آشنایی با اپتیک 313 در تعمیر سینمای خانگی و دی وی دی

اپتیک 313

آنچه در این نوشته خواهید خواند

ااپتیک 313 محصول شرکت سونی را باید یکی از با کیفیت ترین اپتیک های تولید شده طی سالهای گذشته دانست که با آمار پایین خرابی و قابلیت تعمیر‌پذیری بالا در بسیاری از مدل های سینمای خانگی و dvdplayer سونی استفاده شده است.

کیفیت بالای ساختار اپتیک 313 باعث شده که در دستگاه هایی مانند مارشال از نمونه چینی این اپتیک استفاده شده است و در واقع به دلیل کیفیت بالا کپی ارزان قیمت آن ساخته شده است.

اپتیکال پیکاپ نام صحیح قطعه ای است که عموم به نام چشمی و یا لنز در دستگاه های سینمای خانگی و دی وی دی می شناسند و به همراه سایر قطعات مجموعه اپتیکال بلاک وظیفه خواندن اطلاعات دیسک و انتقال آن به برد سروو را انجام می دهد. با توجه به اهمیت اپتیکال بلاک معمولا برندهای مختلف در دوره های زمانی مشخص از اپتیک های مشخص و شناخته شده ای در دستگاه های خود استفاده کرده اند که برخی از آنها بدلیل کثرت استفاده شناخته شده تر هستند. یکی از از این اپتیک ها ، اپتیک 313 است که سونی طی 10 سال گذشته در عموم دستگاه های دی وی دی و سینمای خانگی خود از آن استفاده کرده است. در ادامه با این اپتیک بیشتر آشنا می شویم.

 

اپتیک 313

آشنایی با اپتیک 313

مجموعه قطعات اپتیک 313 عبارتند از  :

  • اپتیکال پیکاپ : وظیفه خواندن اطلاعت دیسک را به طور مستقیم بعهده دارد. ساخت نور لیزر و تابش آن به دیسک و دریافت نور برگشتی و انتقال آن به برد سروو وظیفه اصلی این قطعه است.
  • موتور اسپندل : وظیفه چرخش دیسک را برای خوانده شدن اطلاعات بعهده دارد.
  • موتور اسلدر : وظیفه جابجایی اپتیک در نقاط مختلف دیسک را بعهده دارد.
  • لیمیت سوئیچ : باز و یا بسته بودن لیمیت سوئیچ ریست شدن اطلاعات و لودینگ جدید را مشخص می کند.

 

اپتیک 313

 

مجموعه اپتیکال بلاک وظیفه خواندن اطلاعات دیسک را انجام م دهد و اینگونه نیست که ابتدا سی دی شروع به چرخش کرده و سپس اپتیک اطلاعات را بخواند. در واقع وجود دیسک باعث ایجاد تیک اولیه موتور اسپندل شده و با خوانده شدن اولین حجم اطلاعات در همین تیک اولیه دستور ادامه چرخش صادر شده و مجموعه اطلاعات اولیه دیسک که با عنوان toc شناخته می شود خوانده می شود.

در مجموعه تعمیر دی وی دی و سینمای خانگی مهمترین نشانه خرابی اپتیکال بلاک خوانده نشدن و یا ناقص خوانده شدن اطلاعات دیسک است. اگر اطلاعت ناقص خوانده شود در خروجی تصویر و صدا حالت توقف و یا شطرنجی شدن توصیر و قطع شدن صدا ایجاد می شود که در این حالت قطعا اپتیک ضعیف شده است و نیاز به تعویض دارد اما اگر اطلاعات اصلا خوانده نشود احتمال دارد که سایر قطعات مجموعه اپتیکال بلاک خراب و معیوب شده باشند.

ایرادهای ظاهری در خرابی اپتیک در سینمای خانگی و دی وی دی

  • قطع شدن تصویر و شطرنجی شدن و تیک زدن آن
  • قطع شدن صدا بعلت اختلال در خوانده شدن اطلاعات
  • باز و بسته شدن در بخش سی دی
  • باز نشدن و یا بسته نشدن در بخش سی دی

 

نکته : متاسفانه در سالهای اخیر نمونه چینی اپتیک 313 تولید و روانه بازار شده است که کیفیت چندان بالایی ندارد و راه شناخت آن کمرنگ تر بودن رنگ آبی اپتیک نسبت به نمونه اصلی است که در صورت نیاز به تعمیر dvd و یا تعمیر سینمای خانگی سونی باید به آن دقت کرد.

 

5 پاسخ

  1. سلام.اسانسور کامل سینمای خانواده 5 دیسک سونی 1200 وات موجود دارین . اگه موجود دارین تصاوریر رو براتون ارسال کنم .ممنون

    1. با سلام ، مکانیزم مورد نظر شما در چند ورژن تولید شده و برای جستجوی قطعه مدل کامل دستگاه لازم است. با توجه به کمیاب بودن قطعه درخواستی در اکثریت موارد اقدام به تعمیر می شود.

  2. با سلام ، بیشترین احتمال خرابی بخش اپتیکال بلاک دستگاه شماست، که مصرف کنندگان ان را با نام های مانند لنز و یا چشمی دستگاه می شناسند. این بخش از چند قطعه تشکیل شده است و خرابی هر کدام از انها می تواند باعث ایجاد ایراد نخواندن دیسک شود. اپتیک دستگاه شما به صورت فابریک و اورجینال کمیاب است و نمونه های چینی کیفیت لازم را ندارد. در مجموعه رایان هر دو نمونه موجود است اما توصیه می کنیم در صورت امکان قطعه موجود تعمیر شود تا هم هزینه تعمیر سینمای خانگی شما زیاد نشود هم اینکه قطعه اصلی دستگاه حفظ شود.

  3. با سلام.دستگاه من سیستم سونی fhb900 میباشد که اپتیک آن kss-240a میباشد.آیا این اپتیک موجود هست و یا تعمییر میشود و یا جایگزینی برای آن هست.ممنونم

    1. با سلام ، بعلت پایین بودن تقاضا و قدیمی بودن به سختی ممکن است تهیه شود. با توجه به این که این دستگاهها در حالت سلامت هم کارایی پایینی با توجه به عدم ساپورت فرمت‌های جدید دارند معمولا قطعات این دستگاهها تعمیر و خدمات نصب بلوتوث و یا فلش خور کردن روی آنها انجام میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط