بک لایت ال جی 42 lb

بک لایت ال جی 42 lb

آنچه در این نوشته خواهید خواند

خرابی بک لایت در بین مدل‌های مختلف سری LB شایع است، اما سایز 42 اینچ، به دلیل این که فروش بیشتری که داشته، از تعداد مراجعه بیشتری به مراکز تعمیر تلویزیون برخوردار است. در این نوشته قصد داریم همراه متخصصین تعمیر تلویزیون رایان تی وی 0 تا 100 خرابی و تعمیر بک لایت این مدل را بررسی کنیم.

[highlight background=”” color=””]سرفصل مطالب[/highlight]

  • مشخصات فنی بک لایت تلویزیون ال جی 42 LB
  • نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون ال جی  42LB :
  • تلویزیون صدا دارد تصویر ندارد
  • چشمک زدن و یا پرش تصویر
  • سیاه شدن قسمتی از صفحه تلویزیون
  • ایجاد نقاط نورانی در تصویر
  • علت سوختن بک لایت تلویزیون ال جی
  • اصلاحیه بک لایت چیست و چگونه انجام می‌شود

مشخصات فنی بک لایت ال جی 42 LB

بک لایت ال جی 42 LB از نوع دایرکت (Direct) است. در این ساختار، لامپ‌های بک لایت در پشت صفحه نمایش تلویزیون، روی شاخه‌های افقی یا عمودی قرار می‌گیرند و نور آنها به طور (مستقیم) به صفحه نمایش می‌تابد. منشور قرار گرفته روی لامپ‌ها باعث پخش نور در اطراف شده و صفحه دیفیوزر باعث یکنواخت شدن روشنایی در تمام مساحت تصویر می‌شود.

بک لایت ال جی 42 lb از 4 ردیف افقی تشکیل شده است. هر خط دارای 8 عدد لامپ است و از دو نیم خط A و B تشکیل می شود. در مجموع 32 عدد لامپ بک لایت ال جی 42 lb را تشکیل می‌دهد که در یک مدار و به صورت سری مداربندی شده‌اند. در این نوع مداربندی سوختن حتی یکی از لامپ‌ها باعث قطع شدن تصویر تلویزیون ال جی خواهد شد.

بک لایت ال جی 42 lb
بک لایت تلویزیون ال جی 42 lb

نشانه‌های ظاهری خرابی بک لایت ال جی 42 lb

برای عیب یابی تلویزیون باید به نشانه‌ها توجه کنید. از روی این علائم می‌توانید متوجه شوید که کدام یک از قطعات تلویزیون معیوب شده است.

شایع‌ترین نشانه های ظاهری که در خرابی بک لایت ال جی 42 lb دیده می‌شود عبارتند از:

  1. قطع شدن تصویر تلویزیون درحالیکه صدا دارد
  2. پرش تصویر تلویزیون ال جی (چشمک زدن تصویر)
  3. لکه های تاریک و سیاه شدن تصویر تلویزیون
  4. ایجاد نقاط نورانی و لکه های سفید در تصویر تلویزیون

برای درک بهتر ایرادهای مختلف بک لایت، بهتر است ابتدا با وظیفه و نوع عملکرد بک لایت در تلویزیون های LED آشنا شویم. نور پس زمینه یا همان بک لایت در پشت صفحه نمایش تلویزیون تولید شده و باعث روشن شدن تصویر و قابل دیده شدن آن می‌شود. نور تولید شده بوسیله لامپ‌های ال ی دی مستقیم به روبرو می‌تابد، اما منشوری که روی لامپ‌ها قرار می‌گیرد، باعث می‌شود در اطراف پخش شود. با توجه به این توضیح هر ایرادی که در کیفیت نور زمینه (بک لایت) ایجاد شود به طور مستقیم در کیفیت تصویر اثر می‌گذارد. مثلا قطع شدن نور بک لایت در یک بخش باعث تاریک شدن تصویر در همان بخش از تصویر می‌شود.

در ادامه هر یک از این ایرادها را به طور کامل بررسی می کنیم و راه حل تعمیر تلویزیون ال جی در مواجهه با هر ایراد را توضیح می دهیم:

علت قطع شدن تصویر تلویزیون درحالیکه صدا دارد چیست؟

یکی از ایرادهایی که در تعمیر تلویزیون ال جی 42 LB زیاد دیده می‌شود قطع شدن تصویر تلویزیون است. معمولا در این حالت وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم برای یک لحظه لوگوی ال جی دیده می‌شود اما پس از تصویر تاریک می‌شود اما پخش صدا همچنان ادامه دارد.

در بک لایت ال جی 42 lb لامپها به صورت سری مداربندی شده‌اند. در مداربندی سری قطع شدن حتی یک لامپ می تواند باعث قطع شدن کامل تصویر تلویزیون شود. همانطور که گفتیم معمولا در این حالت برای لحظه اول جریان در بخشی از مدار لامپ‌ها برقرار می‌شود و تصویر برای چند لحظه ظاهر می شود. در این حالت لوگوی ال جی دیده می شود اما پس از آن تصویر قطع می‌شود اما بقیه کارکردهای تلویزیون مثل پخش صدا و یا تعویض کانال و … به درستی انجام می‌شود.

بک لایت ال جی 42 lb
لامپ بک لایت تلویزیون ال جی 42 lb

علت پرش تصویر تلویزیون ال جی چیست؟

ایراد دیگری که در تعمیر تلویزیون ال جی مدل LB دیده می‌شود پرش تصویر یا بعبارت دیگر چشمک زدن تصویر تلویزیون است. در این حالت هر چند ثانیه یکبار تصویر تلویزیون برای یک لحظه قطع و وصل شده و به صورت پرش تصویر و یا چشمک زدن تصویر تلویزیون ال جی دیده می‌شود.

همانطور که گفتیم مدار بندی سری باعث می‌شود خرابی حتی یک لامپ باعث سرایت ایراد به همه مدار شود. نیمه خراب شدن لامپ‌های بک لایت در این حالت باعث می‌شود که هر چند لحظه یک بار، جریان مدار برقرار شده و بخشی از بک لایت روشن شود. این ایراد در سایز 47 اینچ مدل LB بیشتر دیده می‌شود.

علت ایجاد نقاط نورانی در تصویر تلویزیون ال جی چیست؟

ایراد دیگری که در تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی 42 LB باید به آن بپردازیم ایجاد نقاط نورانی یا به تعبیر دیگر ایجاد لکه سفید در تصویر تلویزیون است. در این ایراد، تصویر به طور کامل وجود دارد اما هاله‌هایی در آن با نور بیشتر دیده می‌شود. در ادامه علت این ایراد و نحوه برطرف کردن آن را بخوانید.

برای بررسی علت ایجاد نقاط نورانی در تصویر تلویزیون ال جی باید به این نکته بپردازیم که نور لامپ های ال ای دی به صورت مستقیم تابیده می‌شود ولی در بک لایت تلویزیون نیاز به نور ملایم و پخش شونده داریم. برای پخش نور لامپ‌ها از منشورهای خاصی استفاده می‌شود. در بک لایت دایرکت، منشور روی لامپ‌ها باعث می‌شود که نور، به جای تابش مستقیم، در اطراف پخش شود. با جدا شدن منشورها، نور لامپ‌های بک لایت به صورت مستقیم و تیز به صفحه نمایش تابیده شده و باعث ایجاد نقاط نورانی که روشن‌تر از بقیه تصویر هستند، می‌شود.

علت ایجاد نقاط نورانی در تصویر تلویزیون ال جی جدا شدن منشور لامپ‌های بک لایت است و اصلی ترین دلیل افتادن منشور لامپهای بک لایت ال جی 42 lb را باید در فرسودگی لامپها دانست. منشورها بوسیله چسب خاص در محل خود چسبانده می‌شود. به مرور زمان، گرمای ایجاد شده در بخش بک لایت باعث از بین رفتن این چسب شده و منشورها با کوچکترین شوک حرکتی جدا می‌شود.

نقطه نورانی در تصویر تلویزیون ال جی
لکه سفید در تصویر تلویزیون ال جی

علت ایجاد لکه های سیاه در تصویر تلویزیون ال جی چیست؟

ممکن است تعدادی از لامپ‌های بک لایت بسوزد اما بقیه که سالم هستند، بدون مشکل روشن شوند. در این حالت نور پس زمینه به طور کامل تشکیل نشده و قسمت‌هایی از تصویر تاریک می‌شود.

در بک لایت 42 LB که از نوع دایرکت است، هر لامپ وظیفه روشن کردن یک بخش از تصویر را بعهده دارد. خاموشی هر یک از لامپ‌های بک لایت باعث ایجاد لکه تاریک در همان بخش از تصویر تلویزیون ال جی می شود. خرابی لامپ‌ها به تدریج و تک به تک ایجاد می‌شود و به همین دلیل در ابتدا که تعداد لامپ‌های خراب کم است، نشانه‌های ظاهری خرابی بک لایت به سختی قابل تشخیص است.

در ابتدا تنها در تصاویر تک رنگ و یا زمینه روشن تصویر می‌توان این ایراد را تشخیص داد اما به تدریج و با افزایش تعداد لامپ‌های خراب، هاله‌های سیاهی در تصویر بیشتر شده و در همه تصاویر می‌توان آنها را دید.

سیاه شدن تصویر تلویزیون ال جی

علت سوختن خرابی بک لایت تلویزیون ال جی چیست؟

حالا که با نشانه های ظاهری خرابی بک لایت تلویزیون ال جی در مدل LB و در سایز 42 اینچ آشنا شدید، حتما باید به این سوال پاسخ دهیم که بک لایت چرا می‌سوزد و چرا تعداد خرابی آن اینقدر زیاد است؟

قبل از آن که بخواهیم راجع به جواب این سوال توضیح دهیم به این نکته دقت کنید که بک لایت تلویزیون یک قطعه مصرفی بوده و  ساعت کارکرد تقریبا مشخصی دارد. به بیان ساده باید بگوییم که بک لایت‌های دایرکت عمری حدود 8 تا 12000 ساعت دارند. مقدار توان مصرفی و حرارتی که تولید می‌شود، می‌تواند این زمان را تا حدود زیادی کاهش و یا افزایش دهد. هر چقدر مقدار بک لایت تلویزیون بالاتر باشد، لامپ‌ها برای تولید نور بیشتر، انرژی زیادتری مصرف کرده و گرمای اضافه‌تری تولید می‌شود. اگر این حرارت به خوبی دفع نشود یکی از عوامل کاهنده عمر بک لایت تلویزیون شما خواهد بود.

مهمترین عوامل موثر در خرابی بک لایت تلویزیون ال جی 42LB عبارتست از:

  1. استفاده از مقدار حداکثری گزینه بک لایت در منوی تنظیمات
  2. جدا شدن مدار لامپ‌های بک لایت از فلز خنک کننده آن
  3. روشن ماندن تلویزیون در زمان طولانی و بدون وقفه

اگر به این سه دلیل اصلی دقت کنید متوجه می‌شوید که همه آنها روی یک عامل تمرکز دارد و آن حرارت است. وقتی در منوی تنظیمات تلویزیون ال جی گزینه بک لایت را کاهش می‌دهید، لامپ‌ها حرارت کمتری تولید می‌کنند.

اصلاحیه بک لایت ال جی 42 lb چگونه انجام می‌شود؟

یکی از نکاتی که در مجموعه تعمیر تلویزیون مورد توجه قرار می‌گیرد، از بین بردن عوامل موثر در استهلاک قطعات است. وقتی قطعه‌ای را تعویض و یا تعمیر می‌کنیم، با بهینه سازی برخی عوامل می‌توانیم عمر آن را افزایش دهیم. در مجموعه تعمیر بک لایت تلویزیون به این ترفندها که باعث افزایش عمر بک لایت خواهد شد، اصلاحیه گفته می‌شود.

اولین اصلاحیه که در تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی 42 LB انجام می‌شود اصلاحیه برد پاور-بک لایت است. این اصلاحیه با تغییر قطعات الکترونیکی، ولتاژ بک لایت را به میزان 5 تا 10 درصد کاهش می دهد. به بیان ساده تر بعد از انجام تعمیر یا تعویض بک لایت تلویزیون در برد پاور تغییری ایجاد می‌کنند که بار بک لایت تلویزیون کاهش پیدا کرده و دیرتر خراب شود.

اصلاحیه بعدی که در تعمیر بک لایت انجام می‌شود بررسی وضعیت چسب‌های حرارتی لامپ‌های بک لایت است. چسب حرارتی لامپ‌ها را به شاسی اصلی دستگاه که بعنوان خنک کننده لامپها عمل می‌کند می‌چسباند و باعث انتقال بهتر گرمای لامپها می شود. اگر لامپهای بک لایت به طور کامل تعویض شود چسبها هم بهمراه لامپها تعویض میشود. اما اگر بخواهیم بک لایت را تعمیر کنیم حتما باید وضعیت سلامت چسب بک لایت بررسی و در صورت نیاز تجدید شود.

در کنار اصلاحیه فیزیکی بک لایت برخی اقدامات مانند کاهش نور بک لایت تلویزیون و تنظیم آن با نور محیط می تواند با کاهش توان مصرفی لامپ های ال ای دی و گرمای تولیدی آنها به افزایش عمر مفید بخش بک لایت کمک کند.

بک لایت ال جی 42 lb

نمایندگی تعمیرات تلویزیون ال جی در تهران

مجموعه رایان بعنوان نمایندگی تعمیر تلویزیون ال جی مفتخر است خدمات تعمیر تلویزیون های LED – LCD – Plasma  ال جی را توسط متخصصین مجرب و متعهد در سراسر تهران بزرگ ارائه دهد.

خدمات مجموعه رایان در بخش تعمیر تلویزیون ال جی عبارتست از:

  • ارائه مشاوره رایگان با متخصصین تعمیرات در اولین تماس
  • عیب یابی تلویزیون و تعیین هزینه تعمیر تلویزیون
  • ارائه قطعات یدکی با کیفیت از بهترین تولیدکنندگان
  • گارانتی کتبی یکساله خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط