تعمیر تلویزیون پلاسمای سامسونگ

آنچه در این نوشته خواهید خواند

ن

تعمیر تلویزیون پلاسما سامسونگ

تلویزیونهای پلاسما همواره بخش جدانشدنی تولیدات سامسونگ بوده است. با وجود پیشرفت‌ها و تغییرات بسیار زیادی که در ترکیب بندی و سیاستهای ارائه محصولات صوتی و تصویری بخصوص تلویزیون‌ها به بازار به وجود می‌آید همچنان به تولید این دستگاهها ادامه می‌دهد. از سوی دیگر به علت قیمت مناسب و تصویر قابل قبولی که پلاسماها دارند با استقبال مشتریان مواجه شده وهمیشه فروش نسبی خوبی داشته‌اند. همه این عوامل باعث شده استت ا در مجموعه تعمیر تلویزیون بخش تعمیر تلویزیون پلاسما سامسونگ از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

در نوشته تعمیر تلویزیون سامسونگ به طور کلی راجع به ویژگی‌های تعمیر تلویزیون پلاسما و ایرادهای شایع در آنها توضیح دادیم. در ادامه همراه با متخصصین تعمیر تلویزیون پلاسما سامسونگ مجموعه رایان تی وی تعدادی از پرفروش‌ترین پلاسماهای سامسونگ را از نظر ایرادهای متداول و پروسه تعمیر آنها بررسی می‌کنیم.

تعمیر تلویزیون پلاسما سامسونگ

 

مدل کد تلویزیونهای پلاسمای سامسونگ با پیشوند PS شروع شده و با عدد سایز دستگاه و سری تولید و ورژن تولید دستگاه ادامه می یابد.بعنوان نمونه PS-51D495 تلویزیون پلاسمای سامسونگ در سایز 51 و سری ساخت D و ورژن 495  است.

 

تعمیر تلویزیون پلاسما سامسونگ

 

تفاوت تعمیر تلویزیون ال ای دی و پلاسما

تلویزیونهای پلاسما با وجود شباهت ظاهری زیاد به تلویزیونهای ال سی دی و ال ای دی، اما در ساختار و قطعات تفاوتهای اساسی و ساختاری با تلویزیون‌های ذکر شده دارند و این تفاوت در بخش تعمیر تلویزیون پلاسما بیشتر جلوه می‌کند. یکی دیگر از دلایل اهمیت تعمیر تلویزیون پلاسما سامسونگ در زیر گروه تلویزیونهای پلاسما استفاده سایر شرکتها و برندهای تولید تلویزیون از قطعات و بردهای تولید این تولید کننده بزرگ می باشد به نحوی که در تعمیر تلویزیون پلاسما برندهای مشهوری همچون هیتاچی و یا حتی فیلیپس ممکن است با قطعات سامسونگ روبرو شوید.

 تفاوت اصلی بین پلاسما و ال ای دی را ابتدا باید در نوع پنل و یا صفحه نمایش آنها دانست و سایر تفاوتها، پیرو این فرق اساسی و الزامات بایاس این نوع از پنل ها است. برای بایاس و روشن کردن ( که در واقع به صورت شارژ و دشارژ کردن پنل انجام می شود) پنل تلویزیونهای پلاسما از دو مدار مختلف به نام X و Y استفاده می شود که به علت توان مصرفی بالا و حرارت بیشتری که تولید می کنند استهلاک بالاتر و در صد خرابی بیشتری نسبت به سایر قطعات دارند و با خرابی هر یک از دو مدار که بصورت دو برد مجزا در تلویزیون جای می گیرند عیوب مختلفی ایجاد می شود. که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

 

تعمیر تلویزیون پلاسما سامسونگ

عیب یابی تلویزیون پلاسما سامسونگ

براساس آمار بخش تعمیر تلویزیون پلاسما سامسونگ مجموعه رایان، شایع‌ترین ایرادهایی که در این بخش با انها مواجه می‌شویم عبارتند از:

  1. روشن نشدن تلویزیون پلاسما سامسونگ
  2. خاموش شدن تلویزیون پلاسما سامسونگ
  3. قطع شدن تصویر تلویزیون پلاسما سامسونگ
  4. قطع شدن نصف تصویر تلویزیون پلاسما سامسونگ

 

 

علت روشن نشدن تلویزیون پلاسما سامسونگ

یکی از نکات مهم در مجموعه تعمیر تلویزیون پلاسما این است که این دستگاهها گرمای زیادی تولید می‌کنند و این توان مصرفی و تلفاتی بالاتر یکی از عوامل موثر در خرابی این تلویزیون‌ها است.

در تلویزیون پلاسما برای روشن شدن پنل (صفحه نمایش)، لازم است که آن را شارژ و دشارژ کنیم. این عملیات بوسیله دو برد که در ساختار تلویزیون پلاسما سامسونگ با نام بردهای Y Main و X Main شناخته می‌شوند، انجام می‌شود. این دو برد باضافه برد پاور انرژی بیشتری نسبت به سایر قطعات تلویزیون پلاسما مصرف می‌کنند و توان تلفاتی بالاتری هم دارند یعنی گرمای بیشتری تولید می‌کنند. در تلویزیون پلاسما خرابی بردهای Y – X و پاور بیشتر از سایر قطعات است.

خرابی قطعات در بردهای Y و X معمولا با اتصال کوتاه قطعات آنها همراه است. در این حالت برد پاور نمی‌تواند به فعالیت طبیعی خود ادامه دهد و تلویزیون روشن نمی‌شود. نشانه ظاهری این خرابی تلویزیون پلاسما به این شکل است که وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم، لامپ پاور تلویزیون روشن می‌شود، حتی چشمک می‌زند اما بجای ظاهر شدن تصویر، تلویزیون دوباره خاموش می‌شود.

علت خاموش شدن ناگهانی تلویزیون پلاسما سامسونگ

بسیاری از مراجعین بخش تعمیر تلویزیون پلاسما سامسونگ از آن شکایت دارند که تلویزیون هیچ مشکلی نداشت اما به یکباره در حین تماشای تلویزیون و یا مثلا در زمان تعویض شبکه، به صورت ناگهانی و یکباره خاموش شده و دیگر روشن نمی‌شود.

لازم است در این بخش توضیح دهیم که هر چندممکن است بعضی از ایرادهایی که در تلویزیون‌های مختلف ظاهر می‌شود دارای مقدمه اولیه باشد. مثلا روزها و یا هفته‌ها تلویزیون به سختی روشن شود و یا بخشی از تصویر مشکل داشته باشد و پس از آن ایراد پیشرفت کند. اما در تلویزیون پلاسما به دلیل ساختار خاص و نوع ویژه بایاس قطعات، ممکن است در کسری از ثانیه تعداد زیادی از قطعات بسوزد و در اثر خرابی آنها تلویزیون دچار ایراد و خرابی شود.

همچنین در بخش تعمیر تلویزیون پلاسما سامسونگ اگر عیب یابی قطعات با دقت بالا انجام نشود، ممکن است قطعاتی که جایگزین شده‌اند به محض روشن کردن تلویزیون دوباره بسوزند.

قطع شدن نصف تصویر تلویزیون پلاسما سامسونگ

خرابی بردهای Y و X  به صورت های مختلف (مثلا خرابی یکی از آنها و یا خرابی برخی از قطعات تشکیل دهنده آنها) و یا خرابی بردهای دیگر مانند بردهای بافر تلویزیون پلاسما می تواند باعث قطع شدن تصویر تلویزیون شود. در مجموعه تعمیرات تلویزیون عبارت قطع شدن تصویر تلویزیون وقتی بکار می رود که پخش صدا به صورت عادی انجام شود و فقط تصویر تلویزیون قطع شود. اما یکی از ایرادهایی که به طور خاص و ویژه در مجموعه تعمیر تلویزیون پلاسما سامسونگ ئایجاد می‌شود قطع شدن نصف تصویر است.

توضیح فنی این ایراد به این صورت است که ارتباط برد Y Main بوسیله برد بافر با پنل (صفحه نمایش) تلویزیون برقرار می‌شود. معولا برد بافر تلویزیون پلاسما به دو بخش بالایی و پایینی تقسیم می‌شود. حالا دیگر بهتر می‌توانیم علت قطع شدن نصف تصویر تلویزیون پلاسما را توضیح دهیم. خرابی یکی از دو بخش برد بافر می‌تواند باعث قطع شدن و سیاه شدن تصویر تلویزیون پلاسما در همان بخش شود. نشانه ظاهری ایراد به صورت قطع شدن نیه بالا یا پایین تصویر تلویزیون پلاسمنا سامسونگ ظاهر می‌شود.

 

 

تعمیر تلویزیون پلاسما سامسونگ

ایجاد خطوط افقی و یا عمودی در تصویر تلویزیون پلاسما

عملکرد بردهای Y و X و بافر در بایاس پنل تلویزیون‌های پلاسما در خطوط افقی انجام می‌شود. نقص در عملکرد آنها و بخصوص برد بافر باعث ایجاد خطوط و نوارهای افقی در تصویر تلویزیون می شود. از سوی دیگر بخش دیگری از پردازش تصویر در خطوط عمودی انجام می‌شود و ضعف در عملکرد این بخش باعث ایجاد خطوط و نوارهای عمودی می شود.

هرچند بردهای X و Y احتمال خرابی بیشتری نسبت به سایر قطعات دستگاه دارند، اما سایر قطعات هم احتمال خرابی دارند. حتی ممکن است خرابی آنها شباهت زیادی به نشانه های خرابی دو برد معروف تلویزیونهای پلاسما داشته باشد. در هنگام نیاز به تعمیر تلویزیون پلاسما سامسونگ تعمیرکار و متخصص مربوطه باید مد نظر قرار دهد.

توصیه اساسی همیشگی که در تلویزیونهای پلاسما تاکید ویژه ای روی آن می کنیم عدم دستکاری دستگاه توسط افراد غیر متخصص است. چون به علت ولتاژهای بسیار بالاتر نسبت به سایر تلویزیونها خطر بسیار بیشتری فرد را تهدید می کند.