علت سوختن بک لایت تلویزیون

علت سوختن بک لایت تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

علت سوختن بک لایت تلویزیون از این جهت حائز اهمیت است که با رفع آن می‌توانید باعث افزایش عمر بک لایت تلویزیون خود شوید. در ادامه همراه متخصصین تعمیر تلویزیون رایان مهمترین دلایل سوختن بک لایت تلویزیون و روش‌های رفع آنها را بررسی می‌کنیم.

بک لایت چیست ؟

قبل از آنکه بخواهیم راجع به علت سوختن بک لایت تلویزیون توضیح دهیم بهتر است ابتدا با ماهیت و ساختار بک لایت آشنا شویم. ساختار تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی به گونه ای است که تصویر در صفحه نمایش تلویزیون نمایش داده می‌شود اما به تنهایی قابل دیده شدن نیست و نیاز به نور پس زمینه دارد.

نور پس زمینه یا همان بک لایت از پشت به صفحه نمایش تابانده می‌شود و تصویر را قابل دیدن می کند. بدیهی است که ایجاد هر نوع ایراد در کیفیت تولید نور بک لایت به کیفیت تصویر تولید شده آسیب می‌زند.، مثلا اگر بخشی از بک لایت تلویزیون را قطع کنیم در همان بخش از تصویر نور کمتری دیده می شود.

تاریک و روشن شدن صفحه تلویزیون

 

 

تفاوت بک لایت در تلویزیون LCD و LED

در تلویزیون های ال سی دی نور بک لایت بوسیله لامپ های فلورسنت و در تلویزیون های ال ای دی بوسیله لامپ های ال ای دی تولید می شود. در مسیر پیشرفت ساختار تلویزیون‌ها، میزان بالای توان تلفاتی بخش بک لایت طراحان را بر آن داشت تا تغییری در بک لایت تلویزیونهای ال سی دی ایجاد کنند. به این ترتیب لامپ های ال ای دی که نسبت به لامپ های فلورسنت نور زنده تر تولید می کنند و باعث افزایش کیفیت تصویر تلویزیون می شوند جایگزین لامپ های فلورسنت شدند.

با کاهش توان تلفاتی و عمر مفید بالاتر لامپ های ال ای دی نسبت به لامپ های فلورسنت، انتظار می رفت که میزان خرابی بک لایت در تلویزیون های ال ای دی نسبت به تلویزیون های ال سی دی به شدت کاهش پیدا کند. در عمل اما به دلایل مختلفی مانند پایین آمدن کیفیت قطعات، عکس این قضیه اتفاق افتاد و خرابی بخش بک لایت تلویزیون به یکی از ایرادهای شایع در بین تلویزیون های ال ای دی و شناخته شده در مجموعه تعمیر تلویزیون بدل شد.

 

تفاوت بک لایت ال سی دی و ال ای دی-min

 

علت سوختن بک لایت تلویزیون

کمترین نتیجه مشخص شدن علت سوختن بک لایت تلویزیون، پیشگیری از خرابی مجدد آن است. با رعایت نکاتی که بعنوان دلایل سوختن بک لایت تلویزیون گفته می‌شود می‌توانید استفاده بهتری از تلویزیون خود داشته باشید. متخصصین تعمیر تلویزیون رایان با بررسی مجموعه‌ای از تلویزیون‌ها در برندها و مدل‌های مختلف موارد زیر را بعنوان معمترین عوامل موثر در سوختن بک لایت تلویزیون می‌دانند :

  1. استفاده از حداکثر میزان نور بک لایت تلویزیون.
  2. تمایل مصرف کنندگان به استفاده از تلویزیون در ساعات متوالی و بدون زمان استراحت.

با بررسی تلویزیون‌هایی که برای تعمیر بک لایت به مجموعه رایان مراجعه کرده‌اند متوجه می‌شویم که مقدار نور بک لایت در اکثر آنها در حالت حداکثر قرار دارد. افزایش مقدار بک لایت تلویزیون از یک طرف باعث افزایش کیفیت تصویر خواهد شد اما از سوی دیگر باعث افزایش حرارت لامپ‌های بک لایت و کاهش عمر مفید آنها می‌شود. عامل مهم دیگر در سوختن بک لایت تلویزیون (مخصوصا در کشور ما) تمایل عمومی به روشن ماندن تلویزیون حتی در زمانی است که به طور مستقیم از آن استفاده نمی‌کنیم. خیلی از ما عادت داریم در زمانی که در منزل و حتی مشغول کارهای دیگر هستیم، تلویزیون روشن باشد.

جلوگیری از سوختن بک لایت تلویزیون

حالا که عوامل موثر در سوختن بک لایت تلویزیون آشنا شدیم به راحتی می‌توانیم روش‌های جلوگیری از سوختن بک لایت تلویزیون را توضیح دهیم. به طور کلی هر عاملی که باعث کاهش گرمای تولید شده در بخش بک لایت تلویزیون و دفع بهتر آن شود می‌تواند به جلوگیری از سوختن بک لایت تلویزیون و افزایش عمر مفید آن کمک کند. متخصصین تعمیر تلویزیون رایان مهمترین عوامل موثر در جلوگیری از سوختن بک لایت را به شرح زیر می‌دانند :

  1. تنظیم بک لایت تلویزیون و متناسب سازی آن با مقدار نور محیطی
  2. استفاده از گزینه صرفه جویی در انرژی تلویزیون
  3. خاموش کردن تلویزیون در فواصل زمانی 2 تا 3  ساعت به مدت 10 تا 15  دقیقه

با دقت در این موارد بالا متوجه می‌شوید همانطور که گفتیم همه این عوامل در کاهش گرمای تولید شده در بک لایت و دفع بهتر آن موثر است. مهمترین پارامتر برای تنظیم بک لایت تلویزیون میزان نور محیط است. هر چقدر نور محیط اطراف تلویزیون بیشتر باشد لازم است که مقدار بک لایت تلویزیون را بالاتر ببیرم تا تصویر کیفیت لازم را داشته باشد. اما تجربه متخصصین تعمیر تلویزیون در منزل گروه تخصصی رایان از تعمیر هزاران تلویزیون در منازل مختلف نشان می‌دهد در اکثر منازل لازم نیست نور بک لایت تلویزیون در حالت حداکثر باشد.

معمولا در منوی تنظیمات تلویزیون دو گزینه برای تنظیم بک لایت وجود دارد : گزینه بک لایت یا نور زمینه که به صورت عددی و مستقیم مقدار بک لایت تلویزیون را تنظیم می‌کند. گزینه دیگر مدیریت مصرف انرژی در تلویزیون است که با نام صرفه جویی در انرژی شناخته می‌شود. این گزینه به صورت معکوس و چند گزینه‌ای مقدار بک لایت تلویزیون را کنترل می‌کند.

تنظیم بک لایت تلویزیون

 

 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط