آموزش تعمیر تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

آموزش تعمیر تلویزیون قدیمی به بیان ساده موضوع این مقاله است. البته در نظر داشته باشید پروسه کامل تعمیر تلویزیون نیاز به دانش و تجربه کاری بالایی دارد و در یک نوشته یا حتی یک کتاب نمی‌توان آن را آموزش داد. در این نوشته قصد داریم برخی از نکات مهم که ممکن است در مواجهه با ایرادهای مختلف به شما کمک کند را یادآور شویم. با این وجود برخی از نکات آموزشی در تعمیر تلویزیون ممکن است برای افراد غیر متخصص خطر آفرین باشد، در کاربرد آنها دقت کنید.

آموزش تعمیر تلویزیون قدیمی در منزل

پیش نیاز تعمیر تلویزیون عیب یابی دقیق و صحیح آن است.وقتی با یک ایراد در یک تلویزیون مواجه می‌شویم ابتدا باید ابعاد مختلف ایراد و ویژگی‌های آن را شناسایی کنیم. تنها در این صورت است که می‌توانیم راه حل درست تعمیر تلویزیون را پیدا کنیم. برای شروع عیب یابی ابتدا مدل کد تلویزیون را مشخص کنید. سپس به سراغ ایراد بروید و به درستی آن را تجزیه و تحلیل کنید. سعی کنید مراحل کارکرد تلویزیون را پشت سرهم در نظر بگیرید تا بهتر بتوانید قطعات معیوب را شناسایی کنید.

در ادامه این نوشته برخی از نکاتی که ممکن است به تعمیر سریع و ارزان تلویزیون منتهی شود را مطرح می کنیم و توضیح می دهیم. اگر شما هم بعنوان یک مصرف کننده با مشکلی در تعمیر تلویزیون قدیمی خود مواجه شده‌اید می‌توانید با طرح در بخش سوالات جواب آن را از متخصصین رایان دریافت کنید. برخی از مشکلاتی که ممکن است در تعمیر تلویزیون قدیمی با آن برخورد کنید عبارتند از :

  1. روشن نشدن تلویزیون
  2. سوختن فیوز ورودی برد پاور تلویزیون
  3. ایجاد خط افقی نورانی در تلویزیون قدیمی
  4. جمع شدن تصویر تلویزیون
  5. قطع شدن تصویر تلویزیون قدیمی
  6. قطع شدن صدای تلویزیون قدیمی
  7. وصل کردن دستگاه دیجیتال یا دی وی دی پلیر به تلویزیون قدیمی

روشن نشدن تلویزیون قدیمی

روشن نشدن تلویزیون یکی از مشکلات پرتکرار در تلویزیون‌های قدیمی است که ممکن است بعنوان یک مصرف کننده با آن مواجه شوید. وقتی تلویزیون را به مانند روزهای قبل روشن می‌کنیم روشن نمی‌شود! در این حالت نمی‌دانیم که برق آن قطع شده یا کلید پاور آن خراب شده است؟ حتی ممکن است تصور کنید کنترل تلویزیون به درستی عمل نمی‌کند.

اولین کاری که باید انجام دهید اینست که به لامپ پاور تلویزیون دقت کنید که آیا روشن است یا خیر؟

وقتی تلویزیون را به برق می‌زنیم و آن را با کلید پاور روی دستگاه روشن می‌کنیم باید لامپ پاور تلویزیون یا همان چراغ استندبای روشن شود. این لامپ معمولا به رنگ قرمز ثابت روشن می‌شود و نشان دهنده قرار گرفتن تلویزیون در حالت استندبای است. در این حالت مطمئن می‌شویم که برق وارد تلویزیون می‌شود و سیم برق و پریز و دو شاخه و قطعات مرتبط با آنها سالم هستند.

اگر با اتصال سیم برق و زدن کلید پاور روی تلویزیون لامپ پاور روشن نشود باید مسیر قبل از آن یعنی پریز برق – دوشاخه – سیم رابط … تا کلید پاور تلویزیون را بررسی کنید. دقت کنید که یکی از مشکلات مهم در این بخش اتصالات ضعیف است. ارتباط بد در هنگام عبور جریان باعث تولید گرما می‌‍شود. نتیجه این اتقفاق را می‌توانید در بسیاری از دوشاخه‌های و پریزها که گرم و داغ شده‌اند ببینید.

 

سوختن فیوز ورودی برد پاور تلویزیون

سوختن فیوز ورودی تلویزیون مشکل دیگری است که ممکن است در ایراد روشن نشدن تلویزیون با آن مواجه شوید. معمولا در ورودی برق تلویزیون‌های قدیمی از فیوزهای شیشه‌ای استفاده می‌کنند. این فیوزها براساس مقدار جریان مدار و معمولا با ولتاژ 250 ولت (ولتاژ برق ایران) انتخاب می‌شوند. معمولا مقدار جریان مورد نیاز مدار را محاسبه می‌کنند و آن را در مقدار 1/4 ضرب می‌کنند. عدد به دست آمده مقدار جریان فیوز را مشخص می‌کند.

بر خلاف تصور عموم در نظر داشته باشید که هیچ فیوزی بی دلیل نمی سوزد و حتما اضافه جریان به آن وارد شده است. ممکن است در ادامه مسیر قطعه‌ یا قطعاتی معیوب شده باشند که باعث ایجاد بار اضافه شده‌اند. با توجه به این نکته جایگزین کردن فیوز سوخته با سالم بدون بررسی مدار اشتباه است. اگر با سوختن فیوز مواجه شدید باید مدارات بعد از فیوز را از نظر اتصال کوتاه بررسی کنید.

با این وجود اگر ابزار تست و عیب یابی ندارید ایمن‌ترین روش اینست که فیوز سوخته را دقیقا با مقدار خودش جایگزین کنید. در این حالت اگر اشکالی در بخش پاور تلویزیون ایجاد شده باشد فیوز مجددا می‌سوزد. اما اگر مقدار فیوز بیشتر باشد ممکن است نسوزد ولی جریان برق را عبور داده و باعث پیشرفت ایراد و خرابی بیشتر قطعات تلویزیون شما شود. مشخصات اصلی یک فیوز ولتاژ و مقدار جریان بر حسب آمپر است.

تعویض فیوز تلویزیون
تعویض فیوز تلویزیون

ایجاد خط افقی نورانی در تلویزیون قدیمی

ایجاد خط نورانی در تلویزیون قدیمی به معنای از کار افتادن طبقه عمودی یا همان ورتیکال تلویزیون است. وظیفه طبقه ورتیکال د تلویزیون‌های CRT باز کردن خط ایجاد شده در طبقه هوریزنتال و تبدیل آن به تصویر است. همانطور که گفتیم برای تشکیل تصویر در تلویزیون CRT ابتدا یک نقطه ایجاد می‌شود. طبقه هوریزنتال این نقطه را به خط تبدیل می‌کند و طبقه ورتیکال خط ایجاد شده را باز کرده و آن را به تصویر تبدیل می‌کند.

با توجه به توضیحات بالا هر ایرادی که در بخش ارتفاع تصویر ایجاد شود باید دلیل آن را در طبقه ورتیکال تلویزیون جستجو کنید. برخی از ایرادهایی که بعلت خرابی در طبقه ورتیکال تلویزیون CRT ایجاد می‌شود عبارتند از :

  1. جمع شدن تصویر از بالا و یا پایین تصویر
  2. ایجاد خطوط افقی سفید و یا رنگی در بالای تصویر
  3. تبدیل تصویر به یک خط پررنگ افقی در وسط تصویر

تعمیر تلویزیون سونی قدیمی

مهمترین نکته در تعمیر تلویزیون سونی قدیمی (CRT) استفاده از سیستم عیب یاب داخلی در این تلویزیون‌ها است. این سیستم وقتی یکی از قطعات داخلی تلویزیون معیوب می‌شود، با چشمک زدن چراغ جلوی تلویزیون، نوع خرابی و المان‌ معیوب را مشخص می‌کند. در واقع چشمک زدن لامپ پاور تلویزیون سونی یک تعداد ثابت است که تکرار می‌شود و به ما می‌گوید کدام بخش از قطعات تلویزیون معیوب شده است.

بعنوان نمونه در نظر بگیرید که سوختن ترانزیستور خروجی هایولتاژ یکی از ایرادهای پرتکرار در بین تلویزیون‌های قدیمی است. معمولا وقتی این ترانزیستور می‌سوزد تلویزیون روشن نمی‌شود. اما در تلویزیون‌های CRT سونی وقتی این قطعه می‌سوزد لامپ پاور تلویزیون 2 بار روشن و خاموش می‌شود و سپس 2 ثانیه مکث کرده و این عملیات ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که تلویزیون را از برق بکشیم.

علت کارنکردن کنترل تلویزیون قدیمی

معمولا دکمه‌های روی تلویزیون‌های قدیمی به دلیل عمر بالایی که دارند به درستی عمل نمی‌کنند و همین موضوع اکار نکردن کنترل در این تلویزیون‌ها را آزار دهنده‌تر می‌کند. اما علت کارنکردن کنترل تلویزیون قدیمی چیست و چگونه می‌توانیم ان را تعمیر کنیم؟

معمولا 2 ایراد اصلی در یک کنترل تلویزیون ممکن است ایجاد شود :

  1. از کار افتادن کامل کنترل
  2. کار نکردن بعضی از کلیدهای کنترل

اگر با از کار افتادن کامل کنترل تلویزیون برخورد کردید در اولین قدم می‌توانید کنترل را از نظر تولید سیگنال تست و آزمایش کنید. برای آزمایش یک کنترل تلویزیون می‌توانید از دوربین گوشی موبایل خود یا هر دوربین دیجیتال دیگری کمک بگیرید. اگر حتی با تعویض باطری هم در زمان فشار کلیدها نوری در فرستنده کنترل ایجاد نشود می‌توانید نتیجه بگیرید که قطعا ریموت کنترل معیوب شده است.

آزمایش کنترل تلویزیون با دوربین گوشی موبایل

مهمترین دلایلی که باعث کار نکردن کنترل تلویزیون می‌شود عبارتند از :

  1. ایجاد ترک و شکستگی در مدار رریموت کنترل
  2. خرابی دیود فرستنده ریموت کنترل
  3. ایجاد لحیم سردی در مدار کنترل تلویزیون
  4. خرابی آی سی کنترل تلویزیون

اما اگر با از کار افتادن یا بد عمل کردن تعدادی از کلیدهای کنترل تلویزیون روبرو شدید باید بدانید که قطعا بخش رسانای کلیدها به درستی با بخش رسانای مدار کنترل ارتباط برقرار نمی‌کند که می تواند به دلیل روغن زدن برد ریموت کنتنرل و یا از بین رفتن لایه گرافیت کنترل تلویزیون باشد. شستشوی کامل ریموت کنترل تلویزیون و جایگزینی گرافیت کلیدهای معیوب بهترین راه حل برای تعمیر از کار افتادگی کنترل تلویزیون شما خواهد بود.

4 پاسخ

  1. سلام مهندس خسته نباشید،،ببخشید تلویزیون ال جی،21 اینچ،
    مدل:CT-21Q92PX
    شماره شاسی:(4)MC-007B/ 6870-VM0195D
    دستگاه که روشن میکونی تصویر نداره و یه صدای خررررر‌خررر مداام پخش میشه
    ممنون میشم توضیح مختصر بدید راجعب این ایراد

    1. با سلام، روند عیب یابی در تلویزیون‌های crt مشخص است. ابتدا تغذیه را اندازه‌گیری کنید. در مرحله بعد وجود هایولتاژ را چک کنید. اندازه گیری ولتازهای ایجاد شده بوسیله هایولتاژ قدم بعدی است و مرحله به مرحله باید جلو بروید تا به ایراد برسید.

  2. سلام تلوزیونم سامصونگ ۲۱ قدیم پلانو هستش ی ورودی سه فیش کنار سمت چپ تلویزیون هست وقتی فیش ها وارد میکنم باید تکون بدم تا تصویر بیاد ی مدت گذشت باز کردم پایه های فیش رو برد شل بود لحیم کاری کردم تصویر درست شد یدفعه تصویرش دوباره رفت اما صدا وهمه چی اوکیه ۴ تا خطم بالای بالا صفحه دلره فقط صدا بدون تصویر لطفا ی راهنمایی. کنید ردیفش کنم ممنون

    1. سلام، اول پاور و ولتاژهای خروجی رو چک کنید. باید چک کنید که ورتیکال کار می‌کند یا خیر؟ در قدم بعدی آی سی ورتیکال رو عوض کنید. به احتمال زیاد مشکل حل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط