عمر بک لایت تلویزیون

عوامل موثر بر عمر بک لایت تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

عمر بک لایت تلویزیون، مقدار و روش افزایش آن یکی از سوالات پرتکرار و البته مهمی است که در بخش تعمیر و تعویض بک لایت تلویزیون زیاد مطرح می‌شود. در ادامه متخصصین تعمیر تلویزیون مجموعه تخصصی رایان به 5 سوال مهم در مورد عمر بک لایت تلویزیون پاسخ می‌دهند :

  1. میزان متوسط عمر بک لایت تلویزیون چقدر است؟

  2. عمر بک لایت در تلویزیون‌های مختلف (ال جی ، سامسونگ ، سونی و …) چه تفاوتی دارد؟

  3. چه عواملی روی کاهش یا افزایش عمر بک لایت تلویزیون اثر دارد؟

  4. چگونه می‌توان میزان عمر بک لایت تلویزیون را افزایش داد؟

  5. نشانه خرابی بک لایت تلویزیون و روش تشخیص؟

    تاریکی تصویر تلویزیون سامسونگ

میزان متوسط عمر بک لایت تلویزیون چقدر است؟

بک لایت هایی که امروز در بیشتر تلویزیون‌ها‌ی ال ای دی استفاده می‌شود از دو نوع لبه (edge) و یا مستقیم (direct) هستند. نوع لبه همانطور که از نام آن پیداست در کناره‌های طولی و یا عرضی تلویزیون قرار می‌گیرد. بک لایت مستقیم که بیشتر با نام شاخه‌ای از آن نام می‌برند اما به صورت چندین شاخه افقی و یا عمودی در مساحت تصویر پخش می‌شود. در بک لایت های لبه، لامپها در فاصله بسیار کمی از یکدیگر قرار می‌گیرند و حرارت متمرکز بیشتری تولید می‌کنند. این تمرکز حرارت باعث می‌شود که دفع آن مشکل‌تر از دفع حرارت بک لایت‌های شاخه‌ای باشد.

در بک لایت شاخه‌ای به دلیل فاصله نسبتا زیاد بین لامپ‌ها حرارت در سطح پنل پخش می‌شود و از شاسی اصلی تلویزیون بعنوان هیت سینک (خنک کننده) استفاده می‌‍‌شود. برد PCB لامپ‌ها با چسب حرارتی یا نگهدارنده‌های فلزی به سطح شاسی متصل می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید : چگونه بک لایت تلویزیون را تنظیم کنیم؟

 

آمار تعمیرات بک لایت تلویزیون نشان می‌دهد که میزان عمر مفید بک لایت تلویزیون در مدل‌هایی که دارای یک لایت لبه هستند به مراتب در موقعیت بهتری قرار دارد. بر اساس همین آمار میزان متوسط عمر بک لایت در مدل‌های شاخه‌ای حدود 12 تا 15 هزار ساعت برآورد شده است. میزان عمر بک لایت در مدل‌های لبه کمی بیشتر و بین 20 تا 25 هزار ساعت در مدل‌های مختلف تخمین زده می‌شود.

خرابی بک لایت تلویزیون ال جی LN

عمر بک لایت در تلویزیون‌های مختلف(ال جی ، سامسونگ ، سونی و …) چه تفاوتی دارد؟

همانطور که در بالا گفتیم کیفیت و ساختار بک لایت نقش اصلی و اساسی در عمر آن دارد. معمولا در بک لایت‌های لبه از لامپ‌های با کیفیت بالاتری استفاده می‌شود. در واقع بک لایت های لبه بیشتر در تلویزیون های گرانقیمت و به اصطلاح پرچمدار استفاده می‌شود اما بک لایت های شاخه‌ای بیشتر در تلویزیون های میان رده که می خواهند صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میزان عمر بک لایت تلویزیون در برندهای مختلف را هم باید از همین دیدگاه ببینیم. تلویزیون‌های ساخت برندهایی مانند سونی و یا پاناسونیک گرانتر هستند و در بیشتر آنها از بک لایت های لبه استفاده شده است. کیفیت بالای طراحی و ساخت این تلویزیون‌ها باعث افزایش عمر بک لایت در آنها خواهد شد. مقدار متوسط عمر بک لایت در این تلویزیون‌ها بین 40 تا 50 هزار ساعت است.

اما در محصولات ال جی و سامسونگ که ارزانتر ساخته می‌شوند از بک لایت شاخه‌ای بیشتر استفاده می‌شود. این بک لایت‌ها همانطور که کیفیت ساخت و طراحی متوسط دارند عمر کوتاه‌تری نسبت به بک لایت‌های لبه دارند. میزان متوسط عمر بک لایت در تلویزیون‌های ال جی و سامسونگ بین 15 تا 25 هزار ساعت است. در برندهای با سطح کیفی پایین‌ترمانند مارشال، بلست، اسنوا و .. عمر بک لایت به حدود 8 تا 12 هزار ساعت کاهش پیدا می‌کند.

 

سیاه شدن بالای تصویر تلویزیون سامسونگ

چگونه می توان عمر مفید بک لایت تلویزیون را افزایش داد؟

همانطور که می دانیم خرابی و تعمیر بک لایت تلویزیون یکی از ایرادهای متداول در بخش تعمیرات تلویزیون های LED و LCD است. پس یکی از نکات و پارامترهایی که باید در هنگام خرید تلویزیون به آن دقت کنیم نوع ساختار و کیفیت بک لایت تلویزیون است. اما در بخش مشخصات فنی تلویزیون ها در زمان خرید فقط نوع بک لایت مشخص می شود.

توصیه می کنیم در زمان خرید تلویزیون اطلاعات بیشتری در این بخش بدست آورید. یکی از این روش‌ها مشاوره با متخصصین تعمیرات تلویزیون است. روش دیگر اعتماد به برندها است. مطمئن باشید هزینه بیشتری که برای خرید یک تلویزیون با کیفیت صرف می‌کنید طی چند سال اولیه خرید تلویزیون با عمر بالاتر قطعات و عدم نیاز به تعمیرگاه تلویزیون به شما برگشت داده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : اصلاحیه بک لایت تلویزیون در برندها و مدل‌های مختلف

 

قدم بعدی در راه افزایش عمر بک لایت تلویزیون، بهینه سازی استفاده است. روشهای مختلفی برای افزایش بهره‌وری از بک لایت تلویزیون وجود دارد. با دقیت در این ترفندها متوجه می‌شویم که همه آنها روی کاهش گرمای بک لایت و دفع بهتر آن تمرکز دارد.

  • استفاده از گزینه صرفه جویی در انرژی تلویزیون
  • کاهش نور بک لایت تلویزیون و تنظیم آن با نور محیط
  • خاموش کردن تلویزیون در فواصل 2 تا 3 ساعت به مدت 10 الی 15 دقیقه

مهمترین نکته این بخش متناسب سازی نور زمینه تلویزیون با محیط است. نور بک لایت تنها گزینه تنظیمات مختلف یک تلویزیون LCD یا LED است که باید براساس شرایط محیطی تنظیم شود نه سلیقه مصرف کننده.

سایر گزینه‌های تنظیمات همگی باید براساس سلیقه و دلخواه مصرف کننده تنظیم شود.  میزان کم و یا زیاد آنها تاثیری روی عملکر تلویزیون و افزایش یال کاهش عمر مفید آن ندارد.

هاله تاریک در تصویر تلویزیون

نشانه خرابی بک لایت تلویزیون

اصلی‌ترین نشانه خرابی بک لایت، قطع شدن تصویر تلویزیون است. اما خرابی بک لایت تلویزیون نشانه‌های دیگری هم دارد که ممکن است با آنها مواج شوید. شایع‌ترین علائم خرابی بک لایت تلویزیون عبارتند از :

  1. قطع شدن تصویر تلویزیون

  2.  لکه‌های سیاهی و تاریکی پراکنده در تصویر

  3. قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون یا به اصطلاح چشمک ردن تصویر

  4. سفید شدن تصویر و ایجاد هاله و لکه‌های نورانی در تصویر تلویزیون

اگر با ساختار و نحوه عملکرد بک لایت آشنا شویم بهتر می توانیم ایرادها و نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون را درک کنیم. ایجاد تصویر در تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی نیازمند 2 فاکتور است : عکسی که در صفحه نمایش ایجاد می‌شود و نور پس زمینه که از پشت به صفحه نمایش می‌تابد و تصویر تلویزیون را قابل دیده شدن می‌کند. هر تغییری که در کیفیت بک لایت ایجاد شود به طور مستقیم در کیفیت تصویر تاثیر می‌گذارد. کم نور شدن یک بخش از بک لایت باعث سیاهی و تاریکی تصویر در همان بخش و پر نور شدن بک لایت در یک بخش باعث ایجاد نقاط نورانی و لکه‌ سفید در همان قسمت از تصویر تلویزیون خواهد شد.

 

نکته مهم دیگری که در اینجا لازم بذکر است اینکه به دلیل شایع بودن ایراد بک لایت، جستجویزیادی در مورد این خرابی در اینترنت انجام می‌شود. به همین دلیل اکثر اطلاعاتی که در مورد اشکالات تصویر بدست می‌آید مربوط به خرابی بک لایت است. در حالیکه ممکن است خرابی تلویزیون ما و ایرادی که در آن ایجاد شده است مربوط به اشکال در بک لایت تلویزیون نباشد. به بیان ساده‌تر ایرادهای زیادی ممکن است باعث قطع شدن تصویر تلویزیون شود اما با جستجوی عبارت قطع شدن تصویر تلویزیون تقریبا همه نتایجی که بدست می‌آید مربوط به خرابی بک لایت است.

 

بیشتر بخوانید : بک لایت تلویزیون چیست؟ همه چیز در مورد تعمیر بک لایت تلویزیون

نقطه نورانی در تصویر تلویزیون

 

آموزش تنظیم بک لایت تلویزیون

بعد از همه این صحبت‌ها راجع به عمر بک لایت تلویزیون و بالا بودن میزان خرابی این قطعه لازم است که در انتها ببینیم چطور می‌توانیم بعنوان تنظیمات تلویزیون را طوری تغییر دهیم که باعث افزایش عمر بک لایت تلویزیون شویم.

شما می‌توانید با چند تغییر ساده در منوی تنظیمات میزان استهلاک بک لایت تلویزیون را کاهش دهید. در ابتدا باید بدانید که معمولا در منوی تنظیمات تلویزیون های مختلف دو گزینه برای کنترل و کم و یا زیاد کردن مقدار بک لایت وجود دارد. این دو گزینه عبارتند از :

  1. نور زمینه یا BACKLIGHT : در منوی تنظیمات تصویر قرار دارد. مقدار آن عددی است مثلا بین 0 تا 100. میزان بک لایت تلویزیون با این عدد رابطه مستقیم دارد. هر قدر مقدار این عدد افزایش پیدا کند مقدار بک لایت تلویزیون هم بالا می‌رود.
  2.  صرفه جویی انرژی یا ENERGY SAVING : معمولا در منوی تنظیمات تصویر یا بخش تنظیمات سیستم قرار دارد. مقدار آن 3 یا 4 حالته است. کم، متوسط، حداکثر و خاموش شدن تصویر. مقدار این گزینه با مقدار بک لایت رابطه معکوس دارد. مثلا در حالت حداقل صرفه جویی حداکثر میزان بک لایت تولید می‌شود.

این دو گزینه را به نحوی تغییر دهید که میزان بک لایت تلویزیون در حالت متناسب با نور محیط قرار گیرد. اگر تلویزیون در محیط پر نور باشد لازم است که بک لایت را افزایش دهید تا تصویر کیفیت لازم را داشته باشد اما بدانید هرچقدر بک لایت تلویزیون را بالا می‌برید عمر آن کاهش پیدا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط