تعمیر تلویزیون پاناسونیک

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیر تلویزیون پاناسونیک

تعمیر تلویزیون پاناسونیک

 

پاناسونیک در طراحی‌ و ساخت محصولات خود بالاترین استانداردهای موجود را رعایت می کند و به همین دلیل تعمیر تلویزیون پاناسونیک از تخصصی‌ترین زیر گروههای مجموعه تعمیرات تلویزیون می‌باشد. در این مقاله همراه متخصصین تعمیرات تلویزیون پاناسونیک مجموعه رایان مشکلات رایج در بین تلویزیون‌های پاناسونیک و راه حل‌های آنها را بررسی می‌کنیم.

پاناسونیک سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش تحقیق، توسعه و پیشرفت تلویزیون‌های پلاسما داشته است. در بخش تولید هم بیشترین تعداد تلویزیون‌های تولید شده، از نوع پلاسما بوده است. با توجه به این موضوع در مجموعه بررسی تعمیر انواع تلویزیون پاناسونیک، تعمیر تلویزیون پلاسما پاناسونیک و عیب یابی آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

تعمیر تلویزیون پاناسونیک

بیشتر بخوانید: تعمیر تلویزیون ال جی

 

آشنایی با سیستم عیب یابی در تعمیرات تلویزیون پاناسونیک

پاناسونیک در تلویزیونهای خود از سیستم عیب‌یاب داخلی استفاده کرده است. روش کارکرد این سیستم که شباهت زیادی به سیستم self check سونی دارد به این صورت است که در صورت ایجاد خرابی در هر یک قطعات تلویزیون، سیستم عیب یاب فعال شده و تلویزیون را خاموش کرده و سپس لامپ پاور تلویزیون شروع به چشمک زدن می‌کند.تعداد چشمک‌ها ثابت است و پشت سر هم و با مکث حدودا 2 ثانیه تکرار می‌شود.

تعداد چشمک زدن تلویزیون پاناسونیک محدوده خرابی و قطعات معیوب را مشخص می‌کند.به بیان ساده‌تر وقتی تلویزیون پاناسونیک روشن می‌کنیم اگر ایرادی داشته باشد مجددا خاموش می‌شود و چراغ جلوی دستگاه شروع به چشمک زدن می کند. تعداد چشمک‌ها به ما می‌گوید کدامیک از قطعات تلویزیون خراب شده است.

بعنوان نمونه در نظر بگیرید که در یکی از مدل‌های تلویزیون پلاسما پاناسونیک برد (scan) خراب شده است. در این حالت بعد از اینکه تلویزیون را روشن می‌کنیم، چراغ پاور تلویزیون چند بار چشمک سبز می‌زند، اما پس از آن بجای اینکه تصویر تلویزیون ظاهر شود، تلویزیون خاموش شده چراغ جلوی تلویزیون شروع به چشمک زدن می کند. بعد از 7 بار چشمک زدن، لامپ پاور تلویزیون پاناسونیک برای 2 ثانیه خاموش شده و سپس مجددا 7 بار چشمک می‌زند. این تکرار چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون پاناسونیک تا خاموش کردن تلویزیون و یا جدا کردن دستگاه از برق ادامه دارد.

با توجه به توضیحات بالا مجموعه ایرادهایی که در تلویزیون پاناسونیک ممکن است با آنها مواجه شویم باعث ایجاد دو حالت ظاهری در تلویزیون خواهد شد :

  1. روشن نشدن تلویزیون پاناسونیک و چشمک زدن چراغ قرمز پاور
  2. ظاهر شدن نشانه‌های خرابی مانند قطع شدن تصویر یا کم نور شدن صفحه تلویزیون

روشن نشدن و چشمک زدن تلویزیون پاناسونیک

همانطور که گفتیم وجود سیستم عیب یاب در تلویزیون‌های پاناسونیک باعث می‌شود برخی از خرابی‌ها توسط این سیستم شناسایی شود. برای استفاده از این راهنمای عیب یابی باید تعداد چشمک‌ها را شمارش کرده و سپس به جدول راهنمای عیب یابی تلویزیون پاناسونیک مراجعه کنیم. این جدول به صورت اختصاصی برای مدل‌های مختلف طراحی می‌شود و در آن ایرادهای معادل هر تعداد چشمک درج شده است.

با وجود آن که بر اساس استاندارد تعمیر تلویزیون پاناسونیک تعداد چشمک‌ها و ایراد معادل آن در هر مدل اختصاصی است، اما اگر جدول عیب یابی تلویزیون پاناسونیک در مدل‌های مختلف را مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که تعدادی از تعداد چشمک‌ها به صورت مشترک در مدل‌های مختلف استفاده شده است. بعنوان نمونه تعداد 7 بار چشمک زدن تلویزیون پاناسونیک پلاسما در اکثر مدل‌ها نشان دهنده خرابی برد اسکن (Scan Board) است.

 

 

جدول ارور تلویزیون پاناسونیک

تنوع مدل‌ها و ایرادهایی که ممکن است در آنها ایجاد شود باعث می‌شود که نتوان یک جدول ثابت برای عیب یابی تلویزیون پاناسونیک ارائه کرد. اما همانطور که گفتیم اگر با نگاه کلی به جدول عیب یابی در مدل‌های مختلف نگاه کنیم متوجه می2شویم که تعدادی از انها مشترک هستند.

در عکس زیر جدول ارور تلویزیون پاناسونیک مربوط به یکی از مدل‌های پلاسما پاناسونیک را مشاهده می‌کنید. در سمت راست جدول تعداد چشمک‌ها و در ستون وسط قطعاتی که احتمال خرابی آنها وجود دارد درج شده است. برای راهنمایی بیشتر بخش تعمیر تلویزیون پاناسونیک، محل قرارگیری قطعات در ستون سمت راست قید شده است. بعنوان نمونه 7 بار چشمک زدن نشان دهنده ایجاد اختلال در ولتاژ متغیر اسکن تلویزیون است که برای عیب یابی ان باید بردهای SC – SU – SD – P – D مورد عیب یابی و بررسی قرار گیرد.

جدول ارور پاناسونیک

بیشتر بخوانید: تعمیر تلویزیون سامسونگ

 

ایرادهای شایع در بخش تعمیرات تلویزیون پاناسونیک

در بخش طراحی برندهایی مانند پاناسونیک و سونی که از سیستم عیب یاب داخلی استفاده می‌کنند سعی شده است که همه ایرادهایی که ممکن است در تلویزیون ایجاد شود توسط این سیستم شناسایی شود. با وجود این تلاش اما هنوز ایرادهایی وجود دارند که باعث فعال شدن مدار عیب یابی و نمایش حالت چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون نمی‌شوند. برای شناسایی و عیب یابی این ایرادها که معمولا به صورت مستقیم نشانه‌های ظاهری آنها قابل مشاهده است باید از سایر روش‌های تعمیر تلویزیون استفاده کرد.

شایع‌ترین ایرادهایی که ممکن است در تلویزیون پاناسونیک با آنها مواجه شوید عبارتند از:

  1. روشن نشدن تلویزیون پاناسونیک در حالیکه چراغ پاور خاموش است
  2. خرابی بک لایت
  3. ایجاد خطوط عمودی در تصویر
  4. شکستن صفحه نمایش تلویزیون

تعمیر تلویزیون پاناسونیک

بیشتر بخوانید: تعمیر تلویزیون سونی

 

تعمیر بک لایت تلویزیون پاناسونیک

مورد دیگری که باید در مجموعه تعمیر تلویزیون پاناسونیک به آن بپردازیم، خرابی بک لایت و ایرادهای مرتبط با این بخش است. بک لایت یکی از بخش‌های اصلی در تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی است و به دلیل استهلاک زیاد قطعات، به یکی از ایرادهای شایع در بین آنها تبدیل شده است.

وظیفه بک لایت چیست و در کجای تلویزیون قرار دارد؟

در تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی برای دیده شدن تصویر نیازمند نور زمینه هستیم. در واقع تصویر ایجاد شده در صفحه نمایش این تلویزیون‌ها تاریک است و روشنایی لازم برای دیده شدن را ندارد. تعدادی لامپ در پشت صفحه نمایش قرار داده می‌شود به نحوی که نور آنها به صورت یکنواخت و ملایم در تمام مساحت صفحه نمایش تلویزیون پخش شده و تصویر را قابل مشاده می‌کند.

نکته مهم در مورد تعمیر بک لایت اینست که کیفیت آن به طور مستقیم در تصویر تاثیرگذار است. مثلا اگر نیمی از بک لایت یک تلویزیون قطع شود نیمی از تصویر آن تلویزیون تاریک می‌شود.

نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون چیست؟

اگر با ساختار و نوع عملکرد بک لایت تلویزیون آشنا شوید بهتر می‌توانید نشانه‌های مربوط به خرابی بک لایت تلویزیون را درک کنید.

مهمترین نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون در مجموعه تعمیر تلویزیون پاناسونیک عبارتند از:

  1. قطع شدن تصویر تلویزیون
  2. سیاه شدن قسمتی از صفحه نمایش
  3. روشن نشدن تلویزیون و چشمک زدن چراغ پاور

اگر تعدادی از لامپ‌های بک لایت تلویزیون بسوزد و بقیه که سالم هستند روشن شوند، در محل لامپ‌های خاموش در تصویر سیاهی و تاریکی ابر مانند ایجاد می‌شود. همچنین اگر بک لایت به طور کامل قطع شود، تصویر تلویزیون هم به طور کامل سیاه شده و قابل مشاهده نیست. نکته مهم در این حالت اینست که تصویر وجود دارد اما قابل دیدن نیست. معمولا در این حالت پخش صدا و سایر عملکردهای تلویزیون مانند تعویض کانال به طور طبیعی انجام می‌شود.

چشمک زدن تلویزیون پاناسونیک در اثر خرابی بک لایت

همانطور که گفتیم وجود سیستم عیب یاب در تلویزیون‌های پاناسونیک باعث می‌شود در ایرادهایی که توسط این سیستم شناسایی می‌شود بجای ظاهر شدن نشانه‌های خرابی، لامپ پاور تلویزیون به حالت چشمک زن درآید. خرابی بک لایت هم یکی از ایرادهای شایع در بین برندهای مختلف تلویزیون و از جمله پاناسونیک است. هر چند انتظار می‌رود به مانند سایر برندها که دارای سیستم عیب یابی هستند، تلویزیون‌های پاناسونیک هم قادر به شناسایی خرابی بک لایت باشند و در هنگام ایجاد، واکنش نشان دهند، اما در اغلب مدل‌های تلویزیون پاناسونیک خرابی بک لایت بوسیله مدار عیب یابی شناسایی نمی‌شود.

معمولا در هنگام خرابی بک لایت در تلویزیون‌های پاناسونیک دو حالت ایجاد می‌شود:

1. ایجاد نشانه‌های ظاهری خرابی بک لایت مانند تاریک شدن بخشی از تصویر یا قطع شدن کامل آن مانند مدل TH-40F336M

در این مدل به دلیل استفاده از مداربندی سری در لامپ‌های بک لایت، اگر حتی یکی از آنها بسوزد باعث قطع شدن بک لایت و در نتیجه قطع شدن کامل تصویر تلویزیون می‌شود. همانطور که گفتیم در این حالت سایر کارکردهای تلویزیون مانند پخش صدا به طور طبیعی ادامه پیدا می‌کند. در نوشته تعویض بک لایت تلویزیون پاناسونیک TH-40F336M به تفضیل به بررسی تعمیر این مدل پرداخته‌ایم.

2. روشن نشدن تلویزیون و 1 بار چشمک زدن لامپ پاور مانند مدل TH-55DX650

در تلویزیون پاناسونیک مدل DX650 وقتی بک لایت تلویزیون معیوب شده و تعدادی از لامپ‌ها می‌سوزد، نشانه ظاهری خاصی ایجاد می‌شود. در این حالت زمانی که تلویزیون روشن می‌کنیم بعد از چند ثانیه به حالت چشمک زدن وارد می‌شود. چراغ پاور هر چند ثانیه یکبار، یک مرتبه چشمک می‌زند.

علت ایجاد خط عمودی در تلویزیون پاناسونیک

قبل از آنکه بخواهیم علت ایجاد خطوط عمودی و افقی در یک تلویزیون را بررسی کنیم ابتدا باید نوع و ساختار تلویزیون را مشخص کنیم. باید بدانیم که تلویزیون ال سی دی و یا ال ای دی است و یا این که از تکنولوژی پلاسما در ساخت آن استفاده شده است. علت ایجاد خطوط عمودی و افقی در یک از این تلویزیون‌ها متفاوت است.

در تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی عواملی مانند آبخوردگی پنل تلویزیون و یا جدا شدن فلت‌های پنل (cof) می‌تواند باعث ایجاد خطوط عمودی و یا افقی شود. ممکن است تعداد این خطوط در ابتدا کم باشد و به مرور زمان تعداد آنها بیشتر شود. همچنین ممکن است خطوط عمودی و یا افقی در تصویر تلویزیون کنار هم ایجاد شوند و در ظاهر به صورت یک نوار در تصویر تلویزیون دیده شود.

در تلویزیون‌های پلاسما علت ایجاد خطوط عمودی و یا افقی، متفاوت است. به دلیل وجود محافظ صفحه ایرادهایی مانند آبخوردگی صفحه نمایش در این تلویزیون‌ها ایجاد نمی‌شود. از سوی دیگر عواملی مانند گرمای زیادی که در این تلویزیون‌ها ایجاد می‌شود یکی از عوامل آسیب دیدگی فلت‌های پنل و ایجاد خطوط افقی یا عمودی در تصویر است. براساس آمار تعمیر تلویزیون پلاسما پاناسونیک خرابی برد بافر (SU – SD) مهمترین علت ایجاد خط افقی و خرابی فلت‌های پنل اصلی‌ترین دلیل ایجاد خط عمودی در تلویزیون‌های پلاسمای پاناسونیک است.

ایجاد خط عمودی در تصویر تلویزیون پاناسونیک

بیشتر بخوانید: تعمیر تلویزیون پروجکشن پاناسونیک

 

تعمیر تلویزیون پلاسما پاناسونیک

ساختار تلویزیون پلاسما با تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی کاملا متفاوت است. در تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی نور زمینه (بک لایت) از پشت به صفحه نمایش می‌تابد و تصویر ایجاد شده در آن را روشن می‌کند. در تلویزیون پلاسما بک لایت وجود ندارد و روشنایی لازم برای دیده شدن تصاویر در خود صفحه نمایش ایجاد می‌شود.  به موازات این اختلاف، تعمیر تلویزیون پلاسما پاناسونیک و مراحل آن هم با نوع عیب یابی و تعمیرات فنی تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی فرق دارد.

در ساختار تلویزیون پلاسما، برای تولید روشنایی و دیده شدن تصویر پنل باید شارژ و شارژ شود. این وظیفه به وسیله دو برد انجام می‌شود که در نقشه فنی با نام اختصاری SS Board و SC Board شناخته می‌شود. به تناسب توان مصرفی بالاتر، گرمای بیشتری در این دو بخش نسبت به سایر قطعات تلویزیون پلاسما پاناسونیک تولید می‌شود و میزان استهلاک و خرابی آنها هم نسبت به بخش‌های دیگر تلویزیون بیشتر است.

7 بار چشمک زدن تلویزیون پلاسما پاناسونیک

تلویزیون‌های پلاسما پاناسونیک دارای عیب یاب داخلی هستند. زمانی که یکی از قطعات تلویزیون خراب می‌شود این سیستم با خاموش کردن و چشمک زدن لامپ پاور تلویزیون، قطعه معیوب و محدوده خرابی را مشخص می‌کند.

بر اساس جدول عیب یابی تلویزیون پاناسونیک در اکثر مدل‌های تلویزیون پلاسما، 7 مرتبه چشمک زدن تلویزیون پاناسونیک نشان دهنده خرابی SC Board (scan board) است. البته 7 چشمک ممکن است در اثر خرابی بردها و قطعات دیگر مانند SS – SD – SU و حتی پنل تلویزیون هم ایجاد شود. توصیه بخش تعمیر و سرویس پاناسونیک این است که در مواجهه با چشمک زدن چراغ جلوی تلویزیون پاناسونیک، ابتدا تعداد چشمک‌ها را شمارش و سپس به نقشه فنی همان مدل مراجعه شود و با توجه به اطلاعات جدول عیب یابی نسبت به تعمیر تلویزیون پلاسما پاناسونیک و تعویض قطعات اقدام شود.