تعمیر تلویزیون سونی با ایراد 2 چشمک

آنچه در این نوشته خواهید خواند

یک روز صبح وقتی تلویزیون سونی خود را روشن می‌کنیم، می‌بینیم که مثل همیشه روشن نمی‌شود، وقتی بیشتر دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم که لامپ پاور آن هم روشن و خاموش می‌شود. چند بار آن را از برق می‌کشیم و مجدد می‌زنیم اما در نتیجه فرقی نمی‌کند.  در این جا سوالات زیادی به ذهن ما می‌رسد: آیا تلویزیون ما معیوب شده است و باید برای تعمیر آن هزینه زیادی پرداخت کنیم؟ این تلویزیون تا دیروز هیچ مشکلی نداشت اما امروز به یکباره دچار این مشکل شده است.

هر چند خریداران تلویزیون سونی معمولا مشتریان همیشگی این برند معتبر هستند، اما ممکن است بسیاری از آنها با چشمک زدن چراغ جلوی تلویزیون سونی و علت آن آشنایی نداشته باشند. در ادامه این نوشته همراه با متخصصین تعمیرات تلویزیون رایان تی وی به سوالات مختلف در مورد تعمیر تلویزیون سونی پاسخ می‌دهیم:

  1. چرا چراغ پاور تلویزیون سونی چشمک می‌زند؟
  2. چشمک زدن و روشن نشدن تلویزیون سونی نشانه چیست؟
  3. روش ورود به منوی عیب یابی تلویزیون سونی چگونه است؟
  4. جدول عیب یابی تلویزیون سونی چیست؟
  5. 2 بار چشمک زدن تلویزیون سونی نشانه چیست؟
  6. علت تغییر رنگ چراغ جلوی تلویزیون سونی چیست؟
  7. علت نارنجی شدن چراغ تلویزیون سونی

 

عیب یابی تلویزیون سونی

چرا چراغ پاور تلویزیون سونی چشمک می‌زند؟

چشمک زدن و روشن نشدن تلویزیون سونی یکی از مشکلاتی است که کاربران ممکن است با آن مواجه شوند. معمولا وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم، برای چند ثانیه چراغ سبز جلوی تلویزیون روشن می‌شود اما بجای آن که تصویر در صفحه نمایش ظاهر شود تلویزیون خاموش شده و لامپ پاور تلویزیون شروع به روشن و خاموش شدن می‌کند. اکثر افراد در مواجهه با این ایراد غافلگیر شده و نمی‌دانند تلویزیون آنها که تا دیروز هیچ مشکلی نداشته امروز دچار این ایراد شده است.

روشن نشدن و چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون سونی در واقع نتیجه عملکرد سیستم عیب یابی داخلی دستگاه است. وقتی یکی از قطعات تلویزیون معیوب می‌شود دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد. در این حالت بهتر است برای جلوگیری از پیشرفت ایراد، تلویزیون خاوش شود. پس از آن باید برای تعمیر تلویزیون و رفع ایراد اقدام کنیم که اولین مرحله آن عیب یابی و تشخیص قطعه معیوب است.

طراحان شرکت سونی هم براساس همین مراحل، سیستم عیب یاب تلویزیون سونی را طراحی کرده‌اند. زمانی که یکی از بخش‌های دستگاه از کار می‌افتد و یا عملکرد آن دچار اختلال می‌شود، این سامانه حفاظتی روشن شده و تلویزیون را خاموش می‌کند. پس از آن برای اعلام خرابی، چراغ جلوی تلویزیون سونی چشمک می‌زند. در واقع رابط کاربری عیب یاب داخلی تلویزیون سونی از طرق چشمک زدن لامپ پاور تلویزیون است.

چشمک زدن چراغ تلویزیون سونی

چشمک زدن و روشن نشدن تلویزیون سونی

استفاده از سیستم عیب یاب داخلی (self check) باعث شده است که شکل و نشانه‌های ظاهری خرابی و همچنین روش عیب یابی و تعمیر تلویزیون سونی با سایر برندها متفاوت باشد. در واقع در تلویزیون‌های سونی وقتی اشکالی در یکی از قطعات ایجاد می‌شود بجای ظاهر شدن نشانه‌های خرابی، تلویزیون خاموش می‌شود. خاموش شدن تلویزیون باعث جلوگیری از سرایت ایراد به قطعات دیگر می‌شود.

در این حالت برای آگاهی مصرف کننده و همچنین عیب یابی اصولی تلویزیون در بخش تعمیرات تلویزیون سونی، چراغ پاور شروع به چشمک زدن می‌کند. این لامپ چند بار خاموش و روشن می‌شود (چشمک می‌زند) و سپس به مدت 2 تا 3 ثانیه در حالت خاموش می‌ماند و سپس همان تعداد چشمک را تکرار می‌کند. این نوع ارتباط کاربری به ما می‌گوید کدامیک از بخش‌های تلویزیون از کار افتاده و یا معیوب شده است.

جدول عیب یابی تلویزیون سونی

با روش خاص و انحصاری عیب یابی در تلویزیون‌های سونی آشنا شدیم. در این جا این سوال پیش می‌آید که اگر با چشمک زدن و روشن نشدن تلویزیون سونی مواجه شدیم از کجا متوجه شویم که کدامیک از قطعات تلویزیون خراب شده است؟

جواب اینست که: چشمک زدن تلویزیون سونی یک تعدادثابت است که پشت سر هم تکرار می‌شود و ممکن است بین 2 تا 22 چشمک متفاوت باشد. هر تعداد چشمک نشان دهنده ایجاد یک ایراد خاص و خرابی یک بخش از تلویزیون سونی است. در هر یک از مدل‌های تلویزیون سونی ایرادهایی به صورت پیش فرض در نظر گرفته شده است و برای معرفی هر یک از آنها یک تعداد چشمک استفاده شده است. کلیه اطلاعات مربوط به سیستم (self check) در جدول عیب یابی تلویزیون سونی که به جدول ارور هم شناخته می‌شود، ارائه شده است.

در جدول عیب یابی تلویزیون سونی در یک طرف تعداد چشمک‌هایی که در این مدل ممکن است ایجاد شود و ایراد معادل آنها درج شده است و در سمت دیگر شمارنده تعداد چشمک‌ها قرار دارد. اگر ایرادی در تلویزیون سونی ایجاد شود در حافظه دستگاه ذخیره می‌شود و بعدا قابل دسترسی خواهد بود.

جدول عیب یابی تلویزیون سونی

علت روشن نشدن تلویزیون سونی چیست؟

روشن نشدن یک تلویزیون یک ایراد کلی است و علت ایجاد آن می‌تواند قطعات زیادی را شامل شود. در واقع قطعات بسیار زیادی در یک تلویزیون وجود دارد که خرابی آنها می‌تواند باعث روشن نشدن تلویزیون شود. روشن نشدن تلویزیون سونی اگر همراه با چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون باشد به علت فعال شدن سیستم عیب یابی خودکار است.

سیستم عیب‌یاب داخلی تلویزیون سونی (self diagnose) بر عملکرد صحیح بخش‌های مختلف تلویزیون نظارت می‌کند. اگر هر از این قسمت‌ها مانند برد پاور، تیکان، مین برد دچار خرابی شوند، سیستم عیب یاب متوجه می‌شود. وقتی یکی از بخش‌های یک تلویزیون دچار خرابی شود تلویزیون دیگر قابل استفاده نخواهد بود. در این حالت باید تلویزیون را خاموش کرده و برای تعمیر تلویزیون خود اقدام کنیم. سیستم عیب یاب داخلی تلویزیون سونی همین کار را برای شما انجام می‌دهد.

اما ممکن است تلویزیون سونی روشن نشده و چراغ پاور هم چشمک نزند. در این حالت ایراد از کجاست و چگونه باید تلویزیون را عیب یابی کنیم؟

ابتدا باید بدانید که در این حالت شکل خرابی قطعات به گونه‌ای ایجاد شده است که یا خارج از ایرادهایی است که در عملکرد عیب یاب طراحی شده است و یا این بخش از کار افتاده است. برای تعمیر تلویزیون در این حالت باید به مانند عیب یابی سایر تلویزیون‌ها عمل کرد تا ایراد و قطعه معیوب مشخص شود.

چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون سونی نشانه چیست؟

روشن نشدن و به همراه آن چشمک زدن لامپ پاور تلویزیون در سایر تلویزیون‌ها هم دیده می‌شود. بعنوان مثال در مجموعه تعمیر تلویزیون سامسونگ هم این ایراد دیده می‌شود اما علت ایجاد آن کاملا متفاوت است. این سیستم در تلویزیون سونی کاملا مهندسی شده طراحی و گسترش داده شده است.

همانطور که گفتیم چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون سونی نشان دهنده ایجاد خرابی یکی از قطعات تلویزیون است. با فعال شدن سیستم عیب یاب داخلی تلویزیون سونی و با تحریک سیستم کنترل، تلویزیون خاموش می شود. در این حالت برای آگاهی از محدوده خرابی قطعات معیوب، چراغ پاور شروع به چشمک زدن می‌کند. چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون سونی یک تعداد ثابت است که پشت سر هم تکرار می‌شود. تعداد چشمک‌های لامپ پاور تلویزیون سونی محدوده خرابی و قطعات معیوب تلویزیون را مشخص می‌کند.

بعد از هر سیکل چشمک یک مکث 2 ثانیه ای وجود دارد. بعبارت دیگر یک تعداد چشمک زده می‌شود، دو ثانیه مکث می‌کند و مجدد همان تعداد را تکرار می‌کند. تعداد چشمک ها با محدوده خرابی و قطعات معیوب رابطه دارد. یعنی هر تعداد چشمک مشخص کننده یک ایراد و یا خرابی یکی از بخش های تلویزیون است. تعداد چشمک های تلویزیون سونی بین 2 تا 22 چشمک متغیر است.

در نقشه فنی تلویزیون های سونی جدولی وجود دارد که تعداد چشمک ها و ایراد معادل آنها در آن قید شده است. این جدول عیب یابی برای هر مدل به صورت اختصاصی طراحی می‌شود. اما بعضی ایرادها به صورت مشترک در آنها دیده می‌شود. مثلا 5 بار چشمک زدن تلویزیون سونی در اکثر مدل‌های تلویزیون سونی نشان دهنده خرابی برد تیکان و صفحه نمایش یا همان پنل تلویزیون است.

2 بار چشمک زدن تلویزیون سونی نشانه چیست؟

اولین مورد از تعداد چشمک‌هایی که در یک تلویزیون سونی ممکن است دیده شود 2 چشمک است. 2 بار چشمک زدن تلویزیون سونی در تلویزیون CRT و پروجکشن نشان دهنده خرابی بخش افقی (Horizental) و درعموم مدل‌های (LCD و LED) نشان دهنده خرابی برد پاور است.

برد پاور در تلویزیون وظیفه تامین ولتاژ کار و تغذیه قسمت‌های مختلف تلویزیون را بعهده دارد. ورودی برد پاور ولتاژی بین 110 تا 240 ولت است. برد پاور معمولا دارای چند خروجی مختلف با دامنه و جریان ( ولتاژ و آمپر) متفاوت است که همانطور که گفتیم قسمت ها و قطعات مختلف تلویزیون را تغذیه می‌کند.

وقتی یکی از ولتاژهای خروجی برد پاور تلویزیون سونی قطع شود تغذیه یک یا چند بخش مختل می‌شود. در این حالت تلویزیون به درستی کار نخواهد کرد. در این حلت سیستم عیب یاب تلویزیون فعال شده و تلویزیون خاموش می‌شود. پس از خاموش شدن تلویزیون چراغ پاور 2 بار چشمک می‌زند، دو ثانیه مکث می‌کند و مجدد 2 بار چشمک می‌زند. چشمک زدن تلویزیون سونی تا زمانی که تلویزیون را از برق جدا کنید ادامه خواهد داشت.

تعمیر تلویزیون سونی با ایراد 2 چشمک (CRT – Projection)

در تلویزیون‌های CRT بعنوان اولین تلویزیون هایی که در آنها از سیستم عیب یاب داخلی استفاده شد و پس از آن تلویزیون های پروجکشن تعداد 2 چشمک برای خرابی برد هوریزنتال استفاده شده است. بخش هوریزنتال (Horizental) اصلی‌ترین مدار تلویزیون بعد از برد پاور است. مدار هوریزنتال وظیفه تامین (های ولتاژ) و بایاس یوک افقی را بعهده دارد.

یکی از ایرادهای شایع در که در مدل‌های مختلف تلویزیون CRT سونی ایجاد می‌شود خرابی راه انداز بخش هوریزنتال است که همراه با نشانه دوبار چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون ظاهر می‌شود.

در تلویزیون پروجکشن به دلیل وجود سه لامپ تصویر جریان بالاتری نسبت به تلویزیون CRT در بخش هوریزنتال داریم. اما به دلیل تغییراتی که در تلویزیون پروجکشن سونی داده شه است، ایراد 2 چشمک در آنها به ندرت دیده می‌شود.

تعمیر تلویزیون سونی با ایراد 2 چشمک (LCD – LED)

در عموم تلویزیونهای ال سی دی و ال ای دی سونی 2 بار چشمک زدن تلویزیون به معنای ایجاد خرابی در برد پاور تلویزیون در نظر گرفته شده است. همانطور که گفتیم وظیفه برد پاور تامین ولتاژ کار و تغذیه بردهای مختلف تلویزیون است.

در تلویزیون های LCD و LED سونی معمولا برد پاور به صورت مجزا طراحی می‌شود. از دیدگاه تعمیرات تلویزیون سونی می‌توان برد پاور را به دو بخش تقسیم کرد 1. بخش استندبای 2. بخش اصلی

وقتی تلویزیون را به برق می‌زنیم بخش استندبای پاور شروع به کار می‌کند و ولتاژ استندبای تامین می‌شود. ولتاژ استندبای بخش سیستم کنترل تلویزیون را روشن می‌کند. با روشن شدن بخش سیستم کنترل، تلویزیون به حالت آماده به کار (استندبای) درمی‌آید. در این حالت می توانیم کلید پاور تلویزیون را بزنیم تا روشن شود.

با ایجاد فرمان پاور سستم کنترل تلویزیون فرمان راه‌اندازی بخش اصلی برد پاور را صادر می‌کند. اگر در یکی از خروجی‌های ولتاژ بخش اصلی پاور ضعف ایجاد شود یا به طور کلی این ولتاژ قطع شود، تلویزیون سونی 2 بار چشمک می‌زند.

برای تعمیر تلویزیون سونی با ایراد دو چشمک باید مدارات مختلف تامین ولتازهای مختلف را تفکیک کنیم. سپس قطعات هر مدار را به صورت جداگانه تست و عیب یابی کنیم. اگر شما تلویزیون سونی دارید که دچار ایراد 2 چشمک شده است می‌توانید برای تعمیر تلویزیون سونی خود از متخصصین تعمیرات تلویزیون رایان تی وی کمک بگیرید.

2 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط