تعمیر ضبط صوت خانگی جی وی سی (JVC)

تعمیر_ضبط_خانگی_جی_وی_سی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیر ضبط خانگی جی وی سی یکی از خدمات بخش سیستم های صوتی مجموعه رایان است.

شاید خیلی از ما ندانیم که جی وی سی (Victor Company of Japan) همان ویکتور سابق است که برخی از محصولات بخش صوتی آن مانند ضبط های چند طبقه خانگی جزء محصولات حرفه‌ای به حساب می‌آید. شرکت ویکتور در سال 1927 تاسیس شده و مقر اصلی آن شهر یوکوهاما ژاپن است. ویکتور در سال 2008 با کنوود ادغام شد و جی وی سی کنوود کورپوریشن تاسیس شد.

جی وی سی در کشور ما بیشتر بخاطر محصولات صوتی ماشین و ضبط های خانگی شناخته می‌شود. اما این شرکت بزرگ که از سابقه و اعتبار بالایی در دنیای الکترونیک برخوردار است، محصولات متنوعی در بخش لوازم صوتی و تصویری دارد. در ادامه با متخصصین رایان به بررسی ایرادهای متداول و روش‌های برطرف کردن آنها در تعمیرات ضبط صوت خانگی جی وی سی میپردازیم، با ما همراه باشید.

عیب یابی تعمیر ضبط خانگی جی وی سی (JVC)

ایرادهای متداولی که در تعمیر ضبط خانگی جی وی سی ممکن است ایجاد شود عبارتند از :

  1. روشن نشدن ضبط خانگی جی وی سی

  2. باز نشدن درب بخش سی دی

  3. مشکل پروتکت در ضبط خانگی جی وی سی

  4. قطع شدن صدای خروجی ضبط خانگی جی وی سی

  5. از کار افتادن دکمه های پنل ضبط خانگی جی وی سی

  6. از کار افتادن بخش کاست ضبط خانگی

  7. از کار افتادن صفحه نمایش ضبط خانگی

تعمیر ضبط خانگی جی وی سی

علت روشن نشدن ضبط خانگی جی وی سی

روشن نشدن ضبط خانگی جی وی سی اولین ایرادی است که باید در مورد آن توضیح دهیم. روشن نشدن یک ایراد ظاهری کلی است که خرابی قطعات زیادی می‌تواند باعث ایجاد آن شود. اگر با روشن نشدن ضبط خانگی مواجه شدید ابتدا دستگاه را به دقت بررسی کنید. توجه کنید که آیا لامپ پاور دستگاه یا همان ال ای دی استندبای روشن می شود یا خیر؟ اگر با اتصال سیم برق دستگاه به برق لامپ استندبای روشن نشود ممکن است اتصالات برق مشکل داشته باشد.

مورد بعد که باید چک کنید سلکتور ولتاژ برق ورودی دستگاه است. این کلید انتخاب (سلکتور) حتما باید روی ولتاژ مناسب ایران 230-220 تنظیم شود. اگر سلکتور انتخاب ولتاژ روی عدد بالاتر (240) باشد ممکن است دستگاه به درستی کار نکند اما آسیبی به دستگاه نمی‌رسد اما انتخاب ولتاژ پایین‌تر یعنی 110-100 ولت باعث آسیب دیدگی شدید بخش پاور ضبط خانگی و به احتمال زیاد سوختن ترانس ورودی دستگاه خواهد شد.

برخی از مصرف کنندگان که برای تعمیر ضبط خانگی جی وی سی در اثر نوسانات برق مراجعه می‌کنند میپرسند که آیا در ورودی بخش پاور دستگاه فیوزی وجود ندارد که در هنگام این نوسانات بسوزد و از آسیب دیدگی دستگاه جلوگیری کند؟

در جواب باید گفت که در طراحی عموم ضبط‌های خانگی از ترانس کاهنده در ورودی بخش پاور استفاده می‌شود. ورودی این ترانس ولتاژ برق شهر و خروجی آن چند ولتاژ با مقادیر (دامنه) متفاوت برای تغذیه بخش‌های مختلف دستگاه ماندد بخش سیستم کنترل، بخش آمپلی‌فایر، رادیو و سایر قسمت‌ها. برای حفاظت بخش پاور ضبط خانگی چندین فیوز با ولتاژ و آمپرهای مناسب در نظر گرفته می‌شود تا در موقع لازم بسوزند و با قطع جریان از آسیب دیدگی دستگاه جلوگیری کنند. اما نکته مهم این جاست که اکثر این فیوزها از نوع T یا کند هستند. فیوزهای T یا کند در نقطه مقابل فیوزهای سریع (FAST) قرار می گیرند و زمان بیشتری برای سوختن و قطع شدن آنها لازم است. هر چند این زمان بسیار کوتاه است اما در همین زمان کوتاه بخش پاور ضبط خانگی ما آسیب دیده است.

نکته آخر در این بخش این که بعلت خطراتی که ممکن است در این بخش وجود داشته باشد در صورت نیاز حتما از خدمات متخصصین تعمیر ضبط خانگی جی وی سی استفاده کنید. اما اگر خواستید فیوز سوخته را با فیوز نو جایگزین کنید حتما دقت کنید که ولتاژ و آمپر آنها کاملا یکسان باشد.

 

تعمیر ضبط خانگی جی وی سی

علت باز نشدن درب بخش سی دی ضبط خانگی جی وی سی

یکی از ایرادهایی که در تعمیر ضبط خانگی جی وی سی و هنگام خرابی ضبط بخش دیسک ضبط خانگی ممکن است با آن مواجه شوید باز نشدن سی دی است. در این ایراد معمولا وقتی کلید OPEN/CLOSE دستگاه را می‌زنیم درب بخش سی سی دی یا همان سینی دیسک که TRAY نام دارد باز نمی‌شود.

بخش مکانیزم دیسک متناسب با این که سینی دیسک چندتایی است (سه دیسک ، تک دیسک یا پنج دیسک) دارای تعدادی چرخ دنده، موتور، تسمه، قطعات پلاستیکی مکانیزم و سنسورهای مختلف برای کنترل این بخش است. وقتی بخش سی دی ضبط خانگی باز نمی شود ابتدا باید تفکیک کرد که آیا بخش مکانیکی درست عمل نمی‌کند یا بخش الکترونیکی فرمان درست صادر نمی‌کند؟ به زبان ساده‌تر بخش مکانیکی خراب است یا الکترونیکی؟

ساده‌ترین روش تفکیک خرابی بخش مکانیکی از الکترونیکی اینست که در ابتدای روشن شدن دستگاه دقت کنید که آیا بخش مکانیکی و قطعات این بخش مانند موتورها هیچ حرکت ابتدایی دارند یا خیر؟ اگر این حرکت ابتدایی وجود داشته باشد احتمال خرابی مکانیزم بیشتر است اما اگر هیچ حرکتی وجود نداشته باشد عیب یابی و تعمیر ضبط خانگی جی وی سی را احتمال باید از بخش الکترونیکی بخش سی دی آغاز کنید.

تسمه ها و موتورها اولین قطعاتی هستند که در بخش مکانیزم سی دی ضبط خانگی معیوب می‌شوند. برای تعمیر و یا تعویض آنها روش های استاندارد وجود دارد که در نوشته‌های دیگر به آنها پرداخته‌ایم.

 

بیشتر بخوانید : آموزش تعمیر ضبط صوت خانگی

 

علت مشکل پروتکت ضبط خانگی جی وی سی و روش رفع آن

بحث حفاظت و امنیت در طراحی مدارات الکترونیک اهمیت زیادی دارد. معمولا سیستم های صوتی در برندهای مختلف به گونه‌ای طراحی می شوند که وقتی یکی از قطعات اصلی دستگاه در بخش الکترونیکی معیوب می شود، بخش الکترونیکی از کار می افتد و اجازه استفاده بیشتر به مصرف کننده نمی دهد. به از کار افتادن اتوماتیک سیستم های صوتی در اثر خرابی یکی از بخش های دستگاه پروتکت کردن می گویند. مثلا وقتی یکی از قطعات بخش آمپلی فایر یک ضبط خانگی معیوب می شود زمانی که دستگاه را روشن می کنیم مجددا خاموش می شود و پیام ارور مشخصی متناسب با ایراد ایجاد شده در دیسپلی دستگاه نمایش داده می شود. ضبط خانگی سونی زمانی که پروتکت می کند پیام push power protector در دیسپلی دستگاه نمایش داده می شود. همچنین سینمای خانگی سامسونگ در زمان ایجاد حالت پروتکت عبارت protect و سینمای خانگی و ضبط های خانگی پاناسونیک در زمان ایجاد حالت پروتکت، کد F61 را نمایش می دهند.

در تعمیر ضبط خانگی جی وی سی وقتی حالت پروتکت ایجاد می شود دستگاه خاموش می شود و از کار می افتد.

تعمیر_ضبز_خانگی_جی_وی_سی
پروتکت سینمای خانگی سونی

 

علت از کار افتادن دکمه های پنل ضبط خانگی جی وی سی

از کار افتادن دکمه های پنل ضبط خانگی یکی از ایرادهایی است که عموم مراجعین بخش تعمیر ضبط های خانگی از آن شکایت دارند. بعضی از کلیدهای پنل ضبط خانگی کلید معادل روی ریموت کنترل دستگاه ندارند و به همین دلیل عمل نکردن آنها استفاده از دستگاه را با سختی زیادی همراه می کند.

وقتی یکی کیلد روی پنل یک ضبط خانگی را فشار می دهیم در واقع این میکروسوئیچ زیر آن است که تحریک می شود و عمل می کند. میکروسوئیچ در واقع کلید بسیار کوچکی است که با فشار فیزیکی بسیار کم تحریک می شود. میکروسوئیچ ها بعلت قیمت پایین و عمر مفید بالا ( بین 1 تا 10 میلیون بار) موارد استفاده زیادی دارند.

معمولا طراحی مدارات میکروسوئیچ بر اساس مقاومت آنها تعیین می شود یعنی  همراه با هر میکروسوئیچ مقاومت مشخصی استفاده می شود. وقتی میکروسوئیچ خراب می شود مقاومت صفر ان افزایش پیدا می کند. مقدار مقاومت ایجاد شده در میکروسوئیچ به مقاومت اصلی اضافه می شود و باعث بر هم خوردن نظم مدار می شود.

برای تعمیر این ایراد بهترین راه حل تعویض یکباره همه کلیدها با هم و در یک زمان است. البته می توان برای کاهش هزینه تعمیر ضبط خانگی جی وی سی فقط تعدادی از کلیدها را تعویض کرد. نکته اخر این که بهترین راه حل برای جلوگیری از خرابی دکمه های روی پنل ضبط خانگی و یا سایر دستگاهها، استفاده کردن از آنها است. عمل کردن میکروسوئیچ ها برعکس باور عموم مصرف کنندگان که سعی می کنند از کلیدهای دستگاه استفاده نکنند تا خراب نشود، باعث جلوگیری از سولفاته شدن و افزایش عمر مفید آنها می شود.

 

بیشتر بخوانید : سیستم صوتی خانگی دست دوم چی بخرم؟

 

از کار افتادن بخش کاست ضبط خانگی جی وی سی

نوار کاست از دور مصرف خارج شده است اما خاطرات خوبی که مصرف کنندگان از زمان رواج آن دارند باعث می شود که بسیاری از دارندگان ضبط های خانگی تمایل زیادی برای نگهداری، استفاده و تعمیر بخش کاست ضبط صوت خانگی خود دارند.

خرابی بخش کاست ضبط خانگی در اغلب موارد شامل قطعات پرمصرف مانند تسمه‌ها ، موتورها و چرخ دنده‌ها می‌شود. برای تعمیر قسمت‌های مکانیکی قواعد مشخصی وجود ندارد و تجربه تعمیرکار ضبط خانگی حرف اول را می‌زند.

اگر خواستید مکانیزم یک ضبط کاست را تعمیر کنید ابتدا با دقت بخش های مختلف آن را بررسی کنید. حتی اگر لازم است از بخش های مختلف آن عکس بگیرید. قطات مختلف را بررسی کنید و اگر احتمال خرابی دادید با دقت تعویض کنید. برای تعویض تسمه ها از شماره‌های مشخص و استاندارد برای همان مدل استفاده کنید. اگر به تسمه استاندارد دسترسی ندارید از تسمه یک سایز کوچکتر تسمه خراب استفاده کنید.

سنسورها و سوئیچ‌ها هم در عملکرد صحیح مکانیزم کاست ضبط‌های خانگی اهمیت زیادی دارند. شستشو تمیز کردن آنها در بسیاری موارد می تواند ایرادهای مختلفی را در ضبط صوت خانگی شما برطرف کند.

5 پاسخ

  1. با سلام و خسته نباشید بنده یک دستگاه ضبط سینمای خانواده gu۱۰ در منزل دارم ولی هرکاری کردم نتوانستم صدای تلویزیون را از باندهای این ضبط دریافت کنم در صورت امکان بنده را راهنمایی کنید متشکرم

  2. با عرض سلام و ارادت
    بنده یک دستگاه رادیو ضبط خانگی مدل jvc mx-j680v دارم که برای به روز کردن (نصب ماژول فلش خور و بلوتوث) به یکی از دوستان دادم که متاسفانه بر اثر اتصال کوتاه دیگر روشن نمی شود و به گفته ایشان ای سی سیستم سوخته است.می خواستم بدانم قابل تعمیر می باشد ؟ اگر تعمیر ممکن است چگونه باید اقدام کنم .ممنون از راهنمایی شما

    1. با سلام، متاسفانه قطعاتی مانند آی سی سیستم کنترل و قطعات مشابه به دلیل تقاضای کم و شکل ساخت و نحوه تعویض تقاضای کمی دارند و به همین دلیل کمیاب هستند. با توجه به شرایط روز تقریبا دسترسی به این قطعه به صورت نو غیر ممکن است. تنها راهی که می توالنید چنین قطعه ای را پیدا کنید خرید از روی دستگاه مشابه و به اصطلاح اوراقی است. مدل کد دستگاه را به مراکز مختلف تعمیر ضبط خانگی ارائه دهید تا اگر نمونه دستگاه شما را دارند بتوانید این قطعه را خریداری کنید. بهتر است این قطعه به صورت برد و کامل تعویض شود.

    1. با سلام، برای تعمیر ضبط جی وی سی شما ابتدا باید بخش سوئیچ و کنترل ولوم چک شود. البته اگر صدای خروجی در بخش های دیگر بدون مشکل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط