علت نویز در سینما خانگی

علت نویز در سینما خانگی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

سینما خانگی در واقع منبع اصلی صوتی یک مجموعه صوتی و تصویری محسوب شده و وجود آن در یک مجموعه نه چندان حرفه‌ای هم لازم به نظر می‌رسد. اما بسیاری از مصرف کنندگان با مراجعه به بخش تعمیر سینمای خانگی از وجود نویز در سیستم صوتی خود ابراز ناراحتی می کنند در حالیکه نمی توانند آن را بر طرف کنند. در ادامه راجع به علت نویز در سینما خانگی و راههای برطرف کردن آن توضیح می دهیم.

سینمای خانگی چیست؟

قبل از آنکه بدانیم چگونه باید نویز و پارازیت اضافه را در سینمای خانگی خود از بین ببریم باید بدانیم که وظیفه یک سینمای خانگی چیست ؟

سینمای خانگی در واقع به مجموعه‌ای از ابزارهای نمایش و پخش، تصویر و صوت گفته می‌شود که تجربهٔ سینما را در خانه برای افراد شبیه‌سازی می‌کنند. بلندگوهای سینمای خانگی در بخش های مختلف منزل قرار می گیرند و در پخش کامل همچنین تفکیک شده صدا موثر هستند. در واقع اگر تلویزیون را منبع اصلی تصویری منزل بدانیم باید سینمای خانگی را هم منبع اصلی صوتی این مجموعه در نظر بگیریم.

بسیاری از مصرف کنندگان به دلیل ضعیف بودن صدای تلویزیون های جدید حتی ترجیح می دهند که صدای خروجی دستگاههای مختلف مانند تلویزیون ، رسیور و یا دستگاههای بازی مانند پلی استیشن را به سینمای خانگی منتقل کنند و از طریق آمپلی فایر آن خروجی بگیرند. اینجاست که کیفیت صدای خروجی سینمای خانگی اهمیت خود را نشان می‌دهد.

تعمیرات سینما خانگی

 

نحوه اتصال تلویزیون به سینمای خانگی

صدای خروجی در اکثر مدل‌های تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی حجم و کیفیت لازم را ندارد. راه حل این مشکل استفاده از یک سینمای خانگی و انتقال صدای تلویزیون است.

برای استفاده از این حالت باید صدای خروجی تلویزیون و یا هر دستگاه دیگری را که می خواهید صدای آن را از سینمای خانگی بشنوید به ورودی صدای سینمای خانگی وصل کنید. ابتدا خروجی صدای تلویزیون را از روی دفترچه راهنما و یا خروجی‌های پشت تلویزیون شناسایی کنید. شکل فیزیکی خروجی ممکن است به صورت فیش AV و یا فیش 3.5 میلیمتری باشد. همچنین ممکن است خروجی صدای تلویزیون به صورت فیش اپتیکال باشد. بعد از مشخص شدن نوع خروجی صدای تلویزیون باید نوع ورودی سینمای خانگی را هم شناسایی کنید. قدم بعدی تهیه فیش مناسب برای ارتباط این دو پورت است.

کابل‌های ارتباطی ساده را می توانید از فروشگاههای لوازم برقی و یا حتی الکتریکی‌ها تهیه کنید اما کابل‌های خاص‌تر مانند اپتیکال را توصیه می‌کنیم از فروشگاههای لوازم جانبی صوتی و تصویری تهیه کنید تا محصول خریداری شده کیفیت لازم را داشته باشد.

اتصال تلویزیون به سینمای خانگی

 

پخش صدای تلویزیون از سینمای خانگی با HDMI

با تکامل HDMI قابلیت‌های جدید و جالبی برای آن معرفی شده است. از جمله این قابلیت‌ها می توان به CEC و یا ARC اشاره کرد. در CEC این امکان وجود دارد که تا 15 دستگاه را بوسیله دیک ریموت کنترل کرد. قابلیت مهم دیگر این این بخش که موضوع اصلی بحث ماست ARC است.

ARC مخفف عبارت Audio Return Channel یا «کانال بازگشت صدا» است. در این ویژگی شما می توانید با اتصال کابل HDMI صدا را از تلویزیون به سینمای خانگی خود (در واقع به صورت برعکس) منتقل کنید. همچنین می توان کنسول های بازی و یا پلیرهای مختلف را تنظیم کرد تا در موقع روشن و خاموش شدن سیگنالی به تلویزیون فرستاده شود و تلویزیون نیز همزمان خاموش و یا روشن شود.

استفاده از ARC نیاز به استفاده از کابل های دیگر مانند اپتیکال را مرتفع می کند و از شلوغی سیم‌های اطراف لوازم صوتی و تصویری منزل شما می کاهد.

پخش صدای تلویزیون از سینمای خانگی با HDMI

علت نویز در سینما خانگی

برگردیم به اصل موضوع و یا همان علت نویز در سینما خانگی اولین علت ایجاد نویز و پارازیت در سینمای خانگی اتصالات اشتباه است که در بالا نحوه صحیح برخی از آنها را توضیح دادیم. در صورتی که با سایر اتصالات سینمای خانگی خود مشکل دارید می توانید با متخصصین تعمیرات سینمای خانگی مجموعه رایان تماس بگیرید.

علت دیگر نویز در سینمای خانگی می تواند فرکانس‌های مزاحمی باشد که از دستگاههای دیگر ساتع می‌شود. استانداردهای مختلفی برای میزان تشعشع فرکانس‌های مختلف از دستگاههای صوتی و تصویری وجود دارد که ممکن است در برخی دستگاهها رعایت نشود. این فرکانس‌های مزاحم مخصوصا در سیستم‌های بلوتوث روی کیفیت سیگنال اصلی اثر مستقیم می‌گذارد.

رفع این سیگنال‌های مزاحم برای رفع علت نویز در سینما خانگی راههای مختلفی دارد از جمله استفاده از نویزگیرها و یا تغییر قطعات داخلی دستگاههای که نویز تولید می کنند. گاهی ممکن است نویزهای ایجاد شده در دستگاهها به علت عدم استفاده از فیلترهای مناسب در بخش تغذیه و پاور این دستگاهها باشد. توضیح بیشتر این که در بخش پاور دستگاههای مختلف فیلترهایی برای جلوگیری از ورود امواج مزاحم وجود دارد. همچنین فیلترهای دیگری برای جلوگیری از خروج فرکانسهای ایجاد شده در دستگاه بکار برده می‌شود. معمولا در دستگاههای مختلف ارزان قیمت برای کاهش هزینه و افزایش سود این فیلترها که تاثیر مستقیم در عملکرد اصلی دستگاه ندارد را حذف می کنند.

نمونه این فرکانسهای مزاحم و منفی را می‌توان در دستگاههای دیجیتال یا ست تاپ باکس دید که وقتی یکی از لامپ‌های اطراف را روشن و یا خاموش می کنیم برای یک لحظه تصویر خروجی آنها قطع و وصل می شود.

نویز در سینما خانگی

26 پاسخ

  1. سلام من ی سینما خانگی مارشال دارم کامل سالمه ولی جدیدن وقتی روشن میشه تا ورودی صدا بش میدم ساب خود بخود نویز شدید میدخ

    1. با سلام، ابتدا دستگاه را روشن کنید. بررسی کنید که در زمانی که ورودی هم ندارید صدای نویز وجود دارد یا خیر؟ اگر در حالت روشن و بدون ورودی این نویز وجود نداشته باشد بخش تقویت اصلی آمپلی فایر احتمالا سالم است. اما اگر در این حالت هم نویز شنیده شود ابتدا باید بخش تقویت یا همان آمپلی فایر را عیب یابی کنید. در برخی از این دستگاهها بخش ساب بعلت اینکه توان بالاتری دارد دارای مدار آمپلی فایر جداگانه‌ای است. این مورد را هم در تعمیر سینمای خانگی مارشال خود مد نظر داشته باشید.

    1. با سلام، از صحیح وصل شدن اتصالات دستگاه مطمئن شوید. ترجیحا ابتدا همه اتصالات را جدا کنید و مجددا نصب کنید. اگر ایراد پابرجا بود دستگاه شما ایراد سخت افزاری دارد و نیاز دارید به یکی از مراکز تعمیر اسپیکر مراجعه نمایید.

  2. سلام من ساند بار میکرولب خریدم به تلویزیون که ماهواره همبهش وصله وصلش میکنم و خروجی اپتیکال میگیرم سوت میکشه و قطع میشه. در کل همش سوت میکشع با هر ورودی.
    امکان داره برق خونه نویز بده بهش؟

    1. با سلام، ابتدا باید مسیر اتصالات را بررسی کنید. ممکن است یک خروجی اشتباه گرفته باشید. البته خروجی اپتیکال به شکلی نیست که اشتباه زده شود اما به هر حال برای تعمیر سینمای خانگی در این حالت ابتدا باید اتصالات را قطع و مجدد ایجاد کنید. احتمال خرابی دستگاههای شما کم است و بیشتر احتمال دارد در اتصالات اشتباه داشته باشید.

  3. سلام سینما خانگی مارشال در حالت خاموش یه صدایی میده . وقتی برق اصلی رو قطع میکنی هم صدا قطع میشه لطفا راهنمائی کنید.

    1. با سلام، قویترین احتمال و حدس در مورد دستگاه شما اینست که یکی از قطعاتی که در حالت استندبای بایاس می‌شوند در اثر عبور جریان واکنش فیزیکی از خود نشان می‌دهد. به بیان ساده‌تر قطعاتی مثل ترانس برق ورودی در این دستگاهها که در حالت خاموش هم برق از آنها عبور می‌کند ممکن است دچار لرزش شوند و تولید نویز کنند. دقت کنید که در حالت خاموش هم برخی از قطعات در حال کار هستند. این قطعات جریان پایین تری دارند اما به هر حال روشن هستند.

  4. سلام من سینمای خانگی مکسیدر دارم وقتی که روشن میکنم نویز وخشخش می‌کنه موزیک هم پخش می‌کنم نویز وخشخش می‌کنه
    ولی دکمه ی صدا قطع کن که میزنم نویز وخشخش قطع میشه

    1. با سلام، این توضیح شما در مورد ایراد سینمای خانگی مشخص کننده این مشکل است که نویزی شدن سینمای خانگی شما به دلیل اشکال در بخش pre AMP است که با ولوم کم و زیاد می‌شود. در این حالت ابتدا باید اتصالات دستگاه را بررسی کنید و سپس به طبقات مختلف را جدا کنید تا علت ایجاد نویز در سینمای خانگی مشخص شود.

  5. سلام من باند میکرولب دارم .وقتی که کلا صدای سیستم قطع هس.باز صدای خش خش میاد .مشکل از چی میتونه باشد

    1. با سلام، عاملی باعث نویز دار شدن صدای خروجی اسپیکر شما می‌شود در حالیکه هنوز ورودی به ان داده‌اید. برای اقدام اول: کلیه اتصالات دستگاه را قطع کنید. اسپیکر را در حالت ورودی صدا قرار دهید. اگر همچنان نویزی بودن صدای خروجی پابرجا باشد، ایراد یخت افزاری دارید. خرابی قطعات بخش امپالی فایر و یا برد پاور می‌تواند باعث نویزدار شدن صدای خروجی شود. به طور کل بررسی وضعیت و عیب یابی در این ایرادها بسیار مهم است.

  6. با سلام من ی سیستم دنای خریدم امروز ی دفعه بین موسیقی ی صدای عجیب مثل صدای نویز پخش میشه به طوری که اصلاً موسیقی شنیده نمی‌شود یکی دوبار خاموشش کردم کابلاشم قطع کردم ولی متاسفانه هنوز صدای نویز پخش میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام، اگر با جدا کردن اتصالات همچنان ایراد پابرجاست احتمال ایجاد ایراد سخت افزاری زیاد است. چون در این حالت ممکن است قطعات بخش آمپلی فایر معیوب شده باشد از روشن گذاشتن آن خودداری کنید. اتصال کوتاه این قطعات فشار زیادی به بخش تغذیه وارد کرده و تعمیر اسپیکر دنای شما را سخت‌تر و پرهزینه‌تر خواهد کرد.

  7. باسلام من یک سیستم جاز دارم وقتی که به سیستم ورودی میدم نویز کمی میده ولی وقتی زنگ در یا لامپ روشن میکنم نویز شدیدی میده ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام، روشن کردن لامپ و یا سایر وسایل برقی نویز وارد مدار می‌کند و در عین حال دستگاه جاز شما در ورودی دارای فیلتر نیست (احتمالا) و یا دار خرابی شده است.

  8. سلام.من یه سینمای خانگی سونیا دارم که جدیدا درحال پخش به فاصله ی هر 2 یا 3 دقیقه درمیان به مدت 15تا 20 ثانیه صدا پارازیتی میشه و باز درست میشه.میشه لطفا راهنمایی کنید؟

    1. با سلام، محصولات سونیا چینی هستند و طراحی خیلی دقیق و مشخصی ندارند که بتوان بر اساس آن عیب یابی تقریبی انجام داد. لازمه اظهار نظر در مورد ایراد و خرابی و مراحل تعمیر سینمای خانگی شما نیازمند عیب یابی طبقات مختلف دستگاه است. در این پروسه ابتدا بخش پاور سینما خانگی مورد عیب یابی و چک ولتاژ قرار می‌گیرد. در مرحله بعد باید به سراغ آمپلی فایر برویم . در عین حال دیدن ایراد دستگاه توسط تعمیرکار سیستم‌های صوتی با اظهار نظر شما در مورد ایراد ممکن است تا حد زیادی متفاوت باشد.

  9. سلام. اسپیکر وقتی به ماهواره وصل میشه اوکیه ولی وقتی تلویزیون ایرانو ک میگیرم نویز داره و اصلا صدارو پخش نمیکنه.چه کنم؟

    1. با سلام، ایجاد نویز در اسپیکر خانگی شما ارتباطی به ورودی آن ندارد. باید بررسی کنید که سیگنال ورودی چه تفاوتی در این دو بخش دارد؟ یک بار دیگر به دقت بررسی کنید.

  10. با سلام
    تلویزیون جدید سامسونگ bu8000 دارم وقتی به سینما خانگی وصل میکنم از طریق HDMIARC و تنظیمات صدا رو روی گیرنده HDMI میذارم دستگاه سینما رو خاموش میکنه علت چیه لطفا راهنمایی کنید.

    1. با سلام، دستگاههایی که دارای کنترل hdmi هستند می توانند از طریق این ارتباط به هم فرمان منتقل کنند. تنظیمات را چک کنید. ممکن است مثلا در بخش صدا تغییراتی داده باشید که در این حالت نیازی به وجود سینمای خانگی نباشد و یا صدای خروجی را mute کرده باشید. تغییر در منوی تنظیمات را تک به تک اجرا کنید تا اگر گزینه ای به طور ناخواسته تغییر کرد بتوانید به حالت اول برگردانید.

  11. سلام من یه اسپیکر مکسیدر dj 1532 دیجی دار خریدم وقتی در حالت آماده هست وروشن صدایی مثل فوت و صدای کولر میده مشکلش چیه؟

    1. با سلام، ایرادی که می‌شونید به دلیل خاموش نشدن کامل دستگاه ایجاد می شود.در اسپیکرهای خانگی که طی یکی دو سال گذشته رواج زیادی پیدا کرده است سعی شده تا با ساده کردن طراحی، هزینه کاهش پیدا کند و همین امر باعث حذف برخی از قطعات شده است. در طراحی سیستم های صوتی زمانی که دستگاه در حالت استندبای یا حتی روشن و غیر فعال است خروجی صدا در حالت قطع قرار می گیرد تا شنونده نویزی نشنود اما در این دستگاهها به دلیل حذف قطعات زمانی که اسپیکر را به برق حتی می زنیم بخش آمپلی فایر روشن بوده و هر سیگنال کوچکی را تقویت می کند که گاهی به صورت نویز (صدای فوت یا کولر به گفته شما) شنیده می شود.

    1. سلام و احترام، دلیل اصلی این ایراد کیفیت پایین دستگاه و حذف بسیاری از قطعات محافظ و جانبی است که پایین امدن هزینه تولید را به دنبال دارد. قطعات این دستگاهها معمولا از پایین‌ترین کیفیت ممکن برخوردارند و به همین دلیل ایرادهای طراحی و ضعف کارخانه‌ای در آنها زیاد دیده می‌شود. مشکلات پاور و اتصالات از شایع‌ترین ایرادهایی است که در این دستگاهها وجود دارد.
      اما برای تعمیر اسپیکر ابتدا اتصالات را بررسی کنید ممکن است اتصال شاسی در بخش‌های مختلف ضعیف باشد.
      در مرحله بعد و در صورت از بین نرفتن نویز در اسپیکر باید مشخص کنید که این نویز اضافه از بخش آمپلی فایر است یا برد دیجیتال؟
      عموم اسپیکرهای بلوتوثی دارای این دو بخش هستند و تفکیک ایراد کمک زیادی به تعمیر اسپیکر شما خواهد کرد. بعد از تفکیک بهتر می‌توانید برای رفع مشکل اقدام کنید.
      گاهی هم ممکن است با اضافه کردن خازن به خازن‌های صافی مدار، این نویز را بپوشانید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط