تعویض فلت پنل

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعویض فلت پنل بعنوان یکی از راه های تعمیر پنل تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی در مجموعه تعمیر تلویزیون از اهمیت بالایی برخوردار است.

فلت پنل چیست ؟

اطلاعات تصویر در راه رسیدن به پیکسل های پنل تلویزیون در مراحل مختلف باید پردازش شود و فلت پنل (cof) آخرین قطعه پردازشگر تصویر است.

سیگنال تصویر در مین برد دستگاه شکل اصلی خود را پیدا می کند و سپس در برد تی کان پردازش و تقویت اصلی روی آن انجام می شود و برای ارسال به دو بخش چپ و راست پنل آماده می شود.

اطلاعات پردازش شده پس از برد تی کان به بردهای آدرس منتقل شده و سپس به فلت ها می رسد.

به بیان ساده اطلاعات تصویر به صورت نوارهای عمودی در کنار هم به پنل وارد می شود و وظیفه هر فلت پردازش یک ستون تصویری است.

 

تعویض فلت پنل
فلت پنل تلویزیون (cof)

 

 

تعمیر فلت تلویزیون

فلت پنل تلویزیون به دلایل مختلفی ممکن است آسیب ببیند :

آبخوردگی پنل تلویزیون

منظور از آبخوردگی پنل تلویزیون ریختن یک لیوان اب روی تلویزیون نیست. بلکه مقدار بسیار کمی در حد کسری از یک قطره است که ممکن است در اثر بی احتیاطی در هنگام تمیز کردن تلویزیون و یا آب بازی بچه ها از فاصله کم بین قاب دستگاه و صفحه نمایش وارد تلویزیون شود.

آب یا هر مایع دیگری که عموما از شوینده ها هستند خاصیت رسانایی دارند و در صورت رسیدن به دو مقطع فلت پنل می توانمند باعث اسیب دیدگی آن شوند.

محل چسبیدن فلت به صفحه نمایش و برد آدرس دو نقطه ای هستند که ممکن است در این حالت آسیب ببیند.

اگر آسیب دیدگی محدود به خرابی برد آدرس و خوردگی فلت در پایه های اتصال به برد آدرس شود قابل تعمیر است در غیر این صورت تعویض فلت پنل تنها راه تعمیر تلویزیون خواهد بود.

مستهلک شدن و پایان عمر مفید

تعداد بالای اتصالات فلت پنل تلویزیون (22 ارتباط در هر میلیمتر) باعث حساسیت مضاعف این قطعه شده است.

اطلاعات هر خط از پیکسل های تصویر در یک ارتباط به پنل منتقل می شود و با قطع شدن هر ارتباط اطلاعات یک خط قطع می شود و باعث ایجاد یک خط عمودی سراسری در تصویر تلویزیون می شود.

در تلویزیون های ال سی دی فلت های پنل در بالای پنل قرار گرفته بودند و به همین دلیل حرارت تولید شده دستگاه باعث تشدید استهلاک آنها می شد.

 

تعویض فلت پنل

تعویض فلت تلویزیون

تعویض فلت تلویزیون بوسیله دستگاه باندینگ انجام می شود.

ابتدا فلت آسیب دیده جدا شده و سپس محل نصب بوسیله محلول های مختلف شستشود داده می شود تا کمترین میزان آلودگی قبلی و یا گرد و غبار در آن وجود نداشته باشد.

سپس فلت جدید طی پروسه فنی خاص خود در محل نصب شده و دستگاه آماده تست می شود.

 

دستگاه تعویض فلت پنل تلویزیون

اتصال فلت پنل تلویزیون به دو مقطع برد آدرس و بخش گلس صفحه نمایش به روش باندینگ انجام می شود  و به همبن دلیل دستگاهی که امکان انجام این اتصال را فراهم می کند هم دستگاه باندینگ نامیده می شود.

قیمت بالای دستگاه باندینگ و نیاز به تخصص و دانش کار با آن باعث شده تا مراکز معدودی در سطح کشور اقدام به تامین و ارائه خدمات تعویض فلت پنل تلویزیون کنند.

مجموعه رایان بعنوان یکی از قدیمی ترین مراکز تعمیر تلویزیون و فعال در اینترنت از سال 1395 اقدام به خرید و نصب دستگاه باندینگ د کارگاه تعمیرات تلویزیون خود کرده است.

مراجعین و همکاران محترم جهت استفاده از خدمات این بخش می توانند با بخش مشاوره تعمیرات تلویزیون تماس بگیرند.

 

 

یک پاسخ

  1. با سلام خدمت شما
    نیاز به مشاره
    روی ال ای دی صفحه تلویزیون سامسونگ 49 اینچ تصویر سبز رنگ مشاهده شده که الان کامل سفید شده و دچار سوختگی پیکسل شده به نظر شما قطعه عوض بشه بهتره یا کامل تلویزیون تعویض شود ؟
    برای تصمیم گیری نیاز به مشاوره دارم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط