سیاه شدن تصویر تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

سیاه شدن تصویر تلویزیون یکی از مشکلات شایع در بین تلویزیون‌های مختلف مانند ال جی، سامسونگ، اسنوا، ایکس ویژن و … است. در این نوشته ابتدا علت ایجاد این مشکل را بررسی می‌کنیم و بهترین راه حل‌ها را برای آن ارائه می‌دهیم.

یکی از خطاهای رایج کاربران در بخش عیب یابی تلویزیون، اشتباه گرفتن نشانه‌های ظاهری با ایرادهای دیگر است. اگر عبارت‌هایی مثل (سیاه شدن تصویر تلویزیون) را در اینترنت جستجو کنید، تقریبا همه اطلاعات به دست آمده به ما می‌گوید که بک لایت تلویزیون معیوب شده است در حالیکه مشکلات دیگری هم وجود دارد که می‌تواند باعث سیاه شدن قسمتی از صفحه تلویزیون شود.

مهمترین مشکلاتی که می‌تواند باعث سیاه شدن تصویر تلویزیون شود عبارتند از:

  1. خرابی بک لایت تلویزیون
  2. پیکسل سوختگی
  3. مشکلات مختلف پنل (صفحه نمایش تلویزیون) مثل آبخوردگی یا شکستن پنل تلویزیون
  4. خرابی برد تیکان تلویزیون

سیاه شدن تصویر تلویزیون به علت خرابی بک لایت

همانطور که می‌دانیم در تلویزیون‌های LED و LCD برای این که بتوانم تصویر را ببینیم، به روشنایی پس زمینه (Backlight) نیاز داریم. در واقع بک لایت تلویزیون از تعدادی لامپ تشکیل شده است که در پشت صفحه نمایش تلویزیون روشن می‌شوند و روشنایی لازم برای دیده شدن تصویر را فراهم می‌کنند.

لامپ‌های بک لایت را بعنوان یک قطعه مصرفی و دارای عمر مفید مشخص می‌شناسیم. آنها به تدریج کهنه می‌شوند و در معرض سوختن هستند. اگر تعدادی از لامپ‌های بک لایت تلویزیون بسوزد و روشن نشود، در همان بخش از تصویر، با سیاه شدن تصویر تلویزیون مواجه می‌شویم.

برای تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون باید به نشانه‌های آن دقت کنیم:

  • قطع شدن کامل تصویر تلویزیون (معمولا در این حالت صدا وجود دارد)
  • سیاه شدن قسمتی از تصویر تلویزیون
  • تاریک شدن نصف صفحه تلویزیون (نیمه بالا و پایین و یا چپ و راست تصویر)
  • ایجاد لکه های تاریک پراکنده در تصویر

تشخیص خرابی بک لایت در زمان قطع شدن تصویر

بهترین روش تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون، آشنایی با وظیفه این بخش است. باید بدانیم هر اشکالی که در بک لایت تلویزیون ایجاد شود به طور مستقیم در کیفیت تصویر تاثیر مکی‌گذارد و قابل مشاهده است.

به غیر از قطع شدن تصویر، سایر نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون به سادگی قابل تشخیص است و به راحتی می‌توانیم مثلا با دیدن چند عکس از یک تلویزیون پنل شکسته، مشکل بک لایت را از سیاه شدن تصویر تلویزیون در اثر شکستن پنل تشخیص دهیم.

اما زمانی که تصویر تلویزیون به علت خرابی بک لایت به طور کامل قطع می‌شود، ممکن است با سایر ایرادهایی که باعث می‌شود تصویر تلویزیون قطع شود، اشتباه گرفته شود.

نکته مهم: وقتی بک لایت تلویزیون قطع می‌شود، تصویر وجود دارد اما به دلیل کاهش روشنایی قابل دیده شدن نیست.

یکی از روش‌های تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون، تابش نور به صفحه است. در این حالت باید تصویر به صورت ضعیف دیده شود.

 

پیکسل سوختگی و تاثیر آن در سیاه شدن تصویر تلویزیون

صفحه نمایش یک تلویزیون از تعداد میلیونی از پیکسل‌ها تشکیل می‌شود. معمولا یک پیکسل از سه خانه کوچکتر به نام ساب تشکیل شده است که رنگهای اصلی ( سبز آبیقرمز ) و یا رنگ‌های ترکیبی را تولید می‌کنند.

بیشتر پیکسل سوختگی ها به صورت ایجاد خطوط کوتاه افقی و عمودی دیده می‌شود که به تدریج افزایش پیدا می کند اما گاها دیده می شود که پیکسل سوختگی باعث ایجاد لکه های تاریک در تصویر تلویزیون می شود که البته بدلیل ساختار پنل در تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی تنها راه حل تعمیر تلویزیون تعویض کامل پنل خواهد بود.

 

سیاه شدن تصویر تلویزیون

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط