رفع ارور F61 در سینمای خانگی پاناسونیک SA-HT895

رفع ارور F61 در سینمای خانگی پاناسونیک SA-HT895

آنچه در این نوشته خواهید خواند

SA-HT895 یکی از محصولات پر فروش پاناسونیک بوده که باعث افزایش  اهمیت این مدل در مجموعه تعمیر سینمای خانگی شده است. در ادامه به بررسی و عیب یابی و مراحل تعمیر و رفع ارور F61 در سینمای خانگی پاناسونیک SA-HT895 می پردازیم.

عیب یابی سینمای خانگی پاناسونیک

شایع ترین ایرادهایی که در تعمیر سینمای خانگی پاناسونیک SA-HT895 دیده می شود عبارتند از  :

  • خطای F61
  • خطای F76
  • از کار افتادن بخش سی دی سینمای خانگی
  • سوختن بلندگوهای سینمای خانگی
F61
F61

 

ارور F61

شایع ترین ایرادی که در سینمای خانگی پاناسونیک SA-HT895 ایجاد می شود ارور F61 است.

پاناسونیک در طراحی دستگاه های مختلف خود از سیستم عیب یاب داخلی استفاده کرده است.

بر اساس اصول کارکرد این سیستم هرگاه در دستگاه اشکالی ایجاد شود برای جلوگیری از سرایت خرابی به قطعات دیگر مدار محافظ دستگاه فعال شده و دستگاه را خاموش می کند. در این حالت برای آگاهی مصرف کننده و مجموعه عوامل تعمیر سینمای خانگی کد عددی متناسب با محدوده ایراد ایجاد شده در صفحه نمایش، نمایش داده می شود.

یکی از شایع ترین ایرادهایی که در دستگاه های سینمای خانگی ایجاد می شود اتصالی در قطعات مختلف است که باعث ایجاد اضافه بار روی برد پاور می شود. این ایراد در محصولا صوتی پاناسونیک با کد F61 نمایش داده می شود. در ادامه راجع به رفع ارور F61 در سینمای خانگی پاناسونیک SA-HT895 بیشتر توضیح می دهیم.

 

خطای F61 در سینمای خانگی پاناسونیک
بخش آمپلی فایر سینمای خانگی پاناسونیک SA-HT895

رفع ارور F61 در سینمای خانگی پاناسونیک SA-HT895

خطای F 61 در سینمای خانگی پاناسونیک SA-HT895 به این صورت ایجاد می شود که در ابتدای روشن شدن برای لحظه ای دستگاه روشن شده و سپس به سرعت خاموش می شود و کد F 61در دیسپلی دستگاه نمایش داده می شود.

یکی از قطعاتی که خرابی آنها در این مدل باعث ایجاد خطای F61 می شود خروجی تقویت صوت و یا همان آمپلی فایر دستگاه است که در این مدل از 4 عدد آی سی تشکیل شده است.

خرابی آی سی ها به دلیل اینکه مدارات مجتمع هستند به صورت های مختلفی اتفاق می افتد. اتصالی در بخش تغذیه آی سی ، اتصالی در خروجی آی سی ، اشکال در عملکرد گیت ها و چند ایراد دیگر که همگی به صورت داخلی اتفاق می افتد می تواند باعث خرابی آی سی و تحریک مدارات محافظ و در نهایت فعال شدن حالت F61 شود.

یکی از نکات مهم در تعمیر سینمای خانگی پاناسونیک SA-HT895 و در ایراد F61 اینست که در صورت مواجهه با خرابی آی سی های آمپلی فایر بعد از تعمیر حتما میزان حرارت تولید آی سی ها بوسیله متخصصین چک و کنترل شود چرا که یکی از نشانه های عملکر صحیح این آی سی ها میزان حرارت مشخص و افزایش خطی آن در حین کارکرد صحیح دستگاه است.

برای تبادل هوا و دفع گرمای ایجاد شده در دستگاه در این مدل از دو فن DC استفاده شده که یکی برای خارج کردن گرمای بخش تغذیه استفاده شده و دیگری وظیفه خارج کردن گرمای ایجاد شده بوسیله قطعات آمپلی فایر را بعهده دارد.

نکته دیگری که باید در رفع ارور F61 در سینمای خانگی پاناسونیک SA-HT895 حتما در نظر داشت احتمال خرابی بلندگوها و سرایت مجدد آن به دستگاه حتی بعد از تعمیر دستگاه است.

یکی از ایرادهایی که در آی سی های خروجی این مدل دیده می شود اتصالی ولتاژ تغذیه آی سی به خروجی است.

در این حالت ولتاژی حدود 30 ولت در خروجی ایجاد می شود که می تواند به سرعت باعث سوختن بلندگوهای دستگاه شود.

خرابی بلندگوها در این مدل به دو صورت اتفاق می افتد :

قطع شدن بلندگو : در این حالت بلندگو صدا ندارد و باعث آسیب دیدگی خروجی نمی شود

اتصال کوتاه بلندگو : در این حالت در واقع قطب مثبت و منفی بلندگو به هم وصل می شود و می تواند در یک لحظه باعث آسیب دیدگی دستگاه و سوختن مجدد آی سی های خروجی بخش تقویت صدا شود.

 

عیب یابی تعمیر سینمای خانگی پاناسونیک SA-HT895
ایجاد ولتاژ در خروجی بلندگو

 

 

خطای F76

خطای F76 در سینمای خانگی پاناسونیک SA-HT895 معمولا بعلت خرابی قطعات بخش پاور دستگاه ایجاد می شود.

بخش پاور وظیفه تامین ولتاژ تغذیه و بایاس قطعات دستگاه را بعهده دارد و اگر در یکی از خروجی های آن تغییری مثل کاهش ولتاژ و یا افزایش میزان ولتاژ ایجاد شود دستگاه به حالت پروتکت رفته و کد F76 در دیسپلی دستگاه نمایش داده می شود.

 

8 پاسخ

    1. با سلام ، ما در ارائه اطلاعات تعمیر سینمای خانگی مشکلی نداریم اما تعمیر دستگاه شما نیاز به اطلاعات الکترونیکی دارد مانند آشنایی با قطعات و تست آنها. مرحله بعد آشنایی با سخت افزار و لحیم کاری قطعات است. اگر در این حد توانایی دارید با بخش مشاوره تعمیرات رایان تماس بگیرید و اطلاعات کامل دریافت کنید.

  1. سلام وخسته نباشید
    بنده اطلاعی ندارم در راجب f61, خواهشا یه خورده راجب درست کردنش توضیح بدید اگه امکانش هست خیلی سپاس بگزاریم
    ♥️بع خدا میسپارمتان♥️

    1. با سلام، برای تعمیر سینما خانگی پاناسونیک در ایراد f61 تجربه و اطلاعات فنی بالایی لازم است. مدت زمان ظاهر شدن f61 راهنمای اولیه برای تشخیص محدوده خرابی است. اگر به محض زدن کلید پاور f 61 ظاهر شود ممکن است قطعات پاور و اگر زمان، بیشتر باشد معمولا قطعات آمپلی فایر معیوب است. البته کل زاین زمان در حدود 1 الی 2 ثانیه محدود می‌شود. به دلیل دیدن دستگاههایی که به دلیل تجربه ناکافی تعمیرکار غیر قابل تعمیر شده‌اند توصیه می‌کنیم اگر تجربه کافی ندارید اقدام به تعمیر سینمای خانگی پاناسونیک نکنید.

  2. ضبط پاناسونیک هنگام خوندن زد f61بعدش دیگه تکرار نشد فقط نمایش ال ای دیش روشنه نه روی آیویکس میره نه روی هیچ کدامش دکمه پاور که میزنم مینویسه wat چکارش کنم
    ممنون

    1. با سلام، f61 و wait دو ایراد متفاوت است. معمولا f61 به صورت ثابت ایجاد می‌شود اما اگر تکرار نشده است نمی‌توانید آن را بررسی کنید. حالت wait معمولا به دلیل خرابی بخش سی دی ایجاد شده و باعث از کار افتادن قسمت‌های دیگر هم می‌شود. ابتدا ایراد را به طور دقیق بررسی کنید مخصوصا عملکرد کامل و صحیح بخش سی دی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط