علت خرابی بک لایت سامسونگ | از بین بردن ضعف سوختن بک لایت

علت خرابی بک لایت سامسونگ

آنچه در این نوشته خواهید خواند

در نوشته ‌های دیگری راجع به علل عمومی سوختن بک لایت تلویزیون صحبت کردیم. در این نوشته راجع به علت خرابی بک لایت سامسونگ و روش‌های رفع ضعف سوختن بک لایت در بین تلویزیون ‌های سامسونگ توضیح می‌دهیم.

بک لایت بعنوان پرمصرف‌ترین بخش تلویزیون، بیشترین حرارت و گرما را هم در بین قسمت‌های مختلف یک تلویزیون ال سی دی و یا ال ای دی تولید می کند. هر چند در تلویزیون‌های ال ای دی نسبت به تلویزیون های ال سی دی و به دلیل جایگزینی لامپهای ال ای دی به جای لامپ‌های فلورسنت این توان تلفاتی تا حد زیادی کاهش یافته است اما همچنان نسبت به سایر قسمت‌ها بیشتر است.

اصلی‌ترین هدف اصلاحیه و تغییرات مختلفی که در تعمیر بک لایت برای جلوگیری از سوختن مجدد بک لایت انجام می‌شود کاهش این گرما را هدف گرفته است.

اصلاحیه بک لایت سامسونگ

اصلاحیه بک لایت به تغییرات مختلف سخت افزاری و نرم افزاری گفته می‌شود که در مجموع باعث کاهش استهلاک خرابی بک لایت و جلوگیری از خرابی بک لایت تلویزیون می‌شود.

در برندها و مدل های مختلف با توجه به ساختار برد پاور-بک لایت، اصلاحیه و با توجه به علت خرابی بک لایت سامسونگ به صورت های مختلفی انجام می‌شود. در برخی از مدل‌ها با کم کردن مقدار یک یا چند مقاومت، در برخی دیگر با اضافه کردن مقدار مقاومت و در برخی دیگر حتی ممکن است با حذف قطعات انجام شود. تغییرات نرم افزاری مانند تغییر در منوی تنظیمات مصرف کننده عامل مهم دیگری است که می‌تواند تغییرات سخت افزاری را کامل کرده و تاثیر آن را افزایش دهد. این تغییرات اگر با دقت انجام شود در عین حال که به کیفیت تصویر آسیب نمی‌زند کیفیت کارکرد تلویزیون را هم افزایش می‌دهد.

علت خرابی بک لایت سامسونگ

علت خرابی بک لایت سامسونگ

در این بخش می‌خواهیم یکی از ویژگی‌های بک لایت در تلویزیون های سامسونگ را که می‌تواند تاثیر زیادی در کیفیت کارکرد بک لایت و یا خرابی آن داشته باشد توضیح دهیم.

همانطور که در نوشته های دیگر به طور کامل توضیح دادیم ساختار بک لایت در برندها و مدل های مختلف به چند روش اصلی استفاده می شود که در حال حاضر دو مورد از آنها بیشترین استفاده را دارد و عموم تلویزیون های ال ای دی با  استفاده از این دو ساختار تولید می شود. بک لایت شاخه‌ای یا  direct  و بک لایت لبه یا edge.

همانطور که از نام آن هم پیداست بک لایت شاخه ای به صورت شاخه های افقی در پشت صفحه نمایش چیده می شود بک لایت لبه در لبه های طولی و یا عرضی تلویزیون. صفحه فلزی اصلی و در واقع شاسی تلویزیون عموما بعنوان خنک کننده بک لایت مورد استفاده قرار می گیرد. بک لایت های شاخه ای با چسب حرارت روی آن چسبیده و حرارت ایجاد شده بوسیله لامپ ها بوسیله این صفحه که پهنای آن به اندازه اینچ و سایز تلویزیون است دفع می‌شود.

علت خرابی بک لایت سامسونگ

سامسونگ در عموم مدل هایی که از بک لایت شاخه ای در تولید آنها استفاده کرده از نگهدارنده های فلزی بجای چسب حرارتی که در برندهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده می کند. این تفاوت ساختاری از یک طرف به دلیل پایداری بیشتر فلز نسبت به چسب های مختلف بهتر به نظر می رسد اما از سوی دیگر با ضعف بزرگی همراه است که در ادامه توضیح می دهیم.

شاخه های بک لایت به مرور زمان و با گرم و سرد شدن کمی انحنا پیدا کرده و از شاسی اصلی فاصله می گیرند. در این مدلها و در هنگام انجام تعمیرات بک لایت تلویزیون شاهد هستیم که بین لامپ ها و صفحه فلزی اصلی تلویزیون در نقاط مختلف فاصله هایی ایجاد شده است که اتفاقا در همان نقاط میزان سوختن لامپ ها هم بیشتر است.

یکی از اقدامات اصلاحی اصلی در بخش تعمیر تلویزیون و مشخصا تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ انجام می شود اضافه کردن چسب حرارتی است. این چسب حرارتی در کنار نگهدارنده های فلزی باعث افزایش عمر لامپ های بک لایت تلویزیون سامسونگ و خرابی دیرتر آن‌ها می شود.

علت خرابی بک لایت سامسونگ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط