تعمیر تلویزیون بلست BLEST

تعمیر تلویزیون بلست

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیر تلویزیون بلست یکی از خدمات ویژه گروه تخصصی رایان است. بلست یکی از برندهایی است که طی یکی دو سال گذشته روند افزایشی خوبی در بخش فروش تلویزیون های ال ای دی به دست آورده است. کیفیت خوب تصویر و قیمت مناسب پارامترهایی است که مشتریان را برای خرید تلویزیون بلست قانع می‌کند. در ادامه ابتدا همراه با متخصصین تعمیر تلویزیون گروه تخصصی رایان با برخی ایرادهای شایع در بین تلویزیون‌های بلست آشنا شده و سپس بعنوان نمونه مراحل تعمیر تلویزیون بلست مدل 55sb220b در یکی از موارد مراجعه می‌پردازیم.

پنل فول اچ دی نقطه قوت ساختار فنی در عموم مدل‌های تلویزیون بلست است. در عین حال امکان ضبط روی فلش هم یکی از آپشن هایی است که مورد علاقه مصرف کنندگان است. شاید تنها نقطه ضعفی که بتوان در مشخصات فنی تلویزیون‌های بلست پیدا کرد استفاده از بک لایت شاخه‌ای در پنل است. بک لایت شاخه‌ای ساده‌ترین نوع بک لایت به شمار می‌رود.

 

ایرادهای متداول در تعمیر تلویزیون بلست

شایع‌ترین ایرادهایی که ممکن است در تلویزیون بلست با آآنها مواجه شوید عبارتند از :

  1. روشن نشدن تلویزیون

  2. قطع شدن تصویر تلویزیون درحالیکه صدا دارد

  3. خاموش و روشن شدن تلویزیون

  4. شکستگی پنل تلویزیون

علت روشن نشدن تلویزیون بلست چیست؟

روشن نشدن تلویزیون یکی از ایرادهایی است که مصرف‌کنندگان تلویزیون بلست از آن شکایت دارند. به طور کلی اصلی‌ترین علت‌های روشن نشدن تلویزیون عبارتند از خرابی برد پاور (power board) و مین برد (main board) تلویزیون. وقتی یک تلویزیون روشن نمی شود اصلی‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم چراغ استندبای تلویزیون است. تجربیات متخصصین تعمیر تلویزیون ثابت کرده معمولا وقتی چراغ پاور جلوی تلویزیون روشن نمی‌شود احتمال خرابی برد پاور بیشتر است. در مواردی هم که چراغ پاور روشن می‌شود احتمال خرابی مین برد تلویزیون بیشتر است.

اگر با روشن نشدن تلویزیون بلست مواجه شدید قبل از هر چیز چراغ پاور تلویزیون را بررسی کنید. اگر وقتی دوشاخه تلویزیون را به پریز برق متصل می کنید چراغ پاور جلوی تلویزیون روشن شود یعنی برق به داخل دستگاه می‌رسد. اگر با اتصال دو شاخه تلویزیون به پریز برق چراغ پاور جلوی تلویزیون روشن نشدن ابتدا اتصالات را مجدد برسی کنید. نکته مهم دیگر در مواجهه با روشن نشدن تلویزیون بلست وجود کلید اصلی برای قطع برق ورودی است. این کلید در زیر تلویزیون تعبیه شده است. اگر با روشن نشدن تلویزیون مواجه شدید حتما وضعیت این کلید را بررسی کنید.

 

تعمیر تلویزیون بلست
تعمیر تلویزیون بلست

علت قطع شدن تصویر تلویزیون بلست چیست ؟

اصلی‌ترین علت قطع شدن تصویر تلویزیون بلست قطع شدن نور زمینه یا بک لایت بعلت خرابی لامپهای بک لایت تلویزیون است. بک لایت یا نور زمینه در پشت صفحه نمایش تلویزیون بوسیله لامپهای ال ای دی تولید می‌شود و باعث دیده شدن تصویر تلویزیون می‌شود. خرابی تعدادی از لامپ‌های بک لایت باعث قطع شدن نور بک لایت و قطع شدن تصویر تلویزیون می‌شود.

در عموم تلویزیون های بلست از بک لایت شاخه‌ای استفاده شده است. بک لایت های شاخه‌ای معمولا با مداربندی سری طراحی می‌شوند. در مداربندی سری لامپهای بک لایت به صورت پشت سر هم چیده می‌شوند، خرابی حتی یکی از لامپها باعث باز شدن مدار سری و خاموشی همه لامپهای بک لایت تلویزیون می‌شود.

معمولا در تلویزیون بلست وقتی بک لایت تلویزیون خراب می‌شود، هنگامی که تلویزیون را روشن می‌کنیم برای یک لحظه تصویر تلویزیون (لوگوی بلست) ظاهر می‌شود و سپس تصویر تلویزیون قطع شده و صفحه نمایش سیاه می‌شود.در این حالت معمولا صدای تلویزیون پخش می‌شود و کارکردهایی مانند تعویض کانال به درستی انجام می‌شود.

وقتی بک لایت تلویزیون قطع می‌شود تصویر بسیار ضعیف وجود دارد و اگر محیط را تاریک کنیم به سختی دیده می‌شود. در واقع با از کار افتادن بک لایت تصویر وجود دارد اما دیده نمی‌شود.

 

تعمیر بک لایت تلویزیون بلست چگونه انجام می‌شود؟

وقتی از خرابی بک لایت تلویزیون مطمئن شدیم باید برای تعمیر بک لایت تلویزیون بلست خود اقدام کنیم. تعمیر بک لایت تلویزیون بلست دو راه حل اصلی دارد :

  1. تعمیر بک لایت

  2. تعویض بک لایت

تعمیر بک لایت عبارتست از تعویض قطعات معیوب بک لایت تلویزیون. در تعمیر بک لایت فقط لامپ‌های سوخته و خراب و لامپ‌های نیمه خراب تعویض می‌شوند. تعمیر بک لایت هزینه تعمیرات تلویزیون را به طور اساسی کاهش می‌دهد اما یکی از نقاط ضعف آن احتمال خرابی مجدد بک لایت است. معمولا از تعمیر بک لایت در مواقعی مانند عدم دسترسی به قطعات یدکی و یا نو بودن تلویزیون و خرابی اتفاقی لامپها استفاده می‌شود. راهکار اصلی در خرابی بک لایت تلویزیون تعویض کامل بک لایت است. در تعویض بک لایت تلویزیون همه لامپ‌های سالم و خراب با لامپ‌های فابریک و اورجینال تعویض می ‌شود.

 

بیشتر بخوانید :  عمر بک لایت تلویزیون

 

قیمت بک لایت تلویزیون بلست چقدر است؟

اصلی‌ترین راهکار تعمیر تلویزیون بلست در خرابی بک لایت تعویض کامل کامل بک لایت با نمونه اورجینال و فابریک و انجام دقیق اصلاحیه بخش بک لایت تلویزیون است. تعویض کامل بک لایت همانطور که گفتیم هزینه بیشتری نسبت به تعمیر بک بک لایت ایجاد می‌کند اما این اطمینان خاطر را ایجاد می‌کند که خرابی بک لایت مجدد ایجاد نخواهد شود. همچنین انجام اصلاحیه بک لایت باعث افزایش عمر مفید بک لایت تلویزیون می شود.

قیمت بک لایت تلویزیون بلست نسبت به سایز (اینچ) تلویزیون و مدل آن که در واقع تعیین کننده ساختار و کیفیت بک لایت تلویزیون بلست است متغیر است. قیمت بک لایت تلویزیون بلست از حدود 400 تا 500 هزار تومان در اینچ‌های پایین مانند 32 و 40 شروع شده و تا 1.400 در اینچ های 55 و بالاتر تغییر می کند. مجموعه رایان در کنار استفاده از با کیفیت‌ترین بک لایت‌ها در فواصل زمانی مختلف از طرح‌های مختلف برای کاهش هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون و تخفیفات مختلف در این طرح‌ها استفاده کرده است.

 

تعمیر بک لایت تلویزیون بلست
تعمیر بک لایت تلویزیون بلست

اصلاحیه بک لایت تلویزیون چگونه انجام می‌شود؟

همانطور که در نوشته‌های مختلف گفتیم اصلاحیه بک لایت عبارتست از مجموعه اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری که باعث افزایش عمر بک لایت تلویزیون می‍شود.

اکثر بک لایت‌هایی که در تلویزیون بلست بکار رفته است توسط شرکت CQC ساخته شده است. قطعات یدکی اورجینال بک لایت در تلویزیون‌های بلست با تغییراتی که در ساختار آنها داده شده است عمر مفید بالاتری دارند. یکی از این تغییرات استفاده از بک لایت‌ پشت فلزی بجای بک لایت معمولی است. استفاده از فلز مس یا آلومینیوم باعث افزایش ضریب انتقال حرارت و کاهش استهلاک بک لایت تلویزیون خواهد شد.

یکی دیگر از اقداماتی که در تعمیر بک لایت تلویزیون بلست و بعنوان اصلاحیه انجام می‌شود تنظیم و کاهش ولتاژ بک لایت تلویزیون است. اصلاحیه دیگری که در تعمیر بک لایت تلویزیون بلست انجام می‌شود استفاده از چسب حرارتی است. در عموم تلویزیون های بلست که از بک لایت شاخه‌ای در آنها استفاده شده، از پیچ برای نگهداری pcb لامپها در محل خود استفاده شده است. اضافه شدن چسب حرارتی باعثافزایش انتقال حرارت شده و به طور مستقیم در افزایش عمر لامپهای بک لایت تلویزیون تاثیر دارد.

 

بیشتر بخوانید :  5 ایراد متداول لوازم صوتی و تصویری + روش جلوگیری از آنها

 

علت خاموش و روشن شدن تلویزیون بلست چیست؟

یکی دیگر از ایرادهایی که در تلویزیون بلست ممکن است با آن مواجه شوید روشن و خاموش شدن تلویزیون است. معمولا وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم پس از چند لحظه تصویر لوگوی بلست ظاهر شده و سپس بجای اینکه تصویر اصلی ظاهر شود مجددا تلویزیون خاموش شده و روشن می‌شود و لوگوی بلست ظاهر می‌شود. ایراد روشن و خاموش شدن تلویزیون که در اصطلاح تعمیرات ریبوت شدن نامیده می‌شود در اغلب موارد به دلیل خرابی نرم افزاری و یا آپدیت اشتباه تلویزیون ایجاد می شود.

یکی از دلایل اصلی ایجاد ایراد روشن و خاموش شدن تلویزیون بلست آپدیت نرم‌افزاری اشتباه تلویزیون توسط مصرف کنندگان است. برخی از مصرف کنندگان پس از مدتی استفاده از تلویزیون با توجه به امکانات نرم افزاری خود اقدام به آپدیت تلویزیون از طریق اینترنت و یا دستکاری منوی مخفی تلویزیون می‌کنند. انتخاب گزینه‌های اشتباه در منوی مخفی تلویزیون و یا آپدیت اشتباه باعث از کار افتادن مین برد تلویزیون و ظاهر شدن ایرادهایی مانند خاموش و روشن شدن تلویزیون، ماندن روی لوگوی تلویزیون، از کار افتادن کلیدها و ریموت کنترل و موارد مشابه می‌شود. همه این ایرادها بعلت خرابی مین برد تلویزیون ایجاد می‌شود.

متاسفانه در بخش تعمیر تلویزیون بلست امکان رفع بسیاری از اشتباهات نرم افزاری در تلویزیون فقط توسط تعویض کامل مین برد امکانپذیر است. تعویض مین برد تلویزیون به غیر از مشکلاتی که به دلیل کمبود قطعات وجود دارد، هزینه زیادی برای صاحب تلویزیون ایجاد خواهد کرد.

 

علت روشن و خاموش شدن تلویزیون بلست
علت روشن و خاموش شدن تلویزیون بلست

تعمیر تلویزیون بلست مدل BTV-55SB220B

در ادمه بررسی پروسه تعمیر تلویزیون بلست ، مراحل تعمیر مدل کد BTV-55SB220B که با ایراد قطع شدن تصویر تلویزیون به بخش تعمیرات تلویزیون مجموعه رایان مراجعه کرده است را بررسی می کنیم.

بعد از روشن شدن تلویزیون برای چند ثانیه لوگوی بلست ظاهر می شود و سپس تصویر قطع می شود. با بررسی دقیق‌تر و عیب یابی ابتدایی ایراد بک لایت و خرابی لامپ های این بخش بعنوان محتمل‌ترین گزینه شناخته می‌شود. از راهکارهای کمکی که به تشخیص خرابی بک لایت به ما کمک می کند تاریک کردن محیط و بررسی وجود تصویر با استفاده از چراغ قوه (موبایل) است. اگر بک لایت تلویزیون قطع شود اتاق را تاریک کنیم و با چراغ قوه موبایل به صفحه تلویزیون بتابانیم تصویر ضعیفی دیده می‌شود.

 

تعمیر بک لایت تلویزیون بلست
تعمیر بک لایت تلویزیون بلست

 

 

همانطور که گفتیم در این مدل از تلویزیون های بلست از بک لایت شاخه‌ای استفاده شده است اما بر خلاف معمول شاخه‌های بک لایت به صورت عمودی و در یک مدار به صورت سری چیده شده‌اند. مدار بندی سری باعث می شود خرابی حتی یکی از لامپ‌ها باعث قطع شدن جریان مدار و خاموشی همه لامپ‌ها شود. شکل ظاهری این خرابی قطع شدن تصویر تلویزیون است اما بقیه کارکردهای تلویزیون بدون مشکل است، تلویزیون صدا دارد و ریموت کنترل هم به درستی کانال ها را تغییر می‌دهد.

با توجه به عمر کوتاه دستگاه در تعمیر تلویزیون بلست مدل 55sb220b گزینه تعمیر بک لایت می‌تواند مقدار زیادی هزینه تعمیرات تلویزیون را کاهش داده و در عین حال اطمینان لازم از تعمیر صحیح دستگاه را به ما بدهد. به شرطی که مراحل تعمیر بک لایت تلویزیون به دقت انجام شود و در آخر حتما از اصلاحیه بک لایت برای کاهش استهلاک این بخش استفاده شود.

در نقطه مقابل تعمیر بک لایت تلویزیون تعویض کامل آن است. همه لامپ‌های بک لایت تلویزیون عمر یکسان دارند. وقتی یکی از این لامپ‌ها خراب می‌شود باید احتمال داد که سایر لامپ‌ها هم ممکن است در معرض خرابی باشند. در این حالت تعویض کامل بک لایت تلویزیون می‌تواند خاط ما را از بابت خرابی مجدد بک لایت تلویزیون بلست آسوده کند.

 

تعمیر بک لایت تلویزیون بلست-min
تعمیر بک لایت تلویزیون بلست-min

 

در بخش اصلاحیه یکی از اقداماتی که در این مدل از تلویزیون های بلست قابل انجام است اضافه کردن چسب حرارتی بک لایت است. از نکات مثبت بک لایت تلویزیون بلست 55sb220b استفاده از پیچ برای نگهداری بهتر شاخه‌ها است. اضافه شدن چسب بک لایت اثر پیچ‌ها را تقویت می‌کند. این چسب حرارتی بین شاخه‌های بک لایت و شاسی اصلی تلویزیون اضافه می‌شود. چسب بک لایت باعث از بین رفتن فاصله بسیار کم بین برد لامپ‌های بک لایت و شاسی فلزی و انتقال بهتر حرارت لامپ‌ها به شاسی اصلی تلویزیون می‌شود.

در اکثر مدل‌های تلویزیون بلست در منوی تنظیمات گزینه‌ای برای کاهش و کنترل سطح روشنایی بک لایت تلویزیون وجود ندارد. عدم وجود گزینه تنظیم بک لایت و یا گزینه صرفه جویی در انرژی باعث می‌شود که انجام اصلاحیه بک لایت اهمیت بیشتری پیدا کند. مجموعه عملیات اصلاحیه بک لایت تلویزیون در برندها و مدل‌های مختلف فقط و فقط یک هدف دارد و آن افزایش عمر بک لایت تلویزیون است.

تعمیر تلویزیون بلست از جمله خدمات مجموعه تخصصی رایان است که در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید با بخش مشاوره رایان تماس بگیرید.

9 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید من دیشب تی وی به مدت سه چهار ساعت روشن بود. بعد از خاموش شدن الان که روشن کردم صدا دارد تصویر ندارد. به نظر شما علتش چیه
    و آیا اگه ۱۲ الی۲۴ ازش بگذره ریست میشه و تصویر برمیگرده یا باید تعمیرش کرد ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام، نوشته‌های مرتبط با خرابی بک لایت تلویزیون را مطالعه بفرمایید. یکی از ایرادهای احتمالی در دستگاه شما با توجه به آمار تعمیر تلویزیون های بلست خرابی بخش بک لایت تلویزیون است. خاموش کردن تلویزیون تاثیری در رفع ایرادهای سخت افزاری و یا حتی نرم افزاری ندارد. اگر دستگاهی بعد از مدتی خاموش ماندن تغییری می‌کند حتما دلیل دیگری دارد و ارتباطی به تعمیر تلویزیون بعلت خاموش ماندن ندارد.

  2. من یک ویدئو با فرمت h265 کانورت کردم با فلش مموری رو این تلویزیون زدم نمایش میده.
    اما از طریق انتن شبکه های با این فرمت، اسم کانال، قدرت سیگنال، کیفیت، عبارت h265 نمایش میده ولی خبری از صدا و تصویر نیست.
    شبکه های h264 هم نشان میده اما کیفیت پایینه حتی در حد h264 فلش مموری هم نیست.
    ی دمودولاتور بزارم روش درست میشه؟
    میشه منو راهنمایی کنید؟?????

  3. سلام تلویزیون اول روشن میشه و تصویر و صدا هم خوبه ولی وقتی لوگوی اندروید میخواد بره خاموش میشه لطفاً اگه میدونید مشکل چیه برام ایمیل کنید

    1. با سلام، اگر توضیح شما دقیق فرض کنیم، یکی از احتمالات که باید توجه کرد خرابی بخش نرم افزاری تلویزیون بلست شماست. البته چون خرابی بک لایت به یکی از ایرادهای شایع در بین تلویزیون های مختلف تبدیل شده است ممکن است اگر عباراتی مانند قطع شدن تصویر را جستجو کنید همه نتایج به دست آمده مربوط به خرابی بک لایت باشد.

  4. سلام . من تلوزیون ۵۰ اینچ خریدم چند روزی میشه. صبح که بیدار میشم میبینم تلوزیون روشن شده خود به خود. تو تنظیمات هم چیزی پیدا نکردم با عنوان روشن شده خودکار. چه کار باید‌کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام، تنظیمات تلویزیون را با دقت بیشتری بررسی کنید. حتما نباید گزینه‌ای با نام روشن شدن خودکار تلویزیون پیدا کنید، ممکن است تغییر یکی از تنظیمات مثل (استفاده در فروشگاه: SHOP MODE) باعث ایجاد این مشکل روی تلویزیون بلست شما شده باشد. راه حل آخر ریست کردن تلویزیون است. اگر همچنان مشکل رفع نشد باید به یکی از مراکز تعمیر تلویزیون بلست مراجعه کنید.

  5. ببخشید وقتی که تلویزیون رو روشن میکنم و لوگوی اندروید میاد تا لوگو قطع بشه خیلی طول می‌کشه و تا وقتی هم که قطع نشه تلویزیون صدا نداره و کانال ها رو هم نمیشه عوض کرد

    1. عرض ادب و احترام، مشکل نرم افزاری است و معمولا تجربه تعمیر تلویزیون بلست نشان داده است که مین برد تلویزیون معیوب است اما در اغلب موارد به دلیل ضعف هایی که در بخش نرم افزاری وجود دارد مشکل نرم افزاری با تعویض سخت افزار یعنی همان مین برد قابل حل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط