تعمیر ضبط خانگی سونی مدل MHC-GN1300D

تعمیر ضبط خانگی سونی مدل MHC-GN1300D

آنچه در این نوشته خواهید خواند

در بین سیستم‌های HI FI سونی، سری GN به دلیل توان خروجی بالا و کیفیت صدای مطلوب طرفداران زیادی دارد و از سوی بسیاری از مصرف کنندگان بعنوان سیستم صوتی منزل انتخاب می‌شود. مدل‌های مختلف این سری مانند: GN88 – GN   شباهت ساختاری زیادی به هم دارند. این چند مدل شباهت زیادی به هم دارند و تفاوت اصلی آنها در توان خروجی و تعداد بلندگوهای دستگاه است. MHC-GN1300D آخرین مدل سری GN و از نظر امکانات، کامل‌ترین آنهاست. در این نوشته قصد داریم همراه متخصصین تعمیر سیستم‌های صوتی رایان ایرادهای شایع در تعمیر ضبط خانگی سونی مدل MHC-GN1300D و مراحل تعمیر آنها را بررسی کنیم.

مشکلات شایع در تعمیر ضبط خانگی سونی مدل MHC-GN1300D

  1. ایجاد حالت please wait و از کار افتادن بخش CD
  2. اجرا نشدن دیسک در ضبط خانگی سونی
  3. روشن نشدن و چشمک زدن ضبط خانگی سونی
  4. ارور EJECT و خاموش شدن ضبط خانگی سونی
  5. از کار افتادن بخش CD و نمایش خطای C3100

در ادامه به بررسی این ایرادها می پردازیم و قطعات معیوب در هر ایراد و راه حل تعمیر ضبط را توضیح می‌دهیم.

نمایندگی تعمیرات ضبط سونی
تعمیرات ضبط در منزل

ایجاد حالت please wait در ضبط خانگی سونی

 ایجاد حالت PLEASE WAIT را باید شایع‌ترین ایراد در کل مجموعه تعمیر ضبط خانگی سونی دانست.

در اکثر مدل‌های ضبط خانگی سونی، زمانی که دستگاه را روشن می‌کنیم، بخش‌های مختلف دستگاه چک و راه‌اندازی اولیه می‌شود. مکانیزم بخش کاست‌ها حرکت کرده و در حالت ریست قرار می‌گیرد. در بخش CD هم مکانیزم دیسک شروع به حرکت می‌کند و سینی دیسک (TRAY) را از نظر وجود دیسک یا خالی بودن بررسی می کند. اگر به هر دلیل چک و ریست اولیه بخش دیسک به پایان نرسد، نمایش عبارت please wait هم ادامه پیدا می کند.

در حالت please wait بخش دیسک به طور کامل غیر فعال است و به دلیل پردازش اولیه سیگنال صدا در برد سروو (SERVO : سیستم کنترل مرکزی بخش دیسک) ممکن است صدای خروجی دستگاه هم قطع شود. در این حالت نمی توان از باقی امکانات دستگاه مانند بخش کاست و یا حتی از ورودی AUX استفاده کرد.

تعمیر ضبط خانگی سونی مدل MHC-GN1300D

خوانده نشدن دیسک در ضبط خانگی سونی

در این ایراد بیشترین احتمال خرابی مربوط به اپتیکال بلاک است که عموم این قطعه را با نام لنز DVD می شناسند. اپتیک 313 یکی از محصولات خود شرکت سونی است و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. عمر بالا و قابلیت تعمیر‌پذیری از دیگر ویژگی‌های مثبت اپتیکال بلاک KHM313 است.

خطای C3100 در ضبط خانگی سونی

تعمیر ضبط خانگی سونی مدل MHC-GN1300D
اپتیکال بلاک KHM313CAA

نصب بلوتوث روی ضبط خانگی سونی

نصب بلوتوث و فلش خور کردن ضبط خانگی که فاقد این قابلیت هستند یکی از خدمات گروه رایان است. اگر شما هم یکی از ضبط‌های خانگی سونی سری GN را دارید می‌توانید با فلش خور کردن و نصب بلوتوث روی ضبط خانگی خود، کیفیت استفاده از آن را بالا ببرید.

نصب بلوتوث روی انواع ضبط خانگی سونی در مجموعه رایان با ضمانت 100% کیفیت و گارانتی 6 ماهه انجام می‌شود.

نمایندگی تعمیرات ضبط سونی

گروه تخصصی رایان بعنوان نمایندگی تعمیرات ضبط سونی ، خدمات تعمیر ضبط خانگی سونی مدل MHC-GN1300D را ارائه می دهد.

شما می توانید در تماس با متخصصین رایان از شرایط تعمیر دستگاه و هزینه تعمیر آگاهی پیدا کنید. متخصصین رایان با احاطه کامل بر تعمیر محصولات مختلف سونی بهترین خدمات را ارائه خواهند کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با بخش مشاوره تعمیرات رایان تماس بگیرید.

19 پاسخ

  1. باعرض سلام و احترام خدمت متخصصین عزیز:
    من ی سیستم سونی مدل GN90D دارم دیسپلی کم نورشده و قسمت DVD زمان لود سیدی چندبار سی دی رو میخونه ول میکنه بعداز چند دقیقه ممکنه یا پلی کنه یا سی دی رو رد کنه علتش چیی هست؟ آیا قابل تعمیر هست؟
    سنسور کاستها هم درست عمل نمیکنه بیشتر وقتا کاستو شناسایی نمیکنه یا درحال خواندن کاست قطع میشه علت این مورد رو هم بیزحمت بگید که ایا درست میشه یانه
    باتشکر

    1. با سلام ، در بخش سی دی معمولا مجموعه قطعات اپتیک دچار چنین ایرادهایی می شود که با توجه به میزان خرابی قطعات می‌توان تعمیر و یا تعویض قطعات را انجام داد. در بخش کاستها هم اگر فقط ایراد در سنسورها باشد با تمیز کردن سوئیچ ها مشکل حل می‌شود. معمولا در بخش تعمیر ضبط خانگی پیشنهاد می کنیم دستگاه با هزینه کمتری تعمیر شود و نصب بلوتوث و یو اس بی انجام شود.

  2. با سلام یه ضبط مدل GN1000D دارم کلا تو این هفت سالی که داشتم ۱۰ بار از دی و دی استفاده نکردم الان نه کاست سیدی میاد بیرون please wait هم می‌نویسه رو نمایشگر بعد چند دقیقه هم ارور c3100 میاد رو صفحه نمایش
    کلا ضبط رو پنجاه بار روشن نکردم کلا تو سلفون بوده جهت دکر همین نه ضربه هیچی نمی‌دونم چرا کار نمیکنه ممنون میشم راهنمایی کنید
    بی زحمت هزینه فلش خور کردن رو هم بگید ممنون

    1. با سلام ، خطای please wait یکی از ایرادهای شایع در بخش تعمیر ضبط خانگی سونی است. در یک مقاله به طور مجزا راجع به آن و روش تعمیرات ضبط خانگی سنی در این ایراد توضیح داده‌ایم. هزینه فلش خور کردن ضبط خانگی سونی + نصب بلوتوث (که بیشتر توصیه می‌شود) بین 150 تا 450 می‌تواند بر اساس کیفیت قطعات و خدمات متغیر باشد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با بخش مشاوره تعمیرات 66593629 تماس بگیرید.

        1. با سلام، جهت مشاوره و نوبت دهی تعمیرات ضبط خانگی سونی با شماره‌های زیر تماس بگیرید:
          66593629
          66942697

  3. سلام یه ضبط GN1000D دارم کلا نه سیدی کار می‌کنه نه چیزی فقط AUX کلا ده بار روشن نکردم ضبط رو هزینه فلش خور چقدر میشه بعد ویدیو هم میتونه پخش کنه از نظر ظاهری عوض میشه چون سر ورودی usb باید بیرون باشه ممنون

    1. با سلام، امکان اضافه کردن پورت usb و بلوتوث به ضبط خانگی سونی شما وجود دارد.از طرف دیگر امکان حذف بخش سی دی در دو ورژن از این مدل قابل انجام است. بخش سی دی با توجه به وجود قطعاتی مانند تسمه، موتور و قطعات مشابه دیگر استهلاک بیشتری دارد و استفاده کمتر. اگر مصرف کننده از این بخش استفاده نکند می توان آن را به صورت اصولی حذف کرد. در این حالت و با بلوتوثی کردن ضبط خانگی سونی به صورت یک اسپیکر پر قدرت با احتمال خرابی بسیار پایین قابل استفاده خواهد شد.

  4. سلام جناب وقتتون بخیر باشه بنده یک دستگاه ضبط سونی gn88 دارم مکانیزم سی دیش کاملا سالم باز و بسته میشه چنج هم میشه پلی میکنه اما بعضی وقتا پلی نمی کنه یا حین پخش صدای آهنگ قطع میشه یا please wait میزنه یا دیر پلی میکنه میشه علتشو بگید از کجاش هست؟ممنونم اگه پاسخ بدید

    1. با سلام، مکانیزم دیسک و برد سروو بیشترین اتمال خرابی را دارد. ساختار ضبط خانگی سونی مدل gn به گونه‌ای طراحی شده است که با ایجاد خرابی در بخش دیسک و عملکرد ناقص آن صدای خروجی هم قطع می‌شود. اما به دلیل پایدار نبودن ایراد در دستگاه شما حتما باید در لحظه ایجاد ایراد بررسی و عیب یابی شود. ممکن است یکی از موتورهای لودینگ و یا op/cl ایراد داشته باشد که بعضی مواقع ایراد ظاهر می‌شود.

  5. سلام من یک سیستم سونی GN1300 دارم همین ارور please wait رو میده یبار رفت تعمیر گفتن چون از سی دیش و استفاده نکردی اینجوریشده باید هرچند یبارم هی خروج دستگاه بزنی تا هی کار کنه ولی بازم بعد 2ماه اینجوری شده و کار نمیکنه
    میخواست بدونم چیکارش کنم؟

    1. با سلام، دستگاه شما یکی از دستگاههای شاخص در مجموعه سیستم های hi fi سونی است و کاملا شناخته شده. اما اگر بخش دیسک بدون استفاده نکردن و ظرف مدت تنها 2 ماه مشکل دارشود حتما ضعفی در کار وجود داشته است. امروز استفاده از سی دی بسیار کم شده و طبعتا تعمیر باید به نحوی انجام شود که پاسخ گوی این نیاز باشد.
      یکی از نکات مهم در انتخاب تعمیرکار، شناخت دستگاه بر اساس مدل است. به بیان ساده اگر تعمیرکار ضبط خانگی سونی مدل gn1300 را نشناسد حتما از عهده تعمیر آن هم برنخواهد آمد. با توجه به محدوده سکونت از تعمیرکاران با تبحر بالاتر کمک بگیرید حتما مشکل شما قابل حل خواهد بود.

        1. با سلام، برای تعمیر ضبط خانگی سونی خود با 66942697 تماس بگیرید. با توجه به محدوده شما راهنمایی خواهید شد.

  6. با سلام و خسته نباشید
    بنده یک ضبط سونی مدل gn1000 دارم وقتی به برق میزنم همه چراغ های دکمه ها یکبار روشن می شن بعد خاموش و چراف دکمه پاور سیز و قرمز میشه و هیچی کار نمیکنه
    میشه لطفا راهنمایی بفرمایید؟

  7. سلام و عرض ادب ، بنده gn88 دارم ، توسط تعمیرکار خوب قسمت سی دی کاملا خارج شده و ماژول بلوتوث نصب شده ، وقتی خاموشش میکنم حدود چهل الی شصت ثانیه ،کلمه (استندبای ) چشمک میزنه ، این زمان زیادی نیست ؟ ، صفحه نمایش اش کم نور شده ، راهی هست مثل اول پر نور بشه ؟
    پیشاپیش ممنون از راهنماییتون استاد بزرگوار

    1. با سلام، بخشی از پردازش صوت در تعدادی از مدل‌های ضبط خانگی سونی در بخش برد سروو یا همان دیسک انجام می شود. برای خارج کردن دیسک از مدار باید این پردازش غیر فعال شود که مخصوصا در مدل ضبط شما توصیه نمی کنیم. البته که تمام اختلالات ایجاد شده بخاطر هیم موضوع است و تنها راه حل آن برگشت به حالت اول است.

  8. سلام خسته نباشید
    قبل از هرچیز به شما خسته نباشید میگم که مطالبی که قرار دادین ساده و روان توضیح داده شده .
    مشکلی که سیستم صوتی ما مدل gn1000sonyپیدا کرده درحقیقت خودم باعثش هستم و البته با توجه به اینکه دست دوم چندسال پیش خریدمش متوجه شدم بخش پنل یکبار تعمیر شده
    بدلیل اینکه چندسالی توی انبار بود خاک زیادی گرفته بود با این وجود وقتی روشنش کردم مراحلی که توضیح دادین ارور هم میداد اما auxقابل استفاده بود .و بدون هیچ ایرادی مدتی کار کرد.تا روزی که بازش کردم داخلش که خاک گرفته بود تمیز کنم هرچیزی هم باز کردم درست سره جاش بستم اما الان صداش قطع شده.و قاطی میکنه .برای تعمیر و نصب ماژول بلوتوث خواستم ببینم امکانش هست دستگاه رو ارسال کنم زحمتشو بکشین؟
    اهواز هستم و میخوام هرجورشده درستش کنم .

    1. با سلام، ممنون از حسن توجه شما
      همانطور که در نوشته‌های مختلف راجع به تعمیری ضبط خانگی سونی توضیح داده‌ایم، باید نحوه علکرد این دستگاهها را به صورت یکپارچه در نظر بگیرید.
      مثال: قفل شدن بخش کاست باعث نمایش عبارت eject و خاموش شدن ضبط خانگی سونی می‌شود و یا خرابی برد سروو (کنترل بخش سی دی) باعث قطع شدن صدای خروجی خواهد شد.
      برای تعمیر ضبط خانگی سونی خود می‌توانید با بخش مشاوره و پشتیبانی سایت تماس بگیرید اما بهترین روش ارسال دستگاه به واحد کارگاه است تا به صورت عملی امکان تعمیر سیستم صوتی شما بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط