تعمیر سینما خانگی سونی dz910

تعمیر سینمای خانگی سونی مدل DZ910

آنچه در این نوشته خواهید خواند

سیستم‌های صوتی سونی همیشه در بین برندهای مختلف سرآمد بوده و مشتریان خود را داشته است. کیفیت بالای قطعات و طراحی و ساخت دقیق این محصولات باعث شده است تا علاوه بر صدای دلنشین، عمر طولانی داشته باشند. در نوشته دیگری به بررسی عیب یابی و پروسه تعمیر سینمای خانگی سونی سری DZ پرداختیم. در این نوشته  در این نوشته قصد داریم ایرادهای متداول در تعمیر سینما خانگی سونی dz910 را بررسی کنیم، قطعات معیوب را نام برده و راه حل و مراحل تعمیر هر ایراد را توضیح دهیم. با متخصصین تعمیرات سیستم های صوتی رایان تی وی همراه باشید.

سینمای خانگی سونی مدل DZ910 را باید نسل سوم در این سری دانست که علاوه بر اصلاحاتی که در بخش مدارات الکترونیکی و افزایش کیفیت صدای خروجی داشته، طراحی خارجی آن هم بهبود پیدا کرده است. ایجاد پورت USB از دیگر امکانات اضافه ضده به مدل 910 است که در ورژن‌های پیش از آن وجود نداشته است.

ایرادهای متداول در تعمیر سینما خانگی سونی dz910

در این بخش بر اساس آمار ورودی تعمیر این مدل از سینمای خانگی سونی ایرادهایی که بیشترین موارد مراجعه را داشته است نام برده و در مورد علت ایجاد و نحوه تعمیر آنها توضیح می دهیم.

فهرست مطالب:

  • باز و بسته شدن خودکار درب دی وی دی سونی
  • باز نشدن درب سینمای خانگی سونی
  • نخواندن سی دی در سینما خانگی سونی
  • نخواندن فرمت DVD در سینمای خانگی سونی
  • روشن نشدن دی وی دی سونی
  • از کار افتادن بلندگوهای عقب در سینمای خانگی سونی
  • push power protect در سینمای خانگی سونی
  • رفع پروتکت در سینمای خانگی سونی

کار نکردن بخش سی دی سینما خانگی سونی

یکی از ایرادهای مشترک بین دستگاههای سینمای خانگی از کار افتادن بخش CD است. درایو دیسک به دلیل استفاده از قطعات مکانیکی مانند موتور و تسمه و همچنین قطعات اپتوالکترونیک مانند اپتیک از استهلاک بیشتری نسبت به سایر قطعات برخوردار است و احتمال خرابی آن بیشتر است.

یکی از ابداعات مهم در سری DZ، استفاده از کاور برای بخش دیسک است. یک پوشش پلاستکی ضخیم کل مجموعه قطعات مکانیکی و اپتیک سینمای خانگی را پوشانده است و به همین جهت عوامل محیطی مانند گرد و غبار نمی‌تواند وارد این قسمت شود. همچنین در مدل dz910 به مانند اکثر مدل های سری DZ از اپتیکال بلاک 313 استفاده شده، اپتیکال بلاک با کیفیتی که محصول خود شرکت سونی است.

ایرادهایی که به دلیل خرابی اپتیکال بلاک در سینمای خانگی سونی ظاهر می‌شود عبارتند از:

  1. باز و بسته شدن خودکار درب دی وی دی سونی
  2. باز نشدن درب دی وی دی سونی
  3. نخواندن اطلاعات دیسک و نمایش پیام CAN NOT PLAY
  4. نخواندن فرمت DVD

1-باز و بسته شدن خودکار درب دی وی دی سونی

شایع‌ترین ایراد در سینمای خانگی سونی سری DZ است. وقتی دستگاه را روشن می‌کنیم و دیسک داخل آن می‌گذاریم بعد از چند لحظه سینی بخش سی دی به صورت خودکار باز می‌شود. باز شدن درب دی وی دی سونی بدون فرمان اتفاق می‌افتد و با پیشرفت ایراد حتی زمانی که در حال استفاده از فانکشن دیگری هم هستیم ایجاد می‌شود.

2-باز نشدن درب دی وی دی سونی

اگر مرحله خوانده شدن اطلاعات دیسک در یسینمای خانگی سونی به درستی انجام نشود، درب بخش سی دی باز نخواهد شد. خرابی قطعات مکانیزم مانند چرخ دنده، موتور لودینگ و تسمه انتقال قدرت از دیگر عوامل ایجاد ایراد باز نشدن درب دی وی دی سونی است.

3-نخواندن سی دی و نمایش پیام CAN NOT PLAY

در سینمای خانگی سونی وقتی دیسک داخل دستگاه نباشد پیام NO DISC نمایش داده می‌شود اما اگر دستگاه به هر دلیل نتواند اطلاعات دیسک را بخواند عبارت CAN NOT PLAY در دیسپلی نوشته خواهد شد.

4-نخواندن فرمت DVD در سینمای خانگی سونی

این ایراد مختص اپتیک 313 است. در این ایراد وقتی سی دی صوتی یا MP3 و یا VCD داخل دستگاه گذاشته شود به راحتی خوانده می‌شود اما به دلیل خرابی اپتیک، سینمای خانگی سونی قادر به خواندن فرمت DVD نیست. تنها راه حل سینمای خانگی سونی در این ایراد تعویض اپتیک است.

تعمیر سینما خانگی سونی dz910
نمای داخلی سینما خانگی سونی dz910

روشن نشدن سینمای خانگی سونی و نمایش push power protect

سینمای خانگی سونی دارای عیب یاب داخلی است و در صورتی که خرابی قطعات به شکلی باشد که احتمال آسیب دیدگی سایر قطعات وجود داشته باشد مدار محافظ دستگاه فعال شده و از مصرف کننده می‌خواهد که دستگاه را خاموش کند. در این حالت پیام push power protect در دیسپلی دستگاه نمایش داده می شود و دستگاه غیر فعال می‌شود.

خرابی قطعاتی که باعث پروتکت سینمای خانگی سونی می‌شود عبارتنداز:

  1. سوختن قطعات برد پاور و قطع شدن ولتاژهای خروجی
  2. خرابی پاور و تامین نشدن ولت تغذیه آمپلی فایر
  3. اتصال قطعات به نحوی که باعث اضافه بار روی پاور شود
  4. سوختن قطعات آمپلی فایر (آی سی و …)

رفع پروتکت سینمای خانگی سونی

اگر با این ایراد در سینمای خانگی سونی خود مواجه شدید، می‌توانید برخی اقدامات اولیه را انجام دهید:

ابتدا همه بلندگوهای دستگاه را جدا کنید.اتصال بلندگوها به پشت سینمای خانگی سونی بوسیله سوکت‌های رنگی ایجاد شده است. هر بلندگو با یک رنگ مشخص شده است و باید به رنگ خودش وصل شود. اتصال اشتباه می‌تواند باعث آسیب دیدگی شدید دستگاه شما شود.

ممکن است خرابی یکی از بلندگوهای دستگاه باعث ایجاد پروتکت سینمای خانگی سونی شما شده باشد. وقتی بلندگوها را جدا کردید، مجددا دستگاه را آزمایش کنید. اگر ایراد برطرف شده بود می‌توانید ئنتیجه بگیرید که ممکن است یکی از بلندگوها معیوب شده باشد. ممکن است سیم پیچ بلندگوها در اثر استفاده طولانی با صدای بلند سوخته باشد.

برای تست بلندگو باید از اهمتر کمک بگیرید اما راه ساده‌تری هم وجود دارد و آن اتصال تک به تک بلندگوها است. این بار بلندگوها را تک به تک به دستگاه اصلی سینما خانگی اضافه کنید. با اتصال هر بلندگویی که مجددا باعث ایجاد حالت پروتکت شود همان بلندگو خراب است.

اما اگر با جدا کردن بلندگوها هم ایراد برطرف نشود سینمای خانگی سونی شما دچار خرابی شده و باید با یکی از مراکز تعمیر سینمای خانگی سونی تماس بگیرید.

تعمیر سینما خانگی سونی dz910
پروتکت در سینمای خانگی سونی

از کار افتادن بلندگوهای عقب سینمای خانگی سونی

در مدل dz 910 بلندگوهای عقب وایرلس هستند. یک آمپلی فایر مجزا در کنار بلندگوهای عقب فعال می‌شود و بلندگوهای عقب سینمای خانگی به آن وصل می‌شود. این آمپلی‌فایر از طریق بلوتوث با دستگاه سینمای خانگی اصلی ارتباط برقرار می کند. این ارتباط از طریق کارت‌های که s air نام دارد برقرار می شود.

وقتی هر دو دستگاه را روشن کنید چراغ استندبای دستگاه وایرلس چند بار چشمک قرمز می‌زند و با برقراری ارتباط لامپ سبز رنگ می شود. اگر رنگ لامپ یا نوع چشمک زدن آن به هر شکل دیگری باشد ارتباط برقرار نمی شود. در این حالت ممکن است دستگاه اصلی سینمای خانگی و یا دستگاه وایرلس معیوب شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط