اصلاحیه بک لایت تلویزیون در برندها و مدل‌های مختلف

اصلاحیه بک لایت

آنچه در این نوشته خواهید خواند

اصلاحیه بک لایت یکی از موضوعاتی است که در مجموعه تعمیر بک لایت تلویزیون مطرح می‌شود و با توجه به شایع بودن این ایراد از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در ادامه این نوشته با روش‌های مختلف اصلاحیه بک لایت در برندها و مدل‌های مختلف آشنا می‌شویم. با متخصصین تعمیر تلویزیون رایان تی وی همراه باشید.

طی چند سال گذشته خرابی بک لایت به یکی از ایرادهای شایع در مجموعه تعمیرات تلویزیون‌های ال ای دی تبدیل شده است. بک لایت تلویزیون‌های ال سی دی از لامپ‌های فلورسنت تشکیل می‌شد و توان مصرفی و تلفاتی بالا در آنها باعث شده بود تا خرابی بک لایت یکی از ضعف‌‌های مطرح در بین این تلویزیون‌ها باشد. با جایگزینی لامپ‌های ال ای دی به جای لامپ‌های فلورسنت تلویزیون‌های ال ای دی متولد شدند. لامپ‌های ال ای دی نسبت به لامپ‌های فلورسنت فضای کمتری نیاز دارند و می‌توان با استفاده از آنها تلویزیون‌های نازک‌تری ساخت. در عین حال توان مصرفی پایین‌تری دارند و گرمای کمتری هم تولید می‌کنند و انتظار می‌رفت که درصد خرابی پایین‌تری داشته باشند. اما آمار مراکز تعمیر تلویزیون نشان می‌دهد که خرابی بک لایت به یکی از ایرادهای شایع و پرتکرار در بین تلویزیون‌های ال ای دی بدل شده است.

اپیدمی خرابی بک لایت در برندها و مدل‌های مختلف باعث شد تا متخصصین تعمیرات تلویزیون به فکر استفاده از روش‌هایی بیفتند که بتوان بوسیله انجام آنها عمر بک لایت تلویزیون را افزایش داده و احتمال خرابی آن را پایین آورد. در واقع در بخش تعمیرات تلویزیون، به مجموعه تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که باعث افزایش عمر بک لایت تلویزیون می‌شود، اصلاحیه بک لایت گفته می‌شود.

مهمترین روش‌هایی که به عنوان اصلاحیه بک لایت در تلویزیون‌های ال ای دی مطرح می‌شود عبارتند از:

  1. استفاده از بک لایت‌ های پشت فلزی بجای بک لایت‌ های مسی و پشت استخوانی
  2. استفاده از چسب حرارتی بک لایت و یا بهبود کیفیت آن
  3. تنظیم نور بک لایت نسبت به محیط با استفاده از منوی تنظیمات تلویزیون
  4. اصلاحیه برد پاور و کاهش ولتاژ بک لایت برد پاور

 

استفاده از بک لایت پشت فلزی در تعویض بک لایت تلویزیون

این مورد از چندگانه اصلاحیه، ویژه بک لایت‌های شاخه‌ای است. در بک لایت شاخه ای، صفحه PCB زیر لامپ‌ها وظیفه انتقال حرارت به شاسی اصلی تلویزیون بعنوان خنک کننده را دارد. این PCB در اکثر مدل ها و برندها از نوع استخوانی و یا دارای لایه‌های مس انتخاب شده است. تغییر جنس آن به فلز آلومینیوم باعث افزایش ضریب انتقال حرارت و کاهش گرمای لامپ‌ها می شود. در واقع این بک لایت‌های جایگزین که به پشت فلزی معروف شده‌اند گرمای لامپ‌ها را بهتر دفع می‌کنند و اگر از برندهای معتبر تهیه شوند عمر مفید بالاتری دارند.

 

بیشتر بخوانید : بهترین روش تعمیر بک لایت تلویزیون

 

در تعمیر بک لایت تلویزیون از چسب حرارتی با کیفیت استفاده کنید

از چسب حرارتی برای اتصال لامپ‌های بک لایت به بخش خنک کننده استفاده می‌شود. استفاده از چسب‌های بی‌کیفیت باعث می‌شود بعد از مدتی اتصال لامپ‌ها با بخش خنک کننده از بین برود. با افزایش حرارت، لامپ‌های بک لایت در زمان کوتاه‌تری خراب می‌شوند.

تجربه تعمیر بک لایت تلویزیون ثابت کرده مخصوصا در بک لایت‌های دایرکت (شاخه‌ای)، لامپ‌هایی که چسب حرارتی زیر آنها از بین رفته عمر مفید کوتاه‌تری دارند.

 

اصلاحیه بک لایت تلویزیون ال جی

تنظیم نور بک لایت تلویزیون متناسب با محیط

میزان بک لایت تلویزیون یا همان نور زمینه در منوی تنظیمات (اکثر برندها و مدل ها) قابل تنظیم است. نور زمینه تلویزیون در نقطه مقابل نور محیطی قرار دارد. هر چقدر نور محیط بیشتر باشد باید میزان نور بک لایت هم بیشتر شود تا تصویر، کیفیت مطلوبی داشته باشد. اما در اغلب موارد استفاده در منازل لازم نیست نور مینه در حالت حداکثر یا 100% باشد.

مقدار بک لایت در منوی تنظیمات اغلب تلویزیون‌ها در دو بخش کنترل می‌شود: گزینه تنظیم مستقیم نور زمینه و گزینه صرفه جویی در انرژی تلویزیون. گزینه تنظیم نور زمینه معمولا در منوی تنظیمات تصویر قرار دارد. مقدار عددی گزینه بک لایت در بعضی تلویزیونها مانند سامسونگ 0 تا 20 و در بعضی دیگر مانند ال جی بین 0 تا 100 انتخاب می‌شود. مقدار این اعداد با میزان نور زمینه تلویزیون رابطه مستقیم دارد، با بالا بردن عدد مقدار نور بک لایت افزایش و با کم کردن آن مقدار بک لایت تلویزیون گاهش پیدا می کند.

در گزینه صرفه جویی در انرژی این رابطه برعکس است. با افزایش میزان صرفه جویی میزان نور بک لایت تلویزیون کم می‌شود و بالعکس. بخش بک لایت بعنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی در بین بخش های تلویزیون است و مدیریت آن و متناسب‌ سازی نسبت به محیط ضمن کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در آن باعث افزایش عمر بک لایت تلویزیون و کاهش استهلاک عمومی دستگاه خواهد شد.

حالت صرفه جویی در انرژی در تلویزیون ال جی

 

بیشتر بخوانید : تعمیر بک لایت تلویزیون ; کارکرد و عیوب مختلف آن

 

اصلاحیه برد پاور جهت کاهش ولتاژ بک لایت برد پاور در برندها و مدل‌های مختلف

مهمترین اقدامی که در مجموعه تعمیرات تلویزیون بعنوان اصلاحیه بک لایت معرفی می‌شود، کاهش ولتاژ بخش بک لایت است که معمولا در برد پاور تامین می‌شود. در این روش که معمولا با حذف، جایگزینی و یا اضافه کردن قطعات انجام می‌شود مقدار دامنه ولتاژ تغذیه لامپ‌های بک لایت حدود 5 تا 10 درصد کاهش داده می‌شود. در نتیجه لامپ‌ها با نور کمتری روشن می‌شوند که معمولا محسوس نیست اما تجربه نشان داده تاثیر زیادی در بهبود کارکرد بک لایت تلویزیون دارد.

لامپ‌های بک لایت معمولا با ولتاژ 3 یا 6 ولت کار می‌کنند. این لامپ‌ها در واقع دیودهای نورانی هستند و افزایش و کاهش چند دهم ولتاژ تاثیر زیادی در عملکرد آنها دارد. بعنوان مثال بک لایت تلویزیون ال جی 32 اینچ مدل LN را در نظر بگیرید که از 21 عدد لامپ 3 ولت دارد. ولتاژ تغذیه بک لایت باید حدود 63 ولت باشد. این ولتاژ در عمل بین 56 تا 76 ولت متغیر است. کاهش ولتاژ بک لایت به مقدار حدود 6 ولت باعث کاهش ولتاژ هر لامپ به مقدار 0.3 ولت می‌شود. این مقدار کم کاهش در عمل باعث کاهش مقدار زیادی از گرمای بخش بک لایت تلویزیون می‌شود.

در ادامه مجموعه‌ای از کاهش ولتاژ بک لایت در برندها و مدل‌های مختلف در اختیار شما قرار می‌گیرد. از همکاران عزیز درخواست می‌شود در صورت دسترسی به اصلاحیه دستگاههایی که در این لیست موجود نیست با ارسال آنها کمک کنند که این مجموعه تکمیل و به رایگان در اختیار همگان قرار گیرد.

اصلاحیه بک لایت در تلویزیون ال جی مدل LB

کاهش ولتاژ در سری LB به روش زیر در چندین مدل مانند 42LB56100 – 42LB5610 – 42LB552 – 42LB62300 که از برد پاور مشابه استفاده می‌کنند، قابل اجراست.

 

 

اصلاحیه بک لایت ال جی 42 LB

اصلاحیه بک لایت تلویزیون ال جی مدل LN

سری LN دارای چندین ورژن ساخت متفاوت است. در یکی از این مدل‌ها ساختار بخش راه‌انداز بک لایت شباهت زیادی به مدل LB دارد. کاهش ولتاژ بک لایت در این مدل هم با روش حذف مقاومت انجام می‌شود.

8 مقاومت SMD در این مدار وجود دارد که چون هر دو تا از آنها با هم سری شده‌اند، حذف هر یک از آنها در یک خط در واقع دو مقاومت را از مدار خارج می‌کند. در موارد معمول 1 خط و در مواردی که بخواهید ولتاژ بک لایت تلویزیون کاهش زیادی داشته باشد دو خط را حذف کنید.

 

بیشتر بخوانید : تعمیر بک لایت تلویزیون ال سی دی

 

اصلاحیه بک لایت ال جی مدل LN

اصلاحیه بک لایت ال جی سری LN

اصلاحیه بک لایت ال جی 42LF550T

در تلویزیون‌ ال ای دی ال جی مدل42LF550T کاهش ولتاژ بک لایت با تغییر مقاومت R816 انجام می‌شود. تغییر مقدار این مقاومت از 4.3 تا حدود 10 اهم باعث کاهش ولتاژ از 200 به حدود 180 ولت خواهد شد.

اصلاحیه بک لایت تلویزیون ال جی مدل 42LF550

اصلاحیه بک لایت تلویزیون هایسنس 55K3300

در تلویزیون Hisense مدل 55k3300 از بک لایت دایرکت استفاده شده است و برای کاهش ولتاژ بک لایت می‌توانید از روش خارج کردن مقاومت استفاده کنید. حذف مقاومت R942 به مقدار 2.2 اهم باعث کاهش ولتاژ بک لایت تلویزیون هایسنس مدل 55K3300 در حدود 10 ولت خواهد شد.

 

اصلاحیه بک لایت هایسنس 55K3300

23 پاسخ

  1. سلام استاد به نطر شما از مقاومت هایی که تو عکس بالا 45 ال ان فرمودید تا چهار تا مقاومت میتونید بردارید برای اصلاحیه به نطر شما چند تا مقاومت حذف کنیم بهتره مثلا دوتا کم کنیم یا چهارتا

    1. با سلام، هشت مقاومت دو به دو با هم سری هستند و چهار لاین موازی را تشکیل می‌دهند. حذف هر خط یک سطح از مقدار ولتاز بک لایت خروجی را کاهش می‌دهد. نسبت به سلیقه مشتری و نور محیطی و کیفیت تعمیر بک لایت مقدار ولتاژ بک لایت را تنظیم کنید. بعنوان نمونه : اگر لامپ‌ها به طور کامل با قطعه یدکی با کیفیت تعویض شود نیازی به اصلاحیه نیست و مصرف کننده می‌تواند با بالاترین کیفیت تصویر از دستگاه استفاده کند.

  2. سلام وقت بخیر
    تلویزیون ۳۲ln ال جی هستش تعویض یک لایت انجام دادم نیاز هست که اصلاح ولتاژ انجام بدم و اینکه بدون اصلاح ولتاژ چند وقت کار میدن؟

    1. با سلام، اصلاحیه بک لایت تلویزیون ال جی 32 ln شما با چند روش قابل اجرا است. یکی از متداولترین روش‌ها در این مدل حذف دو مقاومت از 8 مقاومت smd است که در پشت برد پاور و نزدیک سوکت بک لایت قرار دارد.

  3. خیلی ساده و مفید بود .تشکر فراوان .در مدل های چینی ۳۲ با کم کردن مقاومت های خروجی ولتاژ موثر بود .به همین ترتیب در مدل ۴۲نیز کارا است تشکر

    1. با سلام، اصولا انجام اصلاحیه بک لایت و یا تغییرات مشابه دیگر براساس نوع طراحی انجام می‌شود. همه بردهایی که یک ساختار دارند و از قطعات مشابه در ساخت آنها استفاده شده است به یک شکل اصلاح می‌شوند. در اکثر بردهای پاور فیدبک ولتاژ بک لایت با تغییر مقدار مقاومت روی یک پایه آی سی راه‌انداز بک لایت تعیین می‌شود. به همین دلیل در همه بردهایی که به این شکل طراحی شده‌اند می‌توان با تغییر مقدار این مقاومت مقدار ولتاژ خروجی بک لایت را تغییر داد.

  4. سلام و وقت بخیر سوالی که داشتم این هست که آیا با حذف هرمقاومت باید محل نصب دوسر آن مقاومت را با لحیم به هم وصل کنیم یا نباید بهم وصل کرد؟

    1. با سلام، در هر اصلاحیه بک لایت در متن آن دقت کنید. حذف یک مقاومت یعنی خارج کردن آن از مدار. مطمئن ترین روش انجام این کار اینست که با هویه آن مقاومت را از مدار جدا کنید. اگر دو سر مقاومت را به هم اتصال دهید در واقع آن مقاومت را اتصال کوتاه کرده‌اید. با این کار آن مقاومت صفر می‌شود. در اصلاحیه بک لایت تلویزیون ال جی 42lb می‌توانید تا 4 مقاومت را خارج کنید. توصیه اخر این که اگر تجربه کافی در تعمیرات تلویزیون ندارید در انجام اصلاحیه بک لایت خیلی دقت کنید. کوچکترین اشتباه می‌تواند باعث آسیب دیدگی قطعات برد پاور و بک لایت شده و هزینه تعمیرا تلویزیون شما را افزایش دهد.

    1. با سلام، در این مدل می‌توانید از روش حذف مقاومت‌های SMD و یا افزایش مقدار مقاومت فیدبک مدار اینورتر استفاده کنید. در موارد اصلاحیه نوشته بالا هر دو مورد وجود دارد.

  5. با سلام.ال جی ۴۲ln54400دارم.بک لایت هاش رو تعویض کردم.تصویر اومد و خیلی خوب بود.مشتری برده و بعد ی ساعت زنگ زده میگه تصویر ندارم ولی صدا دارم.بک لایت هاش رو تست گرفتم با تستر روشن میشد.برد تیکان هم ب نظر سالم میرسه.ب نظر شما چیکار کنم و عیبش کجاس؟
    ممنونم

    1. با سلام، باید عیب یابی تلویزیون را به صورت دقیق و از ابتدا انجام دهید. این که قطعات رو ظاهرا سالم در نظر بگیرید شما را به بن بست خواهد رساند. تعویض بک لایت که تازه انجام شده و تیکان هم که سالم است و برد پاور هم حتما خروجی ولتاژ بک لایت دارد. این همان نقطه بن بست تعمیر تلویزیون ال جی مدل ln شماست.
      مهمترین نکته که فکر میکنیم به آن دقت نکرده اید اینست که تستر بک لایت وسیله دقیقی در تشخیص خرابی لامپ‌های بک لایت نیست. بارها دیده شده که تستر به دلیل جریان بالاتری که دارد لامپ‌ها را روشن می کند ولی در تلویزیون روشن نمی شود. نکته اخر: احتمال خرابی بک لایت خریداری شده بیشترین امکانی است که باید بررسی کنید. سعی کنید با یک آداپتور با جریان پایین حتی شده لامپ ها را تک تک چک کنید. حتما به نتیجه می رسید.

  6. باعرض سلام وخسته نباشید وتشکر ازراهنماییهای مفید وصادقانه شما واقعا خدا قوت .استادبزرگوار من ال ای دی ۴۲ ال جی دارم که به مرور تصویر تاریک خیلی کم نورشده بک لایتها را چک کردم همه ال ای دیها روشن میشوند اماتاحدودی به جای نور سفید نورشان آبی است این امر میتواند دلیل این مشکل باشد .اگر راهنمایی بفرمائید بینهایت ممنون میشوم .. بازهم خدا قوت وسپاس فروان

  7. با سلام.تلویزیون lg 42ln54400 دارم که بک لیت هاش رو کامل تعویض کردم.بعد از یک روز کار کردن تصویر رفت و فقط صدا بود.بالاخره به این نتیجه رسیدم که تصویر هم هست ولی شدت نورش خیلی کمه و فقط توی اتاق تاریک تصویر داریم.سوال اینه که الان چطوری میتونم ولتاژ سر بک لایتها رو افزایش بدم که نور زیاد بشه.
    در ضمن ولتاژ بک لایت روی برد حدود 110 ولت هستش.
    ممنونم

    1. با سلام، بعد از تعویض بک لایت، باید تصویر شما به صورت نرمال ظاهر شود و اگر تغییری در کاهش و یا افزایش ولتاز بک لایت بخواهید انجام دهید در حد تنظیم و دامنه تغییر تنها در حدود چند ولت است. احتمالا مشکلی در بخش بک لایت دارید یا لامپ‌هایی که تعویض کرده‌اید مجددا دچار مشکل شده‌اند. دقت کنید که جدا کردن صفحه نمایش تلویزیون به دلیل حساسیت بالایی که دارد می تواند باعث آسیب دیدگی تلویزیون شما شود پس سعی کنید تعمیر تلویزیون را در حداقل یک مرحله انجام دهید. باز و بسته کردن تلویزیون برای تعویض بک لایت در دفعات ریسک اسیب دیدن پنل تلویزیون شما را به شدت افزایش می دهد.

  8. سلام. ال ای دی ایکس ویژن ۴۹ اینچ، صفحه هر چند دقیقه یک بار سیاه شده و لی صدا هست، وقتی دوباره خاموش روشن میکنم تصویر داره باز بعداز چند دقیقه تصویر سیاه ولی صدا هست، ایراد کجاست، علت قطع و وصلی بک لایت از چیه.

    1. با سلام، ابتدا مطمئن شوید که نشانه‌های خرابی تلویزیون مربوط به بک لایت است. به دلیل شایع شدن ایراد بک لایت اکثر جستجوهایی که در اینترنت انجام می‌شود شما را به سمت خرابی بک لایت هدایت می‌کند در حالی که ممکن است ایراد تلویزیون در جای دیگری باشد. خرابی بک لایت با توجه به ساختار و نوع لامپ‌ها، همچنین مداربندی آنها متفاوت است. در عین حال قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون می‌تواند یکی از علائم خرابی بک لایت تلویزیون شما باشد که با فاصله زمانی بیشتر اتفاق می‌افتد.

  9. باسلام و خسته نباشید بابت پاسخگویی.
    جهت اصلاحیه بک لایت lg 42ln54400 حذف چند مقاومت از مدار رو پیشنهاد میکنید؟
    مین برد شبیه سری lb هست که درتصویر قرار دادید.
    (محیط مورد استفاده ال سی دی تقریبا پر نور و روشن است)
    ممنون

    1. با سلام، حذف هر مقاومت افقی در واقع دو مقاومت را خارج می‌کند چون هر دو مقاموت سری هستند. اما در مورد جواب سوال شما: معمولا برای انجام اصلاحیه ال جی مدل ln معمولا 2 مقاومت حذف می‌شود.

  10. سلام خسته نباشید
    عالی عالی ممنون
    استاد
    الجی ال بی ۶۷۰۰۰
    اینورتر با تغذیه یکی هست
    ممنون میشم اصلاحیه بهم بدید
    با تشکر

  11. سلام و درود
    یک عدد تلویزیون ال جیLM8600 رو دارم به تازگی یک بار تصویر سیاه شد ولی صدا وجود داره بعد از خاموش روشن شدن تلویزیون حدود یک روز این تلویزیون کار کرد و بعد همین اتفاق افتاد دوباره که بعد از روشن شدن باز صفحه سیاه بود و باید تلویزیون یه استراحت نیم ساعته باز تصویر می‌آورد و باز بعد نیم ساعت همین اتفاق می افتاد اقدام ب باز کردن تلویزیون و بک لایت هارو با یک دستگاه برق ولتاژ 6تک تک امتحان و همگی درست بودن ب نظر شما مشکل از کجاس؟
    شرمنده طولانی شد

    1. با سلام، بیشترین احتمال خرابی بک لایت است. در تلویزیون ال جی مدل LM86000 یا همان 8600 در مواردی شاهد خرابی بک لایت به صورتی که توضیح دادید بوده‌ایم. برای آزمایش بک لایت تلویزیون ال جی خود از یک روش دیگر می‌توانید کمک بگیرید و آن کم کردن مقدار بک لایت است. مقدار بک لایت را در بالاترین حال قرار دهید و تست کنید. در محله بعد مقدار بک لایت را 0 کنید و دوباره تکرار کنید. با این روش می توانید از خرابی بک لایت مطمئن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط