دستورالعمل تعویض تسمه ضبط خانگی

تعویض تسمه ضبط خانگی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تسمه‌ها یکی از اولین قطعاتی هستند که ممکن است در ضبط خانگی شما خراب شده و باعث شوند که دستگاه از کار بیفتد. در این نوشته به شما آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توانید تعویض تسمه صبط خانگی خود را در منزل انجام دهید و از پرداخت هزینه تعمیر ضبط خانگی خود جلوگیری کنید.

از تسمه‌ها عموما برای انتقال قدرت از موتور به چرخ‌دنده‌ها استفاده می‌شود. با خرابی تسمه این انتقال قدرت به درستی انجام نخواهد شد و آن بخش از دستگاه از کار می‌افتد.

اهمیت تعویض تسمه ضبط خانگی

از تسمه‌ها در بخش کاست و دیسک ضبط‌های خانگی استفاده شده است و با خرابی تسمه‌ها کارکرد این بخش‌ها مختل می‌شود و گاهی روی عملکرد سایر قسمت‌ها هم تاثیر می‌گذارد. ایرادهایی که در یک ضبط خانگی در اثر خرابی تسمه‌ها ممکن است ایجاد شوند عبارتند از :

  1. از کار افتادن بخش کاست، قفل شدن مکانیزم، جمع کردن نوار و …
  2. از کار افتادن بخش دیسک
  3. باز نشدن سینی (tray)بخش سی دی
  4. از کار افتادن چرخش (change) سینی دیسک

در بسیاری از مدل‌های ضبط‌های خانگی وقتی بخش سی دی و یا حتی کاست به درستی کار نکند کارکرد سایر بخش ها هم با اختلال مواجه می‌شود. مثلا در ضبط های خانگی سونی با از کار افتادن بخش دیسک صدای خروجی دستگاه هم قطع می‌شود و یا اگر کاست از کار بیفتد دستگاه به طور اتوماتیک خاموش می‌شود. حالا که با اهمیت تسمه‌ها در ضبط‌های خانگی آشنا شدید ساده‌ترین روش تعویض تسمه ضبط خانگی را به شما آموزش می‌دهیم.

تعویض تسمه ضبط خانگی

روش تعویض تسمه ضبط خانگی

اگر به این نتیجه رسیدید که باید در ضبط خانگی خود تسمه‌ها را تعویض کنید ابتدا توصیه می‌کنیم که از شکل و محل قرارگیری تسمه‌ها و سایر قطعات عکس بگیرید. چرخ دنده‌های مختلف در مکانیزمها از نوع چینش و تنظیم خاصی پیروی می‌کنند که در اصطلاح تعمیرات سیستم های صوتی به آن تایمینگ گفته می‌شود. با این کار اگر به هر دلیل شکل قرارگیری قطعات تغییر کرد می‌توانید آنها را به حالت اولیه برگردانید. تسمه‌ها معمولا به دو حالت خراب می‌شوند : یا نرم شده و به اصطلاح کش می‌آیند و یا این که خشک شده و پاره می‌شوند. به یاد داشته باشید که قبل از نصب تسمه جدید حتما مسیر تسمه‌ها شامل فولی موتور، غلطک‌ها، چرخ‌دنده‌ها و تمامی قطعاتی که تسمه با آنها در ارتباط بوده است را با پنبه و الکل تمیز کنید.

بعد از تعویض تسمه ضبط خانگی خود حتما میزان کش سانی آن را با کشیدن تست کنید. مقدار کشش یک تسمه سالم بیشتر به صورت تجربی حاصل می‌شود اما بدانید که بیشتر اشتباهات و آسیب‌ها در این بخش به دلیل انتخاب تسمه‌های کوچکتر از حد استاندارد ایجاد می‌شود. آسیبی که یک تسمه تنگ به مکانیزم وارد می‌کند بیشتر از انتخاب یک تسمه بزگتر از حد مجاز است.

انتخاب تسمه جدید

تسمه‌های استفاده شده در دستگاههای مختلف اندازه‌های مشخصی دارند و با محاسبات فنی انتخاب و ساخته میشوند.در هنگام تعویض تسمه ضبط خانگی باید از قطعه یدکی استاندارد و فابریک همان دستگاه استفاده شود.اما اگر به تسمه‌های فابریک دسترسی ندارید می‌توانید از تسمه های جایگزین استفاده کنید. این تسمه ها در فروشگاههای لوازم یدکی فروخته می‌شوند و با شماره بندی و ضخامت‌های مختلف در دسترس هستند.

تسمه‌ها از جنس لاستیک هستند و در اثر کارکرد و به مرور زمان گشاد می‌شوند. اگر شماره استاندارد یک تسمه را نمی‌دانید موقع تعویض تسمه جایگزین را یک شماره کوچکتر از تسمه خراب دستگاه انتخاب کنید. اما خیلی مراقب باشید که تسمه جایگزین کوچکتر از حد استاندارد نباشد. یک تسمه تنگ غیر از این که به درستی کار نخواهد کرد به مرور باعث آسیب دیدگی دستگاه شما خواهد شد.

تعویض تسمه ضبط خانگی

نکات مهم در نگهداری از تسمه‌ها

تسمه ها بعنوان قطعات مصرفی شناخته می شوند و دارای عمر مفید هستند. رعایت برخی نکات می‌تواند باعث افزایش عمر مفید آنها شود. یکی از این نکات استفاده مستمر از دستگاههایی است که دارای تسمه و در کل بخش مکانیزم هستند. برخلاف روال معمول دستگاههای مختلف الکترونیکی استفاده نکردن از دستگاههایی مانند ضبط خانگی، دی وی دی پلیر که دارای بخش مکانیزم هستند باعث افزایش روند سرعت استهلاک و خرابی برخی از قطعات آنها خواهد شد. عمر مفید قطعاتی مانند تسمه‌ها و موتورها در اثر کار نکردن به مدت طولانی، کاهش پیدا می‌کند.

در ساختار مکانیزم کاست و یا دسک یک ضبط خانگی یک تسمه حداقل بین دو چرخ دنده قرار می‌گیرد و شکل آن قطعات با به خود می‌گیرد. اگر این تسمه به مدت زیادی در حالت بدون کار باقی بماند شکل و قالب محیط را بخود می‌گیرد. تسمه تغییر شکل داده دیگر به درستی قبل کار نخواهد کرد و کارائی خود را از دست می‌دهد. برای رفع این مشکل حداقل هفته‌ای دوبار ضبط خانگی خود را روشن کنید و اجازه دهید بخش های مختلف آن چند دقیقه کار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط