علت سوختن بک لایت تلویزیون سامسونگ

علت سوختن بک لایت تلویزیون سامسونگ

آنچه در این نوشته خواهید خواند

علت سوختن بک لایت تلویزیون سامسونگ مهمترین سوالی است که باید در پروسه تعمیر تلویزیون سامسونگ جواب آن مشخص شود. پیدا کردن جواب این سوال و رفع آن باعث می‌شود تلویزیون تعمیر شده ما مجددا خراب نشود و هزینه دوباره روی دست ما نگذارد. در ادامه همراه با متخصصین تعمیر تلویزیون رایان تی وی مهمترین علت سوختن بک لایت در تلویزیون های سامسونگ را بررسی می کنیم.

بک لایت تلویزیون چیست؟

آشنایی با قطعات بخش بک لایت و وظیفه و طرز کار آنها در یک تلویزیون به شما کمک می‌کند شناخت بهتری راجع به خرابی و مراحل تعمیر تلویزیون سامسونگ داشته باشید. بک لایت یا همان نور زمینه در همه تلویزیون‌های LCD و LED وجود دارد. تعدادی لامپ در پشت صفحه نمایش تلویزیون شما نور سفید رنگی را ایجاد می‌کند که باعث روشن شدن تصویر می‌شود.

نکته مهم در مورد بک لایت در بخش تعمیرات تلویزیون این است که هر ایرادی که در کیفیت بک لایت ایجاد شود بطور مستقیم در تصویر اثر می‌گذارد. مثلا اگر بخشی از بک لایت در تلویزیون قطع شود در همان بخش تصویر تاریک می‌شود. در عکس زیر که مربوط به تلویزیون سامسونگ مدل H است خرابی تعدادی از لامپ‌های بک لایت باعث ایجاد تاریکی در قسمت‌هایی از تصویر شده است.

سیاهی تصویر تلویزیون سامسونگ
                                         سیاهی تصویر تلویزیون سامسونگ در اثر خرابی بک لایت

عمر مفید بک لایت تلویزیون سامسونگ چقدر است؟

یکی از مهمترین سوالاتی که در مجموعه تعمیر تلویزیون ال جی و سامسونگ مطرح است مقدار عمر بک لایت است. می دانیم عمر بک لایت در تلویزیون‌های مختلف متفاوت است. در واقع میزان عمر بک لایت تلویزیون بستگی کامل به کیفیت لامپ‌ها و سایر قطعات بخش بک لایت و همچنین نحوه چینش و مداربندی لامپ‌ها دارد.

بک لایت تلویزیون ‌های ال ای دی ساختارهای مختلفی دارد اما در بیشتر تلویزیون‌های امروز از دو نوع بک لایت بیشتر استفاده می‌کنند :

  1. مستقیم (direct) این نوع بک لایت با نام شاخه ای هم شناخته می‌شود.

  2. لبه (edge)

در بک لایت (DIRECT) لامپ‌های بک لایت در چند شاخه افقی در پشت صفحه نمایش قرار می‌گیرند و نور آنها به طور مستقیم به پشت صفحه نمایش می‌تابد. اما لامپ‌های بک لایت لبه (EDGE) در کناره‌های پنل تلویزیون قرار داده می‌شوند و نور از طریق شکست در یک صفحه (دیفیوزر) در سطح تصویر پخش می‌شود. در بک لایت شاخه‌ای عموما از صفحه فلزی اصلی تلویزیون بعنوان خنک کننده اصلی لامپ‌ها استفاده شده است. اما در بک لایت های لبه حتما یک هیت سینک یا همان خنک کننده قوی وجود دارد. وجود این خنک کننده و همچنین کیفیت بالاتر در بک لایت های لبه باعث شده است که بک لایت های لبه کیفیت عمومی بالاتری نسبت به بک لایت های شاخه‌ای داشته باشند.

عمر مفید بک لایت ‌های شاخه‌ای عموما بین 3 تا 5 سال و عمر مفید بک لایت های لبه بین 5 تا 8 سال است. روش های مختلفی برای افزایش عمر مفید بک لایت وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

بک لایت تلویزیون سامسونگ

نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون چیست؟

اولین قدم برای تعمیر تلویزیون، تشخیص خرابی بک لایت است. خرابی بک لایت نشانه‌های مختلفی دارد که نسبت به ساختار تلویزیون متفاوت است. مهمترین نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون سامسونگ عبارتند از :

  1. قطع شدن تصویر تلویزیون سامسونگ: ( تصویر بطور کامل سیاه می‌شود اما پخش صدا ادامه دارد). این نوع خرابی بک لایت در مدل‌هایی از تلویزیون سامسونگ مانند 32F – 40F – 32EH – 40EH دیده می‌شود.
  2. سیاه شدن و تاریکی تصویر به صورت نوارهای افقی: این ایراد مختص سری F است. در اینچ‌های مختلف این مدل این ایراد با تفاوت‌هایی ایجاد می‌شود.
  3. ایجاد هاله های تاریک و ابر مانند در نقاط مختلف تصویر: در مدل‌هایی از تلویزیون سامسونگ که دارای بک لایت شاخه‌ای هستند این ایراد بعلت خرابی تعدادی از لامپ‌ها ایجاد می‌شود مانند مدل 48H.
  4. ایجاد تاریکی در کناره های تصویر تلویزیون. این نوع خرابی بک لایت در مدل‌هایی که دارای بک لایت لبه هستند ایجاد می‌شود مانند مدل ES و یا سری D.
  5. ایجاد نقاط نورانی و یا سفید شدن تصویر: این ایراد مخصوصا در مدل‌های جدیدتر تلویزیون سامسونگ مانند مدل‌های NU و TU یعلت خرابی بک لایت و تاثیر روی دیفیوزر تلویزیون سامسونگ دیده می‌شود.

 

علت اصلی سوختن بک لایت تلویزیون سامسونگ چیست؟

در تلویزیون‌های سامسونگ هر دو نوع بک لایت تلویزیون (شاخه ای و لبه) استفاده شده است. در مدل هایی مانند سری F , H , EH و J از بک لایت شاخه ای استفاده است و در مدل هایی مانند D – ES – K – NU – TU از بک لایت لبه استفاده شده است.

بر اساس آمار تعمیرات تلویزیون سامسونگ مجموعه رایان مهمترین موارد و علت سوختن بک لایت تلویزیون سامسونگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. استفاده از حالت حداکثر بک لایت در منوی تنظیمات

  2. استفاده از تلویزیون در ساعات طولانی و بدون وقفه

  3. عدم استفاده از چسب حرارتی در بک لایت تلویزیون سامسونگ

  4. پایان عمر مفید بک لایت

به غیر از مورد آخر که در واقع نتیجه روند تدریجی کارکرد بک لایت است می‌توان برای سایر موارد راهکارهای استاندارد ارائه کرد. در ادامه به بررسی این موارد پرداخته و راهکارهای عملی برای هر کدام ذکر می‌کنیم.

اصلاحیه بک لایت تلویزیون سامسونگ چگونه انجام می‌شود؟

اصلاحیه بک لایت به مجموعه عملیات نرم افزاری و سخت افزاری گفته می‌شود که باعث افزایش عمر مفید بک لایت تلویزیون شده و احتمال خرابی آن را کاهش می‌دهد. در مقابل مواردی که بعنوان علت سوختن بک لایت تلویزیون سامسونگ گفته شد راهکارهایی ارائه می‌شود. مهمترین موارد اصلاحیه برای جلوگیری از سوختن بک لایت تلویزیون سامسونگ عبارتند از :

  1. اصلاحیه برد پاور بک لایت تلویزیون برای کاهش ولتاژ بک لایت
  2. کاهش نور زمینه تصویر در منوی تنظیمات
  3. استفاده از گزینه صرفه جویی در انرژی
  4. استفاده از چسب حرارتی بک لایت
  5. خاموش کردن تلویزیون در فواصل زمانی 2 تا 3 ساعت

اصلاحیه برد پاور باعث کاهش 5 تا 10 درصدی ولتاژ بک لایت تلویزیون می‌شود. لامپ‌های بک لایت در تلویزیون های ال ای دی در واقع دیودهای نورانی هستند و کاهش مقدار کمی از ولتاژ بک لایت باعث کاهش گرمای آنها می شود. گزینه های صرفه جویی در انرژی و یا کاهش نور زمینه هم به همین شکل باعث افزایش عمر بک لایت تلویزیون سامسونگ شما خواهند شد.

اصلاحیه بک لایت تلویزیون سامسونگ
                                                     چسب حرارتی بک لایت تلویزیون سامسونگ

چگونه عمر بک لایت تلویزیون سامسونگ را افزایش دهیم؟

آخرین سوال در بخش تعمیر بک لایت در مورد روش جلوگیری از خرابی بک لایت تلویزیون است؟ بیشترین میزان خرابی در مجموعه تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ مربوط به خرابی و سوختن لامپ‌ های بک لایت است. به بیان ساده هر چقدر که بتوانیم میزان بهره‌وری لامپ‌ها را بالا ببریم و راندمان کاری مجموعه بک لایت را افزایش دهیم و گرمای ایجاد شده را بهتر دفع کنیم عمر مفید بک لایت تلویزیون سامسونگ را افزایش داده‌ایم و میزان خرابی بک لایت به نسبت عمر مفید لامپ‌ها کاهش پیدا می‌کند.

اگر نگاهی به موارد مختلف انجام شده در بخش اصلاحیه بک لایت تلویزیون سامسونگ بیندازیم متوجه می‌شویم که همه آنها روی کاهش تولید گرما و دفع بهتر آن تمرکز دارد. یکی از نکات مهم در افزایش عمر بک لایت تلویزیون سامسونگ، اضافه کردن چسب حرارتی بک لایت است. این مورد فقط در تلویزیون های سامسونگ قابل اجرا است.

توضیح بیشتر این که در بک لایت های شاخه ای عموما از چسب‌های نواری مخصوص برای چسباندن بک لایت به شاسی اصلی استفاده می کنند. همانطور که گفتیم این صفحه فلزی که همان شاسی اصلی تلویزیون است در واقع بعنوان هیت سینک یا خنک کننده لامپ ها عمل می کند. کیفیت چسب بک لایت تاثیر زیادی در انتقال گرمای لامپ های بک لایت به صفحه خنک کننده دارد. سامسونگ بجای چسب از نگهدارنده‌های فلزی استفاده می کند.

در تلویزیون های سامسونگ به مرور زمان گرم و سرد شدن، باعث می شود بین مدار لامپ های بک لایت و صفحه اصلی فاصله کمی ایجاد شود. این فاصله باعث کاهش میزان انتقال گرمای بک لایت و افزایش استهلاک بک لایت تلویزیون می‌شود. روش استاندارد در این بخش اصافه کردن چسب حرارتی بک لایت است. در مجموعه تعمیر تلویزیون سامسونگ رایان این اقدام اصلاحی با استفاده از چسب های با کیفیت انجام می‌شود.

ویدئو آموزش اصلاحیه بک لایت تلویزیون سامسونگ

در ادامه روش انجام اصلاحیه بک لایت تلویزیون سامسونگ را به صورت ویدئو آموزشی برای شما تهیه کرده‌ایم.

 

تنظیم بک لایت تلویزیون سامسونگ چگونه انجام می‌شود؟

شاید شما هم تلویزیون سامسونگ دارید و نگران خرابی بک لایت آن هستید. شما می‌توانید بدون نیاز به مراجعه به نمایندگی تعمیر تلویزیون سامسونگ و پرداخت هزینه و تنها با استفاده ریموت کنترل تنظیم بک لایت تلویزیون سامسونگ خود را به نحوی انجام دهید که باعث افزایش عمر مفید آن شود. مهمترین پارامتر برای تنظیم بک لایت در هر نمایشگر LCD یا LED میزان نور محیط است. مقدار نور محیط تعیین می‌کند که میزان بک لایت تلویزیون شما چه مقدار باید باشد تا تصویر با کیفیت و مطلوب ببینید.

برای تنظیم بک لایت تلویزیون سامسونگ ابتدا باید وارد منوی تنظیمات اصلی تلویزیون شوید. در این منو دو گزینه برای تنظیم بک لایت تلویزیون وجود دارد. گزینه اول که معمولا با نام بک لایت یا نور زمینه معرفی می‌شود تنظیم عددی است و در اکثر تلویزیون‌های سامسونگ 0 تا 20 درجه قابل تغییر است. هر چقدر عدد را بالاتر ببرید میزان نور بک لایت تلویزیون سامسونگ هم بیشتر می‌شود.

گزینه دوم برای تنظیم بک لایت تلویزیون سامسونگ با نام گزینه صرفه جویی در انرژی یا ECO SOLUTION معرفی می‌شود. معمولا در این مجموعه یک گزینه خاموش و سه گزینه کم، متوسط و زیاد معرفی می‌شود. رابطه این سه گزینه با میزان بک لایت تلویزیون معکوس است یعنی هر چقدر میزان صرفه جویی در انرژی در تلویزیون سامسونگ شما بیشتر شود میزان بک لایت تصویر تلویزیون کاهش پیدا می‌کند. در برخی از مدل‌های تلویزیون سامسونگ گزینه پنجم هم وجود دارد. این گزینه مربوط به قطع کامل بک لایت است. از این گزینه زمانی استفاده می‌کنیم که تنها بخواهیم از صوت تلویزیون استفاده کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط