علت قطع شدن صدای تلویزیون

علت قطع شدن صدای تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

حتی در زمان خرید هم اهمیت کمتری به بخش صدای تلویزیون داده می شود و خریداران بیشتر به کیفیت تصویر دقت می کنند اما تجربه ثابت کرده که اهمیت صدای تلویزیون کمتر از تصویر نیست و تلویزیون هایی که دارای کیفیت صدای خوبی هستند تماشای آنها لذت بیشتری ایجاد می کند. در دامه راجع به ایرادهای مختلف بخش صدای تلویزیون و مهمترین آنها یعنی علت قطع شدن صدای تلویزیون می پردازیم.

علت قطع شدن صدای تلویزیون

سیگنال صدا ابتدا در مین برد تلویزیون دیکود شده و از حالت دیجیتال به آنالوگ تبدیل می شود و پردازش اولیه روی آن صورت می گیرد. سپس برای تقویت اصلی به بخش تقویت صدا یا همان آمپلی فایر فرستاده می شود. به همین دلیل باید بخش صدای تلویزیون را در واقع باید بخش تقویت صدا نامگذاری کنیم.

بخش تقویت صدای تلویزیون معمولا به دو صورت کلی ساخته می شود:

  1. به صورت یک برد الکترونیکی جداگانه
  2. به صورت بخشی از مین برد تلویزیون

ولتاژ تغذیه بخش صدای تلویزیون در برد پاور و به صورت یک ولتاژ جداگانه و مخصوص برای این بخش تولید می شود. ولتاژ تغذیه بخش تقویت صدای تلویزیون معمولا بین 12 تا 24 ولت است.

سیگنال صدای تولید شده در Pre Amplifier مورد پردازش قرار می گیرد. در بخش Amplifier تقویت نهایی روی ان صورت می گیرد و برای قابل شنیده شدن به بلندگوی تلویزیون فرستاده می شود.

وقتی با قطع شدن صدای تلویزیون مواجه می شویم و علت قطع شدن صدای تلویزیون را جستجو می کنیم یعنی در مسیر تولید ، پردازش ، تقویت صدا و انتقال به بلندگو اختلالی پیش آمده است و یا ولتاژ تغذیه این بخش قطع شده است.

قطع شدن صدای تلویزیون
قطع صدای تلویزیون ال جی

تلویزیون تصویر دارد صدا ندارد

برای بررسی و رفع علت قطع شدن صدای تلویزیون و یا ایرادهای دیگری که در بخش صدای تلویزیون ایجاد می شود راه های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها تفکیک قطعات مختلف و آزمایش و تست آنهاست.

بلندگوی تلویزیون یک ویژگی الکترونیکی به نام اهم دارد. این شاخص که همان میزان مقاومت الکترونیکی است، معمولا در بلندگوهای مختلف بین 3 تا 8 اهم است و بوسیله اهمتر قابل اندازه گیری است.

اگر اهمتر ندارید و یا با کارکرد آن آشنا نیستید می توانید از یک باطری قلمی برای تست بلندگو استفاده کنید. دو سر باطری را به دو سیم بلندگو بدون رعایت + و _ بزنید. در صورتی که بلندگو سالم باشد باید صدای خش خش کوچکی شنیده شود.

برای تست وجود ولتاژ تغذیه بخش تقویت صدای تلویزیون حتما باید از ولتمتر استفاده کنید و با استفاده از اطلاعات نقشه فنی و یا اطلاعاتی که در سوکت های خروجی برد پاور وجود دارد میزان دامنه ولتاژ را اندازه گیری کنید.

آزمایش وجود سیگنال اولیه بخش صدا کمی مشکل تر است. برای این آزمون نیاز به ابزار بررسی سیگنال مانند اسیلوسکوپ و یا ابزار تولید آن یعنی سیگنال ژنراتور دارید.

تلویزیون تصویر دارد صدا ندارد
تلویزیون تصویر دارد صدا ندارد

علت صدای خش خش تلویزیون

یکی دیگر از ایرادهایی که در بین تلویزیون ها مختلف و در بخش صدا دیده می شود ایجاد صدای خش خش و نویز به همراه صدای اصلی است.

در این حالت یک نویز با صدای اصلی تلویزیون همراه می شود و معمولا یا تغییر اکولایزر و فرکانس صدای تلویزیون تغییر می کند. با زیاد کردن گزینه BASS صدا بم تر می شود و نویز بیشتر خواهد شد.

یکی از علت های صدای خش خش تلویزیون می تواند خرابی بلندگوهای تلویزیون باشد. در این حالت معمولا دیافراگم و یا فوم بلندگو آسیب دیده و با ایجاد حرکت در ر به همراه صدای اصلی نویز هم تولید می شود.

 

تنظیم صدای تلویزیون

توصیه می شود که تنظیمات تصویر و صدای تلویزیون را هر چند وقت یک بار کمی تغییر دهید تا از حالت یکنواختی خارج شود.

برای تنظیم بخش صدای تلویزیون ابتدا لازم است که وارد منوی تنظیمات شوید. در این منو معمولا اولین گزینه تنظیمات تصویر و دومی مربوط به تنظیمات صدای تلویزیون است.

تقریبا همه گزینه های این مجموعه به غیر یکی دو مورد مانند تغییر حالت به بلندگوی خارجی و داخلی که باعق قطع کامل صدا می شود همه گزینه ها را می توان بر حسب سلیقه مصرف کننده تغییر داد. مثلا در بخش تنظیمات فرکانس صدا می توان با زیاد کردن گزینه BASS بخش فرکانس های پایین یا همان صدای بم را بیشتر تقویت کرد و یا با تقویت گزینه TREBLE صدای زیر تری را از تلویزیون شنید.

یک ایده کلی برای تنظیمات منوی تلویزیون وجود دارد و آن اینست که همه گزینه ها را با هم تغییر ندهید. ابتدا یک گزینه را حالت های مختلف مجود تغییر دهید و بهترین حالت را بر حسب سلیقه انتخاب کنید و سپس به سراغ گزینه بعدی بروید.

قطع شدن صدای تلویزیون ال جی
تنظیمات صدای تلویزیون ال جی

قطع ناگهانی صدای تلویزیون

علت قطع شدن صدای تلویزیون را می توان به چند دسته کلی تقسیم کرد :

  • خراب شدن بلندگوهای تلویزیون که بیشتر این حالت به صورت قطع شدن بلندگوها ایجاد می شود.
  • خراب شدن المان اصلی تقویت صدا. در بیشتر تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی این قطعه به صورت آی سی طراحی می شود.
  • قطع شدن ولتاژ تغذیه مدار تقویت صدا. همانطور که در بالا گفتیم این ولتاز در برد پاور تلویزیون تولید می شود.
  • قطع شدن سیگنال اولیه صدا. این سیگنال در اکثر تلویزیون ها در قطعه CPU مین برد تولید و پردازش می شود.

پخش صدای تلویزیون از سینمای خانگی

بعد از توضیحاتی که راجع به علت قطع شدن صدای تلویزیون دادیم لازم است که راجع به یکی از آپشن های صدای تلویزیون هم صحبت کنیم که سوال بسیاری از مراجعین بخش تعمیر تلویزیون است.

پخش صدای تلویزیون از سینمای خانگی از چند راه امکانپذیر است :

پخش صدای تلویزیون از سینما خانگی از طریق AUX

پخش صدای تلویزیون از سینما خانگی با کابل دیجیتال

پخش صدای تلویزیون از سینما خانگی با فیش هدفون

علت قطع شدن صدای تلویزیون
پخش صدای تلویزیون از سینمای خانگی

نمایندگی تعمیر تلویزیون در تهران

مجموعه تخصصی رایان بعنوان نمایندگی مجاز تعمیر تلویزیون در منزل و در برندهای ال جی ، سامسونگ ، سونی و پاناسونیک مفتخر است خدمات تعمیر و سرویس و تعویض قطعات امواع تلویزیون های LED , LCD ,Plasma و انواع سیستم های صوتی شامل تعمیر سینمای خانگی ، تعمیر دی وی دی پلیر را توسط متخصصین مجرب و آموزش دیده در سراسر تهران بزرگ ارائه دهد.

خدمات گروه تخصصی رایان شامل تعمیر و تعویض انواع قطعات داخلی تلویزیون ، سینما خانگی ، دی وی دی پلیر و دستگاه های دیگر مجموعه لوازم صوتی و تصویری منزل مانند ضبط های خانگی ، سانواع آمپلی فایر ، ست های چند طبقه و… است.

کلیه خدمات ارائه شده توسط گروه رایان دارای گارانتی 6 ماهه کتبی است. هزینه تعمیر دستگاه قبل از شروع تعمیرات با مشتری هماهنگ و پس از تایید خدمات انجام خواهد شد.

در صورتی که یکی از دستگاه های صوتی و یا تصویری منزل شما خراب است می توانید قبل از هر اقدامی با متخصصین تعمیرات تلویزیون رایان مشاوره رایگان داشته و اطلاعات لازم در مورد مراحل تعمیر و هزینه تعمیر تلویزیون را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط