تعمیر سینمای خانگی پاناسونک ایراد F 61

تعمیر سینمای خانگی پاناسونک ایراد F 61

آنچه در این نوشته خواهید خواند

بررسی ایراد f61 در تعمیر سینمای خانگی پاناسونیک

ظاهر شدن ایراد f61 یکی از مشکلات پرتکرار در مجموعه تعمیر سینمای خانگی پاناسونیک است. در این نوشته همراه با متخصصین تعمیرات پاناسونیک گروه تخصصی رایان به بررسی دلایل ایجاد و مراحل تعمیر و رفع این ایراد در مدل‌های مختلف محصولات صوتی پاناسونیک می‌پردازیم.

در عموم سیستم‌های صوتی پاناسونیک از سیستم عیب یابی داخلی استفاده شده است. زمانی که یکی از قطعات یا بخش‌های دستگاه معیوب می‌شود، سیستم عیب یابی فعال شده و ضمن خاموش کردن دستگاه محدوده خرابی را با کدهای عددی نمایش می‌دهد. به بیان ساده‌تر در سیستم‌های صوتی پاناسونیک مانند ضبط ها و سینمای خانگی‌ها وقتی یکی از قطعات خراب شده و یا به درستی کار نمی‌کند، دستگاه خاموش شده و یک کد عددی در دیسپلی دستگاه نمایش داده می‌شود. این کد نشان دهنده محدوده خرابی قطعات است. پرتکرارترین کد عددی در سیستم عیب یابی سیستم‌های صوتی پاناسونیک f61 است.

ارور F61 یک پیام خطایی است که معمولاً توسط سیستم‌های Hi-Fi پاناسونیک از سیستم‌های استریو ساده تا سیستم‌های صدای فراگیر سینمای خانگی نمایش داده می‌شود. در نقشه فنی مدل‌های مختلف کد خطاهای متفاوت و قطعات مربوط به هر کد ارائه می‌شود تا بتواند راهنمای تعمیرات و عیب یابی دستگاه باشد. پس اگر در یک سیستم صوتی پاناسونیک با ارور f61 مواجه شدیم باید به نقشه فنی همان مدل مراجعه کنیم و ببینیم که چه قطعاتی احتمال خرابی دارند.

علت ایجاد ارور f61 در پاناسونیک

با بررسی و مقایسه مدل‌های مختلف سیستم‌های صوتی پاناسونیک متوجه می‌شویم که ارور f61 در اغلب موارد به دلیل ایجاد اضافه بار روی بخش پاور ایجاد می‌شود. در واقع سیستم عیب یابی قطعات معیوب را تشخیص نمی‌دهد، بلکه ایجاد اضافه بار ( به اصطلاح کشیده شدن جریان از بخش پاور) را متوجه می‌شود و ارور f61 را نمایش می‌دهد. در هر مدل قطعاتی که احتمال خرابی بیشتری دارند در نقشه فنی معرفی می‌شوند.

تجربه عملی ثابت کرده که با توجه به توان تلفاتی بالاتر نسبت به سایر اجزاء، قطعات بخش آمپلی فایر بیشترین احتمال خرالبی در ارور f61 را دارا می‌باشد. اتصال کوتاه قطعات بخش آمپلی فایر باعث افزایش جریان بخش پاور به مقدار گاها تا چند آمپر می‌شود. این اضافه بار باعث فعال شدن سیستم عیب یابی سیستم صوتی پاناسونیک ما می‌شود. با فعال شدن سیستم عیب یابی دستگاه خاموش شده و ارور f 61 در دیسپلی دستگاه نمایش داده می‌شود.

ایراد دیگری که می تواند باعث ایجاد f 61 در سیستم های صوتی پاناسونیک شود خرابی بخش پاور است. معیوب شدن قطعات بخش پاور باعث قطع شدن و یا ایجاد ضعف در ولتاژهای خروجی بخش پاور می شود.

 

ارور f 61

در زمان برخورد با خطای f 61 چه کنیم؟

قطعات بهترین روش مواجهه با هر ایراد در لوازم صوتی و یا تصویری، ابتدا بررسی دقیق و سپس مشاوره و مراجعه به متخصصین تعمیر پاناسونیک است. اما در ایراد f 61 یک روش تشخیصی وجود دارد و آن جدا کردن بلندگوها است. بلندگوها در واقع بخشی از قطعات سیستم صوتی ما هستند و تنها تفاوت آنا با سایر قطعات اینست که در خارج دستگاه تعبیه شده‌اند. در یک سیستم صوتی بلندگوها جزء قطعات آسیب پذیر و حساس هستند که خرابی آنها می‌تواند به راحتی باعث آسیب دیدگی قطعات بخش تقویت صدا یا همان آمپلی فایر دستگاه شود.

اگر در سیستم صوتی پاناسونیک خود با خطای f 61 مواجه شدید در اولین اقدام همه بلندگوها را جدا کنید. اگر ایراد برطرف شد باید مطمئن باشید که علت ایجاد ایراد خرابی بلندگو و یا سیم های آنها است. در این حالت می‌توانید عیب یابی را ادامه دهید و یا بلندگوها را بوسیله ابزار عیب یابی تست و آزمایش کنید. همچنین می‌توانید بلندگوها را تک به تک به دستگاه وصل کنید. با لاتصالل هر بلندگو که ایراد مجدد ظاهر شد همان بلندگو و یا سیم آن معیوب شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 پاسخ

  1. سلام . دستگاه دی وی دی رکوردر دارم ارور f61 میزنه نمیتونم دکمه انتخاب سلکتور رو بزنم تا روشن میکنم ارور f61 میزنه

    1. با سلام، f61 یکی از ایرادهای متداول در بخش تعمیر سینمای خانگی پاناسونیک است. f61 سینمای خانگی پاناسونیک یعنی دستگاه شما در یکی از ولتازهای خروجی پاور دچار مشکل است. f61 در مدل‌های مختلف می تواند به دلیل خرابی قطعات مختلفی باشد. در برخی از مدل‌ها قطعات مصرف کننده مثل آمپلی فایر دچار خرابی می‌شود مانند sa-ht895 که اغلب با خرابی آی‌سی های آمپلی ‌فایر برخورد می‌کنیم. در بعضی مدل‌ها هم بیشتر خرابی پاور دیده می‌شود مانند sa-pt560 یا sa-pt860.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط