شرایط تعویض اپتیک ضبط خانگی – دی وی دی و سینمای خانگی

تعویض اپتیک

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعویض اپتیک سینمای خانگی

قبل از این که به مبحث تعویض اپتیک سینما خانگی بپردازیم باید با قطعه اپتیک آشنا شوید. آیا می‌دانید اپتیک چیست و چه کاری انجام می دهد؟ اپتیک یا اپتیکال پیکاپ همان قطعه است که اکثر مصرف کنندگان آن را به نام لنز دی وی دی می‌شناسند و خیلی‌ها تجربه تمیز کردن این قطعه را دارند.

اپتیکال پیکاپ یا به اختصار اپتیک در کنار چند قطعه دیگر با نام موتور اسپندل، موتور اسلدر و لیمیت سوئیچ مجموعه‌ای به نام اپتیکال بلاک را تشکیل می‌دهند که در تمام دستگاه های دارای درایو دیسک این مجموعه وجود دارد. چهار قطعه ای که با آن آشنا شدید، مجموعه یک اپتیکال بلاک کلاسیک را تشکیل می‌دهند.

حال برای کسب اطلاعات دقیق تر در مورد قطعه اپتیک و نحوه تعویض آن در این مطلب همراه ما باشید.

وظیفه اصلی اپتیک که خیلی‌ها از آن بی خبرند!

قطعه اپتیک در سینمای خانگی چه وظیفه ای دارد و در صورت خرابی آن چه مشکلاتی به وجود می آید؟ دانستن این موضوع برای تعویض اپتیک سینمای خانگی بسیار کمک کننده است. برای دانستن وظیفه اصلی اپتیک باید بدانید قطعاتی که به‌عنوان اپتیکال بلاک شناخته می شوند، وظیفه خواندن اطلاعات روی دیسک را بر عهده دارند. نحوه خواندن اطلاعات به این شکل است که نوعی نور لیزر روی صفحه دیسک تابانده می‌شود. سپس با پردازش انعکاس نور و طی یک عملیات الکترونیکی صدای دیجیتال تولید می شود. اطلاعات دیجیتال به دست آمده در مدار دکودر به آنالوگ تبدیل می شود و ما صدای مورد نظر را می شنویم.

پس در صورت ایجاد مشکل روی هر کدام از قطعات اپتیکال بلاک، اطلاعات روی دیسک به درستی خوانده نمی شود و ما شاهد پیام هایی همچون NO DISC – DISC ERROR – CAN NOT PLAY در صفحه نمایش دستگاه خواهیم بود.

 

 

تصور غلط ارتقا سینمای خانگی با تعویض اپتیک!

نکته دیگری که باید بدانید این است که برخلاف تصور خیلی ها اپتیکال پیکاپ تنها وظیفه خواندن اطلاعات دیسک را دارد و وظیفه پردازش این اطلاعات توسط دیگر مدارها و قطعات دستگاه انجام می شود. به همین دلیل نمی‌توان با تعویض قطعه اپتیک دستگاه سینمای خانگی را ارتقاء داد.

به عبارت دیگر اپتیک و مدارهای الکترونیکی در کنار هم فرمت‌های مختلف اطلاعات دیسک را می‌خوانند و نمی‌توان تنها با تعویض اپتیک باعث شد دستگاه فرمت‌هایی مانند MP3 – MKV یا DVD را بخواند.

 

مراحل تعویض اپتیک
مراحل تعویض اپتیک

انواع اپتیک، کابردی ترین تقسیم بندی

انواع اپتیک را می توان براساس چند دیدگاه تقسیم بندی کرد. اما امروزه پرکاربرترین نوع تقسیم‌بندی بر اساس توانایی خواندن فرمت دی وی دی است.

در این حالت اپتیکال به دو نوع تقسیم می شود؛ در نوع اول اپتیکال های قرار دارد که قادر به خواندن فرمت دی‌وی‌دی هستند و نوع دوم اپتیکال هایی هستند که قبل از متداول شدن فرمت دی وی دی در لوازم صوتی تصویری منزل استفاده می شدند.

 

بیشتر بخوانید : چگونه بک لایت تلویزیون را تنظیم کنیم؟

 

انواع اپتیک براساس برندهای مختلف 

نوع تقسیم بندی دیگر اپتیک بر اساس برند های مختلف است. برندهای سینمای خانگی از اپتیکال های مختلفی استفاده می کنند که در ادامه با معروف ترین برند سینمای خانگی مانند سونی آشنا می شویم:

 

اپتیک سینمای خانگی سونی

در برند سونی از اپتیک های خاصی استفاده می شود که هرگز این گونه اپتیک ها را نمی‌توانید در دیگر برندها مشاهده کنید. اپتیک هایی مانند DBU1 و یا KHM-313CAA.  در ادامه با معروف ترین اپتیک های برند سونی آشنا می شوید:

 

اپتیک 213؛ در عین سادگی بسیار پرقدرت

اپتیک 213 در چند ورژن B – C – D – F تولید شده و در اغلب ضبط‌های خانگی سونی و آیوا  و اغلب دستگاههای VCD استفاده شده است. اپتیک 213 در عین سادگی کیفیت و قدرت قابل قبولی دارد.

سونی در اغلب دستگاهها، اپتیک 213 را همراه با کاور استفاده کرده است. استفاده از کاور باعث می شود اپتیک در مقابل گرد و غبار حفاظت بالایی داشته باشد.  اپتیک 213 دارای کاور فابریک نیست.

اپتیک 213 در اکثر مدل‌های اولیه ضبط خانگی سونی مانند سری VX8 – VX55 – VX333 – VX888 استفاده شده است.

 

BU30؛ همراه با کاور و چرخ دنده

این مدل اپتیک که در فرمت غیر دی وی دی استفاده شده است دارای کاور فابریک و یک چرخ دنده معروف است. این چرخ دنده در بخش تعمیرات کاملا شناخته شده است و یکی از مشکلات رایج آن ایجاد ترک و شکستگی است. در صورت ایجاد ترک و شکستگی در چرخ دنده اپتیک BU30 شاهد ایرادهایی مانند ایجاد صدای زائد، نخواندن اطلاعات دیسک و حتی از کار افتادن بخش دیسک در ضبط خانگی سونی خواهید بود.

اپتیک BU30 در تعداد زیادی از ضبط های خانگی سونی مانند مدل های مختلف سری RV مانند RV2 – RV5 – RV8 – RV50 استفاده شده است.

 

DBU1 ؛ محصولی فوق العاده حرفه ای و با کیفیت

حال وارد بخش دی وی دی می شویم. این اپتیک یک اپتیک فوق العاده قوی و با کیفیت بالاست که همراه مکانیزم فلزی ساخته شده. این مدل اپتیک برای اولین بار توسط شرکت معتبر میتسومی برای سونی ساخته شد. اپتیک DBU1 مکانیزم خاص و انحصاری دارد که تقریبا آن را غیر قابل تعمیر کرده است و در صورت مواجهه با خرابی آن تنها راه تعمیر ضبط یا سینما خانگی سونی تعویض کامل آن خواهد بود.

 

انواع اپتیک ها
انواع اپتیک ها

KHM313CAA؛ رایج ترین اپتیک سونی

این مدل اپتیک یکی از بهترین اپتیک های برند سونی است که برای اکثر سینماهای خانگی امروزه از آن استفاده می شود. این مدل اپتیک کیفیت بسیار بالایی دارد و به راحتی تعمیر میشود در اکثر مواقع با تعمیر آن خیالتان بابت استفاده دوباره از دستگاه خانگی برای چند سال راحت میشود.

اپتیک 313 دارای کاور نیست اما سونی تقریبا در همه دستگاههایی که در آنها از این اپتیک استفاده کرده است برای کل مجموعه مکانیزم دیسک یک کاور پلاستیکی خاص طراحی کرده است. اگر کاور اپتیک های دیگر تنها باعث حفاظت اپتیک میشد،این کاور باعث وکیوم شدن و جلوگیری از نفوذ گردو غبار به کل مجموعه اپتیکال بلاک و مکانیزم دیسک و افزایش عمر مفید دستگاه می‌شود.

 

اپتیک های معروف برند سامسونگ

در موارد زیر با نمونه های معروف اپتیک مخصوص سینمای خانگی برند سامسونگ آشنا می شوید که شرکت های معروف دیگر مانند ال جی و مارشال هم از این نمونه‌ها استفاده کرده‌اند:

  • AD3 اپتیک رایج در ضبط های خانگی برند سامسونگ
  • اپتیک دی وی دی D21U، یک قطعه باکیفیت
  • اپتیک 5FL دارای کیفیت مناسب
  • اپتیک 5FV
  • اپیتک 5FV1
اپتیک 5FV از محصولات سامسونگ
اپتیک 5FV از محصولات سامسونگ

بیشتر آمار خرابی سینماهای خانگی مربوط به اپتیک است.

به خاطر ساختار ظریف اپتیک و بسیار آسیب پذیر و حساس بودن آن، بیشترین آمار خرابی به این قطعه اختصاص داده شده است. برای تعمیر اپتیک روش های مختلفی وجود دارد.اما قبل از تعمیر باید نسبت به ساختار یا روش کار این قطعه آشنایی کامل داشته باشید و بدانید وظیفه اپتیک چیست و در دستگاه سینمای خانگی چه کاری انجام می دهد. در این شرایط، به راحتی می توانید عیب دستگاه را تشخیص دهید.

معمولاً بهترین و استانداردترین روش برای اطمینان از خرابی جایگزین آن با قطعه نو و سالم است. در این حالت خیالتان بابت تعمیر دستگاه راحت می شود. روش‌های دیگری هم

برای تست اپتیک مورد استفاده قرار می گیرد؛ روش هایی همچون استفاده از دیسک های خاص عیب یابی، استفاده از اهم متر و چک کردن اهم چک، استفاده از اهم متر برای اندازه گیری ولتاژ تغذیه و ورودی و خروجی های اپتیک.

 

بیشتر بخوانید : ساده‌ترین روش تنظیم لنز دی وی دی

 

ساده ترین راه تست اپتیک سینمای خانگی

یکی از روش های تست ساده و بدون ابزار اپتیکال پیکاپ یا قطعه اصلی مجموعه اپتیکال بلاک، بررسی وجود نور لیزر است. حین فعالیت این قطعه نوری از آن ساطع می شود. این نور همیشه در دستگاه‌های معمولی به رنگ قرمز و دستگاه‌های بلورری به رنگ آبی می باشد. به محض ساطع شدن و انعکاس آن، طی عملیات خاصی صدا و تصویر ایجاد و پردازش می شود.

 

بهترین روش تعمیر اپتیک

بهترین روش برای تعمیر بخش اپتیک، تعویض کامل اپتیک است. ساختار اپتیک به نحوی ساخته شده است که به مرور زمان و استفاده مداوم ضعیف  و منشورها و عدسی های داخلی آن کدر می شود. در این مواقع، ابتدا دستگاه قادر به خواندن دیسک های کهنه و خش دار نمی باشد. سپس شاهد تیک زدن یا شطرنجی تصویر خواهید بود. این مشکلات بیشتر و بیشتر می شود تا جایی که دستگاه هیچ دیسکی را نمی تواند بخواند.

گاهی اوقات بخاطر کمبود این قطعه و یا گرانی آن، مجبور می شویم این قطعه را تعمیر کنیم. چراکه بعضی اپتیک ها قابل تعمیر هستند. اما فراموش نکنید، تعمیر اپتیک به دقت و ظرافت بسیار بالایی نیاز دارد و حین تعویض برخی قطعات مانند عدسی خارجی اپتیک یا قطعات داخلی آن باید دقت بسیار بالایی به کار گرفته شود. به طور کلی، قطعات تشکیل دهنده اپتیک همگی تنظیمات خاصی دارند که با پیچ های تنظیم در محل خود رگلاژ  و با لاک های خاص قفل می‌شوند تا دیگر دچار تغییر نشوند.

 

تعمیر اپتیک
تعمیر اپتیک

هرگز خودتان اقدام به تعمیر اپتیک نکنید.

بسیاری از مصرف کنندگان به محض نخواندن دیسک در سینمای خانگی یا دی وی دی پلیر تصور می کنند دستگاه یا لنز دی وی دی خاک گرفته یا کثیف شده است. اما این تصور کاملا غلط است. جالب است بعد از باز کردن دستگاه لنز اپتیک را با هر وسیله ای پاک می کنند. در بسیاری مواقع تمیز کردن باعث آسیب‌دیدگی اپتیک می شود. در حالی که اپتیک معیوب نیست و قطعه دیگر خراب شده است.

خوب است بدانید تمیز کردن اپتیک نه تنها اپتیک بلکه احتمال آسیب دیدگی دیگر قطعه هم وجود دارد. اما اگر با این وجود می خواهید نحوه تمیز کردن اپتیک را یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم روی روش صحیح تمیز کردن لنز دی وی دی را کلیک کنید.

همچنین در صورت داشتن تجربه تمیز کردن تا تعویض این قطعه را دارید، حتما در قسمت پیشنهادات با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط