پاسخ به 5 سوال مهم در تعمیر بک لایت تلویزیون

backlight tv repair

آنچه در این نوشته خواهید خواند

 تعمیر بک لایت تلویزیون یکی از بخش‌های پرمراجعه در مجموعه تعمیرات تلویزیون است و شما که در حال خواندن این نوشته‌اید! احتمالا یکی از کسانی هستید که بک لایت تلویزیون آنها خراب شده است و در اینترنت به دنبال پیدا کردن بهترین و ارزان‌ترین روش تعمیر تلویزیون خود هستند.

حتما شما هم ابتدا از خرابی تلویزیون خود ناراحت شده‌اید و بعد از آن سوالات زیادی در ذهن شما ایجاد شده است که چگونه باید این مشکل را حل کنید؟ چگونه می‌توانید یک تعمیرکار تلویزیون خوب پیدا کنید تا کار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهد. در ادامه متخصصین تعمیر تلویزیون رایان به 5 سوال اصلی و مهم در این بخش پاسخ داده‌اند که در پروسه تعمیر بک لایت تلویزیون حتما به درد شما هم خواهد خورد.

 

5 سوال مهم در مورد تعمیر بک لایت تلویزیون

  • بک لایت چیست و در کجای تلویزیون قرار دارد؟
  • نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون چیست؟
  • چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم؟
  • بهترین مارک بک لایت تلویزیون کدام است؟
  • چگونه از سوختن بک لایت تلویزیون جلوگیری کنیم؟

 

بک لایت چیست و در کجای تلویزیون قرار دارد؟

ممکن است در حال تماشای تلویزیون باشید که به صورت ناگهانی تصویر تلویزیون قطع می‌شود، یا وقتی یک روز صبح تلویزیون را روشن می کنید می‌بینید که تصویر ظاهر نمی‌شود. بعد از کمی بررسی سیم برق و آنتن و اتصالات متوجه می‌شویم که ایراد از آنها نیست. تقریبا همه ما در این موقع برای پیدا کردن مشکل و عیب تلویزیون، شروع به جستجو در اینترنت می‌کنیم.

با جستجوی عباراتی مانند قطع شدن تصویر تلویزیون یا سیاه شدن تصویر، تاریک شدن تصویر تلویزیون و عبارات مشابه، تقریبا همه نتایجی که ظاهر می‌شود مربوط به خرابی بک لایت تلویزیون و شیوه‌های مختلف تعمیر آن است. اما قبل از آنکه بخواهیم راجع به روش‌های تعمیر و یا هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی، سامسونگ یا برندهای دیگر صحبت کنیم ابتدا باید بدانیم که این بخش چه وظیفه‌ای داشته و در کجای تلویزیون قرار دارد؟

بک لایت چیست؟

بک لایت به بیان ساده، شامل تعدادی لامپ است که در پشت صفحه تلویزیون روشن شده و نور لازم برای ایجاد روشنایی و دیده شدن تصویر را فراهم می‌کند. باید بدانید تصویر ایجاد شده در صفحه تلویزیون‌های LCD و LED کاملا تاریک است و روشنایی لازم برای دیده شدن را ندارد. بدون وجود بک لایت، تصویر وجود دارد اما قابل دیده شدن نیست. برای این که بتوانیم تصویر تلویزیون را ببینیم لازم است که، این روشنایی به صورت جداگانه تهیه و به صفحه تلویزیون تابانده شود.

انواع بک لایت تلویزیون

بک لایت یا همان نور پس زمینه در تلویزیون‌ ال سی دی بوسیله لامپ‌های فلورسنت و در تلویزیون های ال ای دی بوسیله لامپ‌ ال ای دی تولید می شود. 

بک لایت تلویزیون از نظرشکل قرارگیری لامپ‌ها و نوع تابش نور آنها انواع مختلفی دارد، اما دو نوع از آنها بیشترین استفاده را در تلویزیون‌های امروزی دارند:

1بک لایت مستقیم (Direct)

در این ساختار، معمولا لامپ‌های بک لایت روی شاخه‌های افقی و یا عمودی و با فاصله از هم قرار می‌گیرند. نور لامپ‌ها از پشت به طور مستقیم به صفحه نمایش تلویزیون تابیده و آن را روشن می‌کند. به همین دلیل این نوع بک لایت با نام (Direct) به معنای مستقیم نامگذاری شده است.  بک لایت (Direct) با نام شاخه‌ای هم شناخته می‌شود.

2-بک لایت لبه (Edge)

در این ساختار، لامپ‌های بک لایت با فاصله کم در کناره طولی و یا عرضی تلویزیون قرار می‌گیرند. در بک لایت لبه، نور لامپ‌های بک لایت در صفحه دیفیوزر می‌شکند و در سطح صفحه نمایش تلویزیون پخش می‌شود. به دلیل اینکه در این ساختار لامپ‌ها در کناره‌ و لبه‌های عرضی و یا طولی تلویزیون قرار می‌گیرند، این نوع بک لایت با نام با نام (Edge) به معنای لبه نامگذاری شده است.

تعمیر بک لایت تلویزیون

نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون چیست؟

این تصور که هر نوع قطع شدن تصویر تلویزیون حتما خرابی بک لایت و به علت قطع شدن نور پس زمینه است، اشتباهی است که برخی مراجعین بخش تعمیرات تلویزیون دچار آن می‌شوند. ایرادهای دیگری مانند خرابی برد تیکان، خرابی برد آدرس و یا حتی خرابی صفحه نمایش یا همان پنل هم می‌تواند باعث قطع شدن تصویر تلویزیون شود.

بارها دیده‌ایم که مصرف کننده با توجه به اطلاعاتی که در اینترنت به دست آورده و در مشاوره تعمیر تلویزیون، ایراد را خرابی بک لایت عنوان می‌کند. اما وقتی متخصصین برای انجام تعمیر تلویزیون در منزل مراجعه می‌کنند با انواع دیگری از خرابی مواجه می‌شوند.

بهترین روش تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون آشنایی با روش کارکرد آن است. اما اگر به دنبال راه میان‌بر هستید مشخص‌ترین نشانه‌های خرابی بک لایت را به شما می‌گوییم:

  1. قطع شدن تصویر تلویزیون
  2. قطع و وصل شدن تصویر یا به عبارت دیگر چشمک زدن تلویزیون
  3. سیاه شدن قسمتی از تصویر
  4. ایجاد نقاط نورانی در تصویر

تعمیر بک لایت تلویزیون

روش ساده برای تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون

همانطور که گفتیم اولین قدم در پروسه تعمیر تلویزیون، عیب یابی صحیح است که اگر درست و با دقت انجام شود، باقی مراحل بسیار ساده خواهد بود. تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون در نشانه‌های ظاهری مانند سیاه شدن قسمتی از تصویر و یا ایجاد نقاط نورانی کار سختی نیست. بیشترین اشتباه در تشخیص مشکلات بک لایت زمانی اتفاق می‌افتد که تصویر تلویزیون به طور کامل قطع شده است. چون ایرادهای دیگری هم وجود دارد که باعث قطع شدن تصویر و سیاه شدن ناگهانی صفحه نمایش تلویزیون می‌شود.

یکی از روش‌های معمول برای تشخیص خرابی و عیب یابی تلویزیون زمانی که تصویر بطور کامل قطع می‌شود، استفاده از تابش نور مصنوعی بجای نور پس زمینه است. می‌توانید با چراغ قوه گوشی همراه خود به صفحه تلویزیون نور بتابانید و یا اتاق را تاریک کنید. با انجام این آزمایش اگر نور زمینه قطع شده باشد، یک تصویر ضعیف قابل مشاهده خواهد بود.

تعمیر بک لایت تلویزیون

 

بهترین روش تعمیر بک لایت تلویزیون چگونه است؟

در طی مراحل تعمیر تلویزیون معیوب زمانی که متوجه شدیم نشانه های ظاهری خرابی بک لایت ایجاد شده است حالا باید چه کنیم؟ چگونه می‌توانیم تعمیر بک لایت تلویزیون را انجام دهیم؟ آیا تعمیر بک لایت تلویزیون در منزل بهتر است یا تعمیرگاه تلویزیون؟ آیا می‌توانیم برای صرفه جویی در هزینه تعمیر تلویزیون، بک لایت را تعمیر کنیم نه تعویض؟

جواب به سوالات را از پرسش آخر شروع می‌کنیم:

بهترین روش تعمیر بک لایت تلویزیون تعویض کامل است. اگر با خرابی این بخش تلویزیون مواجه شدید سعی کنید با مشاوره با متخصصین تعمیرات تلویزیون بهترین نوع قطعه یدکی را انتخاب کرده و تعویض کنید. باور کنید که این روش کم هزینه‌ترین روش برای تعمیر تلویزیون شماست. روش‌های دیگر مانند تعمیر بک لایت فعلی، جز تکرار ایراد در مدت زمان کوتاه و ایجاد هزینه بیشتر هیچ نتیجه دیگری برای شما نخواهد داشت.

حتی اگر تلویزیون شما مدل خاصی است که بک لایت آن کمیاب و یا حتی نایاب است، نگران نباشید. مجموعه تخصصی رایان عرضه کننده بهترین بک لایت‌ها در مدل‌ها و برندهای مختلف حتی نمونه‌های کمیاب و نایاب است. کافی است با متخصصین تعمیرات تلویزیون رایان تماس بگیرید.

تعمیر بک لایت در منزل بهتر است یا تعمیرگاه تلویزیون؟

برای جواب شخص و واضح به این سوال باید بگوییم در هر مورد تعمیر باید شرایط تعویض قطعه معیوب و شیوه رفع ایراد را بررسی کنیم. در واقع این کیفیت مهم است نه محل انجام تعمیر.

اگر انتقال تلویزیون به تعمیرگاه تعمیرات تلویزیون باعث افزایش کیفیت مراحل تعمیر بک لایت تلویزیون شود، حتما بر تعمیر تلویزیون در منزل و یا محل مشتری ارجحیت دارد. در محیط کارگاهی ابزار و لوازم بیشتر و همچنین زمان کافی وجود دارد. اما در محیط منزل امکانات محدودی در اختیار قرار می‌گیرد. بعنوان نمونه در اولین مورد باید برای میز تعمیر از میز ناها خوری یا اپن آشپزخانه استفاده کرد.

توصیه نهایی: اگر به این نتیجه رسیدید که انتقال تلویزیون به تعمیرگاه باعث افزایش کیفیت مراحل تعمیرات می‌شود، شک نکنید. تعمیر تلویزیون در جلوی چشمان شما هیچ امتیاز مثبتی برای شما نخواهد داشت.

 

dark-tv-samung backlight problem

4-بهترین مارک بک لایت تلویزیون کدام است؟

طبیعی است که مراجعین بخش تعمیرات تلویزیون در جستجوی بهترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت ممکن برای تعمیر تلویزیون خود هستند.

قطعه یدکی بک لایت یک تفاوت اساسی با سایر قطعات دارد و آن امکان انتخاب بین برندهای مختلف است.با توجه به تقاضای زیادی در بخش تامین قطعه یدکی بک لایت برای برندها و مدل‌های مختلف تلویزیون‌های ال ای دی وجود دارد، شرکت‌های مختلف تولید قطعات الکترونیکی اقدام به تولید مجدد بک لایت تلویزیون‌های ال ای دی کرده‌اند. به طور معمول قطعاتی که تقاضای بیشتری برای آنها وجود دارد، عرضه بیشتری هم دارند.

شرکت‌های معتبر در زمینه تولید بک لایت تلویزیون

چند شرکت معتبر در زمینه تولید بک لایت فعال هستند:

1- eastern star

2- innotek

3-joyus

محصولات بعضی از از این تولیدکنندگان کیفیت بالاتری دارند و طبعا قیمت بیشتری هم دارند. اما سوال اینجاست که بهترین مارک بک لایت تلویزیون مربوط به کدام برند است؟ 

پاسخ مشخص به این سوال اینست که اگر آشنایی کامل با محصولات این شکت‌ها پیدا می‌کنید متوجه خواهید شد که هر کدام از آنها در یک تعداد از مدل‌های بک لایت بهتر عمل کرده‌اند. مثلا بک لایت تلویزیون ال جی 42lb شرکت eastern star کیفیت بسیار بالاتری نسبت به سایر تولید کنندگان دارد.

راه حل دیگری که برای دستیابی به بهترین روش تعمیر بک لایت تلویزیون به شما پیشنهاد می‌دهیم، دقت در انتخاب تعمیرکار تلویزیون است. در واقع بهترین کلید و راه حل که می توانیم به شما معرفی کنیم این است که سعی کنید متخصص تعمیرات تلویزیون را با دقت انتخاب کنید و بقیه کارها را به او بسپارید. اطلاعات شما در بخش تعمیرات تلویزیون هر چقدر باشد، کم است. انتخاب یک تعمیرکار حرفه‌ای و کاربلد و واگذار کردن سایر جزئیات، بهترین انتخاب در پروسه تعمیر تلویزیون شماست.

backlight lb 47

چگونه از سوختن مجدد بک لایت تلویزیون جلوگیری کنیم؟

یکی از اقدامات مهمی که در مجموعه تعمیر لوازم صوتی و تصویری انجام می‌شود، جلوگیری از تکرار ایراد است. با رعایت برخی نکات و یا رفع بعضی نقاط ضعف می‌توان عمر قطعات مختلف را افزایش داد. در بخش تعمیرات هم می‌توان با انجام برخی تغییرات سخت افزاری و یا تنظیمات تلویزیون باعث افزایش عمر بک لایت تلویزیون شد. برخی از این تغییرات باید بوسیله تعمیرکار تلویزیون انجام شود اما بعضی دیگر را می‌توانید خودتان در منزل به راحتی انجام دهید.

مهمترین این روش‌ها عبارتند از :

  1. کاهش ولتاژ بک لایت در برد پاور تلویزیون
  2. استفاده از بک لایت های پشت مسی و یا آلومینیومی
  3. استفاده از چسب حرارتی با کیفیت
  4. کاهش نور زمینه تلویزیون در منوی تنظیمات
  5. استفاده از گزینه صرفه جویی در انرژی یا ENERGY SAVING
  6. خاموش کردن تلویزیون در فواصل 2 تا 3 ساعت به مدت 10 تا 15 دقیقه

همانطور که در بخش علت خرابی بک لایت تلویزیون گفتیم: بر اساس یک اصل نانوشته در تعمیرات تلویزیون هر قطعه‌ای که بیشتر گرم می‌شود و حرارت تولید می‌

کند بیشتر در معرض خرابی قرار دارد. پس هر روشی که باعث بهبود توان تلفاتی و کاهش گرمای قطعات مختلف تلویزیون شود می‌تواند باعث افزایش عمر آن شود.

2 پاسخ

  1. با سلام بک لایت تلویزیون تعویض کردم ولی به محض اینکه به برق متصل میکنم لایت ها روشن میشه بصورت یکسره روشن هست میشه راهنمایی کنید ممنون

    1. با سلام، متاسفانه در موارد زیادی مشاهده میکنیم که کاربران برای صرفه جویی در هزینه تعمیر تلویزیون اقدام بدون داشتن تخصص و مهارت کافی اقدام به تعمیر تلویزیون در منزل می‌کنند. در اغلب موارد نتیجه این کار نه تنها صرفه جویی نیست بلکه با آسیب های مختلفی مواجه می‌شوند.
      شما و همه دوستانی که نیاز به آموزش تعمیر تلویزیون دارند لطفا توجه داشته باشید: اولین اصل الکترونیک قواعد مشخص و اصولی آن است که نباید از انها خارج شد. برای عیب یابی و کمک به شما اولین مورد که باید مشخص کنید مدل دقیق تلویزیون است. در صورت نیاز به مشاوره تکمیلی تعمیر تلویزیون روی لینک زیر کلیک کنید:
      تعویض بک لایت تلویزیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط