تعمیر تلویزیون پلاسما ال جی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیر تلویزیون پلاسما ال جی از خدمات مجموعه تخصصی رایان است. در این نوشته همراه با متخصصین تعمیرات تلویزیون رایان ایرادهای شایع در بخش تعمیرات تلویزیون پلاسما ال جی را بررسی و راه‌حل‌های آنها را توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

تلویزیونهای پلاسما همواره بخش جدا نشدنی تولیدات ال جی بوده است. ساختار داخلی تلویزیون پلاسما با تلویزیون ال سی دی و ال ای دی کاملا متفاوت است. برای بررسی مشکلات فنی و تعمیر تلویزیون پلاسما ابتدا باید کمی با قطعات داخلی تلویزیون پلاسما و وظیفه هر یک از آنها آشنا شویم.

 

 

تعمیر تلویزیون پلاسما ال جی در منزل

ساختار تلویزیون پلاسما

اولین و مهمترین اختلاف تلویزیون پلاسما با تلویزیون‌های LCD و LED در ساختار پنل (صفحه نمایش) آنها است، سایر تفاوتها، پیرو این فرق اساسی ایجاد می‌شود.

در تلویزیون ال سی دی و ال ای دی، روشنایی بک لایت به صورت مجزا از صفحه نمایش تولید شده و به آن تابانده می‌شود اما در ساختار پلاسما، این روشنایی داخل صفحه نمایش تولید می‌شود.

به بیان ساده برای بایاس و روشن کردن پنل تلویزیونهای پلاسما باید پیکسل‌های صفحه نمایش، شارژ و دشارژ شوند. برای انجام این عملیات از دو مدار مختلف به نام X و Y استفاده می‌شود. این دو برد به علت توان مصرفی بالا و حرارت بیشتری که تولید می‌کنند استهلاک بالاتری نسبت به سایر قطعات دارند و میزان خرابی آنها بیشتر است. با خرابی هر یک از دو مدار Y و X عیوب متفاوتی در تلویزیون پلاسما ایجاد می‌شود.

سوالات متداول در مورد تلویزیون پلاسما

تلویزیون‌های پلاسما چقدر عمر می‌کنند؟

یکی از رایج‌ترین سوالات در زمان خرید و یا تعمیر تلویزیون پلاسما مدت عمر مفید این تلویزیون‌ها است. چون به دلیل بالا بودن قیمت تلویزیون بعنوان یکی از لوازم اصلی منزل، امکان تعویض ان در کوتاه مت برای همه ممکن نیست. برخلاف تصوری که در بین عموم راجع به این تکنولوژی وجود دارد طول عمر پلاسما نسبت به سایر تلویزیون‌ها کمتر نبوده و در برندهای مختلف بین 60.000 تا 100.000 ساعت است. این در حالی است که عموم تولیدکنندگان تلویزیون، عمر کوتاهتری برای تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی عنوان می‌کنند.

مصرف برق تلویزیون‌های پلاسما چقدر است؟

مصرف برق تلویزیون پلاسما نسبت به تلویزیون‌های دیگر به دلیل بالا بودن نرخ بروزرسانی و روشنایی تصویر بالاتر است، در نتیجه اگر می‌خواهید مصرف برق خانه را کاهش دهید باید استفاده از آن را به ساعت‌های خاصی در روز محدود کنید.

اقدامات دیگر برای کاهش مصرف برق تلویزیون‌های پلاسما عبارتند از:

  1. کاهش روشنایی تصویر و تنظیم ان با نور محیط
  2. استفاده از گزینه صرفه جویی در انرژی
  3. جدا کردن تلویزیون از برق در زمان خاموشی

تکنولوژی تلویزیون‌ پلاسما چه معایبی دارد؟

از معایب تلویزیون پلاسما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مصرف برق بالا
  2. تولید گرمای زیاد
  3. وزن بالای تلویزیون
  4. ایجاد اثر سوختگی در تصویر (burn in)

ایرادهای شایع در تعمیر تلویزیون پلاسما ال جی

براساس آمار مجموعه تخصصی رایان، ایرادهای متداول در تلویزیون‌های پلاسما را بررسی کردیم. مهمترین این ایرادها عبارتند از:

  1. روشن نشدن تلویزیون پلاسما
  2. قطع شدن تصویر تلویزیون پلاسما در حالیکه صدا دارد
  3. ایجاد نویز در تصویر تلویزیون پلاسما
  4. ایجاد خطوط عمودی و افقی در تلویزیون پلاسما
  5. قطع شدن صدای تلویزیون پلاسما ال جی
  6. شکستگی صفحه نمایش تلویزیون ال جی پلاسما

 

علت روشن نشدن تلویزیون ال جی پلاسما

ایراد روشن نشدن در مجموعه تعمیرات تلویزیون، یک ایراد کلی است که دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، اما اکثر خرابی‌ها در تلویزیون‌های پلاسما ال جی با نشانه ظاهری روشن نشدن ناگهانی تلویزیون ظاهر می‌شود.

در بخش تعمیر تلویزیون پلاسما ال جی متوجه می‌شویم که مهمترین علت روشن نشدن تلویزیون پلاسما ال جی، خرابی بردهای Y Main و X Main و یا برد پاور است. تلویزیون‌های پلاسما توان مصرفی بالاتری نسبت به تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی دارند و گرمای زیادی تولید می‌کنند. عمده توان تلفاتی و تولید حرارت در بردهای پاور، Y و X اتفاق می‌افتد، در نتیجه میزان خرابی آنها نسبت به سایر قطعات تلویزیون بیشتر است.

خرابی بردهای Y و X در تلویزیون‌ پلاسما ال جی اغلب به صورت ایجاد اتصال کوتاه در قطعات اتفاق می‌افتد. در این حالت وقتی تلویزیون را به برق می‌زنیم لامپ پاور تلویزیون روشن می‌شود و حتی وقتی کلید پاور را فشار دهیم شروع به چشمک زدن می‌کند اما روشن نمی‌شود.

 

تعمیر تلویزیون پلاسما ال جی
تعمیر تلویزیون پلاسما ال جی

قطع شدن تصویر تلویزیون پلاسما ال جی

در این ایراد، اغلب تصویر تلویزیون پلاسما قطع می‌شود اما پخش صدا به طور طبیعی ادامه پیدا می‌کند.

در ایراد قطع شدن تصویر تلویزیون پلاسما هم باید ابتدا عیب یابی تلویزیون را از بردهای y و x شروع کنیم. همچنین در این ایراد ممکن است برد بافر تلویزیون پلاسما آسیب دیده باشد. برد بافر رابط بین برد y و پنل تلویزیون پلاسما است. معمولا برد بافر به صورت دو برد مجزا (نیمه بالا و نیمه پایین) طراحی می‌شود.

در مجموعه تعمیرات تلویزیون عبارت قطع شدن تصویر تلویزیون وقتی بکار می رود که پخش صدا به صورت عادی انجام شود و فقط تصویر تلویزیون قطع شود.

ایجاد نویز در تصویر تلویزیون پلاسما

ایجاد نویز در تصویر تلویزیون پلاسما یکی دیگر از ایرادهایی است که ممکن است در اثر ضعف در عملکرد بردهای Y و X ایجاد شود. اما آمار تعمیر تلویزیون پلاسما ال جی نشان می‌دهد خرابی برد لاجیک (logic) هم می‌تواند باعث ایراد ظاهری مشابه شود. برد لاجیک (logic) تلویزیون پلاسما گاهی بعنوان تیکان تلویزیون پلاسما هم نامگذاری می‌شود.

ایجاد خطوط افقی و یا عمودی در تصویر تلویزیون پلاسما

عملکرد بردهای Y و X در بایاس پنل تلویزیون های پلاسما در خطوط افقی انجام می شود و نقص در عملکرد آنها و بخصوص بردهای بافر باعث ایجاد خطوط و نوارهای افقی در تصویر تلویزیون می شود. از سوی دیگر بخش دیگری از پردازش تصویر در خطوط عمودی انجام می شود و ضعف در عملکرد این بخش باعث ایجاد خطوط و نوارهای عمودی می شود.

شکستن صفحه نمایش تلویزیون پلاسما ال جی

شکستگی پنل تلویزیون پلاسما را در حالی بعنوان اخرین ایراد در بخش تعمیر تلویزیون پلاسما ال جی بررسی می‌کنیم که از نظر کمیت تعداد زیادی از مراجعات به بخش تعمیرات را شامل می‌شود. ظاهر شیشه مانند پنل تلویزیون پلاسما این شبهه را ایجاد می‌کند که در مقابل عوامل خارجی مانند ضربه مقاومت بالایی دارند و نیازی به مراقبت از آنها نیست.

در ساختار کپسول مانند پنل تلویزیون پلاسما، خلاء ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که با کوچکترین شکستگی حتی در لبه‌های کناری پنل تلویزیون پلاسما که باعث ایجاد ترک در آن می‌شود این محیط خلاء از بین رفته و باعث از کار افتادن کامل پنل می‌شود. در این حالت اگر تلویزیون را روشن کنیم به علت تولید ولتازهای بالا در صفحه نمایش تلویزیون باعث ایجاد جرقه‌های شدید خواهد شد و حتی ممکن است قطعات تلویزیون هم آسیب ببینند.

تعمیر تلویزیون پلاسما ال جی در مجموعه تخصصی رایان

مجموعه رایان آمادگی دارد خدمات تعمیر تلویزیون پلاسما در برندهای مختلف را توسط متخصصین مجرب و متعهد در کوتاهترین زمان در سراسر تهران بعهده بگیرد. در اولین تماس با مشاورین تعمیر تلویزیون پلاسمای ال جی رایان می توانید اطلاعات کاملی راجع به مراحل تعمیر و هزینه تقریبی آن دریافت کنید.