدا باید مشخص شود که برد بک لایت خراب است و یا لامپ های فلورسنت. پس از مشخص شدن محدوده خرابی بهتر می توان برای تعمیر و یا تعویض قطعات معیوب تصمیم گیری کرد.

در برند سونی نسبت به سایر برندها، ایراد خرابی بخش بک لایت تلویزیون آمار مراجعه کمتری دارد. این آمار پایین خرابی بک لایت به دلیل کیفیت بالاتر قطعات و طراحی بهتر این تلویزیون‌ها است.

 

تعمیر بک لایت تلویزیون سونی

 

تلویزیون های ال ای دی سونی اغلب دارای بک لایت لبه هستند و همانطور که گفتیم به علت استفاده از قطعات با کیفیت ایراد بخش بک لایت به نسبت سایر برندها در تلویزیون های سونی کمتر ایجاد می‌شود. خرابی بک لایت در اکثر تلویزیون های ال ای دی سونی با تعداد 6 چشمک و در تعداد کمی از انها با 4 بار چشمک مشخص می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تعمیر تلویزیون از قبیل: تعمیر تلویزیون سامسونگ، تعمیر تلویزیون ال جی و … با کارشناسان ما از طریق وب سایت در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.