آموزش تعمیر باند (بلندگو) ضبط و سینمای خانگی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

بلندگوی دستگاه های سینمای خانگی و ضبط های خانگی یکی از قطعات حساس و آسیب پذیر این دستگاه ها است. در ادامه با ایرادهای مختلف و آموزش تعمیر باند (بلندگو) ضبط و سینمای خانگی با ما همراه باشید :

به بیان ساده هر بلندگو از یک سیم پیچ و یک آهنربا و یک دیافراگم تشکیل شده است. وقتی جریان الکتریکی از سیم پیچ عبور می کند باعث ایجاد میدان مغناطیسی می شود که در اثر مجاورت با میدان مغناطیسی اهنربای بلندگو باعث بالا و پایین رفتن دیافراگم بلندگو و جابجایی هوا و تولید صوت می شود.

آموزش تعمیر باند (بلندگو) ضبط و سینمای خانگی

ایرادهای مختلفی که در بخش تعمیر باند (بلندگو) ضبط و سینمای خانگی دیده می شود را می توان به موارد زیر تقسیم بندی کرد :

قطع شدن باند (بلندگو)

در این حالت سیم پیچ بلندگو قطع (پاره) می شود. در این حالت مدار الکتریکی بلندگو باز می شود و هیچ جریانی از ان عبور نمی کندو از بلندگو هیچ صدایی شنیده نمی شود.

خر خر کردن باند

چند ایراد مختلف می تواند باعث ایجاد اشکالاتی مانند نویز (خرخر)  در صدای بلندگو شود  :

نیم سوز شدن سیم پیچ : در این حالت سیم پیچ داغ شده و لاک سیم از بین می رود و لایه های مخلف به هم اتصال می کند. سیم پیچ به درستی عمل نمی کند و در صدای خروجی ایجاد اشکال می کند.

پارگی بلندگو

دیافراگم بلندگو که جنسی کاغذی مانند دارد ممکن است در اثر ضربه و یا خراشیدگی پاره شود. در این حالت هم صدای بلندگو ممکن است با (گزگز و یا خر خر کردن) همراه شود.

 

 

آموزش تعمیر باند (بلندگو) ضبط و سینمای خانگی

 

تعویض فوم باند (بلندگو)

دیافراگم بلندگو بوسیله فوم نرم به بدنه فلزی چسبانده می شود. این فوم نرم که قابلیت عقب و جلو رفتن را در دیافراگم بلندگو ایجاد می کند به مرور زمان حالت خشکی پیدا می کند و شکننده می شود. پارگی فوم بلندگو هم می تواند باعث ایجاد اشکالاتی در صدای خروجی شود.

در این حالت که با تست فیزیکی قابل تشخیص است و وقتی صدا را زیاد می کنیم ایراد بیشتر دیده می شود.

 

با توجه به اهمیت بلندگو (باند) در دستگاه ها و لوازم مختلف صوتی و تصویری مجموعه رایان در بخش ویژه ای خدمات تعمیر باند و بلندگو را ارائه می دهد. تعویض فوم بلندگو با نمونه های اصلاح شده ، تعویض سیم پیچ بلندگو با نمونه حرارتی و با عمر مفید بالاتر و مقاوم در برابر صدای زیاد از جمله خدمات متخصصین این بخش است که در صورت نیاز می توانید با تماس با بخش مشاوره اطلاعات بیشتری مانند هزینه تعمیر بلندگو و باند سوخته خود را بپرسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط