پروتکت ضبط خانگی چیست و چگونه باید آن را تعمیر کنیم؟

پروتکت ضبط های خانگی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

سلام، من یک ضبط سونی مدل FL دارم که از ورودی صدای اون برای پخش موزیک استفاده می‌کنم. چند روز پیش اشتباها فیش برق گیتار رو به ورودی میکروفون دستگاه زدم. الان که روشن می‌کنم توی صفحه مینویسه PUSH POWER PROTECT و هیچ کاری انجام نمیده. آیا راه حلی برای تعمیر وجود داره؟

متن بالا سوال یکی از مراجعین بخش تعمیر ضبط خانگی سونی مجموعه تخصصی رایان است. در ادامه از متخصصین تعمیر سیستم‌های صوتی رایان می‌پرسیم:

  • معنی پروتکت چیست؟
  • پروتکت در ضبط خانگی چرا ایجاد می‌شود؟
  • ارور پروتکت در برندهای مختلف چگونه است؟
  • برای تعمیر پروتکت ضبط خانگی چه کنیم؟

پروتکت چیست و چه کارکردی در مدارات الکترونیکی دارد؟

پروتکت در لغت به معنی محفاظت و یکی از اصول اولیه در طراحی مدارات الکترونیکی است. وقتی چند قطعه در کنار هم یک مدار ساده را تشکیل می‌دهند، باید قطعه‌ای در مدار وظیفه حفاظت داشته باشد تا اگر مشکلی پیش امد عکس‌العمل مناسب نشان دهد. ساده‌ترین مثالی که برای قطعات پروتکتور می‌توان استفاده کرد که همه ما با آن برخورد داشته‌ایم، فیوز است. وقتی جریان مصرفی مدار از حد مجاز فیوز بالاتر برود، فیوز می‌سوزد و باعث قطع جریان مدار و از کار افتادن آن می‌شود.

در دستگاههای پیشرفته، پروتکتورها شکل کامل‌تری پیدا می‌کنند و به صورت مدارات دقیق طراحی می‌شوند. مدار پروتکت در واقع قطعاتی هستند که بر کار صحیح مدارات اصلی دستگاه نظارت می‌کنند و اگر قطعه‌ای خراب شده و از حالت کار عادی خارج شود و امکان آسیب دیدگی قطعات بیشتر وجود داشته باشد، برای جلوگیری از سرایت ایراد و حفظ اصول ایمنی، مدار را از کار می‌اندازند.

این سامانه وقتی مدار اصلی از حالت نرمال خارج شود، مدار را از کار می‌اندازد و اگر ایراد برطرف شود دوباره به حالت عادی برمی‌گردد. پروتکت در مداراتی که توان تلفاتی بالاتری دارند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این مدارها معمولا با جریان و ولتاژ بالاتری کار می‌کنند و ایجاد اشکالاتی مانند اتصال کوتاه قطعات می‌تواند آسیب شدیدی در مدار ایجاد کند. در عین حال احتمال سرایت ایراد به قطعات دیگر و ایجاد خطرات بزرگتر وجود دارد.

پروتگت ضبط خانگی

 

پروتکت ضبط خانگی به چه دلیل ایجاد می‌شود؟

همانطور که در نوشته‌های مختلف مربوط به تعمیر ضبط خانگی توضیح دادیم، استفاده از سیستم‌های عیب یابی در دستگاههای جدید رواج زیادی پیدا کرده است. این سامانه‌های عیب یابی، وقتی ایرادی در دستگاه ایجاد می‌شود، با نمایش یک ارور، مشکل مربوطه را گزارش می‌دهند. اما برخی ایرادها وجود دارند که ایجاد آنها می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های شدید در دستگاه شود مثل ایجاد اتصال کوتاه در قطعات بخش آمپلی فایر.

وقتی قطعه‌ای به صورت اتصال کوتاه در می‌آید، در واقع ورودی و خروجی آن یکی شده است و به بیان ساده‌تر شبیه یک تکه سیم عمل می‌کند. در این حالت ممکن است قطعات مختلفی آسیب ببیند. برای کنترل و مدیریت این اتفاق، مدار پروتکتور بر بخش‌های مختلف نظارت می‌کند. اگر مقدار جریان هر یک از ولتاژهای اصلی، بیش از حد مجاز شود، سیستم پروتکت روشن شده و برای جلوگیری از ایجاد خرابی و پیشرفت و سرایت آن به قطعات سالم، دستگاه را از کار می‌اندازد. معمولا در این حالت یک پیام ارور، در دیسپلی دستگاه نمایش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید : فلش خور کردن ضبط خانگی ، سینمای خانگی و دی وی دی پلیر

پروتکت ضبط خانگی

 

پروتکت ضبط خانگی در برندهای مختلف چگونه ظاهر می‌شود؟

در سالهای ابتدایی استفاده از سیستم‌های عیب یابی و پروتکشن در سیستم‌های صوتی، ایجاد حالت پروتکت در ضبط‌های خانگی برندهای مختلف، فقط با خاموش شدن دستگاه همراه بود و هیچ ارور و یا پیام خاصی نمایش داده نمی‌شد. مثلا در وضعیت پروتکت ضبط‌ خانگی آیوا، زمانی که کلید پاور را فشار می‌دهیم، دستگاه به سرعت روشن و مجدد خاموش می‌شود.

به تدریج و با پیشرفت الکترونیک، برندهای مختلف برای اعلان وضعیت پروتکت، پیام‌های خاصی در نظر گرفتند.

حالت پروتکت ضبط خانگی در برندهای مختلف با پیام های متفاوت ظاهر می‌شود:

                       برند ضبط خانگی                               ارور پروتکت
                              سونی                       PUSH POWER PROTECT
                          سامسونگ                       PROTECT – PROTECTION
                           پاناسونیک                                  F61 – F76
                             ال جی                                  PROTECT

پروتکت ضبط خانگی

پروتکت ضبط خانگی سونی

مشکل پروتکت در عموم مدل‌های ضبط خانگی سونی با پیام ارور (PUSH POWER PROTECT) نمایش داده می‌شود. زمانی که ضبط خانگی سونی را روشن می‌کنید، اگر در یکی از بخش‌های دستگاه مشکلی وجود داشته باشد که خطرناک باشد، ضبط خانگی سونی غیر فعال می‌شود و از مصرف کننده می‌خواهد که با فشار دادن کلید (POWER) دستگاه را خاموش کند.

قطعاتی که در حالت پروتکت ضبط خانگی سونی احتمال خرابی آنها وجود دارد، عبارتنداز:

  1. قطعات بخش آمپلی فایر
  2. آی سی خروجی صدا (معمولا با نام STK نامگذاری می‌شود)
  3. قطعات بخش پاور

یکی از تفاوت‌ها و برتری‌های محصولات سونی در بخش تعمیرات، استفاده از سیستم‌های عیب یابی در آنهاست. واقعیت این است که شرکت سونی از سیستم‌های عیب یابی در عموم محصولات خود به بهترین شکل استفاده کرده است. سامانه عیب یابی ایرادهای مختلف را با دقت بالا شناسایی و با پیام‌‌های ارور جداگانه به کاربر اعلان می‌کند. برای اطلاع بیشتر از سایر ارورهای ضبط خانگی سونی و روش رفع آنها به نوشته تعمیر ضبط خانگی سونی مراجعه کنید.

پروتکت ضبط خانگی سونی

PROTECT در ضبط خانگی سامسونگ

پروتکت در مدل‌های مختلف ضبط خانگی سامسونگ معمولا به صورت خاموش شدن پس از مدتی کارکردن ایجاد می‌شود. در ابتدا زمانی که دستگاه را روشن می‌کنیم به درستی کار می‌کند اما پس از چند دقیقه و به اصطلاح پس از گرم شدن، با نمایش ارور PROTECT خاموش می‌شود. در دفعات بعدی، زمان کوتاه‌تر می‌شود.  ایجاد حالت پروتکت ضبط خانگی سامسونگ معمولا به دلیل خرابی بخش آمپلی فایر ایجاد می‌شود.

در سیستم‌های صوتی سامسونگ به غیر از حالت پروتکت، بر عملکرد صحیح فن هم نظارت می‌شود. اگر سرعت چرخش فن کاهش پیدا کند و یا از کار بیفتد، در ابتدا 3 بار پیام FAN CHECK نمایش داده می‌شود. پس از آن اگر تغییری ایجاد نشود، دستگاه خاموش خواهد شد.

بیشتر بخوانید : دستورالعمل تعویض تسمه ضبط خانگی

پروتکت ضبط خانگی

مشکل پروتکت در ضبط خانگی ال جی

شرکت ال جی در طراحی سیستم‌های صوتی خود از سیستم پروتکشن استفاده کرده است، اما آمار بخش تعمیر ضبط خانگی ال جی نشان می‌دهد که کاربران کمتر با این مشکل مواجه می‌شوند.

متخصصین تعمیر سیستم‌های صوتی ال جی معتقدند که مشکل پروتکت به دلایل زیر، کمتر در سیستم‌های صوتی ال جی اتفاق می‌افتد:

  • استفاده بهینه ال جی از سیستم خنک کننده در بخش آمپلی فایر سیستم‌های صوتی
  • به کار بردن قطعات با کیفیت بالا در طراحی محصولات صوتی

پروتکت ضبط خانگی ال جی

آموزش حل مشکل پروتکت در ضبط خانگی

در مشکلات مختلف همیشه راه‌حل‌هایی وجود دارد که کاربر می‌تواند قبل از مراجعه به مراکز تعمیر از آنها استفاده کند. این راهها همچنین در مسیر عیب یابی و تعمیر ضبط خانگی کمک زیادی می‌کنند.

اگر با وضعیت پروتکت در یک ضبط خانگی مواجه شدید، ابتدا دستگاه را خاموش کنید. اولین توصیه جدا کردن همه بلندگوها است. بلندگوها در واقع آخرین قطعه بخش تقویت صدا هستند، که به صورت خارجی طراحی می‌شوند. خرابی بلندگوها به اشکال مختلف می‌تواند باعث آسیب دیدگی قطعات بخش آمپلی فایر و یا ایجاد حالت پروتکت در ضبط خانگی شما شود.

اگر جدا کردن بلندگوها باعث رفع ایراد پروتکت ضبط خانگی شما شد، باید ابتدا بلندگوی خراب و معیوب را تشخیص دهید و سپس برای تعمیر آن اقدام کنید. برای تشخیص بلندگوی خراب از روش‌های مختلف تست بلندگو استفاده کنید.

اما اگر ایراد پروتکشن سیستم صوتی شما باقی بود بهتر است از متخصصین تعمیر سیستم‌های صوتی کمک بگیرید. در صورتی که خواستید باز هم جلوتر بروید ابتدا باید سیستم پروتکت دستگاه را شناسایی کنید. قطعات اصلی را با ابزار تست عیب یابی و در صورت نیاز تعویض کنید تا به قطعه معیوب برسید.

سوالات متداول

سوال: یه ضبط خانگی سونی دارم، وقتی صدا رو زیاد می‌کنم، میزنه push power … و خاموش میشه؟ بردم تعمیرگاه ولی اونجا درست کار کرد! مشکل کجاست؟

جواب: احتمالا یکی از بلندگوها معیوب شده است. همه باندها را جدا کنید. اگر مشکل برطرف شد، یکی از بلندگوها نیمه خراب شده است. مسیر سیم باندها را هم حتما چک کنید.

سوال: ضبط خانگی سامسونگ 12000هزار وات دارم، نیم ساعت کار میکنه بعدش مینویسه پروتکت و خاموش میشه، علتش چی میتونه باشه و تعمیرش چقدر هزینه داره؟

جواب: در ضبط‌های خانگی سامسونگ معمولا بخش آمپلی فایر آسیب می‌بیند و قطعاتی به صورت فیزیکی تغییر شکل داده و می‌سوزند که حتی باعث ایجاد بوی سوختگی و دود می‌شود که از بخش فن بیشتر متوجه ان می‌شوید.

12 پاسخ

    1. با سلام، مشکل پروتکت یک ایراد سخت افزاری است. تعمیر مشکل پروتکت در ضبط و یا سینمای خانگی نیازمند تعویض قطعات و دانش فنی است. اگر در این مورد تخصص ندارید حداقل با دستکاری دستگاه مشکل را بیشتر نکنید.

  1. سلام خسته نباشید یک سوال داشتم. ایا وات تمام ظبط ها واقعی است بنده سامسونگ دارم درج شده 4600..سونی داشتم قبلا 3000بنظر میاد وات سامسونگ حقیقی نیست… ایا میشه دوتا باند جداگانه تهیه کنم اضاف کنم به این باندها سامسونگ.. 4600وات هست ممنون از توضیح شما.

    1. با سلام، اعدادی که به این شکل ارائه می‌شود بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. توجه کنید که این وات‌ها بر اساس واحد PMPO ارائه می‌شود که تعریف خاصی دارد. وات واقعی دستگاهها بر اساس واحد RMS بیان می‌شود. بعنوان مصرف کننده غیر حرفه‌ای بیشتر روی کیفیت صدا و آنچه که می‌شنوید تمرکز کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

  2. با سلام وعرض خسته نباشید
    خدمت شما
    من یه ضبط ال جی دارم باهمین
    مشکل رو برو شده
    و میخاستم ببینم میشه مشکل رو بر طرف
    کرد یا خیر

    1. با سلام، تعمیر ضبط خانگی ال جی شما صرفا با عیب یابی دقیق قابل اظهار نظر خواهد بود. برخی از قطعات این دستگاهها به صورا آی سی هستند و یا کمیاب و یا قیمت بالایی دارند. تعیین هزینه تعمیرات صرفا باید با بررسی دقیق انجام می شود.

  3. سلام من یه ضبط ۸۵۰۰pmpoدارم بعد دو سه دقیقه کار خاموش میکرد یه بوی خیلی خفیف سوختگی میومد به یکی از همکاراتون نشون دادم گفتن بردش اشکال داره شما تعمیر میکنید ارسال کنم براتون

    1. با سلام، خرابی برد پاور آمپلی فایر یکی از مشکلات متداول در تعمیر ضبط خانگی سامسونگ است. برای دریافت مشاوره تعمیر ضبط خانگی سامسونگ با بخش فنی تماس داشته باشید:66942697

      1. سلام وقت بخیر یک سیستم صوتی yamaha rx-477d مشتری اورده بود ما بلوتوثی کنیم برد hdmi جلوی دست بود اون رو ازاد کردیم تمام ورودی و خروجی هاش متصل بود جز ۲ قسمت که به اجبار جدا کردیم ، برق ۵ ولت از یکی سیم های دستگاه گرفتیم ودستگاه رو روشن کردیم ببینیم بلوتوث کار میکنه که دیدم دستکاه ارورmain no. میداد وقتی همه چیز رو جا زدیم و بلوثوث رو خارج کردیم دستگاه دیگه روشن نشد و دگمه پاور رو که میزنم چند نا چشمک قرمز میزنه و بعد خاموش میشه و هیچ انفاقی هم نمیوفته. اگر ممکنه راهنمایی گه بفرمایید ممنون میشم که چجوری ایراد رو رفع کنیم یک دنیا ممنون

        1. با سلام، ایجاد این اتفاقات همیشه ناراحت کننده است اما برای رفع آن چند توصیه داریم:
          معمولا تعمیرکار اصلی به دلیل ناراحتی از مشکل ایجاد شده، تمرکز لازم را ندارد. از یکی از همکاران در نزدیکی خود بخواهید که تمام عملیاتی که شما انجام داده‌اید را مو به مو بررسی کند.
          فیش‌ها و کانکتورهایی که جابجا کرده‌اید را یک بار دیگر بررسی کنید، ممکن است جایی اشتباه داشته باشید.
          خاص بودن دستگاه شما باعث میشه که اکثر تعمیرکاران حتی تجربه تعمیر زیادی نداشته باشند، اما بهترین کار این هست که یک نفر دیگر که تجربه خوبی در زمینه تعمیر سیستم‌های صوتی دارد روی دستگاه شما کار کند.

  4. سلام خسته نباشید سیستم صوتی سونی مدل شیکx70دارم و جدیدا گزینه پروتکت ۰۱رونشون میده سیستم خاموش میشه علتش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام، با طور کلی سیستم پروتکشن در دستگاههای صوتی سونی نشان دهنده ایجاد اضافه بار روی بخش پاور است. در مدل های قدیمی تر تنها یک پروتکت وجود داشت اما در نسل های بعدی با تفکیک بخش های مختلف مصرف کننده کدها دقیق‌تر و تفکیک شده نشان داده می‌شود. در دستگاه شما خرابی بخش آمپلی فایر و همچنین اتصال کوتاه در خروجی پاور دستگاه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط