تعمیر گیرنده دیجیتال

تعمیر گیرنده دیجیتال

آنچه در این نوشته خواهید خواند

در این نوشته با عنوان تعمیر گیرنده دیجیتال به تعدادی از سوالاتی  با بخش تعمیر تلویزیون در میان گذاشته شده است می پردازیم :

  • چرا در گیرنده های دیجیتال با تعویض کانال تصویر با مکث اولیه همراه است؟

صدا و تصویر در گیرنده های دیجیتال در لحظه اول با هم همزمان نبوده برای ایجاد همزمانی در ابتدا تصویر بصورت ساکن نمایش داده می شود تا لحظه ای که صدا و تصویر با هم همزمان و یا در اصطلاح فنی سینک شوند.

  • چرا در گیرنده های دیجیتال با تعویض کانال تصویر به صورت حرکت آهسته پخش می شود؟

در پاسخ سوال قبل توضیح دادیم که در لحظه اول صدا و تصویر با هم همزمان نیستند و برای ایجاد همزمانی در برخی از دستگاهها در چند لحظه اول تصویر به صورت ساکن و در برخی دیگر از دستگاهها تصویر به صورت حرکت آهسته پخش می شود تا همزمانی ایجاد شود. در واقع حرکت آهسته ترفندی است که برای رفع حالت ساکن بودن تصویر بکار گرفته شده است.

  • چگونه می توان در هنگام مشاهده یک شبکه ، برنامه شبکه های دیگر را مشاهده نمود؟

به طور کلی در حال حاضر شبکه ها به دو یا سه دسته تقسیم می شوند. یعنی تعدادی از شبکه ها باهم بر روی یک فرکانس و تعدادی دیگر نیز روی فرکانس دیگری از سوی فرستنده ارسال می شوند. زمانی که برای ضبط برنامه یک شبکه اقدامک می کنید می توانید تمام شبکه هایی را که روی همان فرکانس ارسال می شوند را بینید اما به سایر شبکه ها که در فرکانس دیگری ارسال می شوند دسترسی نخواهید داشت.

بعنوان نمونه در شهر تهران شبکه های یک ، دو ، سه ، چهار ، تهران ، خبر ، آموزش و قرآن روی یک فرکانس ارسال می شوند و شما می توانید در هنگام ضبط هر یک از این شبکه ها به سایر شبکه ها دسترسی داشته باشید.

  • چرا برنامه های ضبط شده بوسیله دستگاه دیجیتال در کامپیوتر صدا ندارند؟

عموم دستگاههای دیجیتال فایل های ضبط شده را با فرمت ts ذخیره می کنند که اکثر برنامه های رایج قابلیت باز خوانی این فرمت را ندارند. برای حل این مشکل می توانید از نرم افزار VLC Media Player  استفاده کنید.

لینک دانلود نرم افزار

 

  • چگونه می توان برنامه های ضبط شده را در دستگاههای دیگر مانند گوشی و تبلت مشاهده کرد؟

برای این کار باید فرمت اجرائی فایل های ضبط شده را به فرمت قابل اجراء در آن دستگاهها تبدیل نمود که برای این کار نرم افزارهای متعددی وجود دارند و یکی از این رنم افزارهای مناسب AVS Video Convert نام دارد.

لینک دانلود نرم افزار

  • چرا برخی از فایل هایی که فرمت های آنها با فرمت های قابل اجراء در دستگاه یکی است اما همچنان در پخش با مشکل مواجه می شوند؟

فرمت های مختلف دارای پسوند و رزلوشن های مختلفی هستند و اگر فرمتی با ورژن اجرائی دستگاه همخوانی نداشته باشد دستگاه ان را پخش نمی کند.

  • دستگاههای دیجیتال قابلیت اجرای چه فرمت هایی را دارند؟

فرمت های صوتی و تصویری بسیار زیاد هستند که البته تعدادی از آنها به دلایل مختلفی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و طراحان مختلف با توجه به کاربرد بیشتر، آنها را انتخاب می کنند.

برخی از این فرمت ها عبارتند از :  MPEG , X VID , DIV X , MP4 , MKV

 

  • چرا برخی از فایل هایی که با فرمت های قابل پخش دستگاه هم نام هستند در دستگاه پخش نمی شوند؟ آیا با تعمیر گیرنده دیجیتال مشکل حل می شود؟

هر فرمتی پسوند و رزلوشن های مختلفی دارد و اگر فرمتی با ورژن اجرائی دستگاه و رزلوشن آن همخوانی نداشته باشد در دستگاه اجرا نمی شود.

  • نحوه اجرای زیر نویس در دستگاههای دیجیتال چگونه است؟

در صورت ارسال سیگنالی همراه با زیر نویس بوسیله فرستنده دستگاه آن را پخش می کند و معمولا قابلیت تفکیک زبان ها بوسیله دکمه SUB-T هم وجود دارد.

اگر فایل ذخیره شده روی حافظه فلش دارای فایل زیر نویس پا پسوند SRT باشد نیز در دستگاه قابل اجرا است.

نکته مهم : اگر فایل زیر نویس وجود داشت اما در دستگاه اجرا نشد کافیست بوسیله کامپیوتر نام فایل زیر نویس را با فایل اصلی ویدئوی هم نام کنید.

  • چرا برخی اوقات پس از وصل کردن حافظه جانبی کارکردها با تاخیر انجام می شود؟

عموم این دستگاهها قابلیت ساپورت حافظه های با ظرفیت بالا و حتی هارد اکسترنال های با ظرفیت بالا را دارند ولی در برخی اوقات بعلت کیفیت پایین حافظه فلش این اتفاق می افتد. برای حل این مشکل اگر از کیفیت حافظه فلش مطمئن هستید آن را فرمت کنید.

  • اضافه کردن کانال ها در دستگاههای دیجیتال چگونه است؟

این کار به دو صورت انجام می شود یکی به صورت دستی که برای انجام آن معمولا دستگاه مجددا کانال یابی می شود و برای اضافه شدن اتوماتیک کانال های جدید باید گزینه جستجوی شبکه در جستجوی دستسی در حالت بلی قرار بگیرد.

 

تعمیر گیرنده دیجیتال

  • کارکرد دستگاه مختل شده و یا تنظیمات بوسیله کاربر بهم ریخته است چه باید کرد؟ آیا نیازی به تعمیر گیرنده دیجیتال وجود دارد؟

موثر ترین اقدام مراجعه به منوی دستگاه و ریست گردن دستگاه دیجیتال است.

توجه داشته باشید که با ریست کردن دستگاه دیجیتال تمام تنظیمات به حالت اولیه بر می گردد و کانل ها کاملا پاک می شود.

  • برای دستگاههای دیجتال از چه آنتنی باید استفاده کرد؟

بر خلاف تبلیغاتی که انجام می شود هر آنتنی که کیفیت مناسبی داشته باشد را می توان استفاده کرد.

  • چرا برخی از کانال ها در جستجوی مجدد پیدا نمی شود؟

اشکال غالب در این حالت مربوط به آنتن و میزان قدرت و کیفیت سیگنال دریافتی می شود. در این زمینه کیفیت و سلامت سیم آنتن و فیش های ارتباطی را حتما چک کنید.

 

تعمیر گیرنده دیجیتال

در این مجموعه نوشته سعی شد تا به مهمترین سوالات مرتبط با تعمیر گیرنده دیجیتال پرداخته شود در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با متخصصین ما در بخش مشاوره و تعمیرات تلویزیون تماس بگیرید.

نکته آخر اینکه بعد از انجام تعمیر گیرنده دیجیتال حتما دستگاه را مجددا کانال یابی کنید.

 

2 پاسخ

  1. سلام، ممنون بابت اطلاعات خوبی که در اختیار گذاشتین
    میخواستم بدونم آیا امکانش هست پخش آهسته گیرنده دیجیتال موقع تغییر کانال رو اصلاح کرد؟

    1. با سلام ، خیر این حالت ایراد نیست. توضیح اینکه در دستگاه های جدید زمان بوت اولیه کاهش داده شده است و به محض روشن شدن تصویر ظاهر می شود اما چون هنوز راه اندازی داخلی به صورت کامل شکل نگرفته این پردازش ائلیه ناقص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط