روشن نشدن گیرنده دیجیتال

روشن نشدن گیرنده دیجیتال

آنچه در این نوشته خواهید خواند

یکی از دستگاه هایی که طی سالهای اخیر به دستگاه های صوتی و تصویری منزل اضافه شده گیرنده دیجیتال یا دستگاه ست آپ باکس است. به موازات افزایش استفاده از گیرنده دیجیتال آمار ورودی آن به بخش سرویس و تعمیر تلویزیون هم افزایش یافته است.

روشن نشدن گیرنده دیجیتال

در ادامه این مقاله راجع به عیوب متداول در این دستگاه و مشخصا روشن نشدن گیرنده دیجیتال توضیحات بیشتری خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

در این بخش توضیح خواهیم داد یک دستگاه گیرنده دیجیتال از چند بخش اصلی تشکیل شده است.

  • برد پاور: ورودی آن برق متناوب 220 ولت شهری و خروجی آن به تناسب طراحی دستگاه از یک یا چند ولتاژ تشکیل شده است.
  • برد اصلی: قطعات اصلی دستگاه مانند بخش سیستم کنترل، پردازنده، صدا، تصویر و تیونر در این برد قرار دارند. معمولا ساختار این برد به صورت SMD است. تمام ورودی و خروجی های دستگاه به این برد متصل شده است.
  • برد دیسپلی: وظیفه کنترل و پردازش اطلاعات صفحه نمایش دستگاه را بر عهده دارد.
  • برد usb: قطعات مربوط به پورت USB در این برد کوچک قرار می گیرد.
اجزای اصلی گیرنده دیجیتال چیست
اجزای اصلی گیرنده چیست

عیوب متداول در تعمیر گیرنده دیجیتال

شایع ترین ایراد در تعمیر دستگاه های گیرنده دیجیتال، روشن نشدن گیرنده دیجیتال است. روشن نشدن یک دستگاه دیجیتال ممکن است به چند صورت اتفاق بیفتد.

دستگاه گیرنده دیجیتال و چراغ استندبای روشن نمی شود

خرابی برد پاور به نحوی که خروجی آن به طور کامل قطع شود بیشترین احتمال در این نوع خرابی است. در عین حال خرابی برد اصلی دستگاه به نحوی که بخش سیستم کنترل و یا CPU دستگاه آسیب دیده باشد، می تواند این حالت را ایجاد کند و باعث روشن نشدن گیرنده دیجیتال شود.

دیر روشن شدن دستگاه گیرنده دیجیتال

در این ایراد دستگاه مدتی بعد از روشن کردن، آماده استفاده می شود. ممکن است لازم باشد چند بار دستگاه را روشن و خاموش کرده و یا چند بار از برق خارج کنید و دوباره وصل کنید تا بالاخره دستگاه روشن شود تا بتوان از آن استفاده کرد. بیشترین احتمال خرابی در این حالت ایجاد اختلال در ولتاژهای خروجی در برد پاور دستگاه است.

برخی از قطعات الکترونیکی به نحوی خراب می شوند که ظرفیت آنها کاهش پیدا می کند ولی این کاهش ظرفیت با عبور جریان از این قطعات و گرم شدن آنها این کاهش ظرفیت جبران شده و قطعه به حالت سلامت خود نزدیک می شود. به همین دلیل است که دستگاه بعد از چند دقیقه مجددا روشن شده و قابل استفاده می شود.

خاموش شدن ناگهانی دستگاه گیرنده دیجیتال

معمولا این ایراد بدلیل خرابی برد اصلی دستگاه اتفاق می افتد. گرم شدن بیش از حد قطعات حاصلی دستگاه مانند CPU می تواند انها را از حالت نرمال کاری خارج کرده و باعث ایجاد اختلال در کار دستگاه شود.

همچنین در نظر داشته باشید که افزایش ولتاژ های خروجی پاور دستگاه می تواند باعث گرم شدن قطعات و یا حتی آسیب دیدگی آنها شود. در ادامه تعدادی از ایرادهای متداول که زیاد دیده می شود را نام برده و توضیحات مختصری راجع به آنها می دهیم.

عیوب متداول در دستگاه دیجیتال
عیوب متداول دستگاه دیجیتال

دستگاه دیجیتال همه شبکه ها را نمی گیرد

دراین ایراد احتمال دارد سیگنال ورودی آنتن مشکل داشته و یا ضعیف باشد. عموم مصرف کنندگان بدون در نظر گرفتن این موضوع سراغ دستکاری دستگاه و یا حتی تعمیر آن می روند. در صورت مواجهه با این ایراد ابتدا بهتر است از کیفیت و قدرت سیگنال ورودی آنتن مطمئن شوید و یا اینکه گیرنده را با آنتن دیگری آزمایش کنید.

شطرنجی شدن تصویر خروجی گیرنده دیجیتال

این ایراد به دلیل پایین بودن قدرت و یا کیفیت سیگنال آنتن ایجاد می شود. برای رفع این ایراد بهتر است ابتدا فیش های ورودی دستگاه را بررسی کرده و یکبار دیگر دستگاه را کانال یابی کنیم.

عدم نمایش تمامی کانال ها

زمانیکه تمامی کانال ها در جستجوی دستگاه پیدا نمی شود، عموما مربوط به آنتن دستگاه است و اشکال در کیفیت سیگنال ورودی است. آنتن را بررسی کنید.

عدم نمایش تمامی کانال ها
عدم نمایش کانال

افزایش عمر دستگاه دیجیتال

عموم توصیه هایی که برای افزایش عمر مفید و مصرف بهینه لوازم صوتی و تصویری انجام می شود برای دستگاه گیرنده دیجیتال هم صادق است. مواردی مانند استفاده از محافظ برق و یا خاموش کردن دستگاه در فواصل دو تا سه ساعت به مدت 10 دقیقه.

جداسازی دستگاه از برق در مواقعی که از دستگاه استفاده نمی شود هم یکی دیگر از توصیه هایی است که می توان در نظر داشت. توضیح بیشتر اینکه موقعی که دستگاه در حالت استندبای است برد پاور و سیستم کنترل دستگاه در حال کار است، عمر مفید آن کاهش می یابد. در این حالت در صورت نوسان برق دستگاه آسیب می بیند.

4 پاسخ

  1. سلام، باتشکراز شما، بنده رسیور مینی مدل فراری ۷۰۰ دارم که متاسفانه شمارنده کانال که با کابل وجدایی رسیورمیباشد را خراب کردم و نمی‌دانم آیا یدکی آن را میتوانم تهیه کنم یا همان را بایستی تعمیر کنم خواهش میکنم راهنمایی فرمایید؟

    1. با سلام، قطعه مورد نیاز شما موجود نیست. قطعاتی مشابه آن چه شما نیاز دارید معمولا باید از طریق قطعات استوک تهیه شود.

  2. با سلام خسته نباشید یه دستگاه ستاپ باکس دنای دارم وقتی که به برق متصل می‌شه بلافاصله چراغ سبز که همیشه قبل از زدن دکمه پاور خاموش بوده و چراغ قرمز روشن می‌شده روشن میشه ولی انگار دستگاه کار نمی‌کنه به طور خلاصه دستگاه روشن نمی‌شه و دلیل روشن شدن چراغ سبز نمی‌دونم چیه
    خوشحال میشم کمکم کنید با تشکر فراوان

    1. با سلام، ابتدا باید بخش پاور را چک کنید. این دستگاهها دارای پاور ساده‌ای هستند و معمولا 2 تا 3 ولتاژ خروجی دارند. در کنار سوکت خروجی پاور مقدار ولتازها نوشته شده، بر اساس آن چک کنید. دلیل روشن شدن چراغ سبز وجود یکی از ولتاژها باشد ولی بقیه قطع هستند یا این که ولتاژ 5 ولت ممکن است کم باشد مثلا حدود 4 ولت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط