تعمیر سینمای خانگی سونی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیر سینمای خانگی سونی یکی از خدمات ویژه گروه رایان است که با تمرکز ویژه‌ای ارائه می‌شود. متخصصین این مرکز با مدل‌های مختلف سینمای خانگی سونی آشنایی کامل دارند و با رعایت استانداردهای فنی می‌توانند با کیفیت‌ترین خدمات تعمیرات سینمای خانگی سونی را به شما ارائه دهند. 

مرکز تخصصی تعمیر سینمای خانگی سونی همه امکانات لازم جهت تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری را فراهم کرده و همه دستگاههای تعمیر شده در این مجموعه به مدت دارای 6 ماه  گارانتی خدمات خواهند بود. 

مشکلات سینما خانگی سونی

  1. باز و بسته شدن درب سینما خانگی سونی
  2. پیام PLEASE WAIT در سینمای خانگی سونی
  3. باز نشدن درب بخش سی دی سینما خانگی سونی
  4. نخواندن دیسک
  5. قطع شدن صدای خروجی
  6. روشن نشدن سینمای خانگی سونی
  7. PUSH POWER PROTECT
  8. ارور C 31 00

تعمیر سینمای خانگی سونی

باز و بسته شدن درب سینمای خانگی سونی

شایع‌ترین ایرادی که در مدل‌های مختلف سینمای خانگی سونی ممکن است با آن مواجه شوید، باز و بسته شدن خودکار درب بخش دی وی دی است. زمانی که دستگاه را روشن می‌کنید و یا وقتی دیسک را داخل سینی بخش سی دی (TRAY) می‌گذارید، بعد از بسته شدن، پس از چند ثانیه به صورت خودکار باز می‌شود. بعضی مواقع وقتی حتی دیسک هم داخل دستگاه نیست، درب بخش سی دی خودبخود باز و بسته می‌شود.

باز و بسته شدن درب سینمای خانگی سونی یکی از ایرادهای شایع در مدل‌های مختلف سینمای خانگی سونی مانند SZDZ و FZ است.

علت اصلی ایجاد ایراد باز شدن پی در پی و خودکار درب دی وی دی در سینمای خانگی سونی، ناتوانی دستگاه در خواندن اطلاعات دیسک است. پس از بسته شدن سینی، باید مرحله خواندن اطلاعات و محتوای دیسک آغاز شود. اگر به هر دلیل این عملیات به درستی انجام نشود، درب بخش سی دی سینمای خانگی خودبه خود باز می‌شود.

روش تعمیر این ایراد را در نوشته باز و بسته شدن درب سینمای خانگی سونی توضیح داده‌ایم. 

ایجاد حالت PLEASE WAIT در سینمای خانگی سونی

ایجاد ایراد PLEASE WAIT در سینمای خانگی سونی و ماندن در این حالت، ایرادی است که در محصولات مختلف صوتی سونی مانند سینما خانگی، ضبط و دی وی دی پلیرها ایجاد می‌شود. ایراد PLEASE WAIT، با از کار افتادن و غیر فعال شدن بخش دیسک و گاهی با قطع شدن صدای خروجی همراه است.

در ادامه به بررسی ایراد PLEASE WAIT در تعمیر سینمای خانگی سونی می‌پردازیم:

وقتی سینمای خانگی سونی را روشن می‌کنیم، در راه اندازی اولیه، بخش‌های مختلف دستگاه چک و موقعیت آنها بررسی می‌شود. در طول این زمان دستگاه کار نمی‌کند و با نمایش عبارت PLEASE WAIT از شما می‌خواهد که تا پایان این عملیات صبر کنید. اگر به هر دلیل این پردازش و راه اندازی ابتدایی، به پایان نرسد، دستگاه در همان حالت باقی می‌ماند و نمایش PLEASE WAIT هم ادامه پیدا می کند.

ایجاد حالت PLEASE WAIT در سینمای خانگی سونی باعث می‌شود که بخش های دیگر دستگاه هم به درستی کار نکند. در اکثر سیستم‌های صوتی سونی چون سیگنال صدا در بخش دیسک پردازش می‌شود، با از کار افتادن بخش دیسک صدای خروجی دستگاه هم قطع می‌شود و حتی نمی‌توانید از سایر فانکشن‌ها مثل AUX استفاده کنید.

ایجاد حالت PLEASE WAIT در سینمای خانگی سونی

باز نشدن درب دی وی دی پلیر سینمای خانگی سونی

این ایراد در مجموعه تعمیر دستگاههایی که دارای بخش دیسک هستند، معمولا به دلیل خرابی قطعات مکانیکی مانند تسمه و موتور لودینگ ایجاد می‌شود.

نکته آموزشی: در صورتی که با ایراد باز نشدن درب دی وی دی پلیر مواجه شدید، توصیه می‌کنیم در ابتدا و قبل از اقدام برای تعمیر سینمای خانگی سونی، از روش باز کردن دستی بخش دی وی دی استفاده کنید:

در اکثر مدل‌های دی وی دی پلیر – ضبط و یا سینمای خانگی سونی، در زیر قسمت سی دی یک شیار وجود دارد که داخل آن یک اهرم یا چرخ دنده متحرک تعبیه شده است. شما می‌توانید با چرخاندن چرخ دنده و یا تغییر وضعیت اهرم داخل این شیار درب بخش دی وی دی را باز کنید. با این روش شما می‌توانید بدون روشن کردن و حتی به برق زدن دستگاه، درب دی وی دی را باز کنید. پس از آن می‌توانید اگر مانعی باعث قفل شدن مکانیزم دیسک شده، آن را برطرف کنید.

تعمیر سینمای خانگی سونی وقتی سی دی را نمی خواند

خرابی بخش  سی دی یکی از اولین ایرادهایی است که در سینمای خانگی‌ها ایجاد می‌شود. نشانه‌های ظاهری این ایراد در سینمای خانگی سونی به صورت نخواندن سی دی و نمایش پیام CAN NOT PLAY و NO DISC ظاهر می‌شود. اکثر افراد در برخورد با این ایراد فکر می‌کنند که لنز دستگاه خاک گرفته و یا کثیف شده است.

نام صحیح قطعه‌ای که مصرف کنندگان با نام لنز دی وی دی می‌شناسند، اپتیکال پیکاپ است که به اختصار به آن اپتیک هم گفته می‌شود. در ادامه راجع به اپتیک سینمای خانگی سونی و انوع آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

لودینگ دیسک در سینمای خانگی سونی

چرا سینمای خانگی سونی فقط دیسک های DVD را نمی خواند؟

یکی از ایرادهایی که در سینمای خانگی سونی به صورت انحصاری ایجاد می‌شود، نخواندن فرمت DVD است. دستگاه همه CD هایی که دارای فرمت صوتی و یا MP3 هستند را به راحتی می‌خواند اما با گذاشتن دیسک DVD با پیام CAN NOT PLAY مواجه می‌شویم.

همانطور که ممکن است حدس زده باشید این ایراد مربوط به اپتیک سینمای خانگی یا همان لنز دی وی دی است. در واقع این مشکل، یکی از ایرادهای کلاسیک در اپتیک 313 است. در ادامه با اپتیک 313 در سینمای خانگی سونی و ویژگی‌های فنی ان بیشتر آشنا می‌شویم.

اپتیک سینمای خانگی سونی

نام فنی لنز دی وی دی، اپتیکال پیکاپ است که به اختصار به آن اپتیک گفته می‌شود. اپتیک در کنار چند قطعه دیگر مجموعه اپتیکال بلاک را تشکیل می‌دهد. اپتیکال بلاک در مجموعه تعمیر سیستم‌های صوتی بالاترین آمار خرابی را دارد.

یک اپتیکال بلاک معمولا از 4 قطعه تشکیل شده است:

  1. اپتیک: همان لنز دی وی دی و قطعه اصلی مجموعه اپتیکال بلاک است
  2. موتور اسپندل: دیسک را به چرخش درمی‌آورد
  3. موتور اسلدر: اپتیک را (در شعاع دیسک) حرکت می‌دهد
  4. لیمیت سوئیچ: سنسور وضعیت اپتیک است

خرابی هر یک ازقطعات مجموعه اپتیکال بلاک می‌تواند باعث ایجاد اشکال در بخش دیسک سینمای خانگی شود.

در مدل‌های مختلف سینمای خانگی سونی از چند نوع اپتیک ویژه استفاده شده است.

  1. KHM313CAA
  2. KHM313CAB
  3. KHM310CAB
  4. DBU1
  5. DBU3

 اپتیک 313 سونی

اپتیک 313

اپتیک DBU1

DBU1 امروز یک اپتیک قدیمی است، دارای کاور است و زمانی که کار نمی‌کند یک پوشش روی لنز اپتیک را می‌پوشاند. این اپتیک ویژه در بعضی از مدل‌های خاص سینما خانگی سونی مثل DAV-FX9 ، DAV-FX900W استفاده شده است.

اپتیک DBU1 اولین بار توسط شرکت میتسومی برای کمپانی سونی تولید شد و ضعیف شدن آن معمولا به صورت بالا رفتن زمان لودینگ سی دی ظاهر می‌شود.

اپتیک DBU1

PUSH POWER PROTECTION در تعمیر سینمای خانگی سونی

نمایش PUSH POWER PROTECT در سینمای خانگی سونی و یا بهتر است بگوییم پروتکت کردن سینمای خانگی سونی، یک حالت حفاظتی است برای جلوگیری از سرایت ایراد به سایر قسمت‌های دستگاه.

معنی PUSH POWER چیست؟

کلید پاور را فشار بده! ایجاد خرابی به صورت اتصال کوتاه در برخی قطعات سینمای خانگی سونی، باعث ایجاد اضافه بار و جریان اضافه روی برد پاور می‌شود. در این حالت چون ممکن است به سایر قطعات هم آسیب برسد، مدار محافظ دستگاه روشن شده و دستگاه را غیر فعال می کند. همچنین با نمایش پیام PUSH POWER از مصرف کننده خواسته می‌شود که دستگاه را خاموش کند.

با توجه به آمار تعمیر سینمای خانگی سونی اکثر دستگاههای که با ایراد PUSH POWER  به مراکز تعمیر مراجعه می‌کنند در بخش آمپلی فایر دچار خرابی شده‌اند. سونی در طراحی اکثر سیستم‌های صوتی خود از آمپلی فایر دیجیتال با نام تجاری S-MASTER استفاده کرده است.

مهمترین اشکالاتی که باعث ایجاد حالت PUSH POWER PROTECT در سینمای خانگی سونی می‌شودt عبارتند از:

  1. ایجاد اشکال در بخش آمپلی فایر (تقویت صدا)
  2. معیوب شدن قطعات برد پاور
  3. خرابی قطعات تغذیه برد سیستم کنترل

تعمیر سینما خانگی سونی

حل مشکل پروتکت سینمای خانگی سونی

زمانی که مطمئن شویم دستگاه ما ایراد سخت افزاری پیدا کرده، باید به یکی از مراکز تعمیر سینمای خانگی سونی مراجعه کنیم. اما بعنوان یک مصرف کننده چه نکاتی را می توانیم برای حل مشکل پروتکت سینمای خانگی سونی انجام دهیم:

اولین قدم جداسازی بلندگوهای سینمای خانگی است. همه سوکت ها را جدا کنید و مجددا دستگاه را آزمایش کنید.

اگر با این کار ایراد برطرف شود ممکن است یکی از بلندگوها معیوب باشد، آن وقت باید به سراغ بلندگوها و سیم های ارتباطی بروید. برای آزمایش بلندگوها باید از اهمتر استفاده کنید. اما اگر اهمتر ندارید نگران نباشید، با یک باطری قلمی ساده هم می توانید بلندگوها را چک کنید.

نکته دیگری که باید چک کنید اتصالی سیم‌ها در محل اتصال به بلندگوها است. سیم‌ها در محل اتصال به سوکت بلندگو دارای سوکت نیست و ممکن است در اثر گرم و سرد شدن روکش آنها احتمال اتصال آنها به هم وجود دارد.

امپلی فایر سینمای خانگی سونی

ارور C3100 در تعمیر سینمای خانگی سونی

یکی از ایرادهایی که ممکن است در سینمای خانگی یا ضبط خانگی سونی با آن مواجه شوید خطای C3100 است. وقتی سینمای خانگی را روشن می‌کنید، بخش دیسک به

کار نمی‌افتد و یا بطور ناقص عمل می‌کند.

ارور C 31 00 مربوط به مکانیزم بخش سی دی است. اگر در بخش مکانیزم سی دی مشکلی ایجاد شود، به نحوی که این بخش به درستی عمل نکند، پیام C 31 00 نمایش داده می‌شود. این ایراد در مدل‌هایی که دارای بخش سی دی 5 دیسک هستند مانند مدل FX900 بیشتر دیده می‌شود.

خطای C3100 در سینمای خانگی سونی

 قطع شدن صدای سینما خانگی سونی

مشکل قطع شدن صدا در سینمای خانگی سونی یک ایراد ویژه است! می‌پرسید چرا؟ در ادامه به شما توضیح می‌دهیم:

امروز از بخش CD دستگاههای سینمای خانگی به ندرت استفاده می‌شود، این در حالی است که همانطور که در پاراگراف‌های بالا توضیح دادیم، خرابی بخش دیسک، می‌تواند باعث قطع شدن صدای سینمای خانگی سونی شود.

نتیجه: اگر با قطع شدن صدا در سینمای خانگی سونی مواجه شدید، ابتدا موارد زیر را چک کنید:

  1. هر چند ممکن است نسبت به دیروز چیزی تغییر نکرده باشد اما بهتر است ابتدا بلندگوها، سیم آنها و اتصال صحیح آنها به پشت سینمای خانگی را به دقت بررسی کنید.
  2. برای اطمینان از سلامت بلندگوها می‌توانید از روش‌های مختلف (تست سالم بودن باند و بلندگو) استفاده کنید.
  3. دستگاه را خاموش و روشن کنید.(از برق جدا کنید، پس از چند دقیقه به برق بزنید و روشن کنید) مراحل راه اندازی اولیه را بررسی کنید که به درستی انجام شود.
  4. اگر پیامی در دیسپلی دستگاه نمایش داده می‌شود، آن را بررسی کنید. اگر دستگاه معیوب شده باشد ممکن است ارورهای PUSH POWER، C 31 00 و یا PLEASE WAIT در صفحه نمایش ظاهر شود.

اگر با وجود چک و بررسی موارد بالا بازهم ایراد قطع شدن صدای سینمای خانگی سونی رفع نشود، می‌توانید مطمئن شوید که دستگاه دچار ایراد سخت افزاری شده است و باید از متخصصین تعمیر سینمای خانگی سونی کمک بگیرید.

چرا همه بلندگوهای سینمای خانگی صدا ندارد؟

یکی دیگر از مشکلاتی که بسیاری از کاربران از آن رنج می‌برند، نداشتن صدا در همه بلندگوهای سینمای خانگی است. اکثر این افراد دلیل این مشکل را بررسی نمی‌کنند و به استفاده، به همان صورت ادامه می‌دهند!

یک سینمای خانگی معمولا  6 یا 7 بلندگو دارد اما در اکثر دستگاهها فقط 3 بلندگو صدا دارد؟

ابتدا بدانید که در حالت تنظیمات اولیه سینمای خانگی، 3 بلندگوی اصلی ( دو بلندگوی جلو + ساب ووفر) صدا دارند و صدای بقیه بلندگوها (2 بلندگوی عقب: ساراند و یک بلندگوی تک: سنتر) با انجام تنظیمات وصل می‌شود.

پس ابتدا باید بدانید که (نداشتن صدا در بلندگوهای عقب و سنتر سینمای خانگی سونی) یک ایراد و خرابی دستگاه نیست. نکته دیگر این که باید برای وصل شدن صدا در این بلندگوها (تنظیمات سینمای خانگی سونی) را انجام دهید. این تنظیمات در هر مدل متفاوت است و نمی‌توان به صورت کلی آنها را بیان کرد.

سیستم وایرلس در سینمای خانگی سونی

تعدادی از مدل‌های سینمای خانگی سونی، اسپیکرهای عقب (ساراند) قابلیت بدون سیم شدن (وایرلس) دارد. در این مدل‌ها یک آمپلی فایر کوچک وجود دارد که با دستگاه اصلی از طریق بلوتوث ارتباط برقرار کرده و بلندگوهای عقب به آن وصل می‌شود. این فانکشن که با نام (S-AIR) نامگذاری شده است نیاز به فعالسازی و تنظیم ارتباط دارد، اما اکثر کاربران روش صحیح آن را نمی‌دانند.

توصیه می‌کنیم اگر سینمای خانگی شما در بلندگوهای عقب صدا ندارد، روش صحیح راه اندازی (S-AIR) را پیدا کنید و از آن استفاده کنید، چرا که مهمترین ویژگی سینمای خانگی در همین تفکیک صدا و استفاده از قابلیت بلندگوها است.

تعمیر سیستمهای صوتی و مخصوصا محصولات سونی غیر از تخصص نیازمند دقت و ظرافت خاصی است که توصیه میکنیم حتما در هنگام نیاز به سرویس و تعمیر سینمای خانگی سونی در جستجوی آن باشید.

امپلی فایر سینمای خانگی سونی

ریست سینما خانگی سونی

ریست فکتوری سینمای خانگی سونی در اصطلاح سیستم‌های صوتی سونی با نام COLD RESET شناخته می‌شود. قبل از آن که بخواهید روش انجام ریست را یاد بگیرید، باید بدانید که ریست سینما خانگی سونی باعث می‌شود همه تنظیمات به مقادیر پیش فرض و اولیه برگردد. طبق قوانین فنی شرکت سونی زمانی که تعمیر سینمای خانگی سونی به اتمام می‌رسد و قبل از تحویل به مشتری باید عملیات ریست انجام شود.

در عموم سیستم‌های صوتی سونی، ریست کردن به روش فشار دادن سه کلید روی پنل دستگاه به صورت پشت سرهم انجام می‌شود. برای اطلاع از روش ریست کردن سینمای خانگی سونی در هر مدل، باید به نقشه فنی دستگاه مراجعه کنید. تعدادی از این روش‌ها به صورت مشترک استفاده شده‌اند.

روش‌هایی که در ریست کردن سینما خانگی سونی عمومیت بیشتری دارند عبارتند از:

  ریست سینمای خانگی سونی                   1                    2                   3
         روش اول               STOP                ENTER               POWER
         روش دوم               STOP                EJECT               POWER
         روش سوم               STOP              DISPLAY          DVD TOP MENU
         روش چهارم               STOP         DVD TOP MENU               POWER
         روش پنجم               STOP              DISPLAY               GROOVE

 

آپدیت سینمای خانگی سونی

آپدیت سینمای خانگی سونی باعث می‌شود برخی اشکالات موجود در بخش نرم افزاری دستگاه از بین برود. همچنین در برخی از مدل‌ها با انجام آپدیت، امکانات جدیدی ایجاد می‌شود.

تغییراتی که در بعضی از مدل‌های سینمای خانگی سونی بعد از انجام آپدیت مشاهده می‌شود عبارتند از:

  1. اضافه شدن فرمت‌های جدید در بخش USB
  2. بهبود کیفیت تصویر خروجی (HDMI)
  3. افزایش سرعت اتصال در مدل‌های دارای بلوتوث

اما در عین حال آپدیت نرم‌افزاری سینمای خانگی سونی خطراتی هم دارد. دستگاههای زیادی هستند که دلیل ناقص بودن فایل آپدیت آسیب نرم‌افزاری دیده‌اند. فایل‌های آپدیت متناسب با مدل‌های مختلف در فواصل زمانی 2 تا 3 سال اعلام و از طریق سایت شرکت سونی در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرند.

مجموعه رایان در بخش تعمیر سینمای خانگی در عموم موارد مراجعه اقدام به بروزرسانی و آپدیت سخت افزاری و نرم افزاری دستگاه ها می‌نماید.

آپدیت و بروزرسانی نرم افزاری در دستگاه های سینمای خانگی یک نیاز نیست و اگر دستگاه مورد استفاده شما مشکل خاصی ندارد الزامی به انجام این کار نیست. اما در صورتی که برای تعمیر سینمای خانگی سونی خود مجموعه متخصصین رایان را انتخاب کرده‌اید مطمئن باشید که در صورت نیاز آپدیت استاندارد سینمای خانگی سونی شما انجام خواهد شد.

مشاوره تعمیر سینمای خانگی سونی

اگر شما هم یکی از مدل‌های سینمای خانگی سونی را در مجموعه لوازم صوتی و تصویری خود دارید می‌توانید از خدمات مشاوره متخصصین رایان استفاده کنید. در این مشاوره می‌توانید با ارائه کد مدل و ایراد دستگاه، اطلاعات کاملی راجع به عیب یابی، مراحل تعمیر مورد نیاز و هزینه تقریبی تعمیرات حرفه‌ای سینمای خانگی سونی خود دریافت خواهید کرد.

خدمات مجموعه رایان در بخش تعمیر سینمای خانگی سونی به غیر از رفع ایرادهای سخت افزاری شامل آپدیت نرم‌افزاری و نصب امکانات جدید مانند بلوتوث و یو اس بی (فلش خور کردن سینمای خانگی) هم می‌شود. با نصب USB شما می‌توانید از حافظه فلش برای پخش فایل‌های مختلف استفاده کنید. همچنین نصب بلوتوث روی سینمای خانگی سونی خود امکان ارتباط با گوشی و سایر دستگاههای که دارای بلوتوث هستند را فراهم خواهد کرد.