چگونه بک لایت تلویزیون را تنظیم کنیم؟

چگونه بک لایت تلویزیون را تنظیم کنیم

آنچه در این نوشته خواهید خواند

با نگاهی اجمالی به آمار تعمیرات تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی متوجه می‌شویم که بالاترین آمار خرابی تلویزیونها متعلق به بخش بک لایت است. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که چگونه تنظیم بک لایت تلویزیون در افزایش عمر مفید آن تاثیر دارد و چگونه می‌توانید تنظیم بک لایت تلویزیون خود را انجام دهید. با متخصصین تعمیر تلویزیون رایان همراه باشید.

تنظیم شدت نور بک لایت باید بر اساس میزان نور محیط صورت گیرد. هر چقدر نور محیطی بیشتر باشد لازم است تا بک لایت تلویزیون بیشتر باشد تا کیفیت و کنتراست تصویر حفظ شود. در اغلب موارد مصرف‌کنندگان سعی می‌کنند تلویزیون را در بخشی از منزل که دارای نور محیطی کمتری است قرار دهند مگر این که مجبور شوند و ساختار منزل اجازه ندهد. تجربه محیطی تکنسین‌هایی که برای انجام تعمیر تلویزیون در منزل مراجعه می‌کنند نشان می‌دهد در اکثر منازل و حتی مکان‌های اداری نیازی به استفاده از حداکثر میزان بک لایت تلویزیون نیست. این در حالی است که تقریبا اکثر تلویزیون‌هایی که به بخش تعمیر بک لایت تلویزیون مجموعه رایان مراجعه کرده‌اند بعد از تعمیر مشخص شده است که میزان نور بک لایت آنها (در طول سالهای استفاده) در حالت حداکثر بوده است.

از بک لایت تلویزیون چه می دانید؟

قبل از یادگیری تنظیم بک لایت تلویزیون و این که این تنظیم چه فوایدی دارد و چگونه به افزایش عمر تلویزیون شما کمک می کند، باید ابتدا بدانید بک لایت چیست؟ بک لایت یکی از اصلی ترین قطعات تلویزیون‌های LCD و LED است که نور مورد نیاز برای به نمایش گذاشتن تصاویر را تامین می کند. در ابتدا و در تلویزیون‌های ال سی دی برای ساخت این بخش از لامپ‌های فلورسنت استفاده می کردند. اما در تلویزیون‌های ال ای دی لامپ‌های LED جایگزین این دسته از لامپ‌ها شده‌اند.

توان تلفاتی بالا و گرمای زیادی که لامپ‌های فلورسنت تولید می‌کردند باعث شد تا آنها را با لامپ‌های ال ای دی که فضای کمتری اشغال می‌کنند، نور بهتری تولید می‌کنند و از همه مهمتر مصرف انرژی پایینی دارند جایگزین شوند. در واقع تلویزیون‌های ال ای دی امروز همان تلویزیون‌های ال سی دی هستند که نور بک لایت آنها بوسیله لامپ‌های ال ای دی تولید می‌شود. لامپ های LED در فواصل مشخص پشت صفحه نمایش تلویزیون قرار دارند تا با تابش نور روی تصویر، تصویر برایتان قابل نمایش باشد.

تنظیم بک لایت تلویزیون ال جی

برای تنظیم بک لایت ال جی ابتدا وارد منوی تنظیمات شوید. دو گزینه برای کنترل و تنظیم نور بک لایت وجود دارد. گزینه صرفه جویی در انژی (enenrgy saving) در ابتدا و بعنوان اولین گزینه معرفی شده است. معمولا در این گزینه 4 انتخاب وجود دارد: کم، متوسط، زیاد و تصویر خاموش. در سه گزینه اول میزان نور بک لایت به صورت معکس کاهش پیدا می‌کند یعنی هر چقدر صرفه جویی در انژی بیشتر شود میزان نور بک لایت کاهش پیدا می‌کند. گزینه چهارم یا تصویر خاموش برای قطع کردن کامل بک لایت تلویزیون ال جی است. از این گزینه برای مواقعی که به تصویر تلویزیون نیاز نیست استفاده کنید مثلا زمانی که تلویزیون روی کانال‌های رادیویی قرار دارد.

تنظیم بک لایت تلویزیون ال جی

تنظیم بک لایت تلویزیون سامسونگ

تنظیم بک لایت سامسونگ تا حدودی شبیه تنظیمات ال جی است با این تفاوت که گزینه صرفه جویی انرژی که در بیشتر مدل‌های تلویزیون سامسونگ با نام ECO SOLUTION مشخص شده است در بخش تنظیمات سیستم منوی تنظیمات قرار داده شده است. گزینه مستقیم تنظیم بک لایت در تلویزیون های سامسونگ در منوی تنظیمات تصویر قرار دارد. مقدار عددی گزینه تنظیم بک لایت در تلویزیون های سامسونگ 0 تا 20 قرار داده شده است.

 

بیشتر بخوانید : آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ

 

تنظیم بک لایت تلویزیون سامسونگ

تنظیم بک لایت تلویزیون سونی

تنظیم بک لایت سونی با برندهای ال جی و سامسونگ تفاوت دارد. در منوی تنظیمات تلویزیون سونی یک گزینه جداگانه به نام متناسب با محیط وجود دارد که به درستی هم انتخاب شده است. گزینه‌های قابل انتخاب در این منو به تغییرات دستگاه نسبت به شرایط محیطی مربوط می‌شود مانند تایمر و نور بک لایت که همانطور که گفتیم بهترین روش تنظیم آن، متناسب سازی با نور محیط است.

تنظیم بک لایت تلویزیون سونی

 

صرفه‌جویی انرژی در تلویزیون‌های سونی دراری دو سطح کم و زیاد است است. ضعف نداشتن حالت متوسط را می‌توانید با تنظیم نور بک لایت برطرف کنید. گزینه تنظیم نور بک لایت در تلویزیون های سونی به مانند سایر تلویزیون ها در منوی تنظیمات تصویر قرار دارد. گزینه تنظیمات تصویر در تلویزیونهای سونی نمایش (display) نام دارد.

 

 

بیشتر بخوانید : علت سوختن بک لایت تلویزیون سامسونگ

 

 

به دلیل استفاده از بک لایت‌های با کیفیت و طراحی دقیق میزان خرابی بک لایت در برند سونی پایین‌تر از ال جی و سامسونگ است.

 

راهکارهای افزایش طول عمر بک لایت تلویزیون

برای جلوگیری از خرابی بک لایت تلویزیون به نکات زیر توجه کنید :

  • کاهش میزان نور بک لایت تلویزیون با مراجعه به تنظیمات تلویزیون.
  • بعد از هر با استفاده حدود دو الی سه ساعت، سعی کنید تلویزیون را خاموش کنید و صبر کنید حدود 10 الی 15 دقیقه لامپ های بک لایت استراحت کنند.
  • تلویزیون را فضای کم نور منزل قرار دهید. این کار باعث می‌شود با میزان بک لایت پایین هم تصویر خوبی مشاهده کنید.

این سه نکته مهمترین راهکارهایی هستند که می‌توانند به افزایش طول عمر بک لایت تلویزیون شما کمک کنند. در عین حال نکات ساده دیگری وجود دارد که می‌تواند به افزایش طول عمر کلی تلویزیون شما کمک کند مانند خارج کردن تلویزیون از حالت استندبای و خاموش کردن کامل آن.

تنظیم نور پس زمینه تلویزیون برای افزایش عمر بک لایت

همانطور که متوجه شدید، بک لایت همان نوری است که در پشت پس زمینه روی تصویر تلویزیون می تابد و باعث می شود شما از تماشای تصویر شفاف و واضح لذت ببرید. حال برای کنترل این نور می توانید به قسمت منو تنظیمات بروید که با دو گزینه نور پس زمینه و صرفه جویی در مصرف انرژی روبرو می شوید. خیلی از مصرف کنندگان برای داشتن بهترین و باکیفیت ترین تصویر مقدار نور بک لایت در بالاترین سطح قرار می دهند. اما این گزینه باید متناسب با نور فضا انتخاب شود و ثابت ماندن در حالت حداکثری باعث کاهش عمر بک لایت می شود.

در منوی تنظیمات تصویر گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد مانند تنظیم کنتراست و یا میزان رنگ تصویر. تفاوت گزینه‌های تنظیم بک لایت با سایز گزینه‌های منوی تنظیمات تلویزیون در اینست که این گزینه‌ها در هر حالت و مقداری که انتخاب شوند هیچ تاثیری در افزایش عمر تلویزیون شما نخواهند داشت. اما مقدار و تنظیم گزینه‌های میزان بک لایت و صرفه جویی انرژی تاثیر مستقیم در میزان استهلاک تلویزیون شما خواهد داشت.

تشخیص زود هنگام خرابی بک لایت

برای این که خیلی زود به خرابی بک لایت پی ببرید تنها لازم است به تصویر تلویزیون دقت داشته باشید. مشاهده تیرگی صفحه نمایش و یا کم نور شدن آن یکی از دلایل اصلی خرابی بک لایت است. اصلی ترین نشانه خرابی بک لایت تلویزیون قطع شدن تصویر است. دیگر نشانه های خرابی بک لایت شامل موارد زیر است:

  • قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون
  • ظهور لکه های سیاه رنگ در تصویر تلویزیون
  • سیاه شدن تصویر تلویزیون بعد از نمایش لوگوی اولیه
  • ظهور نقاط روشن در تصویر تلویزیون
  • قطع شدن تصویر تلویزیون بدون هیچ علتی  بعد چند دقیقه کار کردن

 

بیشتر بخوانید : عمر بک لایت تلویزیون

 

جلوگیری از خرابی بک لایت تلویزیون

یکی از نگرانی‌های مشتریان در هنگام تعمیر بک لایت، خرابی دوباره آن است. بعضی از مصرف کنندگان هم از خرابی زودهنگام بک لایت بعد از تعویض آن شکایت می کنند. برای تعمیر بک لایت به طور صحیح موارد زیر را رعایت کنید :

  • در صورت نیاز به تعویض از بالاترین کیفیت ممکن قطعه استفاده کنید.
  • از اصلاحیه بک لایت (کاهش ولتاژ پاور تلویزیون) حتما استفاده کنید.
  • میزان بک لایت تلویزیون را نسبت به محیط متناسب سازی کنید.

تنظیم بک لایت تلویزیون جزئیات زیادی دارد. شاید بعنوان یک مصرف کننده نتوانید اطلاعات مربوط به این جزئیات را به دست آورید. شاید بهترین روش برای رعایت همه این نکات که تاثیر مهمی در کارکرد بک لایت تلویزیون شما خواهد داشت، انتخاب درست یک تعمیرکار خبره و کاربلد باشد. تعمیرکار حرفه‌ای تلویزیون در هنگام تعمیر بک لایت همه موارد فنی لازم را رعایت می‌کند و پس از پایان تعمیر تلویزیون، نکات فنی لازم برای استفاده و افزایش عمر بک لایت تلویزیون را به شما آموزش می‌دهد.

 

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط