روش تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون

روش تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

روش تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون اولین و مهم‌ترین قدم در مراحل تعمیر تلویزیون در صورت خرابی بک لایت است. چند روش ساده تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون وجود دارد که شما می توانید برای اطمینان از خرابی بک لایت تلویزیون خود از آنها استفاده کنید.

در ادامه این نوشته متخصصین تعمیر تلویزیون رایان تی وی به شما آموزش می‌دهند در زمان مواجهه با خرابی چگونه می‌توانید تشخیص دهید بک لایت تلویزیون شما معیوب شده است یا خرابی قطعه دیگری باعث شده است که نشانه‌هایی مانند قطع شدن تصویر یا سیاه شدن صفحه نمایش در تلویزیون شما ایجاد شود.

معنی بک لایت چیست و چه وظیفه‌ای در تلویزیون دارد؟

لغت بک لایت به معنای نوری است که از پشت به شیئی تابانده می‌شود.  برای آشنایی بیشتر با نقش بک لایت در تلویزیون باید بدانیم که تصویری که در یک نمایشگر ایجاد می‌شود، تاریک است و برای دیده شدن نیاز به روشنایی دارد. در پشت صفحه نمایش تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی، تعدادی لامپ روشن می‌شود. این روشنایی با نام نور پس زمینه (Backlight) نامگذاری شده است.

نکته مهم در مورد خرابی بک لایت این است که: هر ایرادی که در کیفیت تولید بک لایت تلویزیون ایجاد شود به طور مستقیم در تصویر تلویزیون اثر می‌گذارد، مثلا اگر بخشی از نور بک لایت قطع شود در همان منطقه از تصویر لکه سیاهی و تاریکی ایجاد می‌شود.

تعمیر تلویزیون گروه تخصصی رایان

اهمیت تشخیص صحیح خرابی بک لایت تلویزیون

قطع شدن تصویر تلویزیون و سیاه شدن صفحه تلویزیون یک ایراد کلی است و خرابی تعداد زیادی از قطعات می‌تواند علت ایجاد آن باشد. اما چون ایراد بک لایت و سوختن لامپ‌های بک لایت یکی از ایرادهای متداول در بین تلویزیون های ال ای دی است اگر عباراتی مانند قطع شدن تصویر تلویزیون ، سیاه شدن تصویر و یا عبارات مشابه را جستجو کنیم تقریبا تمام نتایج به دست آمده شما را به سمت خرابی بک لایت تلویزیون راهنمایی می‌کند.

در مجموعه تعمیرات تلویزیون رایان بارها دیده‌ایم که تشخیص اشتباه خرابی بک لایت تلویزیون باعث شده است که پروسه تعمیر تلویزیون به بیراهه برود. عیب یابی به اشتباه انجام شود، هزینه تعمیر تلویزیون به مقدار اشتباهی گفته شود و نتیجه خوبی به دست نیاید. اگر بدانیم که بک لایت چه نقشی در تشکیل تصویر در تلویزیون های LED و LCD دارد بهتر می توانیم ایرادهای مربوط به خرابی و نقص در عملکرد این بخش را بشناسیم.

بیشتر بخوانید : پاسخ به 5 سوال مهم در تعمیر بک لایت تلویزیون

علائم خرابی بک لایت تلویزیون

وقتی نور بک لایت تلویزیون به طور کامل قطع شود تصویر هم به طور کامل قطع می شود. در این حالت بقیه کارکردهای تلویزیون به صورت عادی انجام می شود: تلویزیون صدا دارد، کنترل کار می کند و حتی شبکه ها هم عوض می شود.

تصویر تلویزیون از دو عنصر اصلی تشکیل می‌شود: سیگنال تصویر و نور پس زمینه (بک لایت). اگر  بک لایت قطع شود تصویر تاریک می‌شود اما وجود دارد و می توان هاله تصویر را تشخیص داد. اگر تصویر قطع شود و نور بک لایت وجود داشته باشد با روشن کردن تلویزیون، صفحه نمایش ( با ایجاد نور بک لایت ) از تاریکی مطلق خارج می‌شود و نسبت به نوع ساختار پنل تم آبی رنگ و یا خاکستری پیدا می کند.

مهمترین علائم خرابی بک لایت تلویزیون عبارتند از:

  • قطع شدن تصویر
  • سیاه شدن قسمتی از صفحه تلویزیون
  • قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون (چشمک زدن هر چند ثانیه یک بار)
  • سیاه شدن نصف صفحه تلویزیون
  • ایجاد لکه‌های تاریک و سیاهی در تصویر تلویزیون
  • آبی شدن تصویر (مختص تلویزیون ال جی)

روش تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون ال سی دی

قطع شدن تصویر تلویزیون بعد از چند دقیقه کارکردن شایع‌ترین نشانه ظاهری خرابی بک لایت در تلویزیون‌های LCD است. اما روش تشخیص خرابی بک لایت در تلویزیون های ال سی دی کمی سخت‌تر و پیچیده‌تر از تلویزیون های ال ای دی است.

معمولا روند ایجاد و پیشرفت ایراد در تلویزیون ‌های ال سی دی کندتر از ال ای دی ها است. مثلا در ابتدای ظاهر شدن نشانه‌های خرابی بک لایت، بعد از یک ساعت کارکردن، تصویر قطع می‌شود. در صورت عدم توجه و ادامه استفاده به تدریج این زمان کاهش پیدا می‌کند.

یکی از روش تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون ال سی دی کم کردن میزان نور بک لایت در منوی تنظیمات است. با این اقدام زمان قطع شدن تصویر افزایش می‌یابد مثلا اگر قبلا بعد از چند لحظه روشن بودن تصویر قطع می‌شده بعد از این تغییر معمولا بعد از چند دقیقه قطع می‌شود.

بیشتر بخوانید : بهترین روش تعمیر بک لایت تلویزیون

روش تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون ال ای دی

قطع شدن تصویر تلویزیون شایع‌ترین علامت خرابی بک لایت است، اما نشانه‌های دیگری هم وجود دارد. مهم این است که شما به این علائم دقت کرده و به درستی آنها را بررسی کنید.

برای تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون (در زمان قطع شدن تصویر) یک روش ساده وجود دارد:

  • اتاق را کمی تاریک کنید …
  • تلویزیون را روشن کنید …
  • بوسیله چراغ قوه موبایل به صورت مورب روی صفحه تلویزیون نور بتابانید …
  • به محل تابش نور روی صفحه تلویزیون نگاه کنید …
  • باید تصویر تلویزیون به صورت تاریک در این بخش قابل تشخیص باشد.

اگر صدا و تصویر تلویزیون باهم قطع شده است، می‌توانید برای تشخیص راحت‌تر، دکمه (SETTING) را بزنید تا کارکترهای منوی تنظیمات روی صفحه ظاهر شود و بتوانید آنها را ببینید.

ویدئو آموزش تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون

 

4 پاسخ

  1. تلویزیون ال ای دی TCL درحالت DTV فقط صدا داره و تصویر نداره،یه گیرنده دیجیتال با فیش AV وصل کردم اوکی بود و تصویر و صدا خوبه.فلش هم وصل میکنی فیلم هم نشون میده و اوکیه.
    فقط الان مشکل تو حالت DTV که تصویر نیست و صدا هست.با چندتا آنتن تست شد حتی کانال یابی هم کردم اما مشکل پابرجاست.دلیل چی میتونه باشه و راهکار چیه؟؟

    1. با سلام، احتمالا یکی از تنظیمات تلویزیون شما تغییر کرده است و یا مشکل نرم افزاری دارید. توصیه میکنیم اطلاعات قبلی را در نظر نگیرید و پس از ریست کردن تلویزیون مجدد همه تنظیمات را انجام دهید. به نتایج به دست آمده در اینترنت تکیه نکنید چون همه انها شنما را به سمت خرابی بک لایت هدایت می‌کنند که ایراد دیگری است و با مشکل شما فرق دارد.

  2. سلام یه تلویزیون ۵۰ اینچ ال ای دی ایوا دارم اول که روشن میشه مارک ایوا رو صحفه تلویزیون نمیاد یک دقیقه بعد تصویر فیلم میاد ولی چند ساعت که کار میکنه دیگه روشنش میکنم سالم مارک ایوا میاد رو صحفه ممنون میشم اگه جواب بهم بدی

    1. با سلام، احتمالا ایراد نرم افزاری در بخش مین برد تلویزیون دارید. مشخص نکردین کدام محدوده هستید ولی توصیه اول این است که از متخصصین تعمیر تلویزیون آیوا کمک بگیرید تا در خرابی مین برد مطمئن شوید. ادامه مسیر تعمیر تلویزیون آیئا شما در صورت عیب یابی درست راحتتر خواهد بود. البته تلویزیون آیوا محصول شرکت آیوا که طی دهه‌های گذشته فعالیت داشت نیست و یک محصول چینی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط