بررسی مراحل تعمیر بک لایت تلویزیون تی سی ال (TCL) مدل LED40D2740

تعمیر تلویزیون تی سی ال

آنچه در این نوشته خواهید خواند

خرابی بک لایت به یکی از ایرادهای متداول در بین تلویزیون‌های LED و LCD تبدیل شده است. تلویزیون‌های تی سی ال هم از این قاعده خارج نیستند و به همین جهت مجموعه تخصصی تعمیر تلویزیون رایان خدمات ویژه‌ای در این بخش تدارک دیده است. در این نوشته به بررسی مراحل تعمیر بک لایت تلویزیون تی سی ال (TCL) مدل LED40D2740 می‌پردازیم.

محصولات تی سی ال در رنکینگ های جهانی از موقعیت نسبی خوبی برخوردار هستند اما به دلیل عدم وجود نمایندگی (فروش و خدمات) قدرتمند و بازاریابی نامناسب در بازار کشور ما به خوبی معرفی نشده‌اند. این عدم آشنایی مصرف با محصولات مختلف و مخصوصا تلویزیون های LED و LCD تی سی ال در حالیست که بیشتر مدل‌های تلویزیون TCL نسبت به سایر برندهای امروز بازار از کیفیت بالاتری دارند.

یکی از مدل‌های تلویزیون تی سی ال که با توجه به کیفیت تصویر مطلوب و قیمت مناسب با استقبال خریداران مواجه شده است مدل D2740 است. این مدل در سه سایز 32 ، 40 و 48 تولید شده است و دارای صفحه نمایش با کیفیت FULL HD است. با توجه به آمار، شایع‌ترین ایرادی که در این مدل ایجاد می‌شود خرابی بک لایت است. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

 

تعمیر تلویزیون تی سی ال
تعمیر تلویزیون تی سی ال

نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون

قبل از اقدام برای تعمیر تلویزیون تی سی ال ابتدا باید از خرابی بخش بک لایت مطمئن شویم. اولین قدم برای عیب یابی، بررسی نشانه‌های ظاهری است. کیفیت نور زمینه به صورت مستقیم در کیفیت تصویر تلویزیون تاثیرگذار است به همین دلیل برای عیب یابی بخش بک لایت ابتدا باید به تصویر تلویزیون دقت کنید. ایجاد لکه‌های تاریک و سیاهی می‌تواند مقدمه‌ای برای خرابی بک لایت تلویزیون تی سی ال شما باشد.

اصلی نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون تی سی ال عبارتند از :

  1. قطع شدن تصویر تلویزیون
  2. لکه سیاهی و تاریکی پراکنده در صفحه نمایش
  3. ایجاد هاله سفید و نورانی در تصویر

 

تعمیر بک لایت تلویزیون تی سی ال مدل LED40D2740

یکی از ایرادهای متداول در تلویزیون تی سی ال مدل 40D2740 خرابی بک لایت است. ایراد بک لایت در این مدل معمولا با نشانه‌های ظاهری زیر ایجاد می‌شود :

  1.  تاریک شدن تصویر تلویزیون
  2. ظاهر شدن نقاط تاریک و روشن در تصویر تلویزیون
  3. قطع شدن ناگهانی تصویر تلویزیون

در تلویزیون تی سی ال مدل 2740 از بک لایت دایرکت (شاخه‌ای) استفاده شده است و به مانند سایر بک لایت های شاخه‌ای لامپ‌ها در مدارهای سری- موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. اتصال کوتاه لامپ ها در بک لایت شاخه‌ای باعث خاموش شدن لامپ معیوب می‌شود در حالیکه سایر لامپ‌ها روشن می‌شوند. در این حالت در محل لامپ‌های خاموش در تصویر تلویزیون تاریکی دیده می‌شود. صورت دیگر خرابی لامپ‌های بک لایت قطع شدن آنهاست که باعث از کار افتادن کلی بک لایت تلویزیون می‌شود. در این حالت تصویر تلویزیون قطع می‌شود اما پخش صدا ادامه دارد و سایر کارکردهای تلویزیون مانند تعویض کانال به درستی انجام می‌شود.

تعمیر تلویزیون تی سی ال
تعمیر تلویزیون تی سی ال

تعویض بک لایت تلویزیون تی سی ال

بهترین روش تعمیر تلویزیون تی سی ال در مواجهه با خرابی بک لایت تعویض کامل آن است. متاسفانه دیده شده است که در برخی موارد تعمیرکاران متفرقه تلویزیون به دلیل صرفه جویی در هزینه اقدام به تعویض لامپ‌های معیوب با قطعه یدکی دست دوم می‌کنند. در این حالت نتیجه به دست آمده کیفیت لازم را نخواهد داشت در عین حال در مدت کوتاهی خرابی لامپ‌های دیگر باعث ایجاد تکرار خرابی بک لایت تلویزیون ما خواهد شد.

در پروسه تعویض بک لایت مواردی وجود دارد که در کیفیت و نتیجه کار تاثیر زیادی دارد. دقت و حسن سلیقه تعمیرکار تلویزیون، انجام اقدامات جانبی مانند اصلاحیه بک لایت و یا استفاده از چسب حرارتی تاثیر زیادی در کاهش استهلاک بک لایت و افزایش عمر مفید آن دارد. اصلاحیه بک لایت با کاهش میزان نور لامپ‌ها به میزان 5 تا 10 درصد باعث کاهش میزان گرمای تولیدی لامپهای بک لایت و استفاده از چسب حرارتی باعث انتقال حرارت ایجاد شده و در کل افزایش عمر بک لایت تلویزیون می‌شود.

بک لایت تلویزیون تی سی ال
تعمیر بک لایت تلویزیون تی سی ال

قیمت بک لایت تلویزیون تی سی ال TCL

در جدول زیر قیمت بک لایت تلویزیون تی سی ال در مدل‌های پرکاربرد ارائه می‌شود.

 

 

 

 

2 پاسخ

  1. سلام ببخشید اشتباه تایپی داشت
    من یک عدد تلویزیون TCL 65 اینچ دارم‌ که بک لایت ش سوخته قیمت بک لایت ش چنده؟

    1. با سلام، تلویزیون 65 اینچ تی سی ال در چند مدل تولید شده است. قیمت بک لایت تلویزیون تی سی ال 65 اینچ در 7 نوع مختلف بین 2.400 تا 3.600 میلیون تومان قیمت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط