تعمیر دی وی دی مارشال

تعمیر دی وی دی مارشال

آنچه در این نوشته خواهید خواند

قیمت مناسب DVD Player مارشال باعث شده است تا بسیاری از خانواده‌ها اقدام به خرید آن کنند، اما بعد از مدتی استفاده متوجه شده‌اند که کیفیت آن بالاتر از چیزی است که فکر می‌کردند.در ادامه این نوشته همراه متخصصین تعمیر سیتم‌های صوتی مجموعه رایان تی وی ایرادهای شایع که ممکن است در استفاده از دی وی دی مارشال با آن مواجه شوید را نام برده و راه‌حل‌های هر کدام را توضیح می‌دهیم.

با توجه به این که استفاده از دیسک کم‌کم جای خود را به تکنولوژی‌های جدیدتر می‌دهد بیشتر مشتریان دی وی دی پلیرها کودکان و یا افرادی هستند که مثلا برای استفاده از دیسک‌های آموزش زبان و یا استفاده‌های خاص دیگر استفاده می‌کنند. شاید یکی از دلایل خرید محصولات مارشال قیمت پایین تر آن نسبت به سایر برندها بوده باشد اما روش خاص این شرکت در تولید محصولات خود باعث شده تا اکثر مشتریان از خرید خود راضی باشند. مارشال در محصولات خود قطعات غیر ضروری را حذف و مدارات را به ساده ترین شکل طراحی کرده اما در قطعات اصلی از قطعات با کیفیت استفاده نموده که نتیجه آن تولید دستگاه های با کیفیت با قیمتی پایین تر از سایر تولید کنندگان است.

ایرادهای متداول در تعمیر دی وی دی مارشال

  1. روشن نشدن دی وی دی مارشال

  2. باز نشدن درب دی وی دی مارشال

  3. باز و بسته شدن درب دی وی دی پلیر مارشال

  4. نخواندن دی وی دی (یا اشکالات مشابه مانند گیر کردن تصویر)

  5. قطع شدن تصویر خروجی دی وی دی پلیر

تعمیر دی وی دی مارشال

حتما بخوانید : بهترین روش جلوگیری از خرابی لنز دی وی دی

علت روشن نشدن دی وی دی مارشال

مهمترین علت روشن نشدن دی وی دی مارشال ایجاد اشکال و خرابی در برد پاور است. با توجه به این که دی وی دی پلیرها توان مصرفی پایینی دارند، معمولا بخش پاور ساختار ساده‌ای دارد. مثلا در اکثر مدل‌های دی وی دی مارشال برد پاور تنها یک یا دو ولتاژ خروجی دارد. اگر هر ایراد و اشکالی در برد پاور ایجاد شود و ولتاژهای خروجی از حالت نرمال خارج شود دی وی دی مارشال روشن نخواهد شد.خرابی خازن‌های الکترولیت یکی از این علت‌ها است که معمولا با تغییر شکل ظاهری خازن همراه است.

نوسان برق ورودی علت دیگری است که می‌تواند باعث آسیب دیدگی برد پاور و روشن نشدن دی وی دی مارشال شود. به بیان ساده برد پاور یک دی وی دی پلیر از دو بخش اصلی اولیه و ثانویه تشکیل شده است. نوسانات برق ورودی معمولا باعث ایجاد آسیب و حتی ترکیدگی قطعات در بخش اولیه برد پاور دی وی دی خواهد شد. به همین دلیل برای جلوگیری از خرابی دی وی دی پلیر اگر نمی‌خواهید برای مدت طولانی از دستگاه استفاده کنید سیم برق آن را از پریز خارج کنید تا در صورت ایجاد نوسان برق، دستگاه شما آسیب نبیند.

تعمیر دی وی دی مارشال

حتما بخوانید : بهینه سازی استفاده از دی وی دی پلیر و سینما خانگی

علت باز و بسته شدن درب دی وی دی مارشال

معمولا شکل ظاهری این ایراد به صورت باز و بسته شدن خودکار درب دی وی دی ایجاد می‌شود. ساختار بخش آسانسور و مکانیزم دی وی دی پلیرهای مارشال که معمولا تک دیسک هستند بسیار ساده است و از یک موتور و چند چرخ دنده و تسمه انتقال قدرت تشکیل شده است. در ابتدا و انتهای حرکت مکانیزم سوئیچ‌هایی وجود دارد که باز و یا بسته می‌شوند. خرابی این سوئیچ‌ها یکی از ایرادهای رایج در تعمیر دی وی دی مارشال است.

به طور خلاصه چند علت متفاوت می‌تواند باعث باز نشدن یا باز و بسته شدن درب دی وی دی مارشال شما شود:

  1. خرابی سنسورهای کنترل مکانیزم که باز شدن و یا بسته شدن درب را به برد کنترل اطلاع می‌دهد.
  2. تسمه و یا چرخ دنده‌های بخش مکانیکی
  3. ایجاد اشکالدر اپتیکال بلاک یا همان لنز دی وی دی به نحوی که بعد از بسته شدن درب دی وی دی، مرحله خواندن دیسک شروع نشود. در این حالت معمولا درب دی وی دی دوباره باز می‌شود و یا پیام noi disc در دیسپلی دستگاه نمایش داده می‌شود.
  4. خرابی برد کنترل

یکی از اشتباهاتی که مصرف کنندگان در مواجهه با این ایراد انجام میدهند دستکاری دستگاه و وارد کردن فشار به درب بخش دی وی دی است که باعث سرایت ایراد به بخش های دیگر می شود.

حتما بخوانید : تعمیر دی وی دی سونی

علت نخواندن دیسک در دی وی دی پلیر مارشال

مهمترین علت نخوندن دی وی دی در دی وی دی پلیر مارشال خرابی لنز یا همان اپتیکال بلاک دستگاه است. وظیفه اپتیکال بلاک خواندن اطلاعات دیسک و انتقال به برد الکترونیکی دی وی دی برای پردازش است. این قطعه از حساسیت بالایی برخوردار است و میزان آسیب پذیری آن از سایر قطعات بیشتر است.

 اپتیک دی وی دی معمولا از 4 قطعه تشکیل شده است:

  1. اپتیکال پیکاپ
  2. موتور اسپندل
  3. موتور اسلدر
  4. لیمیت سوئیچ

  خرابی و یا ضعف در عملکرد هر یک از این قطعات باعث می‌شود دی وی دی قادر به خواندن دیسک نباشد. در زمان تعمیر دی وی دی مارشال ابتدا موتورهای اپتیک را بررسی کنید و در صورت اطمینان از سلامت آنها لیمیت سوئیچ را آزمایش کنید. اپتیک آخرین قطعه این مجموعه و مهمترین آنها است که بهتر است در صورتی که به آن مشکشوک هستید مورد تعویض قرار گیرد. تعویض اپتیک دی وی دی هزینه تعمیرات را بالا می‌برد اما اطمینان بیشتری از کیفیت تعمیر انجام شده به ما خواهد داد.

تعمیر دی وی دی مارشال

علت قطع شدن تصویر خروجی دی وی دی مارشال

گاهی ممکن است تصویر خروجی دی وی دی شما قطع شود. در این حالت ابتدا و قبل از این که به نمایندگی تعمیر دی وی دی مارشال مراجعه کنید موارد زیر را چک کنید :

  1. از سالم بودن سیم انتقال تصویر اطمینان حاصل کنید.
  2. خروجی دی وی دی را چک کنید که سیم حتما به خروجی تصویر متصل شده باشد.
  3. ورودی تلویزیون را کنترل کنید
  4. در صورتی که همه موارد بالا درست انجام شده بود با تغییر ورودی تلویزیون، آن ها را هم تست کنید.

 

آموزش تعمیر دی وی دی مارشال

تعمیر دی وی دی مارشال به مانند هر تعمیر دیگری در بخش الکترونیک کاملا تخصصی است. قیمت پایین‌تر دستگاههای دی وی دی پلیر نسبت به سایر دستگاههای صوتی و تصویری باعث می‌شود تا بسیاری از مصرف کنندگان با مشاهده ایراد در دستگاه خود اقدام به باز کردن و دستکاری آن می‌کنند. مثلا وقتی می‌بینند که دی وی دی آنها در خواندن CD مشکل دارد با این تصور که لنز آن کثیف شده اقدام به باز کردن دستگاه و تمیز کردن لنز خارجی اپتیکال پیکاپ با گوش پاک کن و الکل و یا ادکلن و حتی در مواردی با تینر می کنند. باید بدانید که این اقدام باعث آسیب دیدگی اپتیک دی وی دی شده و حتی در صورت سالم بودن آن را خراب می‌کند.

تمیز کردن صحیح لنز دی وی دی پلیر

یکی از مشکلاتی که در بخش لنز دی وی دی پلیر ایجاد می‌شود کثیف شدن آنها است. وجود پلاستیک و الکتریسیته ساکن باعث افزایش جذب گرد و غبار در اطراف اپتیک دی وی دی و لنز خارجی و از کار افتادن آن می‌شود.  اپتیک دی وی دی های جدید به نحوی طراحی می‌شوند که گرد و غبار را جذب نمی‌کنند، با این وجود اگر خواستید لنز دی وی دی خود را تمیز کنید فقط از یک گوش پاک کن معمولی و یک قطره آب استفاده کنید.

 

روشن نشدن دی وی دی پلیر

اگر با مشکل روشن نشدن در دی وی دی پلیر مارشال خود مواجه شدید ابتدا بررسی کنید که آیا با اتصال به برق چراغ استندبای دستگاه روشن می‌شود یا خیر؟ ممکن است دی وی دی شما این لامپ را نداشته باشد پس حواستان به سایر تغییرات مثل روشن شدن دیسپلی دستگاه باشد.

اگر چراغ استندبای دستگاه شما روشن می‌شود پس لازم نیست مسیر برق ورودی را چک کنید یا مثلا دوشاخه آن را تعویض کنید. در این وضعیت برق به قسمت پاور دی وی دی وارد می‌شود و باید مطمئن شویم که دستگاه دچار ایراد سخت‌افزاری شده است. مشکل دیگری که در تعمیر برد پاور دی وی دی دیده می‌شود سوختن فیوز است. اگر با این مشکل مواجه شدید برای تعویض فیوز حتما از قطعه مشابه و با مشخصات فنی یکسان استفاده کنید. استفاده از سیم بجای فیوز و یا مقادیر بالاتر می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های جدی به دستگاه شما شود.

باز نشدن درب دی وی دی پلیر

اولین قطعه که باید بررسی کنید تسمه درب دی وی دی است. برای تعویض تسمه‌ها معمولا از شماره فنی آنها استفاده کنید. اگر این شماره را ندارید می توانید از فرمول یک سایز پایین‌تر استفاده کنید. یکی از اشتباهات در این بخش استفاده از تسمه کوچکتر از حد مورد نیاز است که باعث اسیب دیدگی موتور مکانیزم دی وی دی شما می‌شود.

10 پاسخ

  1. سلام .دی وی دی رام روشن میشه اما سی دی را که داخل آن قرار می دهیم در مانیتور کلمه open نمایش داده میشه که باعث شده اصلا دستگاه سی دی را نخواند و نمی چرخاند .علت را لطفا بفرمایید. ممنونم

    1. با سلام، وقتی مکانیزم دیسک در حالت بسته قرار می‌گیرد یک سوئیچ بسته می‌شود. بسته شدن این سوئیچ به بخش فرمان اعلام می‌کند که دیسک در محل صحیح قرار گرفته است و باید مرحله خواندن اطلاعات دیسک بوسیله اپتیکال بلاک آغاز شود. اگر این سوئیچ درست عمل نکند درب دی وی دی پلیر مجددا باز می‌شود. برای تعمیر دی وی دی ابتدا این سنسور را آزمایش کنید. در مرحله بعد با بررسی کلی عملکرد مکانیزم دیسک می‌توانید قطعه معیوب را پیدا کرده و تعویض یا تعمیر کنید.

  2. سلام یه دی وی دی پلیر مارشال دارم یکسال خوب بود بعد از یکسال عیب پیدا کرد، مشکلش هم اینه که پیغام load میزنه و فقط صدای چرخاندن دی وی دی ازش میاد ولی نمیتونه بخونه و دستگاه از طریق کنترل یا دکمه خاموش خورش به هیچ عنوان خاموش نمیشه باید از برق کشیده بشه یکبار هم دادم تعمیر ولی دوباره مشکل پیدا کرده

    1. با سلام، اشکال در بخش لودینگ در عموم موارد مربوط به خرابی اپتیکال پیکاپ دی وی دی پلیرها است. اما در نظر داشته باشید بخش اپتیکال بلاک فقط یک قطعه نیست. این بخش در واقع مجموعه‌ای از چند قطعه است و عملکرد ناقص و یا ضعف در کارکد هر یک از قطعات می‌تواند ایرادهایی ایجاد کند که از نظر ظاهر بهم شبیه باشند. از جزئیات تعمیر دی وی دی پلیر چیزی قید نکرده‌اید و البته قضاوت بدون داشتن اطلاعات کافی و یا اظهار نظر بدون بررسی دقیق دستگاه و عیب یابی دی وی دی مارشال شما کار بیهوده‌ای است. توصیه اینست که از متخصین تعمیر دی وی دی مارشال با توجه به محدوده سکونت خود کمک بگیرید و بخواهید که مشکل به صورت ریشه‌ای برطرف شود.

  3. سلام من دستگاه دی وی دی پلیر دارم سی دی میزا ری روش روی تصویر مارشال میمونه بازش کردم وقتی سینی داخل میره سی دی رو نمی چرخونه مشکلش چیه

    1. با سلام، با توجه به توضیحات شما در مورد ایراد ظاهری خرابی دی وی دی مارشال شما ایرادهای مختلفی می‌تواند ایجاد شده باشد. خرابی اپتیک – خرابی آی سی لودینگ مهمترین آنها هستند. شکل عملکرد دستگاههای دی وی دی پلیر به این شکل نیست که ابتدا دیسک شروع به چرخش کند و سپس لنز دی وی دی اطلاعات دیسک را بخواند. مجموعه عملیات به صورت یکپارچه انجام می‌شود. سنسور بسته شدن درب دی وی دی را تست کنید، در مرحله بد باید موتورهای اسپندل و اسلدر را چک کنید. در مرحله آخر سراغ تعویض اپتیک و در صورت عدم تعمیر دی وی دی مارشال باید به سراغ بخش کنترل و برد سروو بروید.

  4. سلام.یه دستگاه مارشال 5033 دارم وقتی روشن میشه فقط یه چراغ قرمز رنگ بالای کلید روشن و خاموش دستگاه روشن میشه و برق داخل دستگاه نمیره و روشن نمیشه.مشکلش چی می‌تونه باشه؟

    1. با سلام، در موارد مشابه معمولا با خرابی برد پاور دی وی دی مارشال برخورد داشته ایم. روشن نشدن دی وی دی پلیر شما به معنای قطع شدن ولتاژ ورودی نیست. ممکن است پاور دستگاه به نحوی خراب شده باشد که هیچ قطعه ای روشن نشود. خازن های الکترولیت را از نظر شکل ظاهری بررسی کنید. در بسیاری مواقع خرابی این خازن ها با تغییر شکل ظاهری آنها و باد کردن همراه است.

  5. باسلام وخستہ نباشید. لطفا راھنمایی بفرمایید چطور باید دی وی دی پلیر مارشال مدل me 5033 باز بکنم تا تسمہ را چک بکنم البتہ پیچ ھای پشت دستگاہ را باز کردہ ام ولی جلوی آن را چطور واز کجا باید باز بکنم با تشکر فراوان مھران

    1. با سلام، برای تعمیر دی وی دی مارشال و تعویض تسمه نیازی به باز کردن قاب جلوی دستگاه نیست. در پشت دی وی دی را یاز کنید به بخش مکانیزم دیسک دسترسی خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط