تست بک لایت تلویزیون

تست بک لایت تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

 

 

 

روش عیب‌یابی و تست بک لایت تلویزیون و نتیجه آن از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که اولین قدم در تعمیر بک لایت یک تلویزیون، باز کردن پنل و جدا کردن صفحه نمایش است که حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین قطعه تلویزیون است. به همین دلیل در مراحل تعمیر تلویزیون، اگر با نشانه‌های خرابی بک لایت مواجه شدیم باید ابتدا با استفاده از روش‌های مختلف آزمایش بک لایت، از سلامت و یا خرابی آن مطمئن شویم و سپس اقدام به جدا کردن صفحه نمایش کنیم. در ادامه همراه با متخصصین تعمیر تلویزیون رایان تی وی روش‌های مختلف تست بک لایت تلویزیون را بررسی می‌کنیم و روش انجام صحیح انها را به شما آموزش می‌دهیم.

 

تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون
تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون

نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون

اولین مرحله تعمیر بک لایت تلویزیون، مواجهه مصرف کننده با نشانه‌ها و علائم خرابی بک لایت تلویزیون است.

ممکن است این علائم به یکباره ظاهر شود مثل قطع شدن تصویر تلویزیون، و یا به تدریج و مرور زمان ایجاد شده و پیشرفت کند مثل آبی شدن تصویر تلویزیون ال جی. مراجعین بخش تعمیر تلویزیون ال جی گزارش می‌دهند که این ایراد در ابتدا به صورت ایجاد یک لکه ظاهر شده و به مرور زمان پیشرفت کرده و حالا تمام زمینه تصویر با زمینه آبی و کیفیت پایین تصویر دیده می‌شود.

نشانه‌ های خرابی بک لایت تلویزیون، در واقع اولین تست بک لایت تلویزیون است که بوسیله مصرف کننده و بدون ابزار عیب یابی و تعمیر تلویزیون و در منزل انجام می‌شود.

عمومی‌ترین ایرادهای ظاهری اصلی خرابی بخش بک لایت تلویزیون عبارتند از :

  • قطع شدن تصویر تلویزیون
  • سیاه شدن قسمتی از صفحه تلویزیون
  • ایجاد نقاط پرنور و روشن در تصویر

تشخیص خرابی بک لایت با نور تاباندن

اگر با قطع شدن تصویر تلویزیون خود مواجه شدید و خواستید مطمئن شوید که بخش بک لایت تلویزیون خراب است یا بخش‌های دیگر، می‌توانید تست بک لایت تلویزیون با روش تاباندن نور را انجام دهید:

برای انجام این ازمایش بهتر است ابتدا مشخص کنید که تلویزیون صدا دارد یا خیر؟ با مشخص شدن این نکته بهتر می‌توانید مراحل بعدی را انجام دهید. البته دقت کنید که ممکن است تلویزیون روی یکی از ورودی‌هایی باشد که سیگنال دارد. در مرحله بعد محیط را کمی تاریک کنید و با چراغ قوه موبایل نور به صفحه تلویزیون بتابانید. در صورتی که بک لایت تلویزیون قطع باشد در این حالت می‌توانید (یک تصویر ضعیف) مشاهده کنید.

زمانی که بک لایت تلویزیون قطع می‌شود، تصویر وجود دارد اما به دلیل تاریکی قابل دیده شدن نیست. با تاباندن نور به صفحه نمایش تلویزیون در واقع دارید بک لایت را شبیه‌ سازی می‌کنید.

 

بیشتر بخوانید : آیا بک لایت تلویزیون قابل تعمیر است؟

تست وجود بک لایت در تلویزیون

روش دیگری که برای تشخیص بک لایت تلویزیون می توانید استفاده کنید ضربه زدن به صفحه نمایش با پشت دست است البته به آرامی و به نحوی که به صفحه نمایش آسیب نرسد. در صورت وجود نور بک لایت با ضربه زدن به صفحه نمایش زیر دست و در محل ضربه به صورت نورانی دیده می شود.

این روش تست بک لایت تلویزیون تنها در زمان قطع شدن تصویر قابل اجراست. ممکن است یک روز صبح که تلویزیون خود را روشن می‌کنید متوجه شوید که تصویر ندارد. در این حالت اگر شروع به جستجوی اطلاعات کنید، به دلیل شایع بودن خرابی بک لایت، تقریبا همه نتایجی که به دست می‌آورید شما به این سمت هدایت می‌کند که بک لایت تلویزیون شما معیوب شده است. اما نکته بسیار مهم که باید دقت کنید این است که قطع شدن تصویر تلویزیون دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد.

تشخیص خرابی بک لایت در تلویزیون سونی

روش تشخیص ایراد در تعمیر تلویزیون‌ سونی با سایر تلویزیون‌ها کاملا متفاوت بوده و با استفاده از یک سیستم عیب یابی داخلی انجام می‌شود. این سامانه در صورت ایجاد خرابی، دستگاه را خاموش کرده و چراغ پاور تلویزیون شروع به چشمک زدن می‌کند.

تعداد چشمک‌ زدن تلویزیون سونی به ما می‌گوید کدام یک از قطعات تلویزیون معیوب شده است.

برای خرابی هر قسمت از تلویزیون سونی، یک تعداد چشمک مشخص در نظر گرفته شده و یک جدول ارور در نقشه فنی هر مدل ارائه شده که ایرادهایی که ممکن است با آن مواجه شوید به همراه تعداد چشمک‌ها در آن درج شده است. 6 بار چشمک زدن چراغ جلوی تلویزیون سونی در اکثر مدل ها نشان دهنده خرابی بخش بک لایت تلویزیون است.

 

تست بک لایت تلویزیون سونی

 

بیشتر بخوانید : روش تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون

تست بک لایت تلویزیون تلویزیون سامسونگ

در مجموعه تعمیر تلویزیون سامسونگ روش اختصاصی ویژه‌ای برای تشخیص خرابی و تست بک لایت تلویزیون وجود دارد. با استفاده از این روش در تلویزیون سامسونگ می‌توانید برد پاور و بک لایت تلویزیون سامسونگ را تست کنید و از سلامت و یا خرابی آنها بدون ابزار تست و عیب یابی مطمئن شوید.

برای تست بک لایت تلویزیون سامسونگ در این مدل‌ها باید کابل تغذیه برد پاور به مین برد تلویزیون را جدا کنید. در این حالت روشن شدن بک لایت تلویزیون سامسونگ، نشان دهنده سلامت برد پاور و بک لایت تلویزیون سامسونگ است.

بعبارت دیگر اگر بخش بک لایت و برد پاور تلویزیون سامسونگ سالم باشد، وقتی ارتباط مین برد و پاور را قطع می‌کنیم، بخش بک لایت روشن می‌شود و روشن باقی می‌ماند. هر حالت دیگری می‌تواند نشانه وجود خرابی در لامپ‌های بخش بک لایت و یا وجود خرابی در برد پاور باشد.

تست بک لایت تلویزیون هلی مختلف

آزمایش بک لایت با استفاده از تستر بک لایت تلویزیون

اقدامات این مرحله شامل اطلاعات تخصصی بخش تعمیر بک لایت تلویزیون است و توصیه می‌کنیم در صوتی که توانایی لازم را ندارید از این روش های تست بک لایت تلویزیون استفاده نکنید، چرا که می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی شما و یا خرابی قطعات دستگاه شود.

برای تست بک لایت تلویزیون می‌توانید از تستر بک لایت استفاده کنید. این تسترها معمولا در اولین ارتباط با مدار لامپ‌ها میزان ولتاژ و جریان لازم برای روشن کردن لامپها را تشخیص می‌دهند و مدار تغذیه همان مقدار ولتاژ و جریان را در خروجی قرار می‌دهد. ولتاژ خروجی تستر بک لایت تا 300 ولت قابل افزایش است و به همین دلیل توصیه می‌کنیم در استفاده از آن مراقب باشید.

روش ساده‌تر دیگری که بعد از دسترسی به لامپ‌های بک لایت در تلویزیون‌های ال ای دی می‌توانید از آن بهره ببرید، استفاده از آداپتور برای تست تک به تک لامپ‌ها است. ولتاژ حدود 3 یا ولت و جریانی در حد چند میلی‌آمپر می تواند یک لامپ ال ای دی که در واقع یک دیود نورانی است، را روشن کند. مشکل این روش آزمایش بک لایت تلویزیون این است که باید لامپ‌ها به صورت تکی تست کنید.

 

 

بیشتر بخوانید : نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون

 

تست بک لایت تلویزیون

ولتاژ بک لایت تلویزیون

یکی از سوالاتی که در بخش تعمیر بک لایت تلویزیون می‌شنویم، مقدار ولتاژی است که برای روشن کردن بک لایت یک تلویزیون لازم است؟ گاهی مواقع در مسیر تعمیر تلویزیون لازم است که بک لایت را به صورت جداگانه روشن کنیم. این کار تنها با دانستن مقدار ولتاز بک لایت تلویزیون ممکن خواهد بود.

قبل از آن که بخواهیم روش تشخیص ولتاژ بک لایت تلویزیون را توضیح دهیم ذکر چند نکته لازم است. معمولا زمانی که تعداد لامپ‌های بک لایت کم باشد مثل تلویزیون 32 اینچ، لامپ‌ها در یک مدار با هم سری می‌شوند. اما با زیاد شدن تعداد لامپ‌ها لازم است که آنها را دسته بندی کنیم. در این حالت معمولا لامپ‌های بک لایت در چند گروه و به صورت سری- موازی مداربندی می‌شوند.

نکته بعدی این است که لامپ‌های بک لایت در تلویزیون‌های مختلف یا 3 ولت هستند یا 6 ولت. این مقدار از چند راه به دست می‌آید: با استفاده از اطلاعات نقشه فنی و یا با استفاده از اهمتر و یا تستر بک لایت.

6 پاسخ

  1. باسلام خدمت شما کارشناس عزیز ما حدود بیست روز رفتیم شهرستان و برگشتیم وقتی تلویزیون رو روشن کردیم دیدم بروی صحفه حدود دوازده حباب روشن به شکل تقریبی sانگلیسی ظاهر شده حالا از شما استاد بزرگوار درخواست راهنمایی دارم و تشخیصتون چیه و ایا امکانش هست که حدودا وتقریبی بفرمایید که چقدر هزینه ش میشه مدل تلویزیون هم ,42LB5610-TC,( LG

    1. با سلام ، احتمالا منظور شما از حباب ، هاله هایی است که در اثر بد کار کردن بخش بک لایت تلویزیون مشاهده می شود. به نوشته‌های تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی مراجعه کنید و در صورت نیاز با تماس با بخش مشاوره تعمیرات تلویزیون عکس ارسال کنید تا نظر دقیق‌تری دریافت کنید.

  2. سلام یه تلویزیون ال جی دارم که تصویرش رفته ولی صدا داره موقعی که تلویزیون رو باز کردن متوجه شدم برد تغذیه ولتاژ خروجی برای ال ای دی رو نداره آیا ایراد از برد تغذیه است باید کامل عوض شه؟

    1. با سلام، اندازه‌گیری ولتاژ بخش بک لایت تلویزیون با سایر ولتاژهای بخش پاور تفاوت دارد. در بعضی از مدل‌ها وقتی بک لایت تلویزیون معیوب است این ولتاز هم ظاهرا قطع می‌شود. باید مدل تلویزیون را بدانید و این که ساختار بک لایت تلویزیون از چه نوعی است؟ اگر توانایی تعمیر تلویزیون را دارید باید ولتاژ این بخش را با اهمتر آنالوگ اندازه‌گیری کنید. اهمتر دیجیتال با وجود آن که در اندازه‌گیری ولتاژ دقیق‌تر عمل می‌کند اما مناسب این نوع عیب یابی در تلویزیون شما نیست. اگر تجربه کافی ندارید برای جلوگیری از آسیب دیدگی تلویزیون از متخصصین تعمیرات کمک بگیرید.

    1. با سلام، اگر قطعه‌ای به صورت نو تهیه شود این اطلاعات در بروشور همراه هست. اما اگر قطعه کهنه و یا سوخته را بخواهید بفهمید تنها با اندازه گیری مقدار جریان و ولتاژ آن امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط