نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

 نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون و شناخت آنها به ما کمک می‌کند تا ایراد بک لایت را از سایر ایرادهایی که ممکن است در تلویزیون ما ایجاد شود تشخیص دهیم. اما قبل از آن که بخواهیم این علائم را بررسی کنیم، باید بدانیم که بک لایت چیست و چه نقشی در عملکرد یک تلویزیون دارد؟ در واقع اگر با نحوه عملکرد این بخش آشنا شویم بهتر می‌توانیم نشانه های خرابی بک لایت را درک کرده و روش رفع آنها در مجموعه تعمیرات تلویزیون را بررسی کنیم.

 

بک لایت تلویزیون ال سی دی

بیشترین تعداد خرابی بک لایت در تلویزیون ال سی دی در بخش تعمیر تلویزیون سامسونگ و پس از آن سونی دیده می‌شود. ساختار تلویزیون‌های ال سی دی به گونه‌ای است که برای دیده شدن تصویر لازم است که نور سفید از پشت به صفحه نمایش تلویزیون تابانده شود. در واقع اجزاء تصویر در صفحه نمایش تلویزیون شکل می‌گیرد، اما این تصویر فاقد روشنایی بوده و قابل دیده شدن نیست. در تلویزیون های ال سی دی از لامپ‌های فلورسنت برای تولید نور زمینه استفاده شده است. این لامپ‌ها به صورت افقی و در طول مستطیل صفحه نمایش تلویزیون قرار می‌گیرند و ولتاژ کار آنها بوسیله برد بک لایت تامین می‌شود.

در سایزهای متفاوت تلویزیون های ال سی دی و در برندهای مختلف بین 6 تا 24 لامپ فلورسنت استفاده شده است. کارکرد صحیح لامپ‌ها بوسیله مدار محافظ کنترل می‌شود و در صورت خرابی آنها معمولا مدار محافظ دستگاه فعال شده و بخش بک لایت را از کار می‌اندازد تا به قسمت های دیگر تلویزیون آسیب نرسد.

 

تعمیر بک لایت تلویزیون ال سی دی

حتما بخوانید : بررسی عوامل موثر در افزایش عمر بک لایت تلویزیون

نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون ال سی دی

حالا که با عملکرد و وظیفه بک لایت در تلویزیون های ال سی دی آشنا شدیم به راحتی می توانیم ایرادهای مرتبط به خرابی بک لایت را بررسی کنیم.

اصلی ترین نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون های ال سی دی قطع شدن تصویر تلویزیون است. این قطع شدن تصویر ممکن است بلافاصله پس از روشن شدن تلویزیون ایجاد شود و یا پس از مدتی (چند دقیقه تا چند ساعت) کارکردن تلویزیون اتفاق بیفتد. در واقع خرابی یک یا تعدادی از لامپ‌های بک لایت می تواند باعث قطع شدن نور زمینه تلویزیون شود. لامپ‌های نیمه خراب وقتی گرم می شوند تغییر می‌کنند و باعث فعال شدن مدار محافظ بک لایت تلویزیون می شوند.

لامپ‌های فلورسنت معمولا وقتی خراب می‌شوند نور آنها از سفید به صورتی تغییر رنگ پیدا می‌کند. این تغییر رنگ در تصویر به صورت تاریکی ابر مانند ظاهر می‌شود.

با توجه به توضیحات بالا نشانه‌ های خرابی بک لایت تلویزیون ال سی دی عبارتند از :

  1. قطع شدن تصویر
  2. ایجاد لکه های سیاهی و تاریکی به صورت نوارهای افقی ابر مانند
  3. قطع شدن تصویر تلویزیون بعد از مدتی کار کردن

 

تعمیر بک لایت تلویزیون ال سی دی

بک لایت تلویزیون ال ای دی

ساختار بک لایت در تلویزیون های LED کاملا با تلویزیون های LCD متفاوت است. در تلویزیون های LED بجای لامپ های فلورسنت از لامپ های ال ای دی برای تولید نور پس زمینه استفاده می‌شود. لامپهای ال ای دی حرارت کمتری تولید می‌کنند و میزان استهلاک آنها پایین‌تر است. همچنین برای تولید ولتاژ تغذیه لامپ های ال ای دی بک لایت در تلویزیون های ال ای دی به قطعات کمتر و ساده‌تری نیاز است.

شکل قرار گیری و چینش لامپ های بک لایت در تلویزیون های LED به دو صورت اصلی انجام می شود :

  1. (DIRECT) : لامپها به صورت چینش افقی در چند خط قرار می‌گیرند و نور را به صورت مستقیم به صفحه نمایش می‌تاباند.
  2. (EDGE) : لامپ‌های بک لایت به صورت نواری در کناره‌های عرضی یا طولی تلویزیون قرار می‌گیرند و صفحه نمایش تلویزیون را روشن می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید : بک لایت تلویزیون چیست؟ همه چیز در مورد تعمیر بک لایت تلویزیون

 

نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون ال ای دی

بیشترین تعدا خرابی بک لایت در تلویزیون ال ای دی در مجموعه تعمیر تلویزیون ال جی دیده می‌شود. اصلی‌ترین نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون های LED عبارتند از :

  1. قطع شدن تصویر تلویزیون

  2. سیاه شدن تصویر بعد از مدتی کارکردن

  3. وجود هاله و یا لکه های سیاه روی تصویر تلویزیون

  4. ایجاد لکه سفید و نقاط نورانی در تصویر تلویزیون

در همین جا لازم است اشاره کنیم که علائم و نشانه‌های خرابی بک لایت در تلویزیون‌های سونی و پاناسونیک با سایر برندها کمی متفاوت است. این دو برند مطرح در طراحی تلویزیون‌های خود از سیستم عیب یابی داخلی (Self Diagnosis) استفاده کرده‌اند. وجود این آپشن باعث می‌شود که نشانه های خرابی بک لایت درآنها با سایر تلویزیون‌ها متفاوت باشد. در تلویزیون سونی خرابی بک لایت، با چشمک زدن چراغ پاور نمایش داده می‌شود. در واقع 6 بار چشمک زدن تلویزیون سونی نشان دهنده خرابی بک لایت است.

قطع شدن تصویر تلویزیون

قطع شدن تصویر شایع‌ترین ایرادی است که در اثر خرابی بک لایت تلویزیون ظاهر می‌شود.ممکن وقتی در حال تماشای تلویزیون هستیم تصویر تلویزیون به صورت ناگهانی قطع شودو یا یک روز صبح وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم متوجه می‌شویم که تصویر ظاهر نمی‌شود. معمولا در این حالت سایر کارکردهای تلویزیون مانند پخش صدا، تعویض شبکه‌ها و … به درستی انجام می‌شود.

در واقع در این حالت تصویر تلویزیون قطع نمی‌شود، تصویر تلویزیون وجود دارد اما به دلیل کاهش روشنایی، تصویر قابل دیدن نیست. یکی از چند روش‌ تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون در این حالت تاباندن نور به صفحه تلویزیون است. اگر سیاه شدن تصویر تلویزیون به علت قطع شدن نور پس زمینه باشد با تابش نور یک تصویر ضعیف قابل تشخیص خواهد بود.

وجود هاله و یا لکه های سیاه روی تصویر تلویزیون

حالا که با ساختار بک لایت آشنا شده‌ایم بهتر می‌توانیم علت تاریکی بخشی از تصویر تلویزیون را بررسی کنیم.همانطور که می‌دانیم هر ایرادی که در کیفیت نور پس زمینه ایجاد شود به صورت مستقیم در تصویر تلویزیون تاثیر گذار خواهد بود. وجود هاله سیاه و لکه‌های تاریکی یکی دیگر از ایرادهایی است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

خاموشی تعدادی از لامپ‌های بک لایت باعث قطع شدن نور زمینه در همان بخش از تصویر و در نتیجه سیاه شدن تصویر خواهد شد. مقدار لکه‌های تاریک و سیاهی ایجاد شده در تصویر تلویزیون بعلت خرابی بک لایت معمولا در ابتدا کم است و به مرور زمان و با افزایش تعداد لامپ‌های معیوب افزایش پیدا می‌کند و باعث گسترده شدن تاریکی در سطح تصویر می‌شود.

تاریکی تصویر تلویزیون سامسونگ

 

بیشتر بخوانید : علت ظاهر شدن نقاط نورانی در تصویر تلویزیون

ایجاد لکه سفید و نقاط نورانی در تصویر تلویزیون

ایجاد نقاط نورانی در تصویر تلویزیون ایراد دیگری است که به عنوان یکی از نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون شناخته می شود.  در ادامه علت ایجاد هاله و نقاط سفید در تصویر تلویزیون را بررسی می‌کنیم.

نور لامپ های ال دی مستقیم و متمرکز است. برای اینکه نور لامپ‌های بک لایت به صورت یکدست و ملایم در سطح تصویر پخش شود از روش های مختلفی استفاده می شود. در بک لایت (Direct) از منشورها استفاده میکنند تا نور لامپ ال ای دی به جای تابش مستقیم در سطح تصویر پخش شود. در بک لایت (Edge) هم از صفحات خاصی استفاده می‌شود که دیفیوزر نام دارد تا نور در تمام سطح تصویر به صورت یکدست پخش شود.

اگر به هر دلیل منشور لامپ‌های بک لایت جدا شود و یا فاصله کانونی آنها یا صفحه دیفیوزر تغییر کند یکنواختی پخش نور در سطح صفحه نمایش بهم می‌خورد و باعث ایجاد نشت نور و ایجاد لکه‌های سفید و نورانی در سطح تصویر تلویزیون می‌شود.

شایع‌ترین ایراد در این بخش مربوط به ایجاد نقاط نورانی در تصویر است که به علت جدا شدن منشور لامپ‌های بک لایت در برخی از مدل‌های تلویزیون ال جی مانند سری LN – LB – LY ظاهر می‌شود.

 

نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط