جلوگیری از خرابی بک لایت تلویزیون

خرابی بک لایت تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

یکی از سوالات متداول در مجموعه تعمیر تلویزیون و مخصوصا تعمیر یا تعویض بک لایت تلویزیون، راه های جلوگیری از خرابی بک لایت تلویزیون است. در ادامه راجع به این سوال بیشتر توضیح می دهیم.

تعمیر بک لایت تلویزیون

یکی از ارکان مهم و فنی تعمیرات تلویزیون و یا هر دستگاه دیگری این است که متوجه شویم ایراد و خرابی، به چه دلیل ایجاد شده است؟ پس از آن تا آنجا که می توانیم تاثیر علت ایجاد خرابی را کاهش دهیم تا باعث خرابی مجدد دستگاه مخصوصا در کوتاه مدت نشود. در بخش بک لایت و تعمیرات مربوط به آن هم این قاعده وجود دارد و به دلیل تاثیر عوامل بیرونی بر عمر بک لایت، از اهمیت بیشتری هم برخوردار است. برای شناخت روش های جلوگیری از سوختن بک لایت تلویزیون ابتدا باید عوامل موثر در سوختن بک لایت را بشناسیم تا بتوانیم از آنها جلوگیری کنیم.

جلوگیری از خرابی بک لایت تلویزیون
تعمیر بک لایت

رابطه گرما و خرابی بک لایت تلویزیون

طبق یک اصل نانوشته میزان توان مصرفی و به بیان ساده تر میزان گرمایی که یک قطعه الکترونیکی تولید می کند رابطه مستقیم با میزان استهلاک و خرابی آن قطعه دارد. به بیان ساده‌تر : میزان خرابی در بین قطعاتی که بیشتر گرم می‌شوند بیشتر است. در بین قطعات مختلف تلویزیون بخش بک لایت بالاترین توان مصرفی و توان تلفاتی را دارد و بیشترین گرما را در بین قطعات تلویزیون تولید می‌کند. در واقع به همین دلیل لامپ های فلورسنت بک لایت در تلویزیون های ال سی دی جای خود را به لامپ های ال ای دی در تلویزیون های ال ای دی داده است.
این تغییر باعث جلوگیری از خرابی بک لایت تلویزیون و کاهش توان مصرفی و گرمای تولید شده توسط تلویزیون های ال ای دی نسبت به تلویزیون های ال سی دی شده است.

خرابی بک لایت تلویزیون
بک لایت تلویزیون

کیفیت قطعات بخش بک لایت

یکی از عوامل دیگر که باعث افزایش میزان خرابی قطعات مختلف تلویزیون و از جمله بخش بک لایت می شود کیفیت قطعات است. لامپ های ال ای دی استفاده شده در بخش بک لایت تلویزیون های مختلف کیفیت های متفاوتی دارند و برخی از آنها پس از سالها همچنان سالم به نظر می رسند. در حالی که برخی دیگر بعد از مدتی کارکرد تغییر شکل و رنگ می دهند و کاملا مستهلک و کهنه به نظر می رسند. با توجه به شایع بودن ایراد بک لایت در تعدادی از مدل‌های تلویزیون‌های ال جی و سامسونگ و برخی از مدل‌های سونی چند شرکت مختلف اقدام به تولید بک لایت کرده‌اند. طبیعی است که کیفیت و قیمت بک لایت در مدل‌های مختلف، متفاوت است.بعنوان نمونه برخی از این شرکت‌ها در محصولات با کیفیت خود، برد فلزی را جایگزین بردهای قبلی کرده‌اند که دفع حرارت بهتری دارد. این نمونه از بک لایت‌ها به بک لایت‌های پشت فلزی معروف هستند.

عامل موثر کیفی دیگر ساختار فیزیکی بک لایت است. گفتیم عمده بک لایت‌های مصرفی در تلویزیون‌هایی که امروزه تولید می‌شوند از دو نوع شاخه‌ای (direct) و یا لبه (edge) هستند. معمولا بک لایت‌های لبه کیفیت بالاتری نسبت به بک لایت‌های شاخه دارند و عمر آنها هم بیشتر است. بک لایت های لبه معمولا خنک کننده‌های بزرگ آلومینیومی دارند که باعث دفع حرارت تولیدی آنها می‌شود.

جلوگیری از خرابی بک لایت تلویزیون

حالا که با عوامل موثر در کارکرد و عمر بک لایت تلویزیون آشنا شدیم بهتر می‌توانیم راههای جلوگیری از خرابی بک لایت تلویزیون را بررسی کنیم. در اولین قدم باید از گرم شدن بک لایت تلویزیون جلوگیری کنیم و در عین حال کمک کنیم گرمای تولید شده بهتر دفع شود. کاهش نور بک لایت تلویزیون یکی از راههای اصلی جلوگیری از ایجاد گرمای بک لایت است. این کاهش نور هم می تواند به صورت دستی و با تنظیمات منوی تنظیم تصویر تلویزیون انجام شود و هم به صورت کاهش ولتاژ بک لایت از داخل تلویزیون که به نام اصلاحیه بک لایت شناخته می‌شود. اقدام دیگر در مورد گرمای بک لایت، دفع گرمای ایجاد شده است. خاموش کردن تلویزیون در فواصل 2 تا 2.5 ساعت به مدت 10 تا 15 دقیقه کمک زیادی به این مسئله می‌کند.

مورد آخر این که همانطور که در بالا گفتیم بک لایت های لبه (edge) کیفیت بالاتری دارند و طبیعتا تلویزیون‌هایی که دارای بک لایت لبه هستند کیفیت قیمت بالاتری هم دارند. در مشاوره با متخصصین در هنگام خرید می‌توانید تلویزیون هایی را خریداری کنید که در بخش بک لایت کیفیت بالاتری دارند.

خلاصه مطلب

بر طبق موارد بالا موثرترین عوامل در جلوگیری از خرابی بک لایت تلویزیون را می توان موارد زیر دانست :

  • کاهش نور بک لایت تلویزیون و تنظیم آن نسبت به نور محیط
  • خاموش کردن تلویزیون در فواصل 2 تا 3 ساعت به مدت 10 تا 15 دقیقه
  • انجام اصلاحیه بخش بک لایت با کمک متخصصین تعمیرات تلویزیون
  • دقت در خرید و انتخاب دستگاه‌هایی که کیفیت بالاتری دارند

 

[yasr_overall_rating

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط