تعمیر ضبط خانگی سونی مدل AZ

تعمیر سینمای خانگی سونی سری AZ

آنچه در این نوشته خواهید خواند

یکی از آخرین محصولاتی که شرکت سونی در قالب ضبط‌ خانگی ارائه داد، سری AZ است. سری AZ در سه مدل اصلی AZ2 , AZ5 و AZ7 طراحی و روانه بازار مصرف شد و در سالهای بعد مدل‌هایی مانند AZ33 هم تولید شد که دارای اصلاحاتی نسبت به مدل‌های اولیه بودند. در ادامه راجع به تعمیر ضبط خانگی سونی مدل AZ، ایرادهای شایع و پروسه تعمیر آنها توضیح می‌دهیم :

استفاده از صفحه نمایش و کلیدهای لمسی، مکانیزم دیسک مکشی، آمپلی فایر تمام دیجیتال، از سری AZ یک محصول خاص ساخته و کیفیت بالای صدای خروجی این دستگاه باعث می‌شود تا هنوز بسیاری از دارندگان این دستگاه تمایل زیادی به حفظ و نگهداری از آن داشته باشند.

آشنایی با ساختار ضبط خانگی سونی مدل AZ

همانطور که گفتیم یکی از ویژگی‌های سری AZ استفاده از سیستم عمودی بخش مکانیزم سی دی و همچنین مکشی بودن این بخش است.

نوعی از طراحی که قبلا توسط سایر برندها مانند سامسونگ تجربه شده اما بدلیل عدم کیفیت لازم بسیاری از آنها بعد از زمان کوتاهی دچار مشکل شدند. اما مکانیزم طراحی شده توسط سونی بعلت استفاده از قطعات بسیار با کیفیت و همچنین طراحی ساده و در عین حال حرفه‌ای این بخش، بهترین نتیجه را داشته است. سونی در تولید سری AZ از اپتیکال بلاک (لنز دی وی دی) به نام KHM-313CAB استفاده کرده است. اپتیک 313 که از تولیدات خود سونی است جزء اپتیک‌های با کیفیت و دارای قبلیت خواندن فرمت‌های مختلف صوتی و تصویری است.

 

تعمیر ضبط خانگی سونی مدل AZ

ضبط خانگی سونی مدل AZ دارای بخش کاست هم هست، که در برخی از مدل‌ها دو مکانیزم (یکی در بالا و یکی در بخش پایین) و در بعضی دیگر از مدل‌ها فقط یک مکانیزم در بخش پایین کابینت دستگاه تعبیه شده است. ساختار بخش کاست هم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است به نحوی که در بسیاری از دستگاههایی که در بخش تعمیر ات ضبط خانگی سونی مدل AZ میبینیم هنوز بخش کاست سالم است و تا بحال هم تعمیر نشده است.

نکته مهم در مورد بررسی ساختار ضبط خانگی سونی مدل AZ، استفاده از آمپلی فایر دیجیتال در بخش تقویت صدای خروجی آن است. سونی در بسیاری از سیستم‌های صوتی خود از سیستم تقویت صدای دیجیتال به نام S-Master استفاده کرده است. S-Master فناوری تقویت کننده دیجیتال انقلابی سونی است که به شما امکان می دهد صدای بزرگ و پویا را در یک بسته بندی شیک ارائه کنید. نسبت به تقویت‌کننده‌های آنالوگ سنتی، تقویت‌کننده دیجیتال S-Master انرژی کمتری برای تولید سیگنال مشابه مصرف می‌کند. افزایش بهره وری انرژی، باعث می‌شود که گرمای کمتری در بخش آمپلی فایر ایجاد شده و نیاز به یک هیت سینک (خنک کننده) و منبع تغذیه بزرگ موجود در طرح های معمولی می‌رود.

ایرادهای شایع در تعمیرات ضبط خانگی سونی مدل AZ

در بخش تعمیر ضبط خانگی سونی مدل AZ بالاترین آمار خرابی مربوط به بخش CD دستگاه است. شایع‌ترین ایرادهایی که در تعمیر ضبط خانگی سونی سری AZ دیده می‌شود عبارتند از :

  1. از کار افتادن بخش دیسک و نمایش پیام plese wait

  2. نمایش پیام c3100 و از کار افتادن بخش CD

  3. خاموش شدن ضبط خانگی سونی مدل AZ

  4. ایجاد حالت پروتکت و نمایش پیام PUSH POWER PROTECT

  5. نخواندن CD

  6. روشن نشدن ضبط خانگی سونی AZ

  7. ارور C 13 71

 

نمایش عبارت please wait در ضبط خانگی سونی مدل AZ

همانطور که در بخش های دیگر تعمیر سینمای خانگی سونی هم توضیح دادیم در زمان راه اندازی اولیه بخش سی دی عبارت please wait در دیسپلی، نمایش داده می شود. اگر این روند به هر دلیلی با وقفه مواجه شود نمایش عبارت please wait ادامه دارد خواهد شد. خرابی بخش مکانیزم سی دی ، عملکر د نا صحیح مجموعه اپتیکال بلاک ، خرابی سنسورها و موتورها از جمله این خرابی ها هستند.

 

تعمیر ضبط خانگی سونی مدل AZ

 

نمایش عبارت C 31 00 و از کار افتادن بخش سی دی ضبط سونی

نمایش ارور C 31 00 در واقع کد خطایی است که در چند مدل از ضبط‌های خانگی سونی برای نمایش ایراد در بخش مکانیزم دیسک به کار برده شده است. اگر مجموعه عملیات راه اندازی ابتدایی بخش سی دی به درستی انجام شود و سپس به دلیل خرابی یکی از قطعات، مکانیزم بخش سی دی از کار بیفتد، این ایراد از طرف بخش سیستم عیب‌یاب شناسایی، و با کد C 31 00 نمایش داده می شود.

همانطور که گفتیم خطای C3100 ضبط خانگی سونی، به دلیل خرابی قطعات مکانیکی ایجاد می‌شود. به دلیل ماهیت قطعات مکانیکی ممکن است ایراد در ابتدا به صورت مقطعی ظاهر و پنهان شود. مثلا وقتی چند بار دستگاه را خاموش و روشن کنید، دستگاه راه افتاده و به درستی کار کند. اما بعد از مدتی و با پیشرفت ایراد ممکن است حتی باعث قطع شدن صدای خروجی شود.

نخواندن DVD در ضبط خانگی سونی

شکل ظاهری این ایراد به این صورت است که ضبط خانگی سونی توانایی خواندن فرمت DVD را از دست می‌دهد، اما باقی فرمت‌های صوتی و تصویری (MP3 – VCD – TRACK) به درستی اجرا می‌شود.

این ایراد در بخش تعمیر سیستم‌های صوتی سونی، بعنوان خرابی کلاسیک اپتیک 313 شناخته می‌شود. در واقع در تمام دستگاههایی که در بخش سی دی از ورژن‌های مختلف اپتیک 313 استفاده کرده‌اند، این ایراد ممکن است ظاهر شود. تنها راه تعمیر ضبط خانگی سونی در این اشکال، تعویض اپتیک است.

روشن نشدن ضبط خانگی AZ سونی

روشن نشدن بدون وجود حالت استندبای ایرادی است که طی چند سال گذشته به مجموعه ایرادهای شایع در تعمیر ضبط خانگی سونی مدل AZ اضافه شده است. در این خرابی وقتی دستگاه را به برق می‌زنیم هیچ تغییری در آن ایجاد نمی‌شود. در بخش تعمیرات فنی به این حالت خاموشی کامل و یا روشن نشدن ضبط خانگی بدون استندبای گفته می‌شود.

براساس آمار مجموعه تخصصی رایان، این ایراد در اکثر موارد مراجعه به دلیل خرابی برد پاور ایجاد می‌شود. آی سی اصلی بخش پاور که وظیفه کنترل مدار سوئیچینگ و نوسان سازی را بعهده دارد می‌سوزد و در اغلب مواقع دچار ترکیدگی فیزیکی هم می‌شود. در این حالت فیوز برق ورودی دستگاه هم می‌سوزد که در همین جا توصیه می‌کنیم به هیچ وجه قبل از تعمیر کامل، اقدام به تعویض آن نکنید.

تعمیر ضبط خانگی سونی مدل AZ

ارور C 13 71 در ضبط خانگی سونی مدل AZ

این کد خطا مربوط به خرابی اپتیکال بلاک است. زمانی که در راه اندازی اولیه دستگاه اشکالی ایجاد شود و ریست اولیه به درستی انجام نشود پیام C 13 71 نمایش داده می‌شود. به این نکته دقت کنید که کدهایی که در بخش عیب یابی نمایش داده می‌شود، نشان دهنده خرابی یک قطعه مشخص نیست و  محدوده خرابی را نشان می‌دهد. برای مشخص شدن قطعه معیوب باید قطعات مختلف قسمت معین شده  را تست و عیب یابی کنیم تا المان معیوب مشخص شود.

زمانی که ضبط خانگی سونی مدل AZ را روشن می‌کنیم، اپتیکال بلاک (لنز بخش دیسک) حرکت کرده و مشخص می‌کند که دیسک داخل دستگاه هست یا خیر؟ اگر CD داخل مکانیزم وجود داشته باشد عملیات لودینگ شروع شده و اطلاعات اولیه خوانده می‌شود. اگر هم دیسک داخل دستگاه نباشد، مکانیزم در حالت آماده به کار قرار می‌گیرد. اگر هر اختلالی در مجموعه این راه‌اندازی اولیه ایجاد شود ارور C 13 71 در ضبط خانگی سونی مدل AZ نمایش داده می‌شود.

تعمیر ضبط خانگی سونی مدل AZ

تنظیمات ضبط خانگی سونی AZ

بعد از آشنایی با مبحث سخت افزاری که در بخش تعمیر ضبط صوت خانگی سونی می‌تواند به شما کمک کند، برخی تنظیمات و تغییرات نرم‌افزاری در طراحی AZ در نظر گرفته شده که می‌تواند کیفیت استفاده از دستگاه را بهبود دهد. در ادامه برخی از این تنظیمات را نام برده و توضیح می‌دهیم. این تنظیمات عبارتند از:

  1. آموزش ریست ضبط خانگی سونی مدل AZ

  2. قفل کردن بخش سی دی ضبط AZ سونی

  3. تغییر نام ورودی صدا (AUX)

 

ریست ضبط خانگی سونی مدل AZ

ریست کردن (cold reset) یا همان بازگشت به تنظیمات کارخانه، باعث می‌شود کلیه اطلاعات و تنظیمات قابل تغییر در دستگاه به مقادیر اولیه، بازگشت داده شود.

برای ریست کردن ضبط خانگی سونی مدل AZ ابتدا باید دستگاه را روشن کنید و ترجیحا صبر کنید تا راه‌اندازی اولیه دستگاه به اتمام برسد. برای انجام ریست باید کلیدهای display و power را پایین نگه داشته و کلید stop که به صورت لمسی در صفحه نمایش دستگاه قرار دارد را بزنید.

در ویدئو زیر ریست ضبط خانگی سونی مدل az به صورت عملی نمایش داده شده است.

 

 

LOCK و UNLOCK کردن بخش CD ضبط سونی مدل AZ

یکی دیگر از فانکشن های کاربردی در مورد ضبط AZ سونی قفل کردن بخش دیسک دستگاه است. این فانکشن به شما اجازه می‌دهد مکانیزم دیسک را قفل کرده تا امکان خارج کردن دیسک داخل دستگاه وجود نداشته باشد. در ویدئو زیر روش استفاده از این فانکشن توضیح داده شده است.

 

تغییر نام ورودی aux در ضبط خانگی سونی مدل AZ

ورودی صدا که عموم آن را با نام AUX می‌شناسند در ضبط خانگی سونی با نام VIDEO/SAT معرفی شده است. این ورودی این قابلیت را دارد که نام آن بین این دو گزینه تغییر کند. برای تغییر نام این ورودی از روش زیر استفاده کنید.

 

روشن نشدن ضبط خانگی AZ سونی

روشن نشدن بدون وجود حالت استندبای ایرادی است که طی چند سال گذشته به مجموعه ایرادهای شایع در تعمیر ضبط خانگی سونی مدل AZ اضافه شده است. در این خرابی وقتی دستگاه را به برق می‌زنیم هیچ تغییری در آن ایجاد نمی‌شود. در بخش تعمیرات فنی به این حالت خاموشی کامل و یا روشن نشدن ضبط خانگی بدون استندبای گفته می‌شود.

براساس آمار مجموعه تخصصی رایان، این ایراد در اکثر موارد مراجعه به دلیل خرابی برد پاور ایجاد می‌شود. آی سی اصلی بخش پاور که وظیفه کنترل مدار سوئیچینگ و نوسان سازی را بعهده دارد می‌سوزد و در اغلب مواقع دچار ترکیدگی فیزیکی هم می‌شود. در این حالت فیوز برق ورودی دستگاه هم می‌سوزد که در همین جا توصیه می‌کنیم به هیچ وجه قبل از تعمیر کامل، اقدام به تعویض آن نکنید.

نمایندگی تعمیرات ضبط سونی

با توجه به اهمیت تعمیر محصولات سونی در مجموعه خدمات پس از فروش ، گروه رایان بخش ویژه ای را برای ارائه خدمات تدارک دیده است.استفاده از دانش به روز و متخصصین شرکتی ، قطعات خاص و فابریک ، رعایت نرخ اتحادیه از ویژگی خدمات تعمیر سینمای خانگی سونی مجموعه رایان است.

در سیستم های صوتی در بسیاری مواقع ایرادها از نظر ظاهری شبیه به هم هستند اما قطعات داخلی معیوب متفاوت. در صورت نیاز به اطلاعات محدودتر در مورد تعمیر ضبط خانگی سونی مدل AZ خود با بخش مشاوره تعمیر سینمای خانگی تماس بگیرید.

نوشته های مرتبط