تعمیر بک لایت در تلویزیون های ال سی دی

تعمیر بک لایت در تلویزیون های ال سی دی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

در این نوشته قصد داریم به پروسه تعمیر بک لایت در تلویزیون های ال سی دی بپردازیم و به شرح علایم ایجاد این ایراد در برخی از مدل ها و مراحل و نحوه تعمیر آنها بپردازیم اما قبل از آن باید کمی در مورد نقش بک لایت در تلویزیون های ال سی دی و نحوه تولید آن و نقش آن در مجموعه تعمیر تلویزیون ، توضیح دهیم.

همانطور که می دانیم در تلویزیون های ال سی دی سیگنال تصویر پس از پردازش در بخش های مختلف به لیکوئید (بخشی از پنل که تصویر در آن دیده می شود) منتقل می شود. پیکسل های تشکیل دهنده لیکوئید دارای سه بخش کوچکتر هستند که ساب های R ، G و B نامیده می شوند و همانطور که از نامشان پیداست هر کدام در اثر تحریک به یکی از سه رنگ اصلی یعنی سبز ، آبی و قرمز روشن می شوند اما تصویری که به این صورت ایجاد می شود فاقد نور سفید لازم برای دیده شدن است و به همین دلیل نور سفید در پشت لیکوئید بوسیله لامپ های فلورسنت ایجاد می شود و پس از پردازش و فیلتر شدن بوسیله صفحات پولاریزه به صورت یک باکس نوری سفید و یکدست در پشت صفحه نمایش باعث دیده شدن تصویر می شود.

همانطور که گفتیم در تلویزیون های ال سی دی نور بک لایت بوسیله لامپ های فلورسنت ایجاد می شود که به صورت طولی و معمولا به تعداد 12 تا 24 عدد در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ولتاژ کار این لامپ ها هم بوسیله برد بک لایت که شامل قطعاتی برای ساخت و تامین ولتاژ مورد نیاز لامپ های فلورسنت است تامین می شود.

معایب تولید نور بک لایت بوسیله لامپ های فلورسنت :

  • راندمان پایین لامپ های فلورسنت و تولید حرارت زیاد
  • ایجاد نور غیر شفاف و باصطلاح مرده (در مقایسه با نور لامپ های ال ای دی)
  • نیاز به ولتاژ AC با دامنه بالا برای کار لامپ های فلورسنت و نیاز به قطعات متعدد (مانند چوک ها و ترانزیستورها) برای ساخت این ولتاژ

مجموعه این عوامل باعث می شود تا بخش بک لایت یکی از بخش های پر استهلاک در تلویزیون های ال سی دی شناخته و تعمیر بک لایت در تلویزیون های ال سی دی به یکی از ایرادهای اپیدمی در این تلویزیون ها شناخته شود.

 

تعمیر بک لایت در تلویزیون های ال سی دی

 

از توضیح نحوه عملکرد بخش بک لایت در تلویزیون های ال سی دی می توانیم نتیجه بگیریم که قطع شدن نور بک لایت باعث قطع شدن تصویر تلویزیون و در واقع از بین رفتن قابلیت دیده شدن تصویر در این تلویزیون ها می شود. معمولا در این تلویزیون ها در اثر خرابی قطعات مختلف بخش بک لایت یا از ابتدا تولید نور انجام نمی شود و یا بر اثر ضعف و ایجاد نقص در کارکرد قطعات مختلف پس از چند ثانیه یا حتی چند دقیقه مدارات محافظ دستگاه فعال شده و کارکرد این بخش را متوقف می کند ، در نتیجه تلویزیون پس از روشن شدن تصویر ندارد و یا تصویر پس از مدتی قطع می شود ولی پخش صدا به صورت طبیعی ادامه پیدا می کند.

در ادامه به مراحل ایجاد و پروسه تعمیر ایراد بک لایت در برخی از مدل هایی که نسبتا بیشتر دچار این ایراد می شوند می پردازیم :

تعمیر بک لایت در تلویزیون های ال سی دی در برند سامسونگ :

سری B از تلویزیون های سامسونگ :

در این سری از تلویزیون های سامسونگ که دارای چند ورژن مختلف مانند B530 ، B550 ، B570 می شود برد بک لایت و برد پاور با هم ادغام شده و به صورت یک برد که با نام برد پاور – بک لایت شناخته می شود استفاده شده است. در این مدل ایراد برد بک لایت به صورت قطع شدن تصویر پس از مدتی کارکرد تلویزیون ایجاد می شد که به مرور زمان و با افزایش عمر لامپ های فلورسنت خرابی لامپ ها هم ممکن است باعث ایجاد ایراد بک لایت شود.

تعمیر بک لایت در تلویزیون های ال سی دی

سری C از تلویزیون های سامسونگ :

در این سری از تلویزیون های سامسونگ مجددا برد بک لایت از برد پاور جدا شد و ایجاد تغییراتی در چینش و نوع قطعات باعث شده است که ایراد بک لایت به نسبت سری B در تعداد بسیار کمتری ایجاد شود. خرابی برد پاور به نحوی که باعث ایجاد ایراد بک لایت شود در این سری از تلویزیون های سامسونگ بیشترین ایراد دیده شده در بخش تعمیر بک لایت در تلویزیون های ال سی دی سامسونگ سری C است.

سری D از تلویزیون های سامسونگ :

این سری باهت زیادی از نظر ساختار و قطعات با سری C دارد اما تغییرات جزئی در طراحی باعث از بین رفتن ایراد بک لایت در این سری از تلویزیون های سامسونگ شده است.

تعمیر بک لایت در تلویزیون های ال سی دی در برند سونی :

همانطور که در نوشته های مختلف در مورد تعمیر تلویزیون سونی توضیح دادیم در تلویزیون های این برند از نوعی عیب یاب داخلی استفاده شده است که در صورت ایجاد هر نوع ایراد داخلی در بخش های مختلف مدارات محافظ دستگاه فعال شده و پس از قطع کارکرد طبیعی تلویزیون و بازگشت به حالت استندبای چراغ جلوی دستگاه شروع به چشمک زدن می کند و با تعداد چشمک محل ایراد و قطعاتی که ممکن است معیوب باشند را مشخص می کند.

سری BX مانند BX400 ، سری V مانند V550 ، سری EX مانند EX400 برخی از مدل هایی هستند که در برند سونی دچار ایراد در بخش بک لایت می شوند  و پس از روشن شدن ، تلویزیون (و گاها چند دقیقه کارکرد طبیعی دستگاه) مجددا خاموش شده و چراغ استندبای 6 بار چشمک می زند و پس از مکث دو ثانیه ای مجددا 6 چشمک را تکرار می کند.

 

تعمیر بک لایت در تلویزیون های ال سی دی

 

 

تعمیر بک لایت در تلویزیون های ال سی دی در برند ال جی و پاناسونیک :

در برند ال جی و مخصوصا پاناسونیک به نسبت دو برند سامسونگ و سونی ایراد بک لایت در تلویزیون های ال سی دی کمتر دیده می شود و ساختار خوب و استفاده از قطعات با کیفیت مخصوصا در برند پاناسونیک باعث شده که نتوان در مدل مشخصی به ضعف بخش بک لایت و ایجاد آن اشاره کرد.

 

تفکیک ایراد در پروسه تعمیر بک لایت در تلویزیون های ال سی دی :

اولین قدم در پروسه تعمیر بک لایت در تلویزیون های ال سی دی پس از محرز شدن ایجاد ایراد بک لایت تفکیک ایراد بین دو بخش لامپ های فلورسنت و مدار بایاس کننده آنها که به نام برد بک لایت شناخته می شود است. خرابی لامپ های فلورسنت معمولا با تغییر رنگ آنها از سفید به صورتی و گاها شکسته شدن و یا ترک برداشتن آنها همراه است که در عموم برندها و مدل ها باعث فعال شدن مدار محافظ این بخش شده تصویر پس از مدتی قطع می شود. در بردهای بک لایت هم بیشترین قطعاتی که دچار ایراد می شوند چوک ها و ترانزیستورهای راه انداز آنها هستند که به مرور زمان گرمای زیاد باعث خرابی و یا ضعف در کار آنها می شود. در خرابی چوک ها هم ایراد ظاهری دستگاه پس از چند دقیقه کارکرد دستگاه و در واقع پس از گرم شدن قطعه معیوب ایجاد می شود اما خرابی ترانزیستورها و قطعات راه انداز معمولا خرابی با اتصال کوتاه و سوختن قطعات محافظ مانند فیوز های ورودی همراه است.

جلوگیری از ایجاد ایراد بک لایت در تلویزیون های ال سی دی :

در بحث پیشگیری همانطور که می دانیم عنصر گرما که میزان آن رابطه مستقیم با راندمان مجموعه قطعات بخش بک لایت دارد اصلی ترین عامل تعیین کننده میزان استهلاک در قطعات است که با کنترل و. کاهش آن می توان استهلاک کلی دستگاه و بخصوص قطعات مرتبط را کاهش داد. کاهش نور بک لایت و تنظیم آن با نور محیط باعث می شود تا میزان گرمای تولید شده گاها تا 50% کاهش پیدا کند که در جای خود می تواند اقدام موثری در کاهش استهلاک قطعات بخش بک لایت و سلامت کلی تلویزیون تلقی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط