آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی

آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

در این نوشته آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی در مدل های مختلف همراه با فایل های تصویری ارائه می شود. در صورت نیاز به اطلاعات خاص می توانید با متخصصین تعمیر تلویزیون رایان در تماس باشید.

قبل از اینکه بخواهیم وارد بحث تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی شویم ابتدا باید بدانیم که بک لایت چیست و چه نقشی در تلویزیون دارد؟

بک لایت چیست و در کجای تلویزیون قرار دارد؟

در همه تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی نور زمینه یا همان بک لایت وجود دارد. بک لایت یا نور زمینه در پشت صفحه نمایش تولید شده و باعث می شود تصویر روشن و قابل دیدن شود. مشابه عملکرد تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی، روش مشاهده عکس های رادیولوژی توسط پزشکان است که یک عکس در جلوی یک منبع نوری قرار می‌دهند تا قابل دیدن شود.

تصویر در صفحه نمایش تلویزیون شکل می گیرد و نور بک لایت تصویر را قابل دیدن می کند. بدیهی است کیفیت بالاتر نور بک لایت باعث افزایش کیفیت تصویر می شود و هر نقصی که در کیفیت نور بک لایت ایجاد شود باعث ایجاد نقص مشابه در تصویر تلویزیون می شود. مثلا اگر نیمه بالایی نور بک لایت قطع شود نیمه بالایی تصویر تلویزیون تاریک دیده می شود.

 

آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی
آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی

روش تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون

اگر با کارکرد بک لایت به درستی آشنا شوید به راحتی می توانید ایرادهای ایجاد شده در اثر خرابی بک لایت را تشخیص دهید.

برخی از ایرادهای ظاهری خرابی بک لایت در تلویزیون های ال جی عبارتند از :

  1. قطع شدن تصویر تلویزیون (معمولا در این حالت پخش صدا ادامه دارد)
  2. چشمک زدن تصویر تلویزیون (تصویر قطع و وصل می‌شود)
  3. ایجاد هاله های تیره رنگ و ابر مانند در تصویر تلویزیون
  4. ایجاد نقاط نورانی در تصویر تلویزیون

قطع شدن تصویر تلویزیون کلاسیک ترین ایرادی است که می توان برای خرابی بک لایت تلویزیون در نظر گرفت. البته در نظر داشته باشید که در این حالت تصویر قطع نمی شود، تصویر وجود دارد اما قابل دیدن نیست. لامپ های بک لایت بخصوص در تلویزیون هایی که از بک لایت شاخه ای در بخش بک لایت آنها استفاده شده است به صورت سری مداربندی می شود و خرابی حتی یکی از لامپ های بک لایت می تواند باعث قطع شدن کامل نور بک لایت شود.

از روش تاریک کردن اتاق و تاباندن نور بوسیله چراغ قوه گوشی به صفحه نمایش تلویزیون می توانید برای تست بک لایت تلویزیون استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید : آموزش ویدئویی تعمیر تلویزیون ال جی

 

بک لایت تلویزیون ال جی
تست بک لایت تلویزیون ال جی

آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی مدل LB

در تلویزیون ال جی سری LB از بک لایت شاخه‌ای استفاده شده است. ایراد بک لایت در این مدل بیشتر به صورت ظاهر شدن لوگوی ال جی برای زمان خیلی کوتاه و سپس قطع شدن تصویر ایجاد می شود. وقتی تلویزیون را روشن می کنیم برای یک لحظه لوگوی ال جی نمایش داده می شود اما به سرعت تصویر قطع می شود.

ایراد ظاهری دیگری که مخصوصا در سایز 47 اینچ این مدل دیده می شود چشمک زدن تصویر تلویزیون ال جی است. در این حالت تصویر هر چند ثانیه قطع و وصل می شود.

برای تعمیر بک لایت سری LB باید ابتدا لامپ های خراب را تشخیص دهید. در مرحله بعد لامپ ها را با لامپ سالم جایگزین کنید. مورد مهم در تعمیر بک لایت مدل LB اینست که در تعویض لامپ حتما باید برد زیر لامپ هم تعویض شود چرا که فاصله کانونی لامپ ها بسیار حساس است و با کوچکترین تغییر باعث ایجاد هاله در تصویر تلویزیون می شود. با توجه به عمر سری LB تعویض کامل بک لایت بهتر از روش تعمیر است اما در مواقع ضروری می‌توان بجای تعویض کامل بک لایت فقط لامپ‌های سوخته را تعویض کرد.

آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی مدل LN

در تلویزیون ال جی مدل LN از بک لایت شاخه‌ای استفاده شده است. خرابی بک لایت در سری LN بیشتر به صورت قطع شدن تصویر ایجاد می‌شود. معمولا وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم برای یک لحظه لوگوی ال جی ظاهر می‌شود اما پس از آن تصویر قطع و سیاه می‌شود.

یکی از نکات مهم در تعمیر بک لایت‌های شاخه‌ای استفاده از چسب حرارتی با کیفیت است. استفاده از چسب حرارتی باکیفیت باعث انتقال بهتر حرارت بک لایت به فلز شاسی اصلی تلویزیون شده و باعث افزایش عمر بک لایت خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید : تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی سری LM

 

آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی مدل LM

بک لایت سری LM از نوع EDGE یا لبه است و لامپ های بک لایت معمولا در طول پایینی پنل قرار داده می شود.

تعمیر بک لایت های لبه به مراتب سخت تر و پیچیده تر از بک لایت های شاخه‌ای است. دستگاه ضخامت کمتری دارد و به همین دلیل حتی باز کردن قاب دستگاه هم سخت تر از دستگاه هایی است که بک لایت شاخه‌ای دارند. لامپ ها در بک لایت های لبه در کنار هم و بدون منشور چیده می شوند و به همین دلیل حرارت بیشتری تولید می کنند و برای دفع این حرارت از هیت سینک های ضخیم استفاده می شود.

برای تعمیر بک لایت LM باید لامپ و یا لامپ های خراب را شناسایی و سپس تعویض کنید. ابتدا باید هیت سینک جدا شود تا حرارت بسیار کمتری برای جدا کردن لامپ لازم باشد. دقت کنید که حتما لامکپ جایگزین را از نمونه فابریک انتخاب کنید تا با مشکلات بعدی مواجه نشوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط