تعمیر تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیرات تخصصی انواع تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی

تلویزیون‌های ال سی دی پروجکشن در بین مصرف کنندگان بیشتر با نام تجاری نسل قبل از خود یعنی پروجکشن شناخته می‌شوند.  ال سی دی پروجکشن‌ها به دلیل استفاده از سیستم LCD در بلاک نوری آنها به این نام خوانده شدند.  برند سونی بیشترین تعداد این تلویزیونها را ساخته و روانه بازار مصرف کرد که به دلیل ساختار کیفی بالا هنوز تعداد بسیار زیادی از آنها در حال مصرف هستند. در ادامه همراه با متخصصین تعمیر تلویزیون رایان مجموعه تعمیر تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی را بررسی می‌کنیم.

 

عیب یابی تلویزیون پروجکشن سونی

شایع‌ترین ایرادهایی که در مجموعه تعمیر تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی دیده می‌شود عبارتند از :

  1. پایان یافتن عمر مفید لامپ تصویر تلویزیون
  2. روشن نشدن و چشمک زدن لامپ پاور تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی
  3. ایجاد نوار صورتی بالای تصویر تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی
  4. قطع شدن صدای تلویزیون یا دیر وصل شدن آن
  5. ایجاد لکه‌های رنگی در تصویر تلویزیون

تعمیر تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونیلامپ تصویر تلویزیون پروجکشن سونی

نحوه کار تلویزیون‌های ال سی دی پروجکشن اینگونه است که یک لامپ UHP که با تکنولوژی زنون کار میکند نور اصلی دستگاه را ایجاد و تامین می کند. سیگنال تصویر در بخش دیگری به نام بلاک تصویر، پردازش و سیگنالهای RGB در نهایت با نور سفید تولید شده توسط لامپ همراه و به صفحه نمایش تابیده می شود.

تلویزیون‌های ال سی دی پروجکشن سونی به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که بسیار کم ایراد هستند. استفاده از قطعات با کیفیت بسیار بالا در ساخت این دستگاهها باعث شده است که بیشترین آمار خرابی تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی مربوط به تعویض لامپ تصویر باشد که البته یک قطعه با عمر مشخص است.

بیشترین استهلاک این دستگاه مربوط به لامپ UHP دستگاه می شود و در آمار مربوط به تعمیر تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی بیشترین تعداد مربوط به تعویض این قطعه است که در مدلهای مختلف عمری به ازای 8000 تا 12000 هزار ساعت دارند و بعد از گذشت این زمان معمولا دستگاه نور و کنتراست اولیه خود را از دست می دهد و باید تعویض شود.

چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی

تلویزیون‌های ال سی دی پروجکشن سونی (به مانند سایر تلویزیون‌های سونی) دارای سیستم عیب یاب داخلی هستند. این سیستم عیب یابی وقتی یکی از بخش‌های تلویزیون دچار خرابی می‌شود تلویزیون را خاموش می‌کند. در این حالت چراغ پاور تلویزیون شروع به چشمک زدن می‌کند. تعداد چشمک زدن لامپ پاور تلویزیون سونی محدوده خرابی و قطعات معیوب را مشخص می‌کند.

به بیان ساده‌تر چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون سونی به ما می‌گوید کدام قطعه تلویزیون خراب شده است. چشمک‌ها یک تعداد ثابت است که پشت سر هم تکرار می‌شود. مثلا تلویزیون 4 بار چشمک می‌زند سپس 2 ثانیه مکث می‌کند و مجدد 4 بار چشمک می‌زند. با مراجعه به جدول عیب یابی متوجه می‌شویم که 4 بار چشمک زدن تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی به دلیل خرابی فن خنک کننده دستگاه است.

 

انواع لامپ تصویر تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی

سه مدل از لامپ‌های UHP در تلویزیون‌های ال سی دی پروجکشن سونی استفاده شده‌اند :

XL 2400 : پرمصرف ترین لامپ در بین مدل‌های مختلف است. در اینچ‌های مختلف تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی از 42 تا 55 اینچ به کار رفته است.

XL 2300 : در اینچ‌های بالا مانند 55 و 60 اینچ مورد استفاده دارد.

XL 5300 : تنها در سایز 70 اینچ تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی کاربرد دارد.

 

 

تعمیر تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی

ایجاد نوار رنگی در بالای تصویر ال سی دی پروجکشن سونی

یکی دیگر از ایرادهای شایع در بخش تعمیر تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی ایجاد نوار رنگی در بالای تصویر است. در این ایراد ( مطابق عکس) یک نوار عرضی به پهنای 10 تا 15 سانتی متر در بالای تصویر به رنگ صورتی دیده می شود. به مرور زمان عرض این نوار بیشتر شده و از یک مرحله به بعد بخش پایینی تصویر را تحت تاثیر قرار می دهد.

ایجاد نوار رنگی در بالای تصویر تلویزیون پروجکشن سونی بعلت ایجاد خرابی در بخش فیلترهای بلاک نوری دستگاه ظاهر می‌شود. به همین دلیل معمولا این ایراد بعد از تعویض لامپ تصویر تلویزیون نمایان می‌شود. در این حالت طبیعتا مصرف کنندگان تصور می کنند که در اثر تعویض لامپ تصویر تلویزیون این اتفاق افتاده است.اما واقعیت اینست که ایراد پنهان شده با بیشتر شدن نور تصویر قابل دیدن شده است.

 

 

تعمیر تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی

 

 

قطع شدن صدای تلویزیون پروجکشن سونی

یکی دیگر از ایرادهایی که البته به تعداد کم در تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی ایجاد می‌شود قطع شدن صدای تلویزیون یا بعبارت دقیق‌تر دیر وصل شدن صدای خروجی است. وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم تا مدتی تلویزیون صدا ندارد. بعد از چند دقیقه کارکرد تلویزیون و با گرم شدن قطعات، صدای تلویزیون به حالت عادی برمی‌گردد.

قطع شدن صدای تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی معمولا به دلیل خرابی خازن‌های الکترولیت بخش تغذیه تلویزیون ایجاد می‌شود. به مرور زمان ظرفیت این خازن‌ها کاهش پیدا می‌کند. اگر به موقع برای تعمیر تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی اقدام نکنیم زمان قطع بودن صدا به تدریج افزایش پیدا کرده و باعث خرابی قطعات دیگر هم خواهد شد.

 

ایجاد لکه های رنگی در تصویر تلویزیون پروجکشن سونی

ایجاد لکه‌های رنگی ایراد دیگری است که در تعمیر تلویزیون ال سی دی پروجکشن سونی دیده می‌شود. در این ایراد ممکن است لکه‌هایی به سه رنگ اصلی یعنی سبز، آبی و یا قرمز در تصویر ایجاد شود.

این ایراد بیشتر در سایزهای بالا مانند 50 و 60 اینچ بیشتر دیده دیده می‌شود. علت ایجاد لکه‌های رنگی در تصویر ال سی دی پروجکشن سونی خرابی بلاک LCDهایی است که در بلاک نوری برای تولید تصویر استفاده می‌شود. این LCDها 3 تصویر مختلف به سه رنگ اصلی یعنی سبز، آبی و قرمز تولید می‌کنند.