تعمیر تلویزیون پروجکشن پاناسونیک

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیر تلویزیون پروجکشن پاناسونیک

تعمیر تلویزیون پروجکشن پاناسونیک

تلویزیون‌های پروجکشن امروز دیگر استفاده زیادی ندارند و تنها ممکن است در جاهای خاصی آنها را ببینید. اما در زمان رواج این تلویزیون‌ها، پروجکشن‌های پاناسونیک از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بودند و تعمیر آنها تنها بوسیله تعمیرکاران تلویزیون حرفه‌ای قابل انجام بود. کیفیت بالای ساخت پاناسونیک و پیچیدگی‌های فنی که در طراحی‌ از آن استفاده می‌کرد در کنار تکنولوژی پروجکشن باعث شده بود که تعمیر تلویزیون پروجکشن پاناسونیک، سخت و پیچیده اما در عین حال قابل احترام باشد. در ادامه همراه با متخصصین تعمیر تلویزیون رایان تی وی چند مورد از ایرادهای شایع در تلویزیون پروجکشن پاناسونیک را بررسی و روش رفع آنها را توضیح می‌دهیم.

پروجکشن‌های پاناسونیک در دو سایز 43 و 54 اینچ تولید می‌شدند. به لطف استفاده از پردازشگرهای پیشرفته کیفیت تصویر آنها نسبت به سایر تلویزیون‌های پروجکشن از کیفیت بالاتری برخوردار بود. در عین حال بارزترین نقطه قوت آنها، اصلاح زاویه دید تماشاگر بود. یکی از ایرادهایی که به تلویزیون‌های پروجکشن وارد بود، کم بودن زاویه دید آنها بود. به بیان ساده وقتی روبروی تلویزیون قرار می‌گرفتید تصویر واضح بود اما اگر مقداری به سمت چپ و یا راست می‌رفتید از کیفیت تصویر تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کرد. پاناسونیک این زاویه دید را تا حدود 130 درجه اصلاح کرده بود.

بیشتر بخوانید : تعمیر تلویزیون پروجکشن سامسونگ

تعمیر تلویزیون پروجکشن پاناسونیک

 

ایرادهای شایع در تعمیرات تلویزیون پروجکشن پاناسونیک

براساس آمار مجموعه تعمیرات تلویزیون در بخش تعمیر تلویزیون پروجکشن پاناسونیک ایرادهای متداول در این تلویزیون‌ها به شرح زیر می‌باشد:

  1. روشن نشدن تلویزیون پروجکشن پاناسونیک
  2. سایه دار و دو تایی شدن تصویر تلویزیون پروجکشن پاناسونیک
  3. کدر شدن تصویر و نداشتن کیفیت و روشنایی تصویر

همانطور که مشاهده می‌کنید تعداد ایرادها زیاد نیست و تنها سه ایراد شایع در این تلویزیون‌ها قابل ثبت است. این تعداد کم ایرادها به چند دلیل است: کیفیت بالای ساخت محصولات پاناسونیک که در ابتدای نوشته هم به آن اشاره کردیم. نکته دیگر این است که برخی ایرادها مانند روشن نشدن تلویزیون، خرابی بسیاری از قطعات را شامل می‌شوند و ایرادهای بسیار زیادی می‌تواند در قالب روشن نشدن تلویزیون ظاهر شود. مثلا مشکل کنورجانس تلویزیون پروجکشن که در اکثر پروجکشن‌ها باعث سایه دار شدن و دو تایی شدن تصویر تلویزیون می‌شود معمولا در تلویزیون پروجکشن پاناسونیک به صورت خاموش شدن تلویزیون ظاهر می‌شود.

حتما بخوانید : جلوگیری از خرابی تلویزیون

 

روشن نشدن تلویزیون پروجکشن پاناسونیک

همانطور که در پاراگراف بالا گفتیم ایراد روشن نشدن تلویزیون یک نشانه ظاهری است که ممکن است در پشت آن خرابی قطعات متفاوتی پنهان شده باشد. اما در تلویزیون‌های پروجکشن پاناسونیک در اغلب موارد روشن نشدن تلویزیون یک دلیل ویژه دارد: روغن ریزی لامپ‌های تصویر تلویزیون پروجکشن پاناسونیک.

در تلویزیونهای پروجکشن برای خنک کردن لامپهای تصویر و اصلاح زاویه دید از روغن خاصی استفاده می شود که بین لامپها و لنزهای بزرگنمایی ریخته می‌شود. در پروجکشن‌های پاناسونیک با سوراخ شدن در پوش لاستیکی محفظه نگهدارنده این روغن که رسانا است و قدرت نفوذ و خورندگی بالایی دارد روی برد و قطعات الکترونیکی دستگاه ریخته و باعث عیوب متنوعی از هنگ کردن تا روشن نشدن دستگاه و بهم ریختگی تصویر را ایجاد می کند. برای اصلاح این مسئله باید ضمن شستشوی برد و تعویض قطعات معیوب نشتی روغن گرفته شود.

بیشتر بخوانید : تعمیر تلویزیون ال جی

دوتایی شدن تصویر تلویزیون پروجکشن پاناسونیک

ایراد اپیدمی و متداول در بین همه تلویزیون های پروجکشن یعنی ایراد عدم همگرایی رنگها یا کنورجانس در تلویزیون های پروجکشن پاناسونیک هم دیده می شود. سه تصویر ایجاد شده توسط سه لامپ تصویر سبز و آبی و قرمز برای اینکه تصویر واحدی را ایجاد کنند لازم است که توسط سیم پیچ های همگرایی تنظیم شوند و این سیم پیچ ها هم بوسیله مدار کنترلری بنام کنورجانس کنترل و تنظیم می شود. ایراد بهم ریختگی رنگها یا کنورجانس هم به علت خرابی در مدارات convergence (همگرایی) دستگاه ایجاد میشود و باعث می شود تصویر با سایه های قرمز و آبی دیده شود.

 

بیشتر بخوانید : تعمیر تلویزیون سامسونگ

 

کدر شدن تصویر و نداشتن کنتراست و روشنایی کافی

در تلویزیون پروجکشن تصویر تلویزیون از طریق بازتاب لامپ‌های تصویر روی یک آینه به صفحه نمایش منتقل می‌شود. روس لامپ‌های تصویر لنزهای خاصی برای فوکوس تصویر تلویزیون پروجکشن وجود دارد که به دلیل قرار گرفتن در حالت افقی استعداد زیادی برای جذب گرد و غبار دارند. در واقع دلیل اصلی کدر شدن تصویر و از دست رفتن کیفیت تصویر تلویزیون پروجکشن، نشستن گرد و غبار روی لنز لامپ تصویر است.

برای رفع این مشکل می‌توانید پس از باز کردن قاب پشت تلویزیون پروجکشن سه لنز روی لامپ‌های تصویر را تمیز کنید. تمیز کردن این لنزها گاهی تا 50% باعث تغییر و بهبود کیفیت تصویر تلویزیون پروجکشن خواهد شد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد تعمیر تلویزیون پاناسونیک می‌توانید با متخصصین مشاوره تعمیرات تلویزیون رایان تماس بگیرید.