آموزش تعمیر کنترل

آموزش تعمیر کنترل

آنچه در این نوشته خواهید خواند

وجود حداقل یک ریموت کنترل برای دستگاه های مختلف برقی و الکترونیکی باعث شده تا در هر منزلی چندین ریموت کنترل وجود داشته باشد که خیلی از آنها هم کاملا سالم نیستند. بعضی از دکمه های آنها کار نمی کند و یا باید محکم فشار داده شود و برخی هم بطور کلی از کار افتاده اند و برای استفاده باید دکمه های خود دستگاه استفاده کرد. در ادامه با آموزش تعمیر کنترل به راحتی می توانید ریموت های مختلف را تست و عیوب بسیاری از آنها را رفع کنید.

نحوه تست ریموت کنترل

ریموت کنترل ها معمولا به دو صورت خراب می شوند یا اصلا کار نمی کنند و یا برخی از دکمه های آنها کار نمی کند. در هر دو حالت ابتدا باید ریموت را تست و عیب یابی کنید. در حالت اول برای اینکه مطمئن شوید ریموت کنترل خراب است و دستگاه خراب نیست و در مورد دوم برای اینکه مشخص کنید کدام دکمه ها صحیح کار نمی کنند تا بعدا بتوانید برای تعمیر آنها اقدام کنید.

ریموت کنترل ها عموما با اشعه مادون قرمز کار می کنند که چشم انسان قادر به دیدن آن نیست اما تمامی دوربین ها مانند دوربین گوشی موبایل و یا دوربین های عکاسی این اشعه را قابل دیدن می کنند. برای تست یک ریموت کنترل ابتدا باطری آن را با یک باطری کاملا نو تعویض کنید و سپس دیود فرستنده ریموت را در مقابل لنز دوربین گرفته و دکمه های مختلف را یکی یکی فشار دهید. با فشار هر دکمه سالم دیوید فرستنده ریموت کنترل از دید دوربین مانند یک لامپ روشن و خاموش می شود.

آموزش تعمیر کنترل

آموزش تعمیر کنترل

حالا که ایراد ریموت را بررسی کردید وارد بخش بعدی یعنی آموزش تعمیر کنترل خواهیم شد.

ابتدا باطری را جدا کرده و سپس قاب کنترل را جدا کنید

گرافیت استفاده شده در ریموت به مرور زمان روغنی تولید می کند که باعث اختلال در کار ریموت می شود. برای ازبین بردن این روغن می توانید همه قطعات ریموت را با فرچه و مایع ظرفشویی بشویید.

در ریموت کنترل ها بعلت جابجایی زیاد و ضربه هایی که به آن وارد می شود قطع شدن پایه قطعات زیاد دیده می شود لحیم پایه قطعات را از نظر قطع شدن و شکستگی بررسی کنید.

تعمیر دکمه های ریموت کنترل که سخت کار می کنند:

علت اصلی اینکه دکمه های کنترل ها بد کار می کنند و باید بعضی از آنها را محکم فشار داد تا عمل کنند اینست که ریموت ها مصرف باطری پایینی دارند و به همین دلیل خیلی از ما شاید سالی یکبار هم باطری آنها را تعویض نمی کنیم. وقتی باطری ریموت ضعیف می شود اگر کمی محکمتر دکمه ها را فشار دهیم عمل می کنند و همین فشار بیشتر عامل اصلی خوردگی گرافیت زیر کلیدها است و با ضعیف شدن لایه گرافیت حتی با تعویض باطری هم دکمه معیوب بد عمل می کند.

برای حل این مشکل که عموما در دکمه های پرکاربرد مانند دکمه های روشن کردن و کم و زیاد کردن صدا ایجاد می شود باید لایه گرافیت از بین رفته مجددا تقویت شود. برای انجام این کار می توانید از اسپری های گرافیت موجود در بازار و یا قطره ای آن و در صورتی که هیچ یک از آنها در دسترس نیست می توانید از یک لایه رسانا مثل فویل آلومینیوم و یا کاغذهای قوطی سیگار استفاده کنید و آنها را در اندازه پشت دکمه برش داده و با چسب به پشت دکمه های خراب بچسبانید.

توجه داشته باشید که این کار اصولی نیست و مصرف باطری کنترل را به شدت بالا می برد اما در صورت نیاز می توان از آن استفاده کرده و نتیجه مطلوبی هم دارد. در انتها یادآوری می کنیم که مهمترین دلیل خرابی کنترل ها عدم تعویض به موقع باطری آنها است، هر سه ماه یکبار باطری کنترل ها را بدون در نظر گرفتن اینکه هنوز هم کار می کند تعویض کنید.

https://www.linkedin.com/pulse/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-ali-bakhtiary/?published=t

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط