نکات مهم در مورد نگهداری و تعمیر سینمای خانگی

تعمیر سینما خانگی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

سیستم‌های صوتی طی سالهای گذشته نقش بیشتری در بین لوازم صوتی و تصویری منزل پیدا کرده اند و مصرف کنندگان بر اساس سلیقه خود دستگاههای مانند سینمای خانگی ، ساندبار  ، اسپیکرهای بلوتوثی و … را برای بخش صوتی منزل خود خریداری می‌کنند. در ادامه نکات مهم در مورد نگهداری و تعمیر سینمای خانگی را توضیح می دهیم.

از حالت استندبای برای طولانی مدت استفاده نکنید

حالت استندبای به معنای خاموش بودن سینمای خانگی و یا دی وی دی پلیر شما نیست. در حالت استندبای بخشی از برد پاور و بخش سیستم کنترل مین برد دستگاه روشن است. در حالت استندبای غیر از این که عواملی مانند نوسان برق می‌تواند به دستگاه شما آسیب برساند عمر مفید قطعات دستگاه کاهش می‌یابد.

دستگاههای مانند دی وی دی پلیر و یا سینمای خانگی زمان بسیار بیشتری نسبت به زمان استفاده در حالت خاموش هستند. در واقع اکثر این دستگاهها تمام مدت در حالت استندبای هستند و در ساعات بسیار کمی هم استفاده می شوند. توصیه متخصصین در این بخش استفاده از یک کلید مجزا برای بخش صوتی سیستم صوتی و تصویری است که بتوان آنها را جداگانه خاموش کرده و از حالت استندبای خارج کرد.

تعمیر دی وی دی پلیر
تعمیر دی وی دی پلیر

از گرم شدن بیش از حد سینمای خانگی جلوگیری کنید

یکی از اصلی ترین عواملی که استهلاک قطعات الکترونیکی را افزایش می‌دهد گرما است. قطعات الکترونیکی در حین کار گرما تولید می کنند و اگر این گرما به طور صحیح دفع نشود به مرور می تواند باعث خرابی قطعات دستگاه شما شود. شاید بارها این جمله را شنیده باشیم که دستگاههای صوتی و تصویری را از نظر محیطی نزدیک عوامل گرمایشی منزل مانند شوفاژ و یا شومینه قرار ندهید. اما ممکن است که به دلیل شرایط محیطی مجبور به انجام این کار باشیم. در این حالت از روش های دیگر و یا حتی طرح‌های خلاقانه برای کاهش گرمای دستگاه استفاده کنید.

معمولا دستگاههای سینمای خانگی دارای فن تبادل هوا هستند. این فن ها در بخش امپلی فایر دستگاه که بیشترین حرارت را تولید می کند قرار می گیرند و گرمای ایجاد شده در این بخش را بیرون می کشند. مراقب باشید که در محل خروجی فن به خوبی تبادل هوا صورت گیرد. نزدیکی به دیوار و یا سطوح مشابه و حتی جمع شدن سیم های خروجی دستگاه در این محل می تواند باعث جلوگیری از تبادل هوای داخل و خارج دستگاه شود.

فن سینمای خانگی
فن سینمای خانگی

از دیسک های خش دار استفاده نکنید

یکی دیگر از توصیه هایی که باید در مورد نگهداری بهتر دستگاه هایی که دارای درایو دیسک هستند ارائه کنیم عدم استفاده از دیسک های خش دار است. دیسک خش دار فشار بیشتری در هنگام خوانده شدن اطلاعات به دستگاه وارد می کند. اپتیکال پیکاپ یا همان قطعه ای که عموم ان را با نام لنز دی وی دی می شناسند در هنگام خواندن اطلاعات دیسک های خش دار فشار بیشتری را تحمل می کند. استفاده طولانی مدت از دیسک های خش دار باعث خرابی دستگاه و نیاز به تعمیر دی وی دی شما خواهد شد.

از تمیز کردن لنز دی وی دی خودداری کنید

اکثر افراد وقتی با خوانده نشدن اطلاعات اولین دیسک مواجه می شوند با این فکر که لنز دی وی دی کثیف شده وغبار گرفته اقدام به باز کردن دستگاه و تمکیز کردن لنز دی وی دی با لوازم مختلف مانند دستمال کاغذی و پنبه و موادی مانند الکل ، ادکلن و مواد مشابه می کنند. غتفل از این که این نوع تمیز کردن لنز بیشتر از آن که باعث تعمیر لنز دی وی دی شما شود باعث آسیب دیدگی آن می شود. در حالی که ممکن است به طور کل این قطعه معیوب نباشد.

لنز دی وی دی
لنز دی وی دی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط