تعمیر سینمای خانگی ال جی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیر سینمای خانگی ال جی یکی از خدمت گروه تخصصی رایان است. در ادامه همراه متخصصین تعمیر سیستم‌های صوتی مجموعه رایان ایرادهای شایع در بخش تعمیر سینمای خانگی ال جی را بررسی می کنیم.

کیفیت بالای محصولات ال جی در بخش سیستم‌های صوتی باعث شده تا تولیدات آن همواره با استقبال خریداران مواجه شود. بسیاری از مصرف کنندگان از سینمای خانگی‌ها برای تقویت صدای تلویزیون و پخش سینمایی فیلم‌های مورد علاقه خود استفاده می‌کنند. برخی هم برای پخش موسیقی‌های مورد علاقه خود آنها را به کار می‌برند.

تعمیر سینمای خانگی ال جی

عیب یابی سینمای خانگی ال جی

  1. خاموش شدن سینما خانگی ال جی
  2. نخواندن سی دی (اجرا نشدن دیسک)
  3. باز نشدن درب سی دی
  4. روشن نشدن
  5. ارور PLEASE WAIT
  6. قطع شدن صدای خروجی

علت خاموش شدن سینما خانگی ال جی

ابتدا در وضعیت دستگاه در زمان ایجاد ایراد دقت کنید:

  • آیا پیغام یا ارور خاصی نمایش داده می‌شود؟
  • آیا ایراد در زمان خاصی ایجاد می‌شود؟ (مثلا زمانی که صدای دستگاه را زیاد می‌کنید؟) و ….

دقیق شدن در این جزئیات، راهنما و کمک کننده به مسیر عیب یابی و تعمیر سینمای خانگی ال جی شماست. خاموش شدن سینمای خانگی ال جی به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. خرابی برد پاور، ایجاد اشکال در برد آمپلی فایر از جمله این ایرادها است.

پروتکت سینمای خانگی چیست + راه حل

یکی از مشکلات شایع در بین عموم دستگاههای سینمای خانگی پروتکت است. به بیان ساده پروتکت سینمای خانگی به خاموش شدن اتوماتیک دستگاه بعد از روشن کردن، به دلیل ایجاد یک ایراد داخلی گفته می‌شود.

وقتی یکی از قطعات داخلی سینمای خانگی معیوب می‌شود، معمولا جریان بیشتری مصرف می‌کند، این افزایش جریان مصرفی توسط مدارات محافظ تشخیص داده می‌شود. در این وضعیت برای جلوگیری از پیشرفت خرابی، سینمای خانگی خاموش می‌شود. در اکثر برندها مثل سونی، سامسونگ و پاناسونیک، ایجاد حالت پروتکت با نمایش ارورهایی مثل (F61 – PROTECT) همراه است. اما در سینمای خانگی ال جی معمولا پیامی نمایش داده نمی‌شود و همین ویژگی، تشخیص ایجاد حالت پروتکت و مسیر تعمیر آن را کمی سخت می‌کند.

علت نخواندن سی دی در سینمای خانگی ال جی

همانطور که می‌دانیم درایوهای دیسک از پر استهلاک‌ترین قطعات در بخش تعمیرات سیستم‌های صوتی هستند. قطعه اصلی این بخش اپتیکال بلاک یا همان قطعه‌ای است که عموم آن را با نام لنز دی وی دی می‌شناسند.

اپتیک سینمای خانگی وظیفه خواندن اطلاعات دیسک را بعهده دارد و از ظرافت و آسیب پذیری بیشتری نسبت به سایر قطعات برخوردار است.

قطعات اصلی در یک اپتیکال بلاک عبارتند از :

  1. اسپندل موتور: وظیفه گردش سی دی را بعهده دارد.
  2. موتور اسلدر: اپتیک را برای خواندن اطلاعات در سطح سی دی حرکت می‌دهد.
  3. لیمیت سوئیچ: سنسوری است که وضعیت حرکت اپتیک را مشخص می‌کند.
  4. اپتیکال پیکاپ: همان لنز دستگاه است و وظیفه اصلی خواندن اطلاعات را انجام می‌دهد.

شرکت ال جی در تولید مدل‌های مختلف سینمای خانگی از اپتیک‌های DL5FS , DL5FV , DL5FV1 , DL5FV2 استفاده کرده است.

 

علت باز نشدن درب سینمای خانگی ال جی

یکی دیگر از ایرادهایی که در باید در تعمیر سینمای خانگی ال جی مورد بررسی قرار دهیم باز نشدن درب سینمای خانگی است. منظور از باز نشدن درب سینمای خانگی باز نشدن سینی (TRAY) دیسک و خارج نشدن آن است.

خرابی قطعات مختلف می‌تواند باعث ایجاد ایراد باز نشدن درب سینمای خانگی ال جی شود که مهمترین آنها عبارتند از :

  1. قطعات مکانیکی مثل موتور، تسمه , ریل‌های آسانسور
  2. آی سی لودینگ و قطعات بایاس آن
  3. مدار سیستم کنترل

در انتها خالی از فایده نیست که یادآوری کنیم هنگام استفاده از دیسک‌های خش دار، بخش اپتیکال باید با بالاترین توان خود کار کند. در این حالت اپتیک باید بیشتر از حالت معمول حرکت داشته باشد تا بتواند اطلاعات را دنبال کند. این شرایط می تواند به مرور زمان باعث خرابی دستگاه شود. پس برای بهره‌وری از دستگاه خود، ترجیحا از دیسک‌های سالم استفاده کنید.

اپتیک سینما خانگی ال جی

علت روشن نشدن سینمای خانگی ال جی

روشن نشدن سینمای خانگی یکی دیگر از ایرادهایی است که ممکن است بعنوان مصرف کننده در ارتباط با استفاده سینمای خانگی ال جی خود با آن مواجه شوید. البته عبارت روشن نشدن در مجموعه تعمیرات یک عبارت کلی است که باید در ابتدای عیب یابی دستگاه با دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

زمانی که سینمای خانگی ال جی روشن نمی‌شود وضعیت لامپ پاور دستگاه اهمیت زیادی دارد.

1. سینمای خانگی ال جی روشن نمی‌شود و لامپ استندبای هم روشن نمی‌شود.

در این حالت احتمال خرابی برد پاور بیشتر از سایر قطعات است. برد پاور سینمای خانگی ولتاژ تغذیه بخش های مختلف دستگاه را تامین می کند. ورودی آن برق متناوب 220 ولت شهری و خروجی آن نسبت به نوع طراحی دستگاه چند ولتاژ با دامنه‌های متفاوت است.

2 . سینمای خانگی ال جی روشن نمی‌شود اما چراغ استندبای دستگاه روشن می‌شود.

در این حالت احتمال خرابی مین برد سینمای خانگی بیشتر است. مین برد سینمای خانگی ال جی در واقع برد اصلی دستگاه است و وظایف مختلفی را بعهده دارد.

please wait در سینما خانگی ال جی

در تکنولوژی Blu-ray اپتیک یا همان لنز دی وی دی، با اشعه آبی (فرابنفش) کار می‌کند. دیسک‌های بلوری ظرفیت بالاتری نسبت به دیسک‌های معمولی دارند، به همین دلیل دستگاههای مجهز به تکنولوژی Blu-ray می‌توانند تصویر با کیفیت بالاتری تولید کنند.

در سینمای خانگی های بلوری ال جی زمانی که دستگاه را روشن می‌کنیم، در مدت کوتاهی بخش‌های مختلف دستگاه چک می‌شود. در مدتی که این راه اندازی اولیه انجام می‌شود، با نمایش پیام PLEASE WAIT از شما خواسته می‌شود که صبر کنید.

اگر به هر دلیل مرحله چک و راه اندازی اولیه به پایان نرسد، نمایش PLEASE WAIT در سینما خانگی ال جی ادامه پیدا کرده و شما نمی‌توانید از دستگاه استفاده کنید.

please wait سینمای خانگی ال جی

تعمیر مین برد سینما خانگی ال جی چگونه انجام می‌شود؟

دستگاههای سینمای خانگی ال جی در مدل های متعددی در بخش مین برد دچار مشکل می‌شوند. مین برد سینمای خانگی همانطور که از نام آن پیداست برد اصلی دستگاه است. وظیفه مین برد مدیریت و نظارت بر عملکرد صحیح بخش های مختلف و کنترل مدار فرمان آنها را بعهده دارد. پردازش سیگنال صدا و تصویر از دیگر وظایفی است که مین برد سینمای خانگی انجام می دهد.

برخی از نشانه‌های ظاهری خرابی مین برد سینمای خانگی ال جی عبارتند از :

  1. قطع شدن تصویر و یا صدای خروجی
  2. قطع شدن خروجی تصویر  HDMI
  3. نمایش پیام PLEASE WAIT
  4. روشن نشدن

ریست فکتوری سینمای خانگی ال جی

ریست فکتوری سینما خانگی ال جی باعث می‌شود اطلاعاتی که در دستگاه تغییر داده شده به حالت اولیه و تنظیمات کارخانه برگردد.

از ریست برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود، مثلا وقتی تنظیمات مختلف دستگاه در طول سال‌های استفاده تغییر کرده و می‌خواهیم همه آنها را به حالت پیش فرض اولیه برگردانیم، و یا وقتی گزینه‌ای در دستگاه را عمدا یا سهوا تغییر داده‌ایم و حالا نمی توانیم آن گزینه را پیدا کنیم ممکن است بخواهیم از از این گزینه استفاده کنیم.

آموزش ریست سینمای خانگی ال جی

برای انجام ریست سینما خانگی ال جی در عموم مدل‌ها لازم است که کلیدهای 0 روی کنترل و STOP روی سینمای خانگی را به مدت 3 ثانیه هم‌زمان با هم فشار دهید و نگه دارید. عبارت E 2 P  C L R  در دیسپلی دستگاه نمایش داده شده و دستگاه خاموش می شود.

ویدئو آموزش ریست کردن سینما خانگی ال جی