تعمیر تلویزیون پروجکشن سامسونگ

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیر تلویزیون پروجکشن سامسونگ

شرکت سامسونگ یکی از چند تولید کننده تلویزیون‌های پروجکشن بود که محصولات آن در کنار کیفیت از قیمت مناسبی هم برخوردار بود. تعمیر تلویزیون پروجکشن سامسونگ با سایر تلویزیون‌ها تفاوت زیادی دارد. در این نوشته همراه متخصصین تعمیر تلویزیون رایان تی وی ایرادهای شایع در این برند پرطرفدار را بررسی کرده و راه حل‌های رفع هر ایراد را بررسی می‌کنیم. اما قبل از آنکه بخواهیم راجع به تعمیرات پروجکشن و جزئیات آن صحبت کنیم بهتر است کمی با ساختار فنی این تلویزیون‌ها آشنا شویم.

تلویزیون‌هایی که با نام پروجکشن می‌شناسیم در واقع با تکنولوژی (rear projection) کار می‌کنند. سه لامپ مجزا سه تصویر جداگانه به سه رنگ اصلی یعنی سبز، آبی و قرمز می‌سازند. این سه تصویر بوسیله یک آینه از پشت به صفحه نمایش تلویزیون می‌تابد. تکنولوژی پروجکشن امکان ساخت تلویزیون‌های بزرگ را فراهم کرد در عین حال کیفیت تصویر مطلوب این تلویزیون‌ها باعث شد که در زمان خود با استقبال خریداران روبرو شود.

از نظر فنی تلویزیون پروجکشن در واقع سه تلویزیونCRT مجزا است که با هم ادغام شده‌اند. استفاده از این سیستم خاص تولید تصویر در کنار تنظیمات رنگ تلویزیون‌های پروجکشن باعث می‌شود که تعمیر تلویزیون پروجکشن تفاوت زیادی با تعمیر سایر تلویزیون‌ها داشته باشد. تعمیرکار تلویزیون پروجکشن باید به طور کامل با اصول تنظیم رنگ و نور در برندهای مختلف آشنا باشد تا بتواند بعد از تعمیر تلویزیون سامسونگ، تنظیمات رنگ تلویزیون پروجکشن را به خوبی انجام دهد.

در ادامه همراه با متخصصین تعمیرات تلویزیون رایان تی وی مشکلات و خرابی‌های پر تکرار در بخش تعمیر برندهای مختلف تلویزیون پروجکشن را بررسی می‌کنیم. در انتها چند آموزش ساده و کاربردی ارائه می‌شود تا بتوانیدبا انجام تنظیمات تصویر تلویزیون پروجکشن، کیفیت آنها را بالا ببرید.

تعمیر تلویزیون پروجکشن سامسونگ

ایرادهای شایع در تعمیر تلویزیون پروجکشن سامسونگ

شرکت سامسونگ در زمان تولید تلویزیون‌های پروجکشن در اوج قدرت خود در بخش تولید و فروش تلویزیون در سطح جهانی قرار داشت. کیفیت مطلوب در کنار قیمت مناسب و تنوع مدل‌ها باعث شد تا تلویزیون‌های پروجکشن سامسونگ با استقابل خریداران مواجه شود. بر اساس آمار بخش تعمیرات، ایرادهای شایع در مجموعه تعمیر تلویزیون پروجکشن سامسونگ عبارتند از :

  1. روشن نشدن تلویزیون پروجکشن سامسونگ

  2. سایه دار شدن تصویر تلویزیون پروجکشن سامسونگ

  3. قطع شدن تصویر پروجکشن سامسونگ

  4. جمع شدن تصویر تلویزیون از کناره‌ها

سایه دار شدن یا دو تایی شدن تصویر تلویزیون پروجکشن

ایجاد سایه‌های آبی، قرمز و یا سبز در کنار تصویر اصلی شایع‌ترین ایراد و خرابی است که در بین همه تلویزیون‌های پروجکشن مشترک است. این ایراد که با نام خرابی کنورجانس در بخش تعمیرات تلویزیون پروجکشن شناخته می‌شود فقط در سیستم پروجکشن قابلیت ایجاد دارد.

علت اصلی ایجاد کنورجانس خرابی قطعات مدار کنورجانس است، که وظیفه همگرایی و تطبیق رنگهای تصاویر را بعهده دارد. همانطور که گفتیم این ایراد معمولا به صورت ایجاد سایه‌های سبز و آبی و قرمز در تصویر دیده می‌شود. برای اینکه دلیل ایجاد ایراد سایه دار شدن یا بعبارت دیگر دو تایی شدن تصویر تلویزیون پروجکشن را متوجه شویم بهتر است ابتدا کمی با روش کار تلویزیون پروجکشن آشنا شویم.

تصویر نهایی در تلویزیون پروجکشن از تطابق (روی هم افتادن) سه تصویر ایجاد می‌شود. این 3 تصویر که در 3 لامپ تصویر مجزا تولید می‌شوند به سه رنگ اصلی (سبز ، آبی و قرمز) هستند. این سه تصویر روی یک آینه با هم منطبق و همگرایی شده و از پشت به صفحه اصلی تلویزیون تابانده و قابل مشاهده می‌شوند.

برای همگرایی و تطبیق دقیق رنگها در تلویزیونهای پروجکشن از مدار همگرایی (CONVERGENCE) استفاده می‌شود. مدار کنورجانس با استفاده از سیم پیچ‌های خاصی به نام یوک (YOKE)  رنگها را جابجا کرده و کاملا روی هم منطبق می‌کنند. از کار افتادن و یا ضعف در عملکرد مدار کنورجانس باعث ایجاد ایراد بهم ریختگی رنگ یا همان سایه دار شدن تصویر می‌شود.

قطعات اصلی مدار کنورجانس در اکثر پروجکشن‌ها دو آی سی هستند که به صورت STK ساخته شد‌ه‌اند. این IC ها با شماره‌ها و مشخصات فنی متفاوت در مدارات کنورجانس تلویزیون‌های پروجکشن استفاده شده‌اند. پراستفاده ترین STK ها که در تلویزیون‌های پروجکشن سامسونگ استفاده شده‌اند عبارتند از : STK 392-020  –  STK392- 040

بیشتر بخوانید : تعمیر تلویزیون ال جی

روشن نشدن تلویزیون پروجکشن سامسونگ

 ایراد بعدی که باید در مجموعه تعمیر تلویزیون پروجکشن سامسونگ به آن بپردازیم روشن نشدن است. روشن نشدن تلویزیون پروجکشن سامسونگ ممکن است به چند صورت ایجاد شود. ممکن است لامپ پاور روشن شود اما هیچ عکس‌العملی در مقابل روشن کردن نشان ندهد. ممکن است زمانی که تلویزیون را روشن می‌کنیم لامپ پاور چشمک بزند اما تلویزیون روشن نشود. نسبت به این که چه قطعه‌ای در تلویزیون خراب شده است ممکن است ایراد ظاهری روشن نشدن تلویزیون متفاوت باشد.

قطعاتی که معمولا خرابی آنها باعث روشن نشدن تلویزیون پروجکشن سامسونگ می‌شود عبارتند از :

  1. خرابی قطعات مدار هایولتاژ
  2. معیوب شدن قطعات  مدار کنورجانس
  3. سوختن قطعات بخش پاور

 

تعمیر تلویزیون پروجکشن سامسونگ

سایه دار شدن تصویر تلویزیون پروجکشن سامسونگ

این ایراد معمولا به صورت ایجاد سایه‌های سبز و آبی و قرمز در تصویر دیده می‌شود. این ایراد مختص تلویزیون‌های پروجکشن است و در تکنولوژیهای دیگر تولید تلویزیون ایجاد نمی‌شود. برای اینکه دلیل ایجاد ایراد سایه دار شدن یا بعبارت دیگر دو تایی شدن تصویر تلویزیون پروجکشن را متوجه شویم بهتر است ابتدا کمی با روش کار تلویزیون پروجکشن آشنا شویم.

تصویر نهایی در تلویزیون پروجکشن از تطابق (روی هم افتادن) سه تصویر ایجاد می‌شود. این 3 تصویر که در 3 لامپ تصویر مجزا تولید می‌شوند به سه رنگ اصلی (سبز ، آبی و قرمز) هستند. این سه تصویر روی یک آینه با هم منطبق شده و از پشت به صفحه اصلی تلویزیون تابانده و قابل مشاهده می‌شوند.

برای تطابق دقیق رنگها در تلویزیونهای پروجکشن از مدار همگرایی (CONVERGENCE) استفاده می‌شود. مدار کنورجانس با استفاده از سیم پیچ‌های خاصی به نام یوک (YOKE)  رنگها را جابجا کرده و کاملا روی هم منطبق می‌کنند. از کار افتادن و یا ضعف در عملکرد مدار کنورجانس باعث ایجاد ایراد بهم ریختگی رنگ یا همان سایه دار شدن تصویر می‌شود.

 

تعمیر تلویزیون پروجکشن سامسونگ

بیشتر بخوانید : تعمیر تلویزیون سونی

قطع شدن تصویر تلویزیون پروجکشن سامسونگ

ایرادی دیگری که در بحث تعمیر تلویزیون پروجکشن سامسونگ باید بررسی کنیم قطع شدن تصویر است. در این ایراد تصویر تلویزیون قطع می‌شود اما پخش صدا و سایر عملکردهای تلویزیون مانند تعویض کانال و … به طور طبیعی انجام می‌شود.

ایراد قطع شدن تصویر تلویزیون پروجکشن معمولا بعلت خرابی تعدادی از قطعات مدار هوریزنتال ایجاد می‌شود. در رفع این ایراد باید دقت شود که همه قطعات معیوب و نیمه معیوب تعویض شود. چون ممکن است تعدادی قطعه نیمه خراب وجود داشته باشد و عدم تعویض آنها باعث برگشت ایراد بعد از مدتی شود.

جمع شدن تصویر تلویزیون پروجکشن سامسونگ

آخرین ایرادی که در بحث تعمیر تلویزیون پروجکشن سامسونگ ممکن است با آن مواجه شویم جمع شدن کناره های تصویر است. این ایراد معمولا به صورت قوس برداشتن سمت چپ و راست تصویر تلویزیون ایجاد ظاهر می‌شود. به همین دلیل این ایراد را در مجموعه تعمیرات تلویزیون با نام east/west نامگذاری کرده‌اند. در مجموعه تعمیرات تلویزیون‌های پروجکشن ایراد east/west فقط در تلویزیون‌های سامسونگ دیده می‌شود.

صاف (FLAT) بودن صفحه نمایش باعث می‌شود که تصویر ایجاد شده در لامپ‌های تصویر از دو طرف جمع شده باشد. یک مدار تقویت کننده این ایراد را در تلویزیون‌های CRT و پروجکشن رفع می‌کند. در صورت از کار افتادن و یا ضعف در عملکرد این مدار تصویر تلویزیون به صورت هلالی جمع شده (قوس دار) دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید : تعمیر تلویزیون سامسونگ

 

تعمیر تلویزیون پروجکشن سامسونگ

تنظیمات رنگ تلویزیون پروجکشن سامسونگ

همانطور که گفتیم تصویر تلویزیون پروجکشن نیاز به ایجاد همگرایی دارد. برای این که 3 تصویر ایجاد شده در 3 لامپ تصویر تلویزیون پروجکشن کاملا منطبق بر یکدیگر شوند از مدار کنورجانس کمک گرفته می شود. سیم پیچ های خاصی در اطراف لامپ تصویر قرار داده می‌شود و با کنترل جریان آنها اشعه ایجاد شده بوسیله لامپ تصویر در جای درست خود هدایت می شود.

برای تنظیم کنورجانس تلویزیون پروجکشن سامسونگ ابتدا باید به بخش سرویس کنورجانس وارد شوید. برای این منظور ابتدا دکمه mute را روی کنترل دستگاه فشار داده و سپس عدد 183 را وارد کنید. اگر عملیات درست انجام شده باشد منوی خاصی ظاهر می شود که می توانید سه رنگ اصلی را انتخاب و با استفاده از مدار شطرنجی شکل ظاهر شده آن را تنظیم کنید.

سه رنگ سبز ، آبی و قرمز بوسیله اعدا 7 ، 8 و 9 انتخاب می شوند و سپس بوسیله کلیدهای + و – ولوم و کانال می توانید در محورهای افقی و عمودی آنها را حرکت دهید. تنظیم دقیق بخش کنورجانس که به صورت نرم افزاری انجام می شود حتما باید در انتهای تعمیر تلویزیون پروجکشن سامسونگ انجام شود که در نوشته ای دیگر به تفضیل به آن می‌پردازیم. از این تنظیم می‌توانید برای بهبود کیفیت تصویر در فواصل زمانی سه ماه یکبار استفاده کنید.

تعمیر تلویزیون پروجکشن سامسونگ