باز و بسته شدن درب سینمای خانگی سونی

باز و بسته شدن درب سینمای خانگی سونی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

باز و بسته شدن درب سینمای خانگی سونی شایع‌ترین ایراد در بین مدل‌های مختلف سینمای خانگی سونی مثل مدل‌های  DZSZ و FZ است. در ادامه همراه با متخصصین تعمیر سیستم‌های صوتی رایان علت ایجاد ایراد باز و بسته شدن درب سینمای خانگی سونی را بررسی و راه‌حل‌های آن را توضیح می‌دهیم.

باز شدن خودکار درب دی وی دی سونی

شکل ظاهری ایراد: وقتی سینمای خانگی سونی را روشن می‌کنیم و CD داخل آن می‌گذاریم و می‌بندیم، پس از چند ثانیه و به صورت خودکار، دوباره باز می‌شود. حتی وقتی دیسک هم داخل آن نمی‌گذاریم، بعد از چند لحظه خودبخود درب دی وی دی باز می‌شود.

علت اصلی باز و بسته شدن خودکار درب سینمای خانگی سونی شروع نشدن مرحله خواندن اطلاعات دیسک است.

وقتی دیسک داخل درایو CD قرار می‌گیرد و با فرمان ما سینی بسته می‌شود، دستگاه وارد مرحله لودینگ یا بارگذاری اطلاعات می‌گردد. در این مرحله، دیسک روی اپتیکال بلاک قرار می‌گیرد و مرحله بارگیری اطلاعات دیسک با چرخش CD شروع می‌شود. اگر به هر دلیل مرحله خواندن اطلاعات دیسک آغاز نشود، دستگاه به آخرین مرحله‌ای که در آن به ثبات رسیده است، برمی‌گردد، یعنی درب دی وی دی بدون فرمان ما باز می‌شود!

قطع شدن صدای سینمای خانگی سونی

طراحی عمومی سیستم‌های صوتی سونی به گونه‌ای است که در اکثر آنها، سیگنال صدا در بخش دیسک تولید و پردازش اولیه می‌شود. نتیجه این حالت این است که در دستگاههای مختلف صوتی سونی مثل سینما خانگی – ضبط خانگی و حتی اسپیکرهای جدید سونی،

زمانی که بخش CD در سیستم صوتی سونی از کار می‌افتد، صدای خروجی هم قطع می‌شود.

پس اگر صدای سینما خانگی سونی شما قطع شده است، به صفحه دیسپلی دستگاه، دقت کنید. ممکن است با چند پیام مختلف مواجه شوید که هر کدام معنا و مفهوم خاصی دارد:

  • PLEASE WAIT
  • C 31 00
  • C 13 70

PLEASE WAIT در سینمای خانگی سونی

دقت کنید که پیام PLEASE WAIT یک ارور نیست! پیامی است که در زمان راه اندازی اولیه سیستم صوتی سونی پخش می‌شود و از کاربر می‌خواهد تا زمان پایان یافتن این مرحله صبر کند.

هر دستگاهی را که روشن می‌کنید باید مدت کوتاهی صبر کنید تا آماده استفاده شود. در طول این زمان، بخش‌های مختلف چک و بررسی می‌شود تا همه قسمت‌ها قابل استفاده شود. وقتی راه اندازی اولیه تمام می‌شود، صدای خروجی وصل می‌گردد. پس اگر به هر دلیل راه اندازی اولیه تمام نشود، صدا خروجی نخواهیم داشت و نمایش عبارت PLEASE WAIT هم ادامه خواهد داشت…

ارور C 31 00 

این پیام را در سیستم‌های صوتی سونی که دارای مکانیزم دیسک 5 تایی هستند، می‌بینیم. وقتی سینمای خانگی سونی را روشن می‌کنیم، خشاب 5 تایی دیسک چک می‌شود تا بدانیم در کدام یک از آنها دیسک وجود دارد و کدامیک خالی است.

ارور C 31 00 در زمان خرابی بخش مکانیم دیسک سینمای خانگی سونی ظاهر می‌شود. تسمه‌ها، موتورها، چرخ دنده‌های مختلف، قطعاتی هستند که آسیب دیدگی آنها می‌تواند عملکرد بخش دیسک را مختل کند. همانطور که گفتیم با خرابی بخش دیسک در سینمای خانگی سونی، صدای خروجی هم قطع می‌شود.

ارور C 13 70

این ارور را بیشتر در سیستم‌های صوتی مثل مدل AZ و FZ می‌بینیم. این خطا را زمانی می‌بینیم که دستگاه نمی‌تواند اطلاعات دیسک را بخواند و نمایش دهد.

مثلا در بخش تعمیر ضبط خانگی سونی مدل AZ می‌بینیم که: بخش مکانیکی به درستی عمل می‌کند و دیسک در محل صحیح قرار می‌گیرد، اما به هر دلیل سینمای خانگی سونی نمی‌تواند اطلاعات و محتوای آن را بخواند و نمایش دهد. در این زمان ارور C 13 70 در دیسپلی سیستم صوتی سونی می‌بینیم.

اپتیک سینما خانگی سونی

 شرکت سونی در مدل‌های مختلف سینمای خانگی خود از چند مدل اپتیک خاص استفاده کرده است.

  1. KHM-313
  2. DBU1
  3. DBU3

یکی از ویژگی‌های طراحی دستگاههای مختلف در شرکت سونی، استفاده از قطعات با کیفیت و مشابه در ساختار مدل‌های مختلف است. بعنوان نمونه سونی در طراحی همه مدل‌های سینمای خانگی سونی سری DZ از اپتیکال بلاک 313 استفاده کرده است. اپتیک 313 یکی از تولیدات داخلی خود سونی است و در دو ورژن CAA و CAB طراحی و تولید شد.

اپتیک 313 به دلیل کیفیت بالای ساخت میزان خرابی پایینی دارد. در عین حال قابلیت تعمیرپذیری بالا،  آن را به یک اپتیک‌ خوش نام در بخش تعمیر سینمای خانگی سونی تبدیل کرده است.

طراحی سینمای خانگی سونی سری DZ به گونه ای است که در هر بار روشن شدن دستگاه، بخش درایو سی دی ریست و بارگذاری مجدد می‌شود. یعنی پس از آن که سینمای خانگی را روشن می‌کنیم، ابتدا اپتیکال بلاک ریست می‌شود و اپتیک به جای ابتدایی خود بر می‌گردد. سپس درایو از نظر وجود دیسک و یا خالی بودن چک می‌شود.

اگر دیسک داخل بخش دی وی دی باشد، اطلاعات آن را می‌خواند و اگر این دیسک داخل دستگاه نباشد، پیام NO DISC را نمایش می‌دهد.

 

ریست سینما خانگی سونی

اکثر کاربران وقتی با اولین ایراد در یک دستگاه الکترونیکی مواجه می‌شوند، قبل از هر اقدام تصمیم می‌گیرند که دستگاه را ریست کنند. سینمای خانگی سونی هم از این قاعدن مستثنی نیست و بسیاری از کاربران در مواجهه با ایرادهای مختلف تصور می‌کنند که اگر ریست سینمای خانگی را انجام دهند، مشکل برطرف می‌شود.

قبل از اقدام برای ریست سینما خانگی سونی باید بدانید که:

ریست سینما خانگی سونی همه اطلاعاتی که توسط کاربر قابل تغییر است را به مقادیر اولیه برگشت می‌دهد.

در نوشته تعمیر سینمای خانگی سونی، روش‌های مختلفی برای ریست سینمای خانگی در مدل‌های مختلف ارائه داده‌ایم که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط